Kat zeurt altijd

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Lovecat »

Dat brokken beter zijn voor het gebit is niet waar. Er blijft zetmeel aan de tanden plakken wat ook voor problemen kan zorgen. Ik geef zelf af en toe een rauw vlees met bot zodat ze kunnen kauwen, dat is goed voor het gebit.

Ik heb zelf ook een blaasgruiskater die eerst RC urinary stond maar nu staat hij al een aantal maanden op kant en klare versvoeding, vers vlees en wat graanvrije brokjes van Orijen. Ik meng het voer aan met water zodat hij voldoende vocht binnenkrijgt en beter plast. Ik geef ook de Sanabelle Urinary als snoepje. Hier doet hij het heel goed op! Je zou je wat kunnen inlezen over rauw vlees en kant en klaar versvoeding, misschien spreekt het je aan.
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

Rauw vlees? Krijgen ze daar geen wormpjes van..? Zal wel eens even googlen! Ook naar de brokjes van Orijen (nooit van gehoord ;-)
En waar koop je kant en klare versvoeding? Gewoon bij de dierenwinkel?

Thanks weer voor de tips!
boerderijkat
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:09

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door boerderijkat »

Onze kat miauwt ook altijd :grin:
Hij rent direct naar je toe buiten en maakt herrie, want stel je voor dat je hem over het hoofd ziet :lol:

Komt waarschijnlijk door ons zelf, vroeger kreeg die altijd wat lekkers als die miauwde en bedelde etc. Maar tegenwoordig ook niet altijd meer. In de zomer gaat ie nu lekker onder de tafel afwachten. Zodra ik m aankijk weet hj dat ie een satetje krijgt :lol:

Of nog lekkerder!!! EEN KIPPENBOUT xD
Wat een leven hebben die beesten.

En wormen van rauw vlees? In de natuur eten ze toch ook rauw vlees? De muizen bakken ze ook niet eerst dus het zal wel meevallen he :-P
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Adriana »

ingrid5 schreef:Guus krijgt als voer Urinary light van Royal Canin. Hij eet altijd alleen maar droogvoer (beter voor de tanden hebben ze ooit gezegd)
Hij is een blaasgruisgevoelige kater. Ook heeft ie idiopatische cystitis (stress wrs)
Maar dat gaat eigenlijk best goed!
http://www.royalcanin.nl/iok/?p=voeding
k neem aan dat je de moderate calory s/o van Royal Canin bedoelt, zit 34% eiwit in en is struvietoplossend en mag niet langer dan een aantal maanden gegeven worden! en omdat je de zak hebt weggegooid kun je dat dus niet nalezen maar je dierenarts moet weten dat je dit voer niet permanent mag blijven geven.
voor idiopatische cystititis (non bacteriële blaasontsteking) is onder meer cystease (medpets e.a.) en dat helpt bij een aantal katten erg goed. eventueel in combi met een rustgever, zoals bijvoorbeeld destress (huisdierendokter) of telizen of zylkene (dierenarts). de eerste twee zijn plantaardig en destress kun je gedurende langere tijd geven.
en dan zeggen wij altijd voor blaasgruiskaters toch natvoer erbij en met tanden en tandplak is het net zoals bij blaasgruis, de ene kat is er gevoeliger voor dan de andere en de meningen zijn erg verdeeld over welk voer wèl en niet. suikers en granen zorgen voor slechte mondhygiene en verder is het een kwestie van uitproberen.

er is calm diet van Royal Canin maar ik zou zeker eens een proefzakje Sanabelle Urinary proberen, 26 % eiwit en goed preventief voer dat je permanent kunt blijven voeren - ook heel geschikt voor wat oudere katten want het ontlast de nieren.
en dat in combi met Sanabelle light http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 26537#more.
beetje rauw kippenvlees is prima en ik zie niet in waarin daar wormen in zouden zitten, rund is zwaarder verteerbaar en katten eten geen koe. Orijen heeft met 40% eiwit een erg hoog eiwitgehalte en zou zeker niet mijn keus zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

Haha nee een vogel bakken ze ook niet eerst! Das waar! ;-)
Ja mijn katten krijgen al 9 jaar brokjes (wel duurdere merken) en ja Guus dus al 4 jaar ofzo de RC Urinary...
Ik zal eens een proefzakje bestellen!
Tja telizen heb ik ook geprobeerd maar dat moet je elke dag geven en ik ben de enige die Guus medicijnen kan geven omdat hij dat niet zo tof vindt (zachtjes uitgedrukt)
Ik maak het aan met water en spuit dat dan in z'n mond! Vaat perfect maar zie het m'n moeder niet doen (meneer kan heel agressief Zijn helaas)
Zijn die andere middelen ook dagelijks inname?
Uhm puk die eet dus ook al jaren hetzelfde vier als Guus.... Mocht van de da!
Zij is kerngezond! Wat kan ik haar dan het beste geven?
Gewoon AH brokjes?

Dus als ik het goed begrijp kanik gewoon een stuk kipfilet lopen en geven? (echt nog nooooit gedaan ;-)) wel vis vonden ze heerlijk!!
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

Sorry voor alle fouten zit vanaf m'n iPhone te tikken, lees nu na plaatsen weer terug... ;-)
Ps. Is inderdaad die moderate Urinary van RC
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Adriana »

ja, gewoon wat rauwe kip en even goed afspoelen
er zitten bepaalde stoffen in S/O die gruisoplossend zijn, maar als er niks valt op te lossen dan zijn ze eerder een belasting (want dan krijg je een slechte mineralenbalans) .. heb hier een kater die 4 jaar S/O moest eten en stijf stond van de gezondheidsproblemen toen we hem als herplaatser overnamen..
vitakraft kauwstaafjes bijv bij AH, in twee snijden, halve pil ertussen, eerst stukje zonder en dan mèt en anders easy pill bij dierenspeciaalzaak of da.
destress kan gewoon als snoepje en anders halfje in de vitakraft/easypill
Puk kan het beste een light voer eten bijv van Sanabelle of Almo holistic, dat heeft ook een prima samenstelling..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

Oww misschien moet ik dan met Guus ook ff een x een afspraak maken met de da?
Hij gebruikt het ook al 4 jaar. Wat had jullie kater dan uiteindelijk allemaal?

Ok dus destress of easypil halen bij dierenapeciaalzaak! Helemaal goed. Ga meteen online wel wat voer bestellen voor beide kinders ;-) bedankt voor alle info weer

Superblij mee
Heel benieuwd of Ze überhaupt kip lekker vinden ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Adriana »

hij had na 4 jaar S/O nog steeds blaasproblemen en een zwaar schildklierprobleem en dat was met zijn 6 jaar redelijk uitzonderlijk. inmiddels is dat na een lang traject nu hopelijk structureel opgelost en hij is nog steeds aan het bijkomen (verder uitgroeien, spiermassa ontwikkelen en zwaarder worden).. en dat (= tumorweefsel) kwam denk ik door de eenzijdige samenstelling en 100% dood voer en niet genoeg drinken. dat doet ie trouwens nog niet maar we hebben daarvoor een doos met trucs.. onder andere zijn favo natvoer (porta 21 foliezakjes tonijn+rund en rauwe kip gaat er bij hem ook wel in..) hij (= Enzo) krijgt vits+mins in de vorm van tarwegras in vitakraft verpakt en soms gewoon dwangdrinken uit een spuitje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

Nog even een vraagje want ik ben voer aan het bestellen voor Guus en puk...
Voor Guus Urinary... Ik doe gelijk maar 2x10 kilo...
Scheelt veel en ik heb een kortingsbon (vanwege die rail..)

En voor Puk 2 kleine "probeerverpakkingen" van 400 gram van Senior en light Sanabelle.
Laat ik Guus alleen op die Urinary en puk een van de twee.

Ik ga ervan uit dat Guus de urinary wel zal lusten. Is wel een zeurtje af en toe, maar zijn honger wint het meestal wel!! haha

Alvast bedankt weer!

Oh ja en krijg je steeds kortingsbonnen als je daar iets besteld?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Nyncke »

Inhakend op het versvoer:

Je kunt eens vragen bij de visboer of ze wat rauwe visafval hebben, mn van de vette vis als zalmkop of staart, het vel.
Soms een beetje haring ( onze rauwe haring niet teveel vanwege zout )
Sardientjes, daar kocht ik altijd een zak van, brouwde een maaltje voor mezelf en gaf alle beestjes een rauw visje.

Dan kun je bij dierspeciaalzaken veel soorten versvoer kopen, voordeel is dat het compleet is.
Bij de supermarkt ( in ieder geval AH, Jumbo en Nettorama = het 45 cent voor 400 gr ) heb je SMULDIER compleet.

En bij sommige dierspeciaalzaken ( of reptielen/terrariumwinkels ) kun je ook eendagskuiken, ratjes, muizen, hamsters ed kopen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, je krijgt niet steeds kortingsbonnen, maar er zijn wel vaak acties (en met een beetje geluk op het product dat jij gebruikt), vooral met eindejaar waren er vele zaken te krijgen...

En voor elke euro die je uitgeeft krijg je een zoopluspunt en daar kan je ook mooie zaken voor kiezen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Cari »

Als je kater een gewone HTK is en 7 kilo weegt, is hij waarschijnlijk veel te dik. Je moet het voer afmeten naar het streefgewicht, niet naar wat hij weegt. Als hij al te zwaar is en je meet af naar zijn gewicht, wordt hij dus steeds dikker :roll: . Katten die graag veel eten, kunnen ook enorm zeiken om altijd maar meer. Katers en zeker dikke katers zijn veel gevoeliger voor blaasgruis. Voor zulke katten is alleen een brokjes dieet vragen om problemen. Ik zou over gaan op flink wat natvoer erbij, in de vorm van bikvoer of vers, dat maakt niet zoveel uit.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

Hoi Cari,

Ik geef hem afgepast naar streefgewicht... Maar probeer nu wel die Urinary van Zooplus. Daarbij die ik altijd heel veel water bij zijn brokken! Door de brokjes heen! Dus zijn blaasje spoelt wel goed door. Of denk je dat ik ook natvoer erbij moet doen?

Groetjes ingrid
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Cari »

Dat lijkt me in ieder geval lekkerder dan je brokjes uit het water te moeten vissen ;-) . En als de brokjes al langer in water staan en weken, wordt het helemaal een kleffe zooi :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie