Ellendige chronische niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Hallo allemaal,

Ik weet dat er een uitgebreid topic over niesziekte bestaat, maar ik kan mijn vraag daar niet in terug vinden...
Mijn Puck van 8 mnden heeft chronische niesziekte. Ik heb haar nu 2 maanden en weet dat ze in ieder geval de laatste 4 maanden verkouden is. Ze heeft verschillende soorten antibiotica in het asiel gehad waardoor ze wat opknapte en "genezen"verklaard werd. Bij mij thuis stak de verkoudheid weer de kop op en mijn dierenarts stelde chronische niesziekte vast.
Ze heeft eerst 1 antibioticainjectie gehad en 2 weken later weer 1.
Na de injectie lijkt het even een weekje beter te gaan maar daarna zit ze weer vol.
De dierenarts gaf al aan dat ze misschien wel zo zou blijven, maar ik heb toch het idee dat er wel wat te verbeteren moet zijn. Dat ze altijd last zal houden en af en toe verkoudheid de kop op zal steken is wel duidelijk, maar op het moment is ze echt flink verkouden; veel snotteren, hoorbare ademhaling met fluiten en snuiven. Als ze gespeeld heeft lijkt het wel een opgewonden hond; klinkt als hijgen maar dan door d'r neus. De laatste dagen lijkt ze ook wat minder energie te hebben.
Het probleem is nu vooral dat haar weerstand slecht is.

Nu ben ik mij een beetje gaan verdiepen in homeopathische middelen en voeding om zo te proberen haar lichaam er weer een beetje er bovenop te krijgen en ben vandaag bij Any Animal ( Dierenarts & winkel, misschien bekend bij iemand) geweest en heb daar Weerstand Compositum en L-Lysine & B6 van De Groene Os gehaald wat dus schijnt te helpen bij virale infecties en situaties van weerstandvermindering. Heeft iemand hier ervaring mee??
Ik heb daar ook voedingsadvies gevraagt en men vertelde mij dat de Hills brokjes een goede naam hebben maar echt niet zo goed zijn vanwege de granen en vullers. Ik heb me hier wel in verdiept maar dacht dat van alle niet-natuurlijke voeders Hills toch nog wel een redelijk goede was. Ik geloof eerlijk gezegd ook wel meer in natuurvoeding als Carnibest e.d. en wil hier dus toch wel op overschakelen. Als basis wil ik echter toch 1x op de dag brokjes geven. Maar welke moet ik nu hebben?? De dierenarts zei juist dat ik Hills alles zit wat ze nodig hebben. (en ja ik weet dat alle dierenartsen leuke contracten met leveranciers hebben, maar dit is toch echt wel een goede landelijk bekende dierenarts)
Op het voedingsforum lees ik zoveel verschillende verhalen.. Blijft dus moeilijk maar alle adviezen en ervaringen zijn welkom!!
Zou m'n lieve Puck graag wat gezonder hebben en daar wil ik een hoop voor doen!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: ellendige chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Over de niesziekte kan ik je niet helpen.

Voor voeding staat er toch ergens duidelijk op een rijtje wat je moet hebben en wat niet (want ik heb het nog maar een maand geleden helemaal uitgepluist...)

Granen moeten inderdaad vermeden worden. Vooral tarwe blijkt heel erg te zijn, rijst (vooral volledig en bruine rijst) kan er nog mee door... Je kan graanvrij gaan voeren, maar dat hoeft niet perse. Zolang de koolhydraten maar niet te pan uit swingen...
Je moet proberen vermijden voeren te kopen waar graan het eerste of tweede ingrediënt is. Een vetpersentage van 15-20% is goed, eiwitten en fosfor moet je mee opletten als je kat al wat ouder is of kans op nierfalen heeft. Vezels zijn altijd goed!
Er zit niets anders op dan de ingrediëntenlijsten van de voeders ernaast te leggen, goed op te schrijven (zodat je overzicht houdt) en de analyses te bekijken (op Zooplus gaat dat erg vlot!). Ga ook voor een beetje gevariëerde ingrediënten, niet maar 5 puntjes of zo...

Verder is het niet mogelijk het allemaal uit te leggen, het hangt er ook wat vanaf wat je zoekt. Als je zo dicht mogelijk bij de natuur wil gaan voeren kan je het best voor een graanvrij voer gaan zoals Orijen. Applaws en Acana zijn ook graanvrij maar een van beide (ik weet niet meer welk) heeft echt een heel eenzijdige samenstelling. Orijen heeft dat zeker niet! En dat zal nog niet zo gek veel duurder zijn dan Hill's...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Dankjewel voor je snelle reactie Valerie (dacht dat ik ergens las dat dat je echte naam is :-P )
inderdaad staat er heel veel in het voedingstopic maar dit is een goede en bondige uitleg. Ik zag even door de bomen het bos niet meer. Ik ga inderdaad maar zoals jij zegd de achtekanten van de zakken vergelijken, en dan toch maar naar de winkel waar ik vanmiddag ben geweest. Zij waren ook erg van het voer zonder granen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ellendige chronische niesziekte

Bericht door Adriana »

het antwoord is denk ik tarwegras, daar zitten heel erg veel goeie stofjes, enzymen, vitamientjes, mineralen in en goed opneembaar, hardstikke goedkoop en altijd beschikbaar.
welkom ;-) op het Forum trouwens. even via de zoekfunctie op het Forum zoeken voor het recept.
bij huisdierendokter kun je bij weerstand linkerkolom kijken naar echineaforce en chronische niesziekte en kijk even bij collodiaal zilver als alternatief voor antibiotica en verder zou ik aansluiten bij de voedingstopics en die eerst eens rustig doorlezen zodat je weet waar je op kunt letten. Valerie heeft al een goeie voorzet gegeven.
je zult zelf op onderzoek uit moeten gaan, proberen wat ze lust en wat goed valt en ingredientenlijsten vergelijken. er bestaat geen supervoer. bovendien is ze met 8 maanden nog vrij jong en ik zou daarom hoge eiwitgehaltes (bv Orijen met 40%) voorlopig even mijden.

ik weet niet wat je bedoelt met natuurvoeding voeding.. muis?
geef haar wat goed afgespoelde rauwe kip of beetje lamsvlees. geen koe, varken, paard. dat eten ze in de natuur ook niet.
kijk ook even bij NML Health voor weerstand, zij hebben ook Groene Os.

en het zou ook nog wel eens kunnen zijn dat ze last van astma heeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Hallo Adriana

Bedankt voor je welkom. Al ben ik al wel 2 maandjes op het forum en heb je me zelfs al een aantal keer eerder goed advies gegeven ;)
Op huisdierendokter heb ik al eerder gekeken maar ik ben een beetje ouderwets daarin en koop geneesmiddelen liever niet via internet. ( ik ben er zo 1 die ook nog even een praatje maakt met de verkoper en vaak nog vragen wil stellen ;) )
Maar ik heb nu dus die middelen van de Groene Os en ga dat eerst maar eens proberen.
Waar kan ik tarwegras kopen? Heb wel kattengras staan, maar dat is waarschijnlijk weer iets anders??
Grappig dat jij het over astma hebt want daar heb ik ook even aan gedacht. Ik ben zelf ook astmatisch en gister lagen we dus samen te piepen in m'n bed... Maar ik denk toch dat het meer met de verkoudheid te maken heeft; door het snotteren is het ademhalen natuurlijk ook moeilijker... Ik zal het bij het volgendedierenartsbezoek eens navragen..
Fijn dat je meedenkt!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb de analyses en ingrediënten van de voeren op Zooplus vergeleken, dat vind ik heel erg handig (veel gemakkelijker dan al die zakken staan vergelijken).
Ik koop er ook, omdat het daar toch erg goedkoop is (maar het is ook internet natuurlijk...)

Tarwegras komt uit tarwekorrels zaaien. Je kan ze in de bio-winkel (of Ekowinkel denk ik dat jullie dat noemen) kopen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door ]-marjolein-[ »

Valerie en Adriana hebben al goeie tips gegeven.
Wat betreft de niesziekte heb ik hier ook een kat rondlopen die chronische niesziekte heeft. Vlak voor hij bij mij kwam is hij er bijna aan onderdoor gegaan en kreeg hem als een dood vogeltje hier, heb hem lang moeten behandelen. Wat bij hem heel goed werkte was de rhinigenta, dat zijn neusdruppels. Miss is dat nog iets om te proberen?
Ik weet trouwens niet wat je doet wat betreft enten...maar ik zou hem of niet laten enten of hooguit met dode entstof laten enten, door enten kunnen ze namelijk heel makkelijk (gebeurde bij Wibi, mijn kat, dus ook bij de vorige eigenaren) weer ziek worden.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

mijn flippie was 1 jaar oud toen ik haar kreeg. Mijn eigen DA schatte haar iei een half jaar, ze had flinke groeiachterstand door de chronische niesziekte. heeft daarom ook wat kromgegroeide pootjes. ze is met een half jaar oud al geopereerd aan haar derde ooglid wegens die niesziekte.
ik heb haar nu dik drie maanden (bijna 4) en ook zij is nog steeds niet helemaal snottervrij geweest. (er was ook steeds wel wat, wennen bij ons, sterilisatie, vriendje erbij gehaald enz enz). haar laatste kuur (wegens voorhoofdsholteonsteking) ging pas werken na een dubbele kuur. Ik heb va nde DA nog 1 kuur gekregen. Hij wil het flink aanpakken dat het even helemaal eruit gaat.
Ik heb gisteren bij de dierenspeciaalzaak ook geinformeerd hoe verder. Ik heb ook homeopatische druppeltjes gekregen om te proberen om de weerstand wat te verhogen. Verder gebruik ik royal canin indoor voer. ze heeft wat diarre ook door de AB, dus ik heb sensible overwogen. Ik kreeg het advies dit nu niet te doen. Waarschijnlijk heeft ze al gevoelige darmen (heb ik al gemerkt bij blikvoer). Volgens de verkoopster hebben veel van die katjes dat, omdat hun maagje al heel wat rotzooi (med) te verduren heeft gehad. Zij adviseerde gewoon brokjes, en geen natvoer, ook niet waar heel veel vlees in zit omdat ze soms gevoelig zijn voor eiwit (heb ik bij flippie al ondervonden).
royal canin zit alles in (volgens de DA ook).
Verder kreeg ik het advies om sowieso niet te wisselen met voer als de kat niet goed in haar vel zit (of het moet medisch nodig zijn). ze leggen vrij snel de link met niet goed voelen en het eten, en de kans op een kieskeurige kat wordt groter als je meer soorten voer aanbied. Hebben ze geen keus, kennen ze ook niet anders.
onze flippie is 1 bonk spieren, zo actief, niet normaal , en toch piept ze alles bij elkaar als ze flink heeft geraced achter muizen aan. Soms stop ik gewoon om dat zij door blijft gaan. zesnurkt soms als ee ngek, maar ik heb nu ze een kuur heeft gekregen (pasta) tegen de voorhoofdsholteontsteking, echt het idee dat het minder begint te worden. Verder mocht ik van de DA haar ook bisolvondruppeltjes geven (voor baby's) tegen het vastzittend slijm. Dit werkte prima. Binnen een uur nam het gesnotter toe, maar ze nieste een aantal keer en dan was het gerochel weg, dan kwam de snot en slijm eindelijk eruit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Jouw verhaal over Flippie klinkt heel bekend!
Puck is 8 maanden en weegt 1,9 kg. Ze is dus ook erg klein. Toen nu toe heeft Puck haar entingen nog niet gