Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door pearlsofpassion »

Cerna schreef:Heb vanmorgen aan mijn eigen da gevraagd of Zitac voor katten kwaad kan en dit werd ontkennend beantwoord. Zij schrijven dit al jaren voor en hebben nog nooit meegemaakt dat het verkeerd viel bij een kat.

Dus, zoals ik in mijn mail schreef en bovenstaande schrijvers ook al zeggen: ga ajb voor een second-opinion!
Ik ben het eens met de second opinion he, laat dat duidelijk zijn, maar dit wil niet zeggen dat je het zomaar kan vertrouwen.
Er zijn waarschijnlijk zat DA'n die hetzelfde over Metacam zeggen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Cerna »

Klopt, ik ben nog geen dierenarts tegengekomen die zegt dat Metacam gevaarlijk is of dat je in ieder geval twijfels mag hebben bij Metacam. Maar bij Metacam staat op de bijsluiter dat het nierfalen kan veroorzaken en voor zover ik weet zijn er geen enge bijwerkingen te verwachten van Zitac.

Maar ik denk dat je bij ieder medicijn eerst goed de bijsluiter zou moeten lezen en dat is bij medicijnen voor dieren vaak het probleem omdat je niet weet (tenminste ik wist het nooit, vertrouwde volledig op de da) wat je dier ingespoten krijgt en omdat er bij de medicijnen vaak geen bijsluiter zit.
Mijn slechte ervaringen met Metacam hebben me hier in ieder geval erg alert op gemaakt en voordat de da gaat spuiten, wil ik eerst weten wat hij/zij spuit en of er bijwerkingen te verwachten zijn.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door MarjanR »

Metacam inspuiten geeft geen problemen, je moet alleen geen vervolg kuurtje accepteren.
De testresultaten zijn terug te vinden op de site die ik eerder plaatste in dit topic.
Daar wordt dit dubbel onderstreept in de conclusie van de testresultaten (EPAR document die je kunt vinden op die site).

ik ben benieuwd, Margie.
Heb je al een andere dierenkliniek gebeld met de vraag over maagzuurremmers voor je kat?
Of zij wel weten of er een geregisteerd medicijn voor de maag voor katten is?
Ik zou mijn da bellen, ware het niet dat zij al heel erg kriegelig van me worden.
En ik moet ze nog bellen voor Moos z'n medicatie (vragen vragen, uitdagen, verder vragen).
Dus ik focus hen liever op zijn medicijnen op het moment.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Cerna »

Margie, hoe gaat het nu met Simmie? Is er vandaag nog een echo gemaakt?

Marjan, moet je toch eens lezen wat dierenarts Chris Polanen in de laatste Majesteit als advies geeft aan iemand wiens kat na het trekken van alle kiezen en tanden, nog steeds Stomatitis heeft (pag. 20 van Majesteit 75).
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door MarjanR »

Ik ken Majesteit niet :(
Is dat een online magazine?
Ik zal wel even googlen.

Ben erg benieuwd naar Simmie
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Cerna »

Nee, een tijdschrift voor de kattenliefhebber. Even naar de boekhandel.
Ik wil je via PB ook wel het advies toesturen wanneer je geïnteresseerd bent; schrok er nogal van :evil:
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door MarjanR »

Hey Annet, ik zou het heel graag willen lezen.
Ik ben zo heel diep in het onderwerp gestapt dat ik nu een mening gevormd heb.
Ik zou graag ook meer informatie willen, misschien bevestigd dit mijn mening. Wellicht moet ik m'n mening grondig aanpassen.
ik loop zeker even langs de Ako en Bruna dit weekend.
Anders pb ik je. Dank je :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Margie »

