Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Cerna

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Cerna »

Hoe gaat het met Eusie en met jou?
Ben je nog naar de dierenarts geweest?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Adriana »

hier moeten de duimen maar weer op volle toeren gaan draaien en ik hoop dat de berichten straks meevallen.. duim/duim x tig

(even gekeken in de bijsluiter van felimazole bij overdosis en daarvan word je niet vrolijk - hoop dat de betreffende dierenarts dat ook heeft gedaan, het brein aan het werk heeft gezet en behandeling heeft ingezet..
http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#felimazole )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Hallo, daar ben ik weer... Sorry dat ik niet gereageerd heb op jullie berichten, maar ik schoot gisteren in een paniekaanval waar ik niet meer uitkwam... En op de één of andere manier werd dat erger door het lezen van jullie lieve en meelevende berichten...

Gisteravond heb ik een vriendin gebeld die vroeger heeft gewerkt als dierenartsassistente. Zij vond zijn toestand niet dusdanig zorgwekkend dat er een dierenarts aan te pas moest komen op dat moment. Hij was niet uitgedroogd en alert en nieuwsgierig. Zat gelijk te snuffelen aan haar broek, ze heeft zelf twee katten dus dat waren interessante luchtjes.

Vandaag lijkt het beter met Eusie te gaan. Helaas nog steeds niet gegeten, maar hij zat vanmorgen op de zoldertrap op me te wachten toen ik mijn bed uitkwam. Na een uurtje kwam ie naar beneden en daar was tie nog toen we net naar de DA gingen. Wel drie keer overgegeven, geen wit slijm/maagzuur maar een beetje gal erbij.

Hij is niet uitgedroogd, de DA heeft het wel een paar keer gecheckt. Dus waarschijnlijk drinkt Eusie wel, maar zie ik het niet. Omdat ze andere zaken wil uitsluiten, krijgt Eusie maandagochtend een buikecho. Daarvoor moet ik wel een half uur in de auto, maar ik neem iemand mee die rijdt zodat ik me met Eusie kan bezighouden. Ik vroeg de DA of ik iets ergs kan verwachten en ze vond het moeilijk om daar antwoord op te geven. Ze zei: ik vind 'em niet spectaculair verbeterd sinds dinsdag, maar ook zeer zeker niet verslechterd. En katten die ernstig ziek zijn, verslechteren meestal heel snel. Dat weet ik inderdaad nog van de kat van mijn ouders, die bleek melkkliertumoren te hebben en dat ging zó snel, binnen een week na de diagnose was het eigenlijk gedaan met de lieverd... Toen kon het niet langer...

Dus, ik heb weer een beetje hoop gekregen. Oh ja, hij heeft net weer een injectie tegen de misselijkheid gekregen en een heel klein beetje diazepam in een injectie om de eetlust op te wekken. Hij is nu naar zolder vertrokken en daar heb ik weer vers drinkwater neergezet en een beetje gekookte kipfilet met kooknat. Vanmiddag, voor ik naar de DA ging, had ik kattengras gekocht en toen ik het neerzette ging hij er eigenlijk meteen naar toe en hapte er een paar keer in. Of hij er ook daadwerkelijk van gegeten heeft weet ik niet, maar ik vind alles bij elkaar van vandaag best bemoedigend.

We blijven hier gewoon duimen, doen jullie mee...?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Nyncke »

Tuurlijk, die duimen blijven gewoon overuren maken ;-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door pearlsofpassion »

Gal overgeven wil vaak zeggen dat er te weinig voedingstoffen in het bloed zitten.
Daar helpt maar 1 zaak tegen en dat is eten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Cerna »

Gelukkig een berichtje, ik begon me zo'n zorgen te maken (mijn man vindt het al niet meer goed dat ik zo vaak de site bezoek omdat ik me al die vreselijke verhalen zo aantrek :-( ).

Ik ben blij dat Eusie vandaag weer redelijk was, maar wat Valerie ook schrijft: wanneer hij gal spuugt, dan heeft hij niets in de maag en wordt dus steeds beroerder. Ik hoop dat hij weer wat gaat eten dankzij de Diazepam (hier werkt het fantastisch!) en anders misschien iets zacht voer aangelengd met water aan je vinger en dat af laten likken. Hij moet echt wat gaan eten; ik ben zo bang voor leververvetting. Heeft de DA het daar niet over gehad?
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Hier ben ik weer even met een update.

Gisteren heeft Eusie een complete buikecho gehad en daar was helemaal niets op te zien!!! :edance: Ook heeft ze naar zijn lymfeklieren en hart gekeken en dat was ook allemaal prima in orde! Zijn maag en dunne darm waren leeg en in zijn dikke darm zat wat gas. Er waren geen tekenen van leververvetting te zien.

Stap twee was naar mijn eigen dierenarts waar hij onderhuids vocht toegediend moest krijgen, Primperid tegen de misselijkheid en om de peristaltiek op gang te brengen en beginnen met dwangvoeren. Hij heeft ook nog een injectie met multivitaminen gekregen.

Gisteren meteen begonnen met dwangvoeren en dat is wel iets waar ik even een handigheidje mee moet krijgen. Wat een gevecht zeg! Maar ik geef niet op! Eusie mankeert helemaal niets en er is geen reden waarom hij niet zou willen eten. Terwijl ik dit zit te tikken, likt hij iets van de grond! Geen idee wat het was, maar ik ga even een klein beetje eten op een schoteltje doen.

En Annet, wat lief dat je je zo'n zorgen maakt. Maar dat hoeft niet hoor, dat doe ik al genoeg... :smile: Maar ik herken je gevoel, ik heb precies hetzelfde.

Groetjes van Jeannette en Eusie.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Adriana »

ben blij met je update en de berichten over Eusie.
door de medische molen en alles in orde, nu nog zelf eten..
ja, dwangvoeren en spuitjedrinken gaat bij katzels, die dat niet gewend zijn in het begin niet geruisloos, maar jij bent de baas en het duurt maar even..
en je wordt vanzelf handiger en Eusie zal er wel een beetje aan gaan wennen..

k neem aan dat hij nu helemaal geen medicijn meer krijgt en dat het wachten is op herstel na jullie ongelukkige felimazole-avontuur?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Nyncke »

Succes met de dwangvoeren.
Is het misschien een idee om te starten met wat kattenmelk te laten likken en daar steeds iets bij te doen, zodat hij weer gaat eten.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Op aanraden van de dierenarts die de echo heeft gemaakt mag hij tot hij volledig hersteld is, geen Felimazole (zo'n 1 a 2 weken). Maar ja, je snapt natuurlijk wel dat ik helemaal geen Felimazole meer durf te geven, dit wil ik NOOIT meer meemaken!

Nyncke, hij heeft nooit zoveel gehad met kattenmelk, is er niet echt dol op. Ik kan het zeker proberen hoor, ik wil echt alles proberen om 'em aan het eten te krijgen! Hij krijgt wel steeds meer interesse in drinken, loopt naar zijn bakjes toe en snuffelt en likt wat. Hij is zelfs al twee keer op het aanrecht gesprongen als ik de kraan aanzet. Hij dronk altijd het liefst uit de kraan namelijk. Echt noemenswaardig zien drinken heb ik 'em nog niet, maar de interesse is er en dat is ook belangrijk!

Is het handig om op een vaste plek te dwangvoeren? Ik deed het net op zolder waar hij in zijn mandje lag en daarna ging hij in de badkamer liggen. Of is dat mijden van plekken waar ik 'em voer tijdelijk?

Dit is Eusie trouwens (foto is van een paar jaar geleden):
Afbeelding
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Adriana »

ja, goeie vraag. k zou een aparte plek kiezen waar je hem dan standaard alleen daar dwangvoert. dat werkt het beste en zo linkt Eusie de plekken waar hij graag is niet aan het vervelende gezeur aan zijn koppetje..
en dag Eusie! gauw weer beter worden hoor!
t zal een hele opluchting zijn dat hij eigenlijk gewoon goed gezond is en geen meetbare/zichtbare kwalen heeft, anders dan beetje hogere schildklier..

is er bij de echo ook naar die schildklier gekeken? missch kun je dat de radioloog/arts vragen, denk dat tumorweefsel schildklier alleen met scintigrafie zichtbaar wordt maar een wat vergrote schildklier moet toch wel zichtbaar/voelbaar zijn geweest...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Of ze 'em met de echo heeft bekeken geloof ik niet, maar ze heeft 'em wel uitgebreid onderzocht op de tafel. Volgens mij zei ze dat ze geen afwijkingen aan de schildklier had gevoeld. Maar dat staat misschien in het rapport dat mijn dierenarts vandaag krijgt.

Ik ga weer even aan de slag met het spuitje eten!
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door DaVinci »

Jawel, (zo goed als) alles erin! :edance: 15 gram A/D en 3 ml Reactiv (met een beetje water) en alles zit erin! Afgezien van wat klodders die in het rond vlogen...

Het lijkt er ook allemaal in te blijven zitten, ik zie hem niet slikken en al helemaal niet overgeven. :eclap:

Als ik Eusie elke 2 uur bovenstaand recept geef, is dat dan oké?

Hoe lang kan het ongeveer duren voor een kat weer zelf gaat eten?
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Adriana »

moet Eusie aankomen? voorlopig zou ik dat even volhouden en Annet is goed met hoeveelheden, dus die zal ook wel reageren..

hoelang het gaat duren kan geen zinnig mens voorspellen.
ik heb hier een kater zonder eetreflex, dus levenslang zou je denken.. heel soms eet ie uit zichzelf als de bengels ook eten en ik heb tegenwoordig de methode dat ik hem apart neem, dan twee dentabits snoepjes om zijn knabbelfunctie op te wekken en dan schuif ik het andere voer er achter aan en hij blijft dan vaak dooreten maar eet kleine beetjes.
bij Enzo is het traumatisch en af en toe beetje destress en 5 jarenplan (we zitten nu in het derde jaar..) zal missch op den duur wel wat opleveren.. ik bedoel maar....
Enzo vindt een convalescence-papje wel lekker dus dat heb ik maar weer eens besteld om hem dat apart te geven. hij is redelijk aan het bijkomen, ik weet dat het traag gaat maar hij kan ook zo weer naar bottig terugvallen en met wat hoog energetisch voer krijgt hij dan in ieder geval meer voedingsstoffen binnen..

k zag dat de speelrail bij medpets euro 13.50 kost, dus wie er nog wil uitbreiden of speelrail wil aanschaffen....
Laatst gewijzigd door Adriana op 15 feb 2011 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Ervaringen gevraagd alternatieve behandeling schildklier

Bericht door Cerna »

Hoi Jeannette

Fijn dat het lichamelijk goed gaat met Eusie, nu geestelijk nog :smile:

Misschien toch weer eens een kwart Diazepam proberen?
Dwangvoeren doe ik altijd op het aanrecht (sommige mensen vinden dat niet zo fris, maar ik zit er niet mee). Mijn man houdt haar tegen (vasthouden hoeft gelukkig niet meer, maar ze heeft wel de neiging om naar achteren te lopen) en ik geef haar de spuitjes. Loopt gesmeerd maar was in het begin ook wel een geklieder vooral ook omdat Noa geen tanden meer heeft en dan loopt het gemakkelijk via de zijkant weer naar buiten. Dus ik druk het voer redelijk ver achterop de tong (niet te ver want dan gaat ze kokhalzen) en tijdens het voeren praat ik zachtjes tegen haar en wanneer ze eet, aai ik haar. Zo is het een ontspannen gebeuren, maar dat heeft tijd nodig en ik hoop voor je dat tegen die tijd Eusie weer zelf zal eten.

Zie nu net jouw bericht. 15 Gram per keer is prima! Je kunt ook de Reaktiv met AD mengen, dan wordt het wat smeuïger en ik heb gemerkt dat Noa beter eet wanneer er Reaktiv doorheen zit.
Ik heb geen idee hoe lang dat kan duren. Ik dwangvoer nu al bijna 4 (!!) maanden maar een kat met nierfalen heeft nu eenmaal slechte eetlust en Noa is dus geen graadmeter.
Ik zou Eusie iedere keer de portie eerst aanbieden (gecombineerd met Reaktiv) en wanneer hij het niet eet, dan over doen in de spuitjes. Iets op z'n neus smeren, wil ook wel eens helpen.

Succes en fijn dat je ons weer een berichtje hebt gegeven.
Plaats reactie