Binnenkat na verhuizing naar buiten?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
karima
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:56

Binnenkat na verhuizing naar buiten?

Bericht door karima »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie wat advies voor mij hebben. Dit is de situatie:

Ik ga verhuizen vanuit Amsterdam naar een huisje op de begane grond in een (bijna) dorpje, ongeveer 40km verderop. Nu heb ik al een aantal jaren een poes (ze is ongeveer 3,5 jaar), die wij 1,5 jaar geleden uit het asiel hebben gehaald. Wij kregen bij het meenemen te horen dat zij erg schichtig is en op straat is gevonden, waarschijnlijk weggelopen en ze heeft ook enkele traumatische dingen meegemaakt op straat (mishandeling?). Ze is een hele rustige poes, en blijft het liefst op een rustig plekje zitten. Ze luistert wel naar mij, maar dat heeft lang geduurd. Ik heb begrepen dat omdat ze is opgegroeid in een niet-sociale omgeving, ze ook niet goed met andere katten overweg kan.

In ons huis in A'dam bleef zij altijd binnen omdat we etagewoning hadden. Zij is wel een keer, helemaal in het begin, door een raam gesprongen en het kostte ons toen uren om haar weer terug te vinden! (gelukkig gelukt).

Nu ik een tuintje etc heb in de nieuwe woning, denk ik dat ze vast wel eens naar buiten wil gaan.
Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben bang dat zodra ze de vrijheid heeft er ineens vandoor gaat. En zij is tot nu toe een echte binnenkat.
Ik heb al gelezen dat ik rustig moet beginnen, eerst aan een lijntje etc.

En hoe lang moet ik wachten voor ze voor het eerst naar buiten kan? Aangezien ze eerst de verhuizing zelf zal moeten verwerken (nieuw huis, nieuwe omgeving etc)!

Ook vraag ik mij af hoe het zal gaan als zij andere katten tegenkomt buiten. Ik heb al gezien dat bijna alle buren katten hebben. Zij is de omgang met andere katten sowieso helemaal niet gewend. :shock:

Wie heeft er goede tips!?

Bedankt :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Binnenkat na verhuizing naar buiten?

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet haar minstens een maand en beter 2 binnen houden. Dat is standaard bij elke kat bij een verhuis.
Maar ik zou haar zeker niet naar buiten laten zolang ze niet helemaal op haar gemak is in het huis.
Ik weet zelfs niet of je haar er een plezier mee doet om haar uberhaupt naar buiten te laten.

Als je het doet zou ik zowiezo je tuintje afzetten zodat ze er niet uit kan (en best ook geen andere katten erin als ze daar bang van heeft). Anders is er te veel gevaar dat ze onder een auto komt of zo.... Zeker als ze angstig is, is dat erg gevaarlijk!

Je kan natuurlijk ook een ren bouwen waar ze zelf in kan wanneer ze wil (via kattenluikje).

Gewoon buiten laten hoeft niet via tuigje hoor. Als ze nog nooit een tuig gezien heeft, gaat dat niet gemakkelijk worden om haar aan te leren! Dat gaat maanden tijd kosten, en heel veel moeite, voor ze niet meer schrik heeft van het tuig dan van iets anders.

Als je gewoon de deur open laat , zonder tuig, gaat ze zelf wel hoe ver ze durft en kan ze steeds terug naar waar ze het veilig vind. Dan is het een beetje zoals een nieuwe kamer in huis, maar dan met vele ongekende zaken.
Maar zoals gezegd, zie dat ze niet uit de tuin kan zodat ze niet in paniek gekke dingen gaat doen. Dat is mijn advies.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
karima
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:56

Re: Binnenkat na verhuizing naar buiten?

Bericht door karima »

Duidelijke tips, bedankt! Sowieso ga ik haar dan twee maanden eerst binnen laten wennen.

Ja ik vind het ook lastig om in te schatten of ik haar er een plezier mee doe dat ze buiten haar gang kan gaan.
De tuin is heel erg moeilijk (of eigenlijk niet) af te zetten, aangezien er aan weerszijden en aan de achterkant alleen maar hele lage hekjes staan, ze springt daar zo overheen. En ook een kattenluikje mag niet van de woningbouw, helaas.

Ik denk inderdaad dat ze in paniek raakt van een tuigje, ze wil liever niets om haar lijf hebben zitten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Binnenkat na verhuizing naar buiten?

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik heel je verhaal nog eens lees, zou ik het eigenlijk niet doen.
Als er allemaal katten in de buurt zitten, kan ze daar maar moeilijk haar mannetje in staan.
Misschien dat dan met een tuigje buiten wel zou gaan, voor altijd dan, zodat ze enkel buiten is als je erbij bent en niet in paniek weg kan schieten.
Maar als ze alleen haar mannetje moet staan tussen al die katten, dan krijgt ze de schrik van haar leven (en ik heb ook zo'n poesje dat bang is van andere katten, dus ik weet waar ik het over heb).
Je zegt ook dat ze schichtig is, en heel wat meegemaakt heeft op straat. Dat is ook niet bevorderlijk om rustig te blijven buiten natuurlijk. En als ze niet rustig blijft, zou ik het echt niet vertrouwen, want dan kan ze gelijk wat gaan doen.

Ik zou het niet doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Neagle
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 sep 2010 17:01
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Binnenkat na verhuizing naar buiten?

Bericht door Neagle »

Ik ben eigenlijk sowieso al geen voorstander van katten buiten laten lopen. Je loopt toch heel wat extra gevaren -> Verkeer, kattenhaters, kattenziektes etc. Ook niet alle buren zitten (terecht) te wachten op katten(stront) in de tuin.

Zeker nu je kat toch gewend is om binnen te blijven zou ik haar gewoon binnen laten. Je kan haar met lekker weer altijd onder toezicht aan een lijntje buiten laten rondlopen bijvoorbeeld.
Plaats reactie