Is mijn kat verdrietig?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Danique92
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2011 11:00

Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Danique92 »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..
Afgelopen donderdag ochtend (3-2-2011) is helaas mijn lieve hondje overleden..
Rond 5-2-2011 is mijn kat erg veranderd, ze vraagt continu om aandacht en ze miauwt erg veel en hard, ze is minder gaan eten, en loopt continu rondjes het lijkt ook wel of ze echt aan het zoeken is, wat natuurlijk ook best logisch is.

ik denk echt dat ze hem erg mist. niet als wij allemaal..
Heeft iemand hier ervaring mee, en weet iemand dan ook hoelang zoiets kan blijven aanhouden en wat ik eventueel moet doen als het erger wordt?

Hoop dat ik snel reactie krijg..

ben nogal bezorgd
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door jennli »

Hoi Danique, welkom op het forum!

Allereerst gecondoleerd met het verlies van jullie hondje.

Het is heel goed mogelijk dat je kat ook aan het rouwen is om jullie hondje. Ze zal zeker tijd nodig hebben om het een plaatsje te geven. Je kunt eventueel Valeriaandruppels (kun je bij de apotheek krijgen) op wat plekken in huis sprenkelen. Die bieden vaak rust en wat afleiding voor je kat. Mocht het nou heel veel erger worden dan zou ik even contact opnemen met je dierenarts.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Danique,

Welkom op het forum, en allereerst...wat erg van je hondje.
Heb helaas geen ervaring met hetgeen jij meemaakt, maar ik vind het doodzielig voor je kat, ze mist je hondje duidelijk. Duldt ze misschien gezelschap van een gezellige asielkat?
Dat is een prachtige afleiding voor zowel haar, als jullie.

Succes en sterkte.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Danique92
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2011 11:00

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Danique92 »

Hee..

Bedankt..
Het verlies is nog erg vers.

Wij hebben een beetje een aparte kat, onze kat kan absoluut niet overweg met andere katten.
We hebben haar een keer meegenomen naar me moeder. de heeft ook een kat en dat werdt gewoon knokken, dus het was niet voor herhaling vatbaar..
Ook is het niet verstandig om eventueel een andere kat in huis te nemen, dit zal onze kat behoorlijk wat stress opleveren.. en aangezien onze kat een hartruis heeft en en linkerhartklep die niet zo functioneert als die hoort te functioneren wil ik het risico niet nemen.

En verder ik woon nog thuis en mijn vader wil geen andere dieren meer in huis.. Ook hij heeft moeite met het verlies van onze hond.. en ik werk tegenwoordig parttime dus het komt vaak voor dat er niemand thuis is en wij vinden het belangrijk dat een dier voldoende aandacht en liefde kan krijgen.

Bedankt in ieders geval voor de snelle reactie..
Ik houd haar goed in de gaten en als ze andere rare verschijnselen gaat geven dan plaats ik meteen een bericht.

dankjulliewel..
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Peet »

Triest van je hondje.
Ik heb het wel meegemaakt toen m'n oudste hond weg viel... en de jongste in huis overbleef. Die was áltijd gewend dat zijn grote zus er was.
Hij was compleet de weg kwijt. Ik heb toen een homeopatische dierenarts geraadpleegd. Die heeft me wat opgestuurd en dat heeft hem wel geholpen.

Een dier kan rouwen, zéker te weten!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door pearlsofpassion »

Sterkte met het verlies van je hondje.

Begrijp ik het goed dat er ook geen nieuw hondje kan komen?
Omdat je niet veel thuis bent?
Maar dan zit de kat ook alleen thuis en is ze nog eenzamer en mist ze het gezelschap nog meer.
Zou het echt geen optie zijn? Zodat ze elkaar hebben?
Wat moet je poesje anders nu? Altijd alleen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Alfred E Neumann
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2011 00:02

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Alfred E Neumann »

Ja dat kan ik heb het vaker gehoord, heb je de kat ook je overleden hondje laten zien en aan laten ruiken?
Hoe raar het ook klinkt (eigenlijk ook niet) is dat de enige manier om een dier kat of hond duidelijk te maken waarom een medebewoner niet meer in huis is.
Ze hebben er dan eerder vrede mee.
Toen 1 van onze katten afgelopen jaar was dood gereden heb ik hem in een doos eerst midden in de kamer gezet, de honden en katten kwamen allemaal langs en snuffelden aan hem.
De volgende dag heb ik hem begraven waar ze bij waren en heb niet gemerkt dat ze hem daarna zochten, wel een paar dagen aanhankelijker en minder eten, maar dat ging snel over.
Ik verwacht dat het uiteindelijk wel over zal gaan, maar ik zou niet direct een andere kat erbij zetten als gezelschap, katten zijn geen mensen en leven voornamelijk solitair en als je kat niet lekker in zijn vel zit zal ie de nieuwe eerder beschouwen als een bedreiging.
Een nieuw hondje zal daarin tegen wel gaan, maar wil niet automatisch zeggen dat het helpt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door pearlsofpassion »

Katten zijn helemaal niet solitair, dat is een erg hardnekkige misvatting.
Wel kan je een kat die nooit andere katten heeft gekent na een bepaalde leeftijd niet meer leren met katten samen te leven omdat ze het niet kennen. Maar dat is enkel maar omdat ze in een onnatuurlijk situatie (zonder soortgenootjes) zijn opgegroeid.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Kattekop »

Mijn katten missen mijn gisteren overleden Bella ook, ze zoeken en de oudste (Minou, 15 en dementerend) miauwt meer dan anders.
Vrijdag ga ik haar ophalen bij de dierenarts, dan kan ze zaterdag begraven worden (gaat nog weer erg moeilijk worden). Ik weet zeker dat ook een kat treurt om een ander dier dat wegvalt, heb het al een paar keer meegemaakt, ze zijn dan echt van slag.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
Sandraa4218
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:35
Locatie: Groningen

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Sandraa4218 »

Hallo,

Ten eerste gecondoleerd met je hondje. Zal erg moeilijk voor jullie zijn..
Ten tweede vroeg ik me af of je kat al geholpen is? Alhoewel
hij vast je hondje ook mist, wijst het gedrag toch heel erg
op dat hij krols is. Mijn poes vertoond namelijk precies
hetzelfde gedrag en die is krols.
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt en in ieder geval sterkte!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door pearlsofpassion »

Mij klinkt het niet als krols. Alleen het vele miauwen komt ermee overeen, maar een krolse poes miauwt ook vreemd, en daar wordt niets van gezegd.
Ik denk dat we er redelijk zeker van kunnen zijn dat het hier gewoon om gemis gaat...

Hoe komt het trouwens dat jou poesje krols is? :eeh:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sandraa4218
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 jun 2010 10:35
Locatie: Groningen

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Sandraa4218 »

Omdat ze nog maar 9 maanden is en ze voorheen te klein was om te steriliseren. Nou ehm krolse poezen miauwen veel en hard, vragen meer aandacht en lopen onrustig en zoekend rond. Toevallig wat deze kat dus doet
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door pearlsofpassion »

Ze is nooit te klein om te steriliseren. Je kan het beter op 6 maanden laten doen, dan ben je het meestal voor. Doch ook niet altijd...

Krolse poezen vertonen inderdaad dit gedrag, maar ze doen ook nog andere zaken waar hier geen sprake van is.
En gecombineerd met het feit dat haar vriendje juist gestorven is, en de kat hele dagen alleen zit, is het een stuk logischer dat het eenzaamheid is.
Bovendien is de poes al wat ouder dan een jaar, en dus zouden de baasjes bij een ongeholpen poes al een aantal krolse perioden moeten doorgemaakt hebben. Ze zouden het dan wel herkennen.
Het zou normaal gezien ook het eerste zijn waar je aan gaat denken als je een ongeholpen poes hebt die op een vruchtbare leeftijd is en raar begin te doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door Ilone »

Waar lees je dat ze 9 maanden is en te klein om te helpen? :eeh: Lees ik er nou serieus pverheen? Want ik zie nergens leeftijden/grootte van de kat.

EDIT: Heb het al gevonden...ik las de volgende zin van Valerie verkeerd "Hoe komt het trouwens dat jou poesje krols is?"

Nou, om er goed achter te komen rest ons dan een enkele vraag aan de topicstarter, namelijk:
- hoe oud de kat is
- of de kat geholpen is
- zo nee, kruipt de kat ook dicht over de vloer, kroelt met iedere schoen/voet/broekspijp/deurpost en/of gooit ze haar komt omhoog met staart opzij wanneer je haar aanhaalt?

Eerder zou ik er niet over oordelen of ze wel of niet krols is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is mijn kat verdrietig?

Bericht door MarjanR »

Ik denk inderdaad ook dat de kat van de topicstartster niet krols is.
En eerder ook dat de kat de hond mist.
Gecondoleerd met het overlijden van jullie hondje Danique :(

Over het rare mauwen.
M'n zus heeft een kat van ongeveer 17 jaar.
Ze heeft ze niet alle 100 meer op een rijtje (m'n zusje ook niet, maar gaat ff over de kat :lol:). Maar goed, m'n zusje is laatst verhuisd.
En natuurlijk eerst allemaal dozen in huis, en daarna nog verhuizen.
Toestand! Huis kwijt.
En vervolgens loopt kleine Max te mauwen alsof ze krols is (zo klinkt het echt).

Ik kan me voorstellen dat je rustig aan wilt doen met je kat, zeker als je kijkt naar haar hartje.
Wacht het even af, geen idee hoelang dit al duurt.
Misschien vindt ze haar rust weer. Anders is het misschien goed om een rustgever voor haar in huis te halen in de vorm van valeriaan druppels of een Feliway stekker.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie