Vakantie

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Pipje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2011 20:00
Locatie: Eindhoven

Vakantie

Bericht door Pipje »

Ik ben al dagen aan het speuren op het web naar informatie wat nou wijsheid is maar het wordt er niet makkelijker op.
Net als zovele zit ik met een dilemma hoe om te gaan met de opvang van mijn katten tijdens mijn vakantie. Sinds vorig jaar heb ik twee katten, vanaf april een asielkat van vier jaar (Pip, onzeker, eenkennig naar mij en erg aanhankelijk) en sinds afgelopen zomer een kitten (Zarah, type spring-in-het-veld en zeer aanhankelijke schootkat).

Nu wil ik natuurlijk dit jaar op vakantie en zit ik in dubio met de opvang en mijn schuldgevoel naar de katten toe. Ik heb een geweldige rondreis gezien maar die reis is 28 dagen en langer dan eigenlijk de bedoeling was voor een vakantie.
Een pension/kattenhotel is geen optie omdat Pip uit een heel oud en vies asiel komt waar ze ruim negen maanden heeft gezeten en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen haar ‘terug’ in een hok te doen. Ze mogen beiden bij mijn ouders verblijven maar dan kunnen ze niet naar buiten wat ik ook weer erg zielig vind. De tuin van mijn ouders is niet afgezet en ben dus ook bang dat ze misschien ontsnappen. Mijn tuin is afgezet en ze komen alleen buiten als er iemand thuis is en dat vinden ze prima. Pip is al ooit een weekend bij mijn ouders geweest maar toen hebben ze haar de dag erop terug gebracht in overleg met mij omdat ze helemaal van slag was. Toen ze eenmaal thuis was, was alles weer goed.

Mijn moeder wil ook twee keer per dag langs komen om ze buiten te laten, eten te geven en uiteraard te knuffelen (ze zal ook regelmatig een hele avond bij mij thuis zijn) want het zijn ongelooflijke knuffels. Ze zijn gek op aandacht en daar ben ik zo bang voor. Is een vakantie van 28 dagen niet erg lang voor een eerste keer? Zarah is dan net een jaar. Nooit gedacht dat ik zo’n schuldgevoel zou hebben tegenover mijn katten en ik heb nog niet eens geboekt!

Ik kan niemand bedenken die bij mij in huis wil komen want dat zou natuurlijk het meest ideale zijn. Mijn moeder wil wel bij mij in huis maar mijn vader vindt het onzin. Misschien dat een vriendin een weekend kan blijven logeren maar dat weet ik pas tegen die tijd dus heb ik daar nu niet zoveel aan.
Een andere optie is natuurlijk een kortere reis te boeken maar iedere keer blijft die mooie 28 daagse reis natuurlijk lonken.

Ik wil alleen het allerbeste voor mijn katten en met een gerust hart op vakantie want het zijn echt mijn kindjes. Veel mensen in mijn omgeving snappen het niet want het zijn ‘maar’ katten en die zijn toch heel onafhankelijk en kunnen makkelijk alleen zijn. Ik denk daar anders over en wil gewoon met een gerust gevoel op vakantie gaan. Heeft er iemand ervaring met zijn/haar katten in huis laten voor langer dan drie weken en dat er iemand twee keer per dag langs kwam?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Nyncke »

2 jaar geleden ben ik 5 weken op reis geweest door Egypte.

2x per dag kwam er iemand om eten te geven.
Er waren 2 mensen die geregeld kwamen knuffelen en mijn toen vriend heeft 1 week in mijn huis gezeten.

Ik heb niet het idee gehad dat ze iets hebben gemist.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door JLC »

Als jouw moeder twee keer per dag langs wil komen dan lijkt mij dit een mooi aanbod en ik zou daarvoor gaan. Thuis in de vertrouwde omgeving is toch het fijnst voor de katten. Jouw gevoelens herken ik wel. Mijn katten hebben wel eens gelogeerd bij mijn ouders; ze zaten daar in een ren. Vorig jaar zomer zijn ze thuis gebleven en heeft de buurvrouw ze verzorgd. Dat was voor mijn katten veel fijner, naar mijn idee. Natuurlijk miste ik ze wel enorm en moest ik veel aan ze denken. En ik was maar een week weg. Succes met het maken van je keuze.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vakantie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat die regeling met je moeder ideaal is als je dit echt wil gaan doen.
Natuurlijk zullen ze liever hebben dat je thuis blijft, maar ze hebben elkaar nog en dan geregeld iemand die hen verzorgd.
Wel spreek je over buiten en binnen laten, maar dan zou ik ofwel ze de hele tijd binnen of buiten laten, ofwel een kattenluik installeren.
Anders zie ik het gebeuren dat er eentje binnen en eentje buiten zit, en dat is wel zielig dan. Zelfs als dat maar voor een paar uur.
Je kan beter zorgen dat ze steeds bij elkaar kunnen zijn als ze dat willen.

Maar amai dat je dit wil gaan doen! Ik denk ik niet dat ik zou lang weg zou kunnen gaan van mijn dieren....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vakantie

Bericht door Kattenbella »

Volgens mij is dat prima, tweemaal per dag.
Ik pas nu ook op een kat van een vriendin en hij voelt zich er prima bij met tweemaal daags eten, aanspraak en knuffels.

Fijne vakantie!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vakantie

Bericht door MarjanR »

Ik ben ooit drie maanden in het buitenland geweest.
Mijn toenmalig vriendje was toen wel bij mij in huis, en als hij bij z'n ouders was deed m'n zusje de katten.
Ging allemaal prima.
Ze waren dood gelukkig dat ik er weer was, en ik ook zeker wel.
Maar ze hebben er geen schade aan overgehouden.
Je zou nog een jaar kunnen wachten omdat je jongste nog zo jong is.
Maar dat is je eigen keuze. Ik denk dat je het gerust kunt doen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Vakantie

Bericht door Kattekop »

Er zijn meerdere mogelijkheden:
bijv. Holidaylink, vakantie-oppas, ik heb zelf jaren op gepast bij mensen thuis, op hun huis en dieren, ik vond het ontzettend leuk om te doen en de mensen die op vakantie gingen konden met een gerust hart op vakantie omdat ze wisten dat er een betrouwbaar iemand in hun huis was die de dieren verzorgde en ook nog eens voorkwam dat het huis onbewoond was.
Andere mogelijkheid is inderdaad iemand die een aantal keren per dag bij jouw thuis de dieren komt verzorgen en knuffelen.
En dan is er natuurlijk nog het poezenhotel, er zijn hele goede, maar je moet er wel tamelijk diep voor in de buidel tasten en je moet een goede weten te vinden, in mijn regio zit bijv. de Poesada, die zijn echt super!

Maar katten zijn over het algemeen het liefst in hun eigen huis.
Succes met zoeken van een oplossing!
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Plaats reactie