Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

de analyses van purina one staan wel bij de duitse zooplus op de website en je krijgt daar 20% korting!!!!! op alles................
http://www.zooplus.de/shop/katzen/katze ... 4#analysis
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Amai, daar zitten veel eiwitten in! :shock:

Kan je op de duitse site ook voor het buitenland bestellen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

je hebt gelijk Valerie, zover was ik nog niet gekomen :???:
36 % eiwit voor senior-voer dat in de aanbeveling zegt dat het de nieren ontziet is beetje raar..

rond de 30 % en dan bij voorkeur voornamelijk gevogelte-eiwit lijkt me genoeg..
dan toch voor de niet meer piepjonge katzels < 8 jaar liever wat anders dan Purina brokjes ....
nee, ik denk niet dat je bij Zooplus in Duitsland kunt bestellen maar eerlijk gezegd weet ik het ook niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Hoi Allemaal,

Ik ben al een tijdje de topics over voeding aan het volgen omdat ik heel graag zou willen weten wat jullie vinden over Pro plan delicate sensitive, wat ik mijn twee katers van 7 mnd sinds kort geef. Misschien moet ik een nieuw topic openen, maar Adriana ik zag dat je er hier ook zoveel over geschreven hebt dus was stiekem heel erg benieuwd wat jouw inschatting is van dit voer! :) Ik heb er voor gekozen omdat ze gevoelige darmen hebben na een giardia infectie, hier doen ze het goed op, maar wil wel zeker weten dat het enigszins 'goed' voer is voor ze (blaasgruis wil ik in ieder geval middels het voer zoveel mogelijk proberen te voorkomen, maar heb gelezen dat voer speciaal voor gecastreerde katers ook niet je van het is), anders ga ik op zoek naar een alternatief. In ieder geval zit er geen tarwe in en zit er kalkoen in ipv gevogeltemeel, dat is een begin dacht ik?

Alvast heel erg bedankt!!!

ingrediënten:

Kalkoen (18%), rijst (18%), maïsglutenmeel, gedehydreerd kalkoeneiwit, rijstglutenmeel, maïs, dierlijk vet (geconserveerd met een mix van tocoferolen), gedroogd heel ei, digest, bietenpulp, visolie, gist, kaliumchloride, calciumcarbonaat, mineralen, cholinechloride, L-arginine, L-lysine, natriumchloride, DL-methionine. TOEVOEGINGSMIDDELEN: Koper (als koper (II) sulfaat-pentahydraat): 12 mg/kg, zink (als zinksulfaat): 170 mg/ kg, selenium (als natriumseleniet): 0,12 mg/kg. Met in de EG toegestane toevoegingsmiddelen: bètacaroteen, tocoferolrijke extracten van natuurlijke oorsprong, fosforzuur.

Vitaminen
Vitamine A: 23000 IE/kg
Vitamine D3: 1700 IE/kg
Vitamine E (α-tocoferol): 550 mg/kg
Vitamine C (ascorbinezuur): 70 mg/kg
Vitaminen uit de B-groep: 230 mg/Kg
Taurine: 1500 mg/kg

Samenstelling:

Gemiddelde analyse
Ruw Eiwit 40.0%
Ruw Vet 18.0%
Ruwe As 7.0%
Ruwe Celstof 1.0%
Calcium 1.1%
Fosfor 1.0%
Magnesium

ps: als ik het bericht ergens anders moet plaatsen hoor ik het graag (ben nieuw hier :eangel: )
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom zijn voeren voor gecastreerde katers slecht? Dat heb ik nog nooit gehoord, en ik zou ook niet weten waarom...
En waarom is kalkoen beter als gevogelte? Kalkoen is toch ook gevogelte, en kip en eend is ook niet slecht voor katten...

Dit voer bevat wel erg veel eiwitten en blijkbaar veel uit granen (gluten). Ook de vit A is nogal aan de hoge kant, maar niet heel erg.
Ik weet niet het fijne van welke eiwitten nu de nieren niet te veel belasten en welke wel, dus dat zou je eens moeten nagaan als je het wil weten.

Ik vind dit wel goed voer, maar om blaasgruis te voorkomen, niet ideaal. Er zit vrij veel granen in (gelukkig geen tarwe). Maar zeker wel goed voer ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Dank je! Goed te weten.

Ik bedoelde met kalkoen eigenlijk in plaats van kalkoenmeel/gevogeltemeel dat er vlees inzit ipv vleesmeel, had begrepen dat dat beter is. :) ff niet duidelijk!

Ik had weer ergens gelezen dat bijv hills sterilised weer veel toevoegingen heeft om t ideaal te maken voor gecastreerde katers, maar kon t zelf niet echt gronden waarom t slechter zou zijn. Jij blijkbaar ook niet :D

Tnx in ieder geval! Misschien dat ik hills sterilised overweegt, leek qua ingredienten naar mijn idee veel op de proplan delicate, samenstelling wat anders. Ik lees veel over orijen (sowieso over graanvrij) maar vind het op de een of andere manier geen fijn idee dat de ph niet precies gereguleerd wordt.. maar mss is dat ook niet nodig bij graanvrij..

Nouja je ziet t vind het nog best lastig!
Bedankt in ieder geval!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum, maar kennelijk al langer mee-lezend, hihi

40% eiwit komt in de natuurlijke situatie niet voor, ik bedoel ik vraag me af of het kattenstofwisselingssysteem daarop is ingericht..
en bedenk ook dat het allemaal moet worden gekraakt en afgebroken en afgevoerd. en als het niet nodig is, waarom zou je dan een voer nemen met 40% eiwit terwijl van voer met 30% en zelfs daaronder eiwit een dier echt niet door zijn hoeven zakt hoor!

18% vet is aan de hoge kant, maar vet gaat niet via de nieren, daar dus geen belasting maar wel voor de lever, denk ik.
en kans op overwicht afhankelijk van het zetmeel/kh-gehalte

:pdtfly2: onder gevogelte worden alle fladderaars verstaan, kip, kalkoen, eend e.a.

dit zou mijn voer niet zijn, zeker niet met gevoelige darmen.. en na een giardia infectie...
kijk eens naar de samenstelling van Almo holistic, geeft geurloze ontlasting en geen adhd noch kans op overwicht.
wel voorzichtig proberen en de kip variant bevalt hier beter dan eend/kalkoen.

;-) er zijn ongetwijfeld meer voeders in deze categorie en als je de analyse van Almo holistic ernaast houdt, dan kun je bij Zpls vrij makkelijk een soortgelijk voer vinden, denk ik. ;-)
en omdat je er veel minder van nodig hebt is het zijn (meer)prijs meer dan waard.. en we hebben hier een aantal katzels die het op Almmo holistic opmerkelijk beter doen dan op hun vorige voer, wie weet...

en als je bang bent voor blaasgruis dan is het missch een idee om snoepjes te geven in de vorm van Sanabelle Urinary brokjes, met een 400 grs zakje kom je een heel eind.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Dank je voor de info!! Ik ga is zoeken en vergelijken!

en veel mee blijven lezen :smile:
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Dafpoetser »

Ik heb het hier al vaker op het forum geplempt, maar ik blijf het zeggen:

Samen met Adriana hebben we voor mijn blaasgruis mannetje de meest ideale brok gezocht, en kwamen uit op Almo Nature Holistic. Adriana heeft veel verstand van ingredienten en samenstelling van een goede brok, en ik blijf haar dankbaar voor het advies om over te stappen van een supermarkt brok, naar Almo.
Tommie doet het er UITSTEKEND op, heeft mooie geurloze drollies, een prachtige glanzende vacht, en hij vindt de brok bovendien ERG lekker. Almo is een massieve, donkere brok, zonder granen *!!* waar de kat bovendien veel minder van nodig heeft dan een standaard supermarkt brok. Ik koop geen ander meer, want ik wil alleen het aller, allerbeste voor mijn jochie, en dat is voor mij Almo. Nogmaals Adriana, hartelijk dank!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door MarjanR »

Almo heeft een goede kwaliteit brokjes, absoluut.
Maar mijn schatjes motten geen Almo.
Er zijn overigens vele andere soort brokjes die in de zelfde categorie vallen.
Ik geef hier nu weer Cat lovers Gold.
Ik geef dit al heeeeeeeeel lang aan Rox, Puk en Moos.
Weet niet zo goed waarom ik weer ben gaan dwalen, volgens mij waren ze er op uitgekeken toen.
En dat hadden meer katten.
Daar heeft de producent iets mee gedaan en Moos eet de brokjes weer vollop, en Teun en Sara ook.
Al moesten die wel even wennen aan deze gezonde brok :lol:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 84&t=21619
http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/index.html
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Ik heb de site van Almo is bekeken, erg duidelijk. Zij adviseren wel 40%brok 60%natvoer, waarbij je het natvoer als ik het goed begrijp moet afwisselen om de samenstelling van het voer gebalanceerd te behouden (qua mineralen fosfor, calcium!!). Hoe doe jij dat Dafpoetser? Of gebruik je alleen de brok? Ben wel heel benieuwd, het ziet er goed uit en het is vast niet voor niets dat jouw mannetje het er zo goed op doet!

Ik had al zo de indruk dat Adriana er veel over weet, vandaar dat ik mijn vraag ook maar hier geplaatst had ;-) :grin: Bedankt!
Laatst gewijzigd door L-iek op 05 feb 2011 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Dafpoetser »

Liek, ik geef de brok in de ochtend, en "gewoon" natvoer in de avond voor het slapen...en dan bedoel ik een bakje Sheba....mijn lieverd doet het er UITSTEKEND op....en dit alles op aanraden van onze deskundige Adriana. Ben haar ZO dankbaar....mijn jochie straalt en blinkt....en is volledig gezond, de kattenbak ruikt niet, en hij is ZO mooi, wordt niet te mollig, echt SUPER....Almo heeft trouwens ook natvoertjes, maar die zijn prijzig....
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door castratenkoor »

Ik geef 2 x daags navoer met vers vlees. Omgerekend ongeveer 20 gram blik per kat per keer, stukje kipfilet ernaast om te kiesjes wat werk te geven.
Drie katten eten 1 x daags een prooidier, kuiken, muis, rat.

Ik zou eerder b.v. Miamor geven dan Sheba. Miamor is ook redelijk geprijsd en beter voro blaas en nieren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
L-iek
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 jan 2011 22:25
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door L-iek »

Super, ik zie dat Sheba natvoer ook een goot vlees/vis percentage heeft, bij de luxere kuipjes geen granen. Vind het wel lastig met dat Almo natvoer en die fosfor/calcium verhoudingen omdat het natuurlijk voer is. Dan weet ik voor mijn gevoel nooit zeker of ik nou het juiste natvoer geef. Ik vind het in ieder geval wel belangrijk ook natvoer te geven ivm vocht inname.
Miamor ga ik ook bekijken, thnx, jeetje er is gewoon zo veel :edoh: Ik zie ook feline porta 21 waar de calcium fosfor verhouding evenwichtig is...prijs maakt me op zich niet zo uit.

Als de zak proplan op is ga ik in ieder geval voor de almo brokken! Ben benieuwd...

Dafpoetser, als ik het goed begrijp heeft jouw kater dus blaasgruis gehad, maar nu met deze brok geen herhaalde klachten meer? Super zeg.

Nogmaals bedankt!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Wat zijn de kenmerken van goed voer?

Bericht door Dafpoetser »

Mijn lieffie is een blaasgruiskatertje, maar na de Almo GEEN klachten meer! Ik ben er ZO blij om, want nogmaals, ik wil het allerbeste voor mijn prinsje!!!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Plaats reactie