Loopneus

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
lievuh_duivel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2011 13:20

Loopneus

Bericht door lievuh_duivel »

hey mensen,

ik heb nu een kitten van 14 weken, ze is ingeent maar sinds 3 dagen heeft ze telkens een loopneus, heel soms een beetje troep in haar oog hoeken maar ze eet en drinkt goed. ook is haar poep in orde.

iemand enig idee wat het kan zijn???
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: loopneus

Bericht door Dafpoetser »

Door de enting is je kitten anti-stoffen aan het aanmaken, en dat kan alleen als ze een "klein beetje" ziek wordt. Voor de zekerheid zou ik even bellen met je DA, maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Een enting is een lage dosering "ziektekiemen"
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
sofadiva7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2010 11:36
Locatie: in ZH

Re: loopneus

Bericht door sofadiva7 »

Symptomen van loopneus en wateroogjes kan duiden op bronchitis. Gaat over het algemeen wel weer over, maar bij jonge en oudere katten wel goed in de gaten houden. Antibiotica kan dan goed helpen. Ik kan niet beoordelen of je kitten ook niest, maar misschien is een bezoekje of een belletje naar/aan de dierenarts toch raadzaam.
Charlot en B&B
Oordelen is dom, veroordelen is oerstom.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Loopneus

Bericht door pearlsofpassion »

Geen bronchitis, gewoon niesziekte.

Hoe lang is het geleden dat ze ingeënt is? Als het meer dan 2 weken is, zou ik langs de DA gaan (want het klinkt al redelijk ernstig). Als het binnen de twee weken is, is het waarschijnlijk gewoon een reactie op de inenting, en kan je nog even afwachten.

Als ze moeite krijgt met ademen, moet je zeker naar de DA gaan! Want anders wordt het snel wel een bronchitis en dat is heel erg gevaarlijk en gaat niet zomaar over.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sofadiva7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2010 11:36
Locatie: in ZH

Re: Loopneus

Bericht door sofadiva7 »

Kan ook ja, maar is nog niet gezegd. Ik ga niet van het ergste uit.
Charlot en B&B
Oordelen is dom, veroordelen is oerstom.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Loopneus

Bericht door loek »

Mmm, vraag me af wat erger is bronchitis of niesziekte.....Ligt waarschijnlijk in beide gevallen aan de mate waarin de kat er last van heeft.

Reactie op enting kan, ligt eraan wanneer de enting is geweest. Als het een reactie op een enting is dan is antibiotica niet aan te raden....want dat vecht het lichaam alsnog niet zelf...wat juist de bedoeling is, behalve als het echt ernstig wordt natuurlijk dan moet je wat.

Maarre als je twijfelt da bellen. Als het erger wordt sowieso da bellen. En als het langer dan laten we zeggen twee weken zo stabiel blijft (dus goed eten, spelen etc.) ook even da bellen.

Of gewoon sowieso even da bellen haha. Telefonisch advies kan nooit kwaad. Dan kan de dierenarts beoordelen of je mogelijk langs moet komen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Loopneus

Bericht door pearlsofpassion »

AB na intenting kan wel hoor. Zolang je het niet de dag erna mee begint, heeft het lichaam al even tijd gehad om ertegen te vechten. Het is niet belangrijk dat het lichaam het zelf overwint, maar wel dat het antilichamen maakt en zich die herinnert. Daardoor zullen de volgende keer de microbe herkent worden en dus sneller antilichamen aangemaakt dan als het nieuw is.
Als je het laat escaleren, kan het echter chronisch worden als het lichaam het niet helemaal kan overwinnen.
Als dat allemaal enkel van de enting komt, is dat wel verontrustend. Heeft hij daarvoor al eens niesziekte gehad dat je weet?

Bronchitis is toch veel erger dan niesziekte??
Dat is toch het verschil tussen een longontsteking en een verkoudheid? Dan weet ik het verschil wel...
Bronchitis geneest volgens mij bijna niet zonder AB, en zeker niet bij een jong dier.
Niesziekte kan bronchitis veroorzaken doordat de kat, als de neus dicht zit, door de mond gaat ademen. Een kat is daar niet op gebouwd (in tegenstelling tot de mens) en krijgt dan heel snel een ontsteking op de luchtwegen.
Maar in dat geval, zal de kat niet meer eten! Daar zijn ze serieus ziek van.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Loopneus

Bericht door loek »

Hoi Valerie

Oh interessant. Ik dacht dat ze het inderdaad zelf ook 'moeten overwinnen'. Heb je daar toevallig ook 'betrouwbaar leesvoer' over? Niet dat ik je niet geloof hoor. Maar ik wil er 100 procent zeker van zijn. Dit alvast ter voor bereiding van aankomend jaar wanneer de enting er mogelijk weer aan zit te komen.
Afgelopen jaar hebben mijn katten behoorlijk heftig gereageerd op de enting (waarschijnlijk de neusenting tegen bordetella). Ik weet nog niet wat ik dit jaar ga doen. Als ze niet naar een pension gaan uiteraard de bordetella enting overslaan. En de katten en niesziekte ga ik nog overwegen. Ook is er een mogelijkheid om met dode entstof te in te enten begrijp ik. Ik wil alles goed uitzoeken om een goede overweging te maken.

Maar de zekerheid dat er wel iets (evt. antibiotica) aan gedaan mag worden, zonder dat dit invloed heeft op de werking van de vaccinatie, vind ik ook wel prettig. Dus...lees er graag meer over.

Tot zover een beetje of topic. Misschien kun je in het topic dat ik afgelopen zomer heb gepost over deze ent-reactie reageren Valerie? Ik wil er alles van weten! ;-)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... e+sneezing
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie