Kitten ophalen met de trein

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Beefje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2011 23:29

Kitten ophalen met de trein

Bericht door Beefje »

Hallo katten vrienden,

Aanstaande zaterdag mag ik mijn kleine ophalen! Hij is dan 12 weken oud.
Ik ben enorm blij, ik heb ook al wat weekjes moeten wachten :)

Helaas kan ik hem (zoals wel was gepland) niet met de auto ophalen door omstandigheden.
Ik zal dus gebruik moeten maken van de trein.
Alleen heb ik nog nooit eerder een huisdier meegenomen in de trein.
Wel heb ik alvast een grote stevige reis tas gekocht en een zacht dekentje.
De reis voor de kitten is 160km.

Mijn vragen aan jullie zijn nu;
Is een reistas wel geschikt voor een kitten en zo'n lange afstand?
Ik heb begrepen dat een tas veel makkelijker is mee te nemen dan een reismand (bij OV).
Wat kan ik doen om de reis zo goed mogelijk te laten verlopen voor de kleine?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Help! Kitten ophalen

Bericht door Dafpoetser »

Hoi beefje,

Kan me je blijdschap indenken, maar...
160 km.....dat is me nogal niet een reis, hoeveel overstappen is het?

Reizen is voor katten nooit een lolletje, niet in de auto, en ik gok ook niet in de trein.
Wees er op voorbereid dat je reistas en dekentje ernstig bevuild gaan worden door de stress, (en je kitten zal er zelf daarna ook niet al te fris uitzien).

Tsja, een reistas, ik heb er geen fijne ervaringen mee, ik zweer bij benches, en wel bij degeen die ik afgelopen jaar heb aangeschaft, en al meerdere malen plezier van heb gehad: http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... hes/140027

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help! Kitten ophalen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
als je het tijdstip zelf uit mag zoeken, dan reis je zo rustig mogelijk (dag/tijdstip)
neem extra handdoek mee voor als er ongelukjes gebeuren, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet,
je kunt je kitten voor de reis nog even op de kattenbak zetten, missch wordt er nog gepoept/geplast;
zorg dat hij/zij heel goed gegeten heeft vantevoren, dat maakt slaperig.
je kunt overwegen om eerste klas te reizen, dan kun je een aparte cabine nemen, dat is altijd minder druk dan een grote coupé,
160 km is ik schat anderhalf uur en dat valt best nog wel mee;
laat hem zoveel mogelijk met rust, niet spelen en als ie het lekker warm heeft en beschut zit, dan valt ie waarschijnlijk wel in slaap;
hij zal in het begin missch wat actiever zijn maar is ook gestresst want rare geluiden, opgesloten en beetje donker, wel zachtjes en rustig tegen hem praten;
maar hij kent jou ook nog niet en neem een fleece of handdoekje mee van zijn omgeving waar de luchtjes van daar aanzitten
neem beetje valeriaan mee en doe als hij wat actiever wordt wat op een tissue en even wapperen;
en wat natvoer wat hij daar ook at, als hij onrustig wordt kun je een beetje van je vinger af laten likken;
succes met de reis en ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help! Kitten ophalen

Bericht door pearlsofpassion »

Als je tas met ritsen is, moet je ook iets voorzien om die te beveiligen (een veiligheidsspelt of, gewoon een touwtje of zo) zodat hij die niet open kan wurmen.

Verder geen tips.
Het enige wat ik nog kan zeggen, is, lees maar eens goed rond op dit forum (ook over andere zaken), daar kan je al heel wat van opsteken om ten volle van je nieuwe huisgenootje te gaan genieten ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! Kitten ophalen

Bericht door nellebel »

ik heb ook een reistas, vind ik prettiger en mijn katten ook. Ik heb er ook een kussentje in liggen en een speeltje. Echter wat Valerie zegt klopt. Onze sjefke vind het vreselijk om in de reistas te moeten (laatste keer was bij de castratie) en toen kreeg hij de rits open zelfs met het slotje erop. Flippie is er altijd heel rustig in. Bij mij is de tas aan 1 zijde van de gaas spul waar ze doorheen kunnen kijken. andere zijde is dicht. Je kunt er rekening mee houden in de drukte dat je de dichter zijde naar de drukte doet, dan ziet ze het niet.
Ze isnog maar klein dus ze zal de boel niet afbreken. voordeel van de reistas is dat je de rits een klein stukje kunt openen voor je hand, kun je lekker kroelen. Doe ik bij flippie ook, vind ze lekker dat zetoch contact met je heeft.
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst. Heb je al een naam?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Help! Kitten ophalen

Bericht door Admin »

Persoonlijk zou ik, als het mogelijk is, het ophalen dan een paar dagen uitstellen, zodat je wel met de auto kunt. Want langdurig in een drukke trein is nogal wat voor zo'n kleintje. Helemaal als ik het vergelijk met onze volwassen katten die al 'not amused' zijn als ze in een reismand naar de dierenarts moeten zitten (5 minuten met de auto).

Hopelijk is dat mogelijk ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
maze23
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:07

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door maze23 »

Mja dat ligt er echt aan. Als ik met onze kat naar de dierenarst moet , die geeft er echt geen kick om.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door pearlsofpassion »

Het gaat hier wel een klein kittentje dat voor de eerste keer in zijn leven geen andere katten rondom zich zal hebben!
En hij kent de persoon ook nog niet! Dat is al stresserend genoeg op zich...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sofadiva7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2010 11:36
Locatie: in ZH

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door sofadiva7 »

Allereerst gefeliciteerd met de nieuwe kleine pluizenbol en ik wens je er veel geluk mee en plezier/liefde van! Komt vast goed.
Helaas kan ik je niet adviseren hierin. Ik heb altijd met benches gereisd en met de auto.
Nooit met openbaar vervoer. Met de auto heb ik nooit problemen gehad en waren/zijn ze altijd heel erg rustig. Het moet volgens mij toch wel te doen zijn lijkt me. Treinen rijden snel. In elk geval een lekker warm dekentje erin, wat water bij je en wat eten in zachte vorm.
Misschien vind je nog iemand met een auto die wil rijden?
Veel succes in elk geval en ik hoop dat het allemaal goed gaat.
Charlot en B&B
Oordelen is dom, veroordelen is oerstom.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door Adriana »

ik heb met Maks van 4+halve maand in de trein gereisd en dat ging eigenlijk prima.
veel gespeeld van te voren en uitgebreid laten eten, aparte coupé opgezocht en vooral zelf heel rustig geweest. we zijn ruim een middag onderweg geweest, ook langs dierenarts met allerlei gedoe en het grootste deel van de tijd heeft hij gesoesd/geslapen. vervolgens met de auto terug en toen lag-ie op zijn fleece op schoot.
en niet al te groot kattenvervoermandje meegenomen en dat goed bekleed met zijn fleece. voorzichtig mee lopen en uitkijken dat je t mandje nergens tegen aan stoot, dat vond ik het moeilijkste. geen andere mensen naar laten kijken en in de trein niet uit zijn mandje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Beefje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2011 23:29

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door Beefje »

Bedankt voor al jullie antwoorden!

Ik heb nu in ieder geval al een beter beeld over hoe de reis zal verlopen
en wat ik kan doen om de kitten zo goed mogelijk vrij te houden van stress.
Heb al vast wat nat voer in huis gehaald, hopelijk kan ik hem daarmee bezig houden.
Ook krijgt de kitten een dekentje mee met zijn eigen geur.
Ik vind dat ook wel prettig, want na de lange reis zal hij in zijn nieuwe huisje toch een terug trek plekje moeten hebben.
Gelukkig is onze jonge kater ( 8mnd ) erg lief voor andere katten en zeker voor kittens.
Dus ik denk dat de kitten het als snel naar zijn zin zal hebben.
Hij zal in ieder geval goed verwend worden met heel veel aandacht!

Dit gaat zeker lukken :)
Bedankt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, er is zelfs een vriendje!! :-)
Wat fijn!
Daar zal het kittentje zich wel snel aan optrekken!

Zeker je katertje even aan de nieuwe later ruiken in het reismandje, zodat het duidelijk is dat jij hem binnengebracht hebt. Dan zal het allemaal wel vlot lopen! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door nellebel »

nou, jij kunt vast niet wachten tot het zaterdag is. Heel veel plezier met je nieuwe kittentje en speelkameraadje voor je kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door JLC »

Veel succes straks.
Hoewel, ik zou toch liever met de auto gaan. Ik sta dus achter het advies van Roland. Zou je eventueel een auto kunnen lenen van een bekende?
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kitten ophalen met de trein

Bericht door Peet »

Spannend zeg! Heb zelf geen idee of het te doen is met de trein. Als ik nuchter denk dat zit hij in zijn mandje... zoals hij in de auto ook zou zitten. Alleen wat meer mensen om je heen. Maar dat zou je kunnen beperken.

Succes ermee!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie