Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door katgevonden »

Hoe zie ik dat voer goed is of niet? Weinig of geen graan ok, maar verder?

Mijn vraag ontstaat omdat hier gisteren iemand kwam met kattenvoer die haar eigen kat niet lust en per ongeluk was het ook nog eens adult ipv kitten. Tja kan het wel erbij geven dacht ik. En dan mijn lieve Sharief deed net alsof hij al weken geen eten meer kreeg, zo lekker vond hij het. En Katie en Mauw lusten het ook wel. Hun zochten de Purina ONE adult brokjes tussen de anderen eruit. En nu? Nu vraag ik me af wat ik ermee moet want ik zou het liefst een brok willen vinden waar ze allemaal gek op zijn maar het moet wel goed zijn uiteraad! Sharief zit op het moment op de perfect fit en Katie en Mauw op Sanabelle. Sharief wil echt geen brok Sanabelle eten. Hij had de keus uit 4 soorten maar hij lust ze niet. Hoe zie ik nou welk voer goed is voor ze?
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Kan je de samenstelling en analyse eens neerschrijven?
Op Zooplus staat de analyse er niet bij...

Samenstelling is geen ramp maar er zit wel tarwe in... Hij staat wel ver naar achter, maar goed, zit er wel in natuurlijk...
Je moet eigenlijk zelf ook een beetje uitmaken waar je erg op wil letten.
En waar je het meeste belang aan hecht.
Het valt echt niet zomaar uit te maken wat goed voer is en wat niet, het hangt ook wat van de kat af.

Als je een kat met kans op blaasgruis hebt, moet je graanvrij gaan. Maar daar zitten dan weer altijd veel eiwitten in (omdat de KH lager zijn, is dat procentueel altijd zo).
Als je kat hebt met kans op nierfalen (vooral oudere katten of rassen met gevoeligheid), dan kan je beter met het eiwitgehalte onder 30% blijven. Maar dan moet je automatisch naar een voer gaan waar wel granen inzitten (er moet toch iets in zitten, en vet moet je ook niet in overdrijven).
Zie je?
Ik zoek ergens een tussenweg... en ben daarbij erg te vinden voor Sanabelle, Porta 21 (niet de graanvrije!), Smilla, Happy Cat, en waarschijnlijk nog wel een paar. (Animonda bv maar die is lichtjes eenzijdig van samenstelling, minder dan RC en Hill's, maar toch...)
Moest ik niet naar het geld moeten kijken, zou ik net als Dinie Orijen gaan voeren. Maar Adriana vind dat dan weer helemaal niet omdat zij net op de nieren moet letten en in Orijen dus erg veel eiwit zit...
Het graanvrij voer van Porta 21 is heel betaalbaar, maar bevat veel meer eiwitten dan normaal is. Zelfs als je het omrekent naar de normale procentuele toename als de KH afnemen, dan nog zitten ze er een heel stuk boven. Hetzelfde verhaal bij de fosfor.... Moest ik jonge katten hebben, zou ik het waarschijnlijk wel doen, maar Kleintje moet ook mee-eten. Zij heeft haar eerste 5 jaar niet zo'n goed voer gehad (slecht eigenlijk) en daar zat ook erg veel eiwit in (vooral uit de granen, maar toch), dus ik durf het met haar niet aan. (bij de volgende inenting krijgt ze een bloedonderzoek om te weten hoe haar nieren er voor staan)

Verder kijk ik ook naar de afwisseling in de samenstelling, en ben ik niet zo voor eenzijdige voedigen. RC en Hills spannen naar mijn denken de kroon in eenzijdigheid en bovendien zitten er ook nog een groot deel granen in (soms zelfs tarwe). Dus dat zou ik niet onder de noemer 'goed voer' klasseren. Maar toch is het dat wel natuurlijk. Het is ook een beetje persoonlijk dus... RC en Hill's is zeker goed, maar er zijn er beter... Ze hebben gewoon naambekendheid en steun van de DA'n...
Pas op, de speciale, aangepaste dieetvoeren zijn wel erg goed!! Daar wil ik dan wel op wijzen! Correct blijven he! ;-)

Maar goed, je kan je best in de voedingstopics verdiepen en dan zelf je mening wat vormen.
Vezels zijn ook altijd aan te raden (kan niet te veel zijn), en iet of wat plantaardige zaken vind ik toch ook wel nodig.
Verder vind ik het spijtig dat in vb Porta 21 adult geen orgaanvlees zit, want dat vind ik eigenlijk ook wel moeten. Maar dat kan je zelf ook vers aanvullen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door katgevonden »

okay daar gaan we:

Kip 16 % gedroogde gevogelte eiwitten, maisglutenmeel, rijst 14 %, twarwe, mais, tarweglutenmeel, dierlijk vet , cichoreiwortel 0,5%, digest, gist 0,2%, visolie, kaliumchloride, chloline chloride, mineralen, DL-methionine, L-lysine
toevoegingen:koper 11mg/kg, zink 170mg/kg
vitaminen: A:17200 IE/KG, D3:850 IE/KG, E:540 MG/KG C: 70MG/KG TAURINE: 1400MG/KG
Gemiddelde analyse:
ruw eiwit 34% ruw vet 14% ruw as 7% ruwe celstof 1,5% calcium 1,1% fosfor1,1% 0mega 6 min. 1,0% magnesium 0,08%
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, ik vind dat niet super. Erg veel granen vind ik... maar dat zegt ook niet alles. Analyse is redelijk. KH-gehalte ongeveer hetzelfde als RC.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je kanjer eet, dus als hij het lekker vind...
Het lijkt nogal op de perfect Fit lijkt me (al weet ik niet of daar tarwe in zit... :eeh: ).
Dus zeker geen slecht voer ;-)

Edit: Oh nee, perfect Fit blijkt toch nog een stuk beter te zijn... Sorry... beetje verkeerd onthouden. Als hij Perfect Fit eet, zou ik hem eerder daarop houden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door katgevonden »

Dieren zijn net mensen wat het eten betreft om zo gezonder om zo minder lusten ze het. Wij vinden de vette patat en dergelijk ook zo lekker en daarom was ik er wel best bang voor.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door helskinky »

Ik heb je uitleg even opgeslagen, ik ga voor Mio ook wat anders zoeken en ook nog dat hij het lekkker vind
Gelden deze regels ook voor natvoer?
Wel jammer dat je bij Zooplus gelijk een hele berg moet aanschaffen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Natvoer moet je gewoon wegblijven van granen, suiker en melk. Ale, ik vind toch dat dat er niet bij hoort...
En je kan het uitrekenen. Als je de eiwitten deelt door 2 en x9 doet, moet je onder 40% uitkomen (voor het vocht corrigeren). Maar dat is meestal niet zo.
Ook het vet, op dezelfde manier uitrekenen, maar daar dan liever niet boven 25-30%.

Voor de rest is het keuze in smaak...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

helskinky schreef:Ik heb je uitleg even opgeslagen, ik ga voor Mio ook wat anders zoeken en ook nog dat hij het lekkker vind
Gelden deze regels ook voor natvoer?
Wel jammer dat je bij Zooplus gelijk een hele berg moet aanschaffen

Hey Helsinky, ik weet dat ik in een ander topic (wss over Royal Canin zelf) iets gezegd heb, maar ik had het toen over RC Indoor (omdat ik toen even dacht dat je dat gaf). Maar nu realiseer ik me dat je zei dat je de RC Maine Coon gaf en dus ben ik dat eens gaan nakijken.
En eigenlijk vind ik dat wel erg goed voer!
Geen overdreven granen, en ook de samenstelling is niet slecht. Erg veel vezels ook.

Ik vind het wel nog steeds redelijk duur voor wat het is, maar voor de rest echt geen slecht voer... En aangezien het ontwikkeld is voor een grote langharige kat zoals Miro, is dat misschien wel nodig voor hem...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

katgevonden schreef:okay daar gaan we:

Kip 16 % gedroogde gevogelte eiwitten, maisglutenmeel, rijst 14 %, twarwe, mais, tarweglutenmeel, dierlijk vet , cichoreiwortel 0,5%, digest, gist 0,2%, visolie, kaliumchloride, chloline chloride, mineralen, DL-methionine, L-lysine
toevoegingen:koper 11mg/kg, zink 170mg/kg
vitaminen: A:17200 IE/KG, D3:850 IE/KG, E:540 MG/KG C: 70MG/KG TAURINE: 1400MG/KG
Gemiddelde analyse:
ruw eiwit 34% ruw vet 14% ruw as 7% ruwe celstof 1,5% calcium 1,1% fosfor1,1% 0mega 6 min. 1,0% magnesium 0,08%
zijn dit ingrediënten en analyse van Purina One? of Perfect Fit in-home?

34% eiwit is redelijk hoog maar het zijn gevogelte-eiwitten en plantaardig dus erg goed verteerbaar. maar als Sharief nog een keer adhd wordt, dan kan dat door dit voer komen.
vetpercentage is ook redelijk maar het zetmeel/koolhyraatgehalte staat er niet bij. veel zetmeel+vet maakt snel erg dik..

en verder lijkt me dit goed adult kattenvoer van redelijk brede en voor katten verantwoorde samenstelling. ook weinig blaasgruiskans hiermee.

en het belangrijkste is natuurlijk dat Sharief het met smaak eet..

en voor wat betreft je andere vraag mbt droge brokjes
+ rond 30% eiwit belast de nieren niet onnodig en hoger eiwitgehalte is nergens voor nodig..
+ bij voorkeur gevogelte-eiwit, kan ook ei-eiwit zijn;
+ vet rond 10% en is goede energiebron die nieren ontlast. maar als er veel graan en bijv 15% vet inzit, dan kun je wachten op overwichtproblemen..
+ visolie en vette vis zijn ook goeie ingrediënten maar niet alle katten zijn er dol op:
+ liever geen tarwe en zeker geen granen bij de eerste twee à drie ingrediënten en geen suikers. beide ingr zijn slecht voor het gebit en verhogen de blaasgruiskans..

tuurlijk zijn er uitzonderingen en de stofwisseling van iedere kat gaat anders met de bestanddelen van voer om, dus altijd kijken naar plassen en drollen en gedrag en mooie glanzende vacht en tandjes enzo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door katgevonden »

Het gaat om de purina One. Ze zijn er alle 3 gek op dus als het goed voer is zou ik een brokje gevonden hebben wat alle 3 graag lusten. Dat zou het makkelijkste zijn uiteraad.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door castratenkoor »

Purina One is supermarkt kwaliteit. Niet aan te raden. het is waar sommige katten worden er probleemloos 18 mee. Maar door zoiets te voeren vergroot je enorm de kans op gezondheidsproblemen - zoals blaasgruis. Het hoeft natuurlijk niet mis te gaan, maar ik zou de gok niet wagen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Dafpoetser »

Samen met Adriana (en een loep voor de kabouterletterjes) zijn we uitgekomen op Almo Nature Holistic, een graanvrije brok voor mijn blaasgruismenneke, wat echt een goede samenstelling heeft, en bovendien ook nog eens erg in de smaak valt hier. Ik hou het op deze brok! Ben Adriana nog steeds erg dankbaar dat we samen (nouja, Adriana heeft er het meest verstand van) op dit merk zijn uitgekomen.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... purina_one
euro 60 cent per ons en dan deze samenstelling is goeie prijs/kwaliteit denk ik.
anderhalve kilo is ook mooie hoeveelheid en er zijn vrij veel soorten/smaken. je zou er een light variant bij kunnen proberen of een senior-soort en daar ook even naar analyse en ingrediënten kijken..
het voordeel van binnen één merk blijven en dan bijv 2 of verschillende 3 soorten voeren is dat het allemaal ongeveer van hetzelfde smaaktype is, dus waarsch acceptabel voor herr Sharief .. spreek je Duits met hem?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door katgevonden »

Nee ik praat bijna nooit meer duits dus ook niet met hem. Hij snapt mij wel, hihi. En hij heeft ook al vaak door wie Sharief is.
ik zag ook dat er speciaal voer van purina is voor steraliseerde/gecastreerde katten maar ik weet gewoon niet genoeg over kattenvoeding wat wel en niet goed is en wat Katie wel en niet mee mag eten. Zij is natuurlijk nog maar 4 maand en niet geholpen. Zij moet wel genoeg binnen krijgen.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

daar hoef je met 4 maanden echt niet bang voor te zijn.
het verschil tussen kitten en adult is eiwitgehalte, vaak melkprodukten en veel vet en missch nog wat geheime stofjes. hier viel al het kittenvoer slecht (diarree ..) en eten ze al lang goeie kwaliteit volwassenvoer: Sanabelle sensitive, urinary, Almo holistic kip en Happycat niere (omdat nierfunctie niet optimaal is) en natvoer doe ik er voor het vocht en lekkers gewoon bij, want een goeie brok is compleetvoer, met andere woorden via die brok krijgen ze alles binnen (muv vocht en rauw) wat ze nodig hebben. ze krijgen wat betreft voer (nat+droog) zoveel mogelijk gevogelte...
natvoer krijgen ze van Purina one (jawel..) en foliezakjes van Porta21 tonijn+rund en Iams senior kip. af en toe beetje rauw vlees (kip of lam) en wat gesnipperd tarwegras voor de vits+mineraaltjes+enzymen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie