Kat zeurt altijd

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

Ik heb 2 droppies van katten, maar Guus (9 jaar) loopt altijd te mauwen bij z'n voerbak (zelf al zit er nog wat in) of als ie smorgen alles op heeft...
Als ik de keuken inloop mauwt ie altijd dat de kraan open moet en als ik in bed lig gaat ie lopen jammeren... 'smorgens heeft ie ook zo'n jammermauwtje (dat snap ik nog want dan heeft ie honger...)
Maar als ik daar niet 123 op reageer dan doet ie agressief tegen z'n "zusje"! En hij kan vaak smiddags ineens als een debiel gaan rennen door het huis... alsof ie de kolder in z'n kop heeft!
(ik gooi al vaak met brokjes vindt ie fantastisch! misschien wil ie meer bewegen..?)

Toevallig ligt ie nu uitgebreid te chillen op de bank :-)

Oh ja vanmorgen toen ie zo uitviel tegen puk (elke ochtend zelfde ritueel) heb ik m in de woonkamer gezet... half uur later had ie een mega drol op de bank gelegd!!) grrrr...

Maar vind zielig als ik er later achter kom dat ie iets heft waardoor ie zo jammert

Is een blaasgruis kat maar vanmiddag laten testen (was oke!)
Wie kan me helpen..?
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat zeurt ALTIJD!!

Bericht door loek »

Kan het niet gewoon zijn dat je kat een 'kletser' is? Het is soms maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Bedoel je dat je hem hebt opgesloten in de woonkamer? Kan 'drol' verklaren, namelijk: angst en/of paniek. Vooral als je er ook nog boos bij hebt geschreeuwd ofzo...zou ik gaan voor: angst en/ of paniek.
Ik vermoed dat je niet wil dat je kat angstig wordt...en al helemaal niet voor jou. Lijkt me dan ook niet voor herhaling vatbaar zo'n actie. (uhm ook je reactie op 'die drol' was hopelijk niet heftig en gepaard gaande met schreeuwen of zelf 1 of andere straf?...ook geen goed plan tenzij je vaker een drol wil vinden op de bank)

Als een gek door het huis rennen doen bijna alle katten wel op z'n tijd maar vooral binnen katten. Het is inderdaad gewoon even de opgestapelde energie kwijt kunnen. En ja inderdaad hoe minder beweging op een andere manier...hoe sneller/ vaker hij dat zal doen. Maar ik neem aan dat je daar tohc geen problemen mee hebt? Dat hij af en toe lekker door het huis rent.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat zeurt ALTIJD!!

Bericht door MarjanR »

Hmmmm, ik herken het wel van Moos als hij z'n zin niet krijgt.
(ligt niet aan zijn leeftijd, hij heeft het al vanaf dattie klein was).
Dan was z'n zusje ALTIJD de klos.
Misschien kun je uitzoeken waarom hij zo ontevreden is.
Ik weet het van Moos (mag ook wel na 17 jaar), hij wordt wat knorrig wanneer hij naar buiten wilt en niet mag van mij.
Ik nam hem op, 5 minuten nadat ik hem had gecorrigeerd omdat hij z'n zusje weer lastig viel, en knuffel hem dan helemaal suf zodat hij weer tevreden was voor een tijdje.
Vaak vergat ie dan dat hij eigenlijk naar buiten wilde (aaaaaaaaah, lief).

Anyway, het zal helpen als je weet waarom hij zo ontevreden is.
Tenmiste, zo komt hij op me over.
Je zou hem dan kunnen afleiden.
Bij Moos was knuffelen de truck, misschien dat Guus iets heeft waar hij helemaal dol van is.
Ok, niet alles is voor 'smorgens vroeg :lol:
Maar goed, je zou hem kunnen afleiden met een muisje of een balletje wat hij leuk vindt.
Ik weet niet of Guus oosters bloed heeft?
Want die kunnen nogal "zeiken". Ik zeik vaak ook gewoon terug, met z'n zelfde zeik-mauw.
Is misschien mijn idee hoor, maar dan hoort hij ook dat ik er eventjes nu geen zin in heb.
Soms druipt ie wel af, hihi.

Ik zou hem niet meer afsluiten van Puk.
Buiten het feit dat er een lekkere stinkende drol op je bank ligt denk ik niet dat het zin heeft.
Hij voelt zich (denk ik) juist meer onbegrepen.
Daarbij is communicatie tussen katten voor ons mensen soms wat bruut.
Maar het is echt iets wat ze samen moeten oplossen.
Mijn Puk (zal het aan de naam liggen?) heeft het 17 jaar lang van Moos geslikt dat hij zo doet. Ze mepte alleen maar van zich af, of kwam blazend op mij af rennen (veilig).
Aan de andere kant zijn er in die 17 jaar heel veel kopjes en likjes uitgedeeld.
Zelfs muizen en vogels gedeeld.
De relaties zijn soms wat complex, maar schijnt er toch ook bij te horen.

Succes met het uitzoeken van Guus z'n ding
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zeurt ALTIJD!!

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum.
veel van wat je beschrijft beschouwen hier geloof ik als normaal kattengedrag, tot en met de drol op de bank.. en het dolle halfuuurtje met het rondsjezen..
heeft Guus aziatenbloed? siamees oid? die kletsen wat vaker/meer..
zou het kunnen zijn dat hij erg afgepast eten krijgt en doorgaans gewoon honger heeft?
en wat gebeurt er als jij op dezelfde toonhoogte terugkletst ipv je ergert..?
en als zijn jammermauw op 'mràhh' lijkt, dan wil ie spelen en leven in de brouwerij!
heeft hij genoeg speeltjes, een speelrail? muizen? speel je met hem?
t lijkt me een sterke persoonlijkheid, die bij zijn 'zus' niet genoeg activiteit/aandacht vindt en missch bij jou ook niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt ALTIJD!!

Bericht door ingrid5 »

Hoi meiden,
Bedankt voor jullie reacties!
Oosters bloed?? ;-) Hij komt van een boerderij, huis tuin en keuken katertje!
Z'n klaag mauwtje klinkt inderdaad wel een beetje als mràhh' (dat dan 250 keer haha)
Tja ik sluit hem echt nooit buiten... maar was er nu ff heel erg klaar mee (vooral omdat ik de kracht van 7 kilo tot 3,5 van pukje voelde waarmee ze steeds belaagd werd... ahhh zielig!!)
Normaal mauwt zij maar nu ging ze ook blazen... Ze is gewoon niet sterk genoeg om van zich af te bijten...
Heb hem niet gestraft voor die drol, was mijn eigen stomme schuld (niet dat ik NIET op m'n tanden moest bijten ;-))

Maargoed kan wel eens proberen terug te mauwen haha... En spelen ja daar is ie gek op! Rietjes muisjes... maar dan 2 tellen en dan is ie er weer klaar mee. Als ik een half uur met het rietje heen en weer ga dan vind ie het tof! Arme puk kijkt toe... ;-)
Uhm wat is een speelrail..?
En ja hij krijgt afgepast voer (7 kilo)

Kijk als ie om 7 uur komt vragen om eten maar hij kan zomaar om 3 uur zin hebben in een hapje en dan volgas z'n mauw opzetten (zelfs door m'n oordopjes heen hihi)
Verder is het de allerliefste knuffelaar die er bestaat...
Ben wel gerustgesteld dat het normaal kattengedrag is!

Thanks
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat zeurt ALTIJD!!

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij een HTK is kan hij ook wel oosters bloed hebben (kan hij alles hebben...). Meestal zie je door slanke katten, met redelijk grote oren en een typische slanke neus. Je moet maar eens op internet rondkijken naar Siamezen en russen en zo.
Maar het kan ook gewoon zijn karakter zijn...

Een speelrail is een rail waar een balletje in rolt waar ze tegenaan kunnen meppen en achteraan gaan. Wordt nogal goedgekeurd bij veel katten en kunnen ze zelf mee spelen.
Onderaan de pagina is een banner van Zooplus, en daar kan je veel speelgoed vinden.

Hoe vaak per dag krijg hij nu eten? 3 maal is toch wel aan te raden, zeker als hij veel zaagt.
Ik kan alleen maar zeggen: consequent zijn, en steeds op hetzelfde uur eten geven. Als het nodig is zelfs op het kwartier juist...
Dan zou hij toch geen honger mogen hebben. Als hij dan nog komt zagen (na een maand), dan is het gewoon uit zin...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt ALTIJD!!

Bericht door ingrid5 »

Uhm nou slank is ie zeker niet... ;-)
Zal hem als ik thuis ben proberen op gezette tijden eten te geven! Hij krijgt nu wel 3x maar eigenlijk tussen de middag maar net wanneer ik een hapje eet of als ie echt veel mauwt.

Probleem is dat ik stewardess ben en mijn moeder als ik weg ben 1x komt, soms 2x... Misschien vraagt ie daarom zoveel aandacht...

Zal eens kijken voor zo'n speelrail! Ze zijn wel heel speels!
Thanks for the tips!
Groetjes Ingrid

EDIT:
Speelrail besteld!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Adriana »

bij Zooplus hebben ze voerautomaten en lightvoer, bijv van Sanabelle.
ik vermoed dat hij je mist als je niet thuis bent en gewoon veel behoefte heeft aan contact en aandacht.
en het zou kunnen zijn dat hij beetje adhd is omdat hij voer krijgt met bijv 40% of meer eiwit (even bij analyse kijken),
seniorvoer met bijv wat Sanabelle Urinary of ander brokjesvoer dat rond 25% zit, zou hem wat rustiger kunnen maken. (Urinary is blaasgruis preventief met prima samenstelling en zeer redelijke prijs)
en de combi is missch wat ongelukkig.. een stevige, uitbundige, energieke, leve-de-lol kater samen met een frêle, heel rustig poesje, waar-ie weinig aansluiting bij vindt.
...... en dan ben jij de klos als je thuis bent...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door MarjanR »

Oh, dat is inderdaad ook wel een goede tip. Voeder met minder eiwit.
Ik weet niet of Puk ook rond de 9 jaar is?
Maar dan zijn het beide al (jaja) senioren, en senioren voer heeft sowieso minder eiwitten.

Ik zou dat ook eens proberen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door pearlsofpassion »

En weinig KH toch? Worden ze daar niet meer hyperactief van?
Dat is bij mensenkinderen toch zo...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door nellebel »

onze flippie is ook een echte kletskous. vooral als ik eten sta klaar te maken. Ik klets dan net zo hard terug (tja, mijn man heeft het soms zwaar hoor met die kletsende dames in huis). sjefke staat altijd toe te kijken. Die wil dan ook mee doen en laat een piepje horen, maar daar si flippie niet van gecharmeerd en hij krijgt een tik. Met als gevolg...dat hij er gewoon bij blijft zitten kijken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door Adriana »

ik klets ook terug en probeer de juiste toonhoogte te pakken en soms geeft dat geweldige verwarring bij de bengels.
maar de bengels matten gelukkig elkaar af en vanmorgen zag ik dat Enzo zich ook gaat mengen in de worstelpartijen.. hij legde Bolle soepel op zijn rug.. en liggen blijven jìj!!
moest er wel om lachen, hij begint af en toe te laten zien dat hij hier opperkater is en joepie!
--------------
pearlsofpassion schreef:En weinig KH toch? Worden ze daar niet meer hyperactief van?
Dat is bij mensenkinderen toch zo...
volgens mij zijn vegetariers die geen vlees en laag eiwitgehalte eten (en eiwit dan plantaardig en goed verteerbaar) veel rustiger dan echte vleeseters. je kunt dat zelfs bij hele bevolkingen waarnemen, nergens ongeveer zoveel geweldloze mediterende mensjes als bijvoorbeeld in India en bij de vleeseters op de Balkan is het al eeuwen bonje.. korte lontjes ook..
van veel zetmeel (zonder vezels zoals witbrood) word je slaperig terwijl je van een hamburger juist veel energie krijgt en vrij druk kunt worden..
snelle suikers (kh's bv marsreep) geven kortstondig veel energie en alles is afhankelijk van de individuele stofwisseling en de rest van de maag-/darminhoud enz enz
want als je zowel vlees als veel zetmeel eet dan zit het zetmeel de vertering van het vlees in de weg en weet het systeem niet meer of ze nu wel of geen grotere hoeveelheden maagzuur moeten gaan aanmaken en het resultaat is onvolledige vertering en stinkende ontlasting... en indd het is vrij ingewikkeld..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door nellebel »

adriana, ik probeer het ook wel eens na te doen. krijg dan soms een blik in haar ogen waarvan ik denk:oeps wat heb ik gezegd. sjefke komt altijd meteen aangerend als ik tegen hem klets.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

Hoi Adriana, sorry late reactie (was vliegen)Bedankt voor je reactie. Uiteraard de rest ook bedankt voor jullie reacties :-)
Ja Guus krijgt als voer Urinary light van Royal Canin. Hij eet altijd alleen maar droogvoer (beter voor de tanden hebben ze ooit gezegd)
Hij is een blaasgruisgevoelige kater. Ook heeft ie idiopatische cystitis (stress wrs)
Maar dat gaat eigenlijk best goed!

Ik kan niet controleren hoeveel eiwit daarin zit aangezien ik de verpakking altijd weggooi en het voer in een ton bewaar..
Heb jij enig idee hoeveel eiwit daarin zit? Zal ik anders eens overstappen naar jouw aanbevolen merk?
ingrid5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2006 21:54

Re: Kat zeurt altijd

Bericht door ingrid5 »

MarjanR schreef:Oh, dat is inderdaad ook wel een goede tip. Voeder met minder eiwit.
Ik weet niet of Puk ook rond de 9 jaar is?
Maar dan zijn het beide al (jaja) senioren, en senioren voer heeft sowieso minder eiwitten.

Ik zou dat ook eens proberen ;)
Puk is 8 jaar... ook senior dan wel hè? :-)
Plaats reactie