Hallo allemaal,
Door persoonlijke omstandigheden ben ik een aantal dagen niet op het forum geweest. Maar nu dan een (verrassende) update over Simmie.
Omdat ik de laatste tijd steeds heb opgeschreven wanneer Simmie spuugde om te kijken of daar een bepaald patroon in te ontdekken was, is me het volgende opgevallen. Simmie spuugt voornamelijk op dagen nadat we (een aantal uren) weg zijn geweest. We zetten haar dan samen met Pumba op de bovenverdieping en de hond zit dan beneden, de tussendeur gaat dan dicht. Dit doen we al een tijdje zo, omdat de hond een tijd lang erg veel last had van diaree. Omdat er verder niets lichamelijks bij haar werd gevonden, dachten we aan stress. Omdat Pumba nogal een plaaggeest (soms zelfs een pestkop) is zijn we de hond apart gaan zetten als we weg waren. Dit heeft toen goed gewerkt, de diaree was weg. Simmie werd ook wel geplaagd door Pumba, maar beet wel van zich af. Het was ons wel opgevallen, dat ze steeds vaker een beetje ruzieden en dat Simmie hem niet meer zo goed aan leek te kunnen. Pumba pest de hond nagenoeg niet meer, maar die is een paar keer behoorlijk naar hem uitgevallen en nu krijgt die alleen nog maar kopjes van hem. Simmie krijgt nu echter, lijkt het wel, de dubbele laag. Ze zoekt nu ook heel erg mijn gezelschap op als ik thuis ben en ligt dan constant bij me. Ook dat is de laatste tijd anders geworden, ze was eerst wat afstandelijker.
Nou, nu hebben we het dus ruim een week anders gedaan. We zetten Simmie samen met de hond beneden als we weg gaan en Pumba boven. ’s Nachts doen we het andersom, omdat Simmie en Sandy al altijd boven sliepen en Pumba beneden. Alleen doen we dan nu de tussendeur dicht omdat Pumba heel vroeg in de morgen (half 6 of zo) soms al naar boven komt en wij er pas om half 7 uitgaan. En wonder boven wonder heeft Simmie nu sinds 8 dagen maar 1 keer gespuugd en dat was toen we 1 keertje ’s nachts de tussendeur hadden vergeten dicht te doen. Voor de rest gaat het uitstekend met Simmie. Zou dit de oplossing kunnen zijn? Het is misschien nog iets te vroeg om al te juichen, maar ik vind het wel heel positief, want voorheen spuugde ze elke dag of om de dag.
Uiteraard heb ik de DA gebeld en het hele verhaal verteld met de mededeling, dat ik de echografie vooralsnog niet wil laten doorgaan. De DA reageerde hier heel positief op en hoopte dat ik hiermee inderdaad de oplossing voor het probleem heb gevonden. Natuurlijk hoop ik dit ook van harte.
Als iemand van jullie nog tips, opmerkingen of wat dan ook heeft, ben ik daar zeer dankbaar voor. Alleen wil ik in geen enkel geval Pumba herplaatsen (die tip kreeg ik van iemand), want het is een hele lieve kater, waar ik net zoveel van hou als van de andere twee. Al is het een beetje een pestkop.
Het is een heel verhaal geworden, ik hou jullie in elk geval op de hoogte hoe het zich verder nog ontwikkelt. Heel erg bedankt voor jullie lieve berichten, tips en steun.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door jennli »

Wat fijn dat je ons op de hoogte houd en wat fijn dat je een oplossing gevonden hebt. Het kan best hoor dat ze ging spugen van de stress.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dit lijkt wel de oorzaak te zijn.
Wat goed dat je daaraan dacht! :-)

Weet je soms waarom Puma zo graag pest? Kan hij niet leuk met de anderen spelen ipv pesten?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Margie »

Waarschijnlijk is dat wel de reden waarom Pumba pest. Simmie en Sandy willen helemaal niet spelen. Simmie heeft dat eigenlijk nooit gedaan en Sandy, de hond is al op leeftijd en wil dat ook niet meer. En Pumba is nog jong, heel erg speels en heeft veel energie.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Cerna

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Cerna »

Ik hoop echt voor je dat dat de oorzaak is. Geen onderzoeken meer, geen pillen, fijn zou dat zijn.

Pumba pest dus niet maar wil spelen en uitdagen en wanneer daar dan niet op gereageerd wordt, dan gaat hij klieren (pubergedrag?) Misschien een vriendje voor Pumba zodat Simmie en Sandy hun rust krijgen en Pumba lekker kan donderjagen met een andere jonge kat?
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Margie »

We zijn eigenlijk een beetje bang, dat met nog een kat erbij, we misschien nog een probleem erbij krijgen. Omdat ik alleen maar binnenkatten wil, zitten ze natuurlijk wel steeds op elkaars lip. Zo'n derde kat erbij moet natuurlijk ook weer klikken met de andere dieren. En het grote probleem is ook, dat als ik eenmaal een dier heb (al is het maar 1 dag) ik daar met geen mogelijkheid meer afstand van kan doen als het niet goed zou gaan. Gedacht aan de mogelijkheid heb ik dus wel degelijk, maar jullie snappen waarschijnlijk mijn dilemma wel.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Cerna

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Cerna »

Ik ken het gevoel: bezitterig, hè. :-P
Toen wij bijna zestien jaar geleden onze ongeveer drie maanden jonge, zieke Cochi in Frankrijk vonden, wist ik na een dag ook dat ik de kat niet achter zou laten, wat er ook gebeurde. Ik had er zelfs een huwelijkscrisis voor over wanneer mijn man zijn poot stijf had gehouden ;-)

Ik ken je woonsituatie natuurlijk niet maar heb je geen mogelijkheid om buiten een ren te maken? Zelf kun je dat het beste inschatten en het blijft altijd gokken: klikt het tussen de twee jongste katten, hoe zullen de oudste kat en de hond reageren wanneer er nog zo'n druktemaker bij komt? Is altijd een hele moeilijke beslissing.
Ik zou dan wel voor een kitten gaan (dus nog eventjes wachten), dan is de acceptatie toch het grootst.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Simmie braakt vocht, alleen 's morgens met een lege maag

Bericht door Anne »

Wat fijn dat je een oorzaak hebt gevonden!
Je kan het gedrag van Puma aankaarten in een asiel bij je in de buurt. De meeste asiels denken met je mee en kennen het gedrag van hun katten en misschien kun je een proefkat mee krijgen voor een dag om te kijken hoe het gaat?
De meeste asiels staan hier wel open voor en als het niet gaat mag je het beestje altijd weer terug brengen. Maar ik ben net als jij, wat hier binnen komt gaat heel moeilijk weg tenzij het echt niet gaat en het voor de desbetreffende kat beter is.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat het voor Puma een ongelukkige situatie is, ik vermoed dat hij zich erg verveelt, niemand die met hem spelen wil en dat is best wel zielig
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie