Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,

Het is al bekend dat Cuzco nogal een schrokker is, maar ik krijg het maar niet in orde.
Hij eet nu al maanden apart in de badkamer, en moet daar wachten tot de anderen gedaan hebben en krijgt van hun eten niets meer. Hij heeft dus absoluut geen reden om snel alles op te schrokken.
Ik heb de indruk dat dat wel werkt, en hij eet niet meer alles snel achter elkaar op en laat meestal nog wat in zijn bakje liggen (vroeger at hij zoveel en zo snel hij kon).
Hij komt echter vaak knuffels vragen als er iemand in de badkamer is. Zeker 's morgens is Stijn daar en tijdje bezig terwijl Cuzco aan het eten is, en dat is hun dagelijkse knuffelmomentje.
Cuzco eet dan eerst de helft van zijn eten en komt dan knuffelen om dan nog een paar hapjes te halen, nog eens te komen knuffelen, enz...
Ik heb alleen het idee dat hij dus door het willen knuffelen, op het moment dat hij eet, eigenlijk niet trager of rustiger eet dan voorheen. Hij doet er gewoon langer over (en laat nog wat liggen) omdat hij veel pauze's neemt, maar schrokt eigenlijk nog steeds zoveel mogelijk brokken in 1 keer met zo weinig mogelijk knabbelen naar binnen.
Hij gaat ook nooit zitten om te eten, blijft altijd op zijn 4 poten staan, met zijn kont van de grond.
Hij is enorm wild met zijn kopje in zijn bakje en probeert naar mijn denken die brokken in zijn mond te gooien door zijn kop omhoog te brengen ipv ze gewoon op te nemen... Hij maakt daarbij een vreselijk lelijk geluid, dat ik zelfs niet goed kan beschrijven, maar het klinkt alsof hij er elk moment in kan stikken.
Ik heb niet de indruk dat het nog betert...

Ook had ik al verteld dat hij vers vlees met botjes ook te snel en ongekauwd naar binnen werkt zodat de grote stukken bot er weer uit komen. Met botjes lijkt hij al iets voorzichtiger, maar niet zo erg veel. Ik let ook op dat hij niet te veel in 1 keer kan opeten, en blijkbaar kan zijn maag het dan nog aan.

Hij kauwt nooit echt veel op zijn dagelijkse stukje kipfilet (een keer of 3 en daarmee is het binnen), maar gisteren zag ik het hem gewoon zonder kauwen inslikken. Hij krijg het bijna niet doorgeslikt, klonk alsof het er zo weer uit ging komen, maar meneer moest en zou dat stuk zo snel mogelijk op hebben. Een stuk van 4x4x2cm!! :shock:
En ik weet echt niet waarom!! Dat maakt me zo wanhopig. Hij krijgt alleen dat, krijgt nooit nog iets van de anderen erna. Die doen er ook veel langer over, en hij krijgt er niets meer van... Dus waarom dan?
Het is niet alleen dat hij er zo niets aan heeft van smaak, maar vooral dat ik het geef voor zijn tanden te onderhouden (wat op deze manier dus niet werkt...) en dat dit voor zijn maag ook niet goed kan zijn.

Heeft er iemand een idee, hoe ik hem dat kan ontmoedigen?
Als ik een heel groot stuk zou geven zou hij er wel op knagen, maar dan nog steeds zo weinig mogelijk. Hij probeert dan ook steeds zo groot mogelijke stukken in te slikken, en soms komt het dan wel eens terug waarbij hij het na 2 keer knabbelen nog eens probeert. :roll:

Ik was al aan het denken eens grote brokken te kopen die hij wel moet kapot bijten. Maar waarschijnlijk leert hij het dan zo weer af als ik weer kleinere brokken geef. En hij moet de brokken dan nog verdragen ook (voedselallergie).
Het is vooral in dat vlees dat ik me zorgen maak.
Dit is ook helemaal niet de bedoeling van dat stukje vlees.

Ik zou er naast kunnen gaan zitten en 1 kant van het vlees in mijn handen blijven houden, zodat hij wel moet gaan knagen. Maar dat werkt enkel maar in het begin natuurlijk (daarna is er geen ruimte meer naast mijn vingers) en de kans is groot dat hij het losrukt (op rauw vlees heb je nou niet echt zoveel grip...)
Ik heb het al eens bij Kleintje gedaan omdat ze maar aan 1 kant knaagt met gevolg dat de andere kant wat geel wordt en als je dan niet ingrijpt wordt dat alleen maar erger natuurlijk en knaagt ze nog minder aan die kant. Maar ze vond het helemaal niet fijn dat ik haar vlees vasthield. Ze snapte het ook niet goed, en dacht dat ik iets van haar wilde... :-(
Cuzco is wel iets gemakkelijker, dat moet ik wel zeggen. Hij denkt ook niet zoveel na, enkel maar : binnenspelen!

Iemand die een idee heeft? Ik weet het echt niet meer, maar ik kan me hier maar moeilijk gewoon bij neerleggen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Miura
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 nov 2010 10:54

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door Miura »

Miura had dit ook toen ik haar juist had..
Ik heb dan eerst een balletje in haar eten gelegd (werkte bij haar niet) en dan heb ik telkens als ze schrokte haar eten weggenomen.. Wachten tot ze op haar poep zat en dan teruggegeven en zo verdergedaan. Elke keer ze rustig knabbelde zei ik "flinke meid" en streelde ik haar.
Na een week was het voorbij.

Het kan natuurlijk zijn dat ze gewoon te veel honger had vanuit het asiel, maar proberen staat vrij
Veel succes!
Groetjes van Audrey

Pootje van Miura (°21/05/2009, bij mij vanaf 22/11/2010)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door Sannie_xx »

Tsja ik weet niet of het bij jou tot de mogelijkheden behoort, maar ik heb daar thuis een pipolino voor. Dat is even wennen voor ze, want ze moeten het rollen. Maar op de hoogste stand komen er voor elke rol die ze maken maar 1 of 2 brokjes uit, die ze dus netjes 1 voor 1 moeten opeten en dan weer verder rollen.
Leent zich wel wat meer voor de hele dag door hapjes kunnen halen ipv op een bepaald moment moeten eten. Maar je zou zoiets eens kunnen overwegen.
Of zo'n activity board waarmee ze bijvoorbeeld de brokjes met hun pootje uit bakjes moeten lepelen voor dat ze het kunnen opeten. Ideaal voor schrokkende katten, want ze KUNNEN simpelweg niet meer schrokken. Krijgen ze niet snel genoeg brokjes voor.

Link voor Pipolino: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/170191
Link voor activity board (meer dingen zoals dit overigens): http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/115002
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dat had ik ook al gedacht.
Moet ik inderdaad eens proberen.

Maar zou hij daarvan leren op zijn kip te knabbelen?
Dat is eigenlijk mijn grootste zorg.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door Sannie_xx »

Hmm.... dat denk ik niet. Die van mij schrokken dat nog steeds naar binnen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb al iets veranderd.
Cuzco krijgt vanaf nu op een bord eten ipv in een bakje.
Zo moet hij wel brokje per brokje opnemen ipv een mondvol op te schrokken.
Hij moet er wel wat aan wennen. Hij vind het niet zo leuk, kijkt me altijd aan van: waar blijft mijn echt eten? :-)

Marjan heeft een voerbal over en die krijg ik als we in maart op meet gaan, dus daar moet hij nog even op wachten. Marjan, al bedankt op voorhand! ;-)

Over die kipfilet ga ik nog eens nadenken en zaken uitproberen.
Bijkomende tips blijven natuurlijk meer dan welkom!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door loek »

uhm kunnen katten zittend eten haha. Die van mij gaan volgens mij ook nooit zitten iniedergeval...ik ga eens opletten.
Ze schrokken allebei ook snel alles op. Diesel eet sneller maar kauwt beter. Muis eet langzamer maar kauwt weer slechter. En zo eten ze allebei even snel op dit moment volgens mij.

Ik ga zeker even kijken naar die pipolino, ken die helemaal niet.
(ik heb zelf trouwens weleens een soort 'activity bord' gemaakt. Met karton, wc rolletjes, ijsstokjes etc. Was best een succes...behalve dat hij na twee dagen gesloopt was ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Bijkomende tips blijven natuurlijk meer dan welkom!
deze knutselende creabea lijmt een aantal plastic koffiebekertjes op een stuk plastic of hout of bord en dan moeten ze het diep uit die bekertjes hengelen.
ze kunnen hun kop er niet in krijgen..
je kunt een deel van het voer geven en een deel in die bekertjes doen en wat ik hier zie is dat ze één of twee brokjes per keer naar boven krijgen, niet meer.
en neem een beetje zwaar plankje of bord oid dat ze niet kunnen omgooien.

heb ook al over dat witte Zpls-board gedacht, maar dat is erg aan de prijs vind ik.. :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door Nyncke »

Als je het vlees uit je hand geeft voordat hij het laatste stukje vlees uit je hand rukt.

Ik zou dat laatste stukje vlees dan voordat je bij het laatste eindje bent ruilen voor een balletje tartaar.
Als je zo'n vleesmaler hebt ( tweedehands kun je die vaak voor een tientje kopen ) kun je de laatste eindjes vermalen voor de gehakt van de volgende dag, hoef je tenminste niks weg te gooien mocht je daar moeite mee hebben.

Als je ruilt voor genoeg gehakt, misschien dat hij dan niet meer zo schrokt.

Ik heb hier Mambo gehad, die gromde en schrokte als kitten maar toen hij een jaar was gromde hij nog wel maar schrokte niet meer.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door MarjanR »

@ Loek;
Katten die zittend eten;
Ik kon geen prent vinden waarbij de katten inderdaad als mensen aan tafel zitten te eten, maar ik weet dat die bestaat... maar waar????

Afbeelding
Maar zoals je kunt zien, Sara en Teun zitten te eten. Moos heeft dat eigenlijk nooit gedaan.
Gelukkig schrokt hij niet, maar om nu te zeggen dat ie er lekker relaxed bij staat :enaughty:
Of nu z'n bakje op de grond staat of iets hoger, maakt niet uit :edoh:

@Valerie, graag gedaan hoor. ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door loek »

He Marjan...volgens mij staat de verkeerde foto erbij...

Adriana, vind zooplus bord ook prijzig...maar eergisteren in de aanbieding...misschien nu nog? Ik heb hem besteld!
Ik zag dat ze ook andere varianten hebben..die ik tenminste nog niet had gezien, van hout...ook wat goedkoper.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door MarjanR »

Ey, Loek.
Je hebt helemaal gelijk!
(suf, had het ook moeten nakijken :edoh: )
Afbeelding
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door loek »

Oh het keurige drietal op een rijtje :verliefd: Mooie foto. En ja ik zie het twee kontjes op de grond 1 van de vloer..
Heeft dat nou naar jou idee ook verband met snel eten. Eet Moos sneller dan de rest?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door MarjanR »

Nah, hij eet iets sneller. Maar nooit schrokken. Denk dat hij er maar gewoon "vanaf" wilt zijn en z'n ding wilt doen.
(ik heb zelf ook wel eens van "Pffff weer eten, had liever een sonde voeding... ken ik ff door :lol:)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Hoe zorg ik dat mijn kat niet te snel eet?

Bericht door Corrina »

Ik heb ook een pipolino. Voor mijn schatjes niet echt nodig maar soms geef ik op die manier nog een klein handje brokjes 's avonds laat; zijn ze lekker bezig.
Wat ik ook wel eens ergens gelezen heb (hier op het forum??) is dat iemand een grote hondenvoerbak nam en daar dan een kleinere (zware)kattenvoerbakje op zijn kop in zette. De brokjes daar dan omheen. Op die manier moet je schrokop moeite doen om de brokjes te pakken en kan hij niet teveel tegelijk in z'n bek nemen.
Kun je de kipfilet niet gewoon in kleine stukjes snijden?
Plaats reactie