Kitten 6 maanden oorontsteking met stafylokokken

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
minimow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2010 22:28
Locatie: in het nieuwe land

Kitten 6 maanden oorontsteking met stafylokokken

Bericht door minimow »

Mijn Mini Mow is nu alweer 6 maanden oud, en na veel gekwakkel met oorontstekingen en verkoudheidjes (de da dacht aan fip, maar ze is sindsdien erg aangesterkt) heb ik haar nu op tinlo konijnenworst rauw voer. Vindt ze heerlijk en ze is een grote, sterke Mini poes geworden van 2.5 kilogram alweer. Helaas heeft ze wel een chronisch scheef kopje eraan over gehouden, maar dat maakt mij niets uit en ze is verder gezond en zeer actief.

Helaas blijkt het oor kwakkelen, sinds een week weer vieze prut en stinkt, DA heeft uitstrijk gedaan en het blijkt een stafylokokken infectie. Ze moet weer aan de oorzalf en dan maar hopen dat het nu echt over gaat. Nu heb ik al sinds ik haar heb een krentenbaard infectie (van wie geen idee) maar nu vermoed ik dat dit van de stafylokokken is. Ben al bezig met alles op 90 graden te wassen e.d. maar ik las op internet dat stafylokokken erg hardnekkig kunnen zijn en dieren er zelfs aan overlijden.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort oorontstekingen? Tips?

Ben niet zo'n IT wizzard, is niet gelukt foto's van Mini te plaatsen maar zal eens proberen via de mail te sturen.
mama van zorgenkitten Mini Mow
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten 6 maanden oorontsteking met stafylokokken

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een ABzalf die tegen deze bacterie werkt, lang genoeg gebruikt, zouden ze toch echt wel moeten verdwijnen.
Anders moet je een andere zalf gebruiken of het langer volhouden.
De bedoeling van AB is dat alle bacteriën gedood worden, anders wordt het inderdaad steeds maar erger. Dus mag er niet met de AB gestopt worden voordat alles helemaal weg is (ik zou het zeker 2-3 weken doen hoor) en na 2 dagen zou je al verbetering moeten zien. Is dat niet het geval, slaat de AB niet aan en wil dat zeggen dat de bacterie er niet gevoelig aan is. Dan moet dus een andere AB gebruikt worden waar de bacterie wel gevoelig aan is, en dan lang genoeg dat ze allemaal weg zijn...

Enkel virussen blijven al eens in het lichaam achter, bacterien moeten altijd volledig overwonnen worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten 6 maanden oorontsteking met stafylokokken

Bericht door Adriana »

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k ... htm#N66722
http://www.medicijnen-op-maat.nl/Huid%2 ... ecties.htm

even voor je gezocht op 'kat stafylokokken krentebaard' en het blijkt besmettelijk en ook van dier naar mens over te dragen te zijn. beide links geven heel veel medicijnen en behandelmethoden. zo lang jij zelf niet vrij bent van jouw besmetting kun je Minimow waarschijnlijk ook besmetten en vice versa...
lijkt me erg lastig probleem om op te lossen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
minimow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2010 22:28
Locatie: in het nieuwe land

Re: Kitten 6 maanden oorontsteking met stafylokokken

Bericht door minimow »

Bedankt voor de snelle reacties! Ik probeer een avatar te uploaden, maar zonder succes...

Ik heb het al eens aan de huisarts gevraagd, of het niet door de kat kan komen maar hij hield stellig vol van nee. Nu ga ik maandag maar weer eens langs. Ik loop al 3 maanden met die impetigo (=krentenbaard) op mn armen en ik begreep maar niet waarvan ik het kreeg. Nu snap ik het...
mama van zorgenkitten Mini Mow
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten 6 maanden oorontsteking met stafylokokken

Bericht door pearlsofpassion »

Jullie zullen best samen aan de AB gaan, en inderdaad goed overleggen met zowel huisarts als DA. Ik zou ook eerder een langere behandeling gaan, dan korter.
Hoe meer het kan terugkomen, hoe moeilijker het wordt om te bestrijden. Dus van de eerste keer grondig zou ik zeggen...

Misschien kan je ook eens zoeken wat de bronnen (besmettingshaarden) kunnen zijn, zodat je daar ook rekening mee kan houden zodat je het niet terug krijgt en weet waar je het misschien van gehad hebt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie