Kat plast in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Arii
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 15:10

Kat plast in huis

Bericht door Arii »

Hallo,

Ik heb al meerdere topics doorgelezen, maar vind niet echt een oplossing voor ons probleem.
Onze kat, Loeka is nu bijna 10 maand. Toen ze ongeveer 5 maand was begon ze ineens in huis te plassen, dus hebben we haar laten steriliseren. Daarna deed ze het nog steeds, en ze gaf ook over. Ze heeft hiervoor medicijnen en dergelijke gekregen, en het leek beter te gaan. Af en toe plaste ze wel eens naast haar bak, maar ze is nogal kieskeurig over haar bak, hij moet perfect proper zijn of ze gaat er niet op, we konden het dus enigszins begrijpen.
Maar deze nacht, ze lag bij ons op de kamer (dit mag ze normaal niet, maar ze keek zo zielig ;-) ), heeft ze in ons bed geplast, niet erg aangenaam... We dachten dat ze misschien bang was dat als ze weg ging dat ze niet meer in de kamer mocht, en dat ze daarom niet naar haar bak was gegaan. Maar deze middag heeft ze weer in huis geplast. Haar bak was proper en ze kan ook naar buiten (maar het regent, dus doet ze dit niet).

Iemand een idee wat we kunnen doen?
Er zijn geen recente veranderingen gebeurd en ze gedraagt zich niet anders dan anders...

Groetjes,
Arii
Gebruikersavatar
maceddy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jan 2011 10:54

Re: Kat plast in huis

Bericht door maceddy »

Is er iemand in huis die last heeft van stress? Katten (met name die van ons) zijn daar best gevoelig voor...

Onze kat heeft hetzelfde gehad.. Zelfde leeftijd ongeveer.
Het is ons nog steeds een raadsel waarom dit over is gegaan nadat ze een weekje bij de dierenarts gelogeerd had....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan een extra bak plaatsen (misschien boven als dat mogelijk is). Dat verhelpt het probleem vaak al.
Zo heeft ze altijd een bak die perfect proper is ;-) Vele katten hebben dat hoor!

Als ze het dan nog doet, moet je haar eens na laten kijken bij de DA. Het kan zijn dat ze een blaasontsteking heeft of iets anders medisch. Als ze pijn hebben bij het plassen, is het aangenamer op een zachte ondergrond te plassen. Daarom zijn bedden vaak favoriet.

Ben je zeker dat er buiten geen kater sproeit of zo? Anders kan het ook territoriumdrift zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast in huis

Bericht door nellebel »

blaasonsteking?
En hoe zit het nu met het braken. was dat eenmalig of braakt ze nog steeds.
Mijn nellie braakte en was ook incontinent op het laatst, maar dan praten we over een ernstig zieke kat.en ook mijn sjefke heeft op bed geplast, bleek een blaasontsteking ondanks hetniet te merken was aa nzijn gedrag.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Ow, ik had begrepen dat het braken toch al over was...
Als dat niet zo is, natuurlijk terug naar de DA! Dat spreekt voor zich, lijkt me...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast in huis

Bericht door nellebel »

omdat er staat, het leek beter te gaan, twijfelde ik of het nu echt over is. vooral dat braken is toch iets om niet te lang mee rond te lopen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Arii
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 15:10

Re: Kat plast in huis

Bericht door Arii »

Ik denk niet dat het ligt aan stress in huis. Er zijn uiteraard af en toe spanningen, maar niet dat we constant gestresst rondlopen.

En we hebben momenteel inderdaad een extra bak geplaatst. Het huis heeft maar 1 verdieping, dus boven is nogal moeilijk. En ze mag ook enkel in de woonkamer, eetkamer, keuken, veranda en buiten. Dit is zeker groot genoeg. De bakken staan wel naast elkaar. We hadden de tweede bak net geplaatst en ze is onmiddellijk daar op gegaan. In de tweede bak zit wel ander materiaal, kattengruis van de winkel, terwijl onze vaste bak milieuvriendelijk materiaal heeft, dat naar aarde ruikt.
Zou het toch kunnen dat we een milieu-onvriendelijke kat hebben, die syntethisch materiaal verkiest?

Een blaasontsteking denk ik niet dat het is, ze lijkt me heel ontspannen als ze plast. Ik vind het voornamelijk raar dat het over was en nu ineens terug is. Vorige keer was het zeker geen blaasontsteking.

Een kater buiten zou eventueel kunnen, want er zitten wel katten in de buurt, maar Loeka blijft op het terras hebben we al gemerkt en daar komen geen andere katten...

Het braken is inderdaad over hoor, héél af en toe als ze te gulzig eet, braakt ze nog wel, maar zeker niet frequent!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast in huis

Bericht door nellebel »

gelukkig dat ze niet meer braakt. Onze sjefke plaste ook gewoon op de bak, en daarlangs op het bed. Zat er ook niet apart bij, of ongemakkelijk. Ik dacht eerst dat hij te lui was om naar beneden te lopen. nou waren we er ook erg vroeg bij, maar het was wel een blaasonsteking. AB kuurtje en geen geplas meer op bed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Arii
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 15:10

Re: Kat plast in huis

Bericht door Arii »

Met een blaasontsteking zullen we dan zeker rekening houden. We moeten sowieso nog tot morgen wachten voor we naar de dierenarts kunnen, dus als ze in de tussentijd nog eens ergens plast waar het niet hoort, gaan we zeker naar de dierenarts.

Alvast bedankt voor de reacties :)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Kat plast in huis

Bericht door ]-marjolein-[ »

Een blaasontsteking hoef je niet altijd te merken in de zin van moeilijk plassen, bloed erbij zien enz., dus ik zou het sowieso even laten checken.
Zijn er misschien veranderingen in huis geweest, zoals een ander dier erbij/nieuw gezinslid/verhuist of iets anders? Daar kan een kat ook gestresst van raken.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Arii
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 aug 2010 15:10

Re: Kat plast in huis

Bericht door Arii »

Er zijn geen veranderingen geweest. Behalve dan dat ze na lange tijd nog eens op de kamer mocht :)
En ik ga deze namiddag met haar naar de dierenarts, maar eerst heb ik nog examen. Anders was ik gisteren al geweest :)
Gebruikersavatar
Lieneke85
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:18

Re: Kat plast in huis

Bericht door Lieneke85 »

Hoi allemaal! Ik heb ook een vraagje over plassen in huis (van de kat uiteraard :P). We hebben onze kater sinds afgelopen zaterdag. Hij moest eerst goed wennen, maar hij voelt zich steeds meer thuis. Hij heeft zijn eigen plekje op de stoel en hij komt regelmatig knuffelen.
Hij poepte al meteen op de kattenbak, maar hij plast steeds tegen de achterdeur.

We denken dat hij misschien nog bezig is met zijn terretorium afbakenen. Verder is hij nog niet gecastreerd. Daar wil ik nog even mee wachten tot hij hier helemaal op zijn gemak is, want zo'n bezoek aan de dierenarts geeft natuurlijk ook wat stress.
Kunnen we dat plassen buiten de bak afleren en hoe moet je dat doen? Wat zou nog meer kunnen helpen om hem op de bak te laten plassen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Zoals je hierboven gelezen hebt, kan het nodig zijn een extra bak te plaatsen.

Maar over het feit dat hij niet gecastreerd is, maak ik me meer zorgen. Dan is dit niet wildplassen maar sproeien! En dat is een ander geval...
Hij zal er niet meer stoppen tot hij gecastreerd is, en dan nog een paar weken, en het kan zelfs zijn dat hij het nooit meer afleert.
Eens een kater begint te sproeien is het een stuk moeilijker af te leren, en daarom raden we altijd aan om op tijd te laten helpen zodat je dat voor bent.
Ik hoop voor jou dat het nog niet te laat is, en het je moet hem echt zo snel mogelijk laten helpen. Hoe langer je wacht, hoe meer kans dat hij er nooit meer mee ophoudt...

Hoe oud is de kat? En vanwaar heb je hem?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lieneke85
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 feb 2011 12:18

Re: Kat plast in huis

Bericht door Lieneke85 »

We hebben Duvel overgenomen van een vrouw die een aantal katten had. Hij kon daar niet blijven, omdat hij daar bedreigd werd door de andere katten. Hij is ruim anderhalf jaar oud. We willen hem sowieso laten castreren, maar dan wachten we daar niet langer mee.

Hopelijk helpt het, in ieder geval bedankt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat plast in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Ik duim met je mee dat het helpt!

Je moet hem wel een paar weken tijd geven omdat nog een aantal weken de hormonen in zijn lijf blijven. Zo kan hij ook nog tot 6 weken na castratie een dekking uitvoeren, maar binnenhouden was je waarschijnlijk toch al van plan.
Ik raad je ook aan een aantal bakken over het huis te verspreiden. Dat hoeven geen officiële kattenbakken te zijn, gewoon een hoge teil of dweilemmer kan ook goed dienen. Plaats ook zeker een op elke plaats waar hij geplast heeft.
Als hij naast de bak gaat, poets dat dan met azijn want katerpis stinkt echt wel heel erg (of eventueel een poetsmiddel met citroengeur kan ook helpen, maar eerst azijn proberen) en doe dat als hij het niet ziet! Anders ziet hij dat alsof jij jou geur over de zijne wil afzetten, en zal hij opnieuw de zijne willen afzetten.
Als hij het goed doet, kan je het aantal bakken afbouwen door ze cm per cm naar een plaats te verhuizen waar je ze wil hebben. Eens ze naast elkaar staan kan je 1 achterwege laten. Wel rustig aan doen, zodat hij er bijna niets van merkt.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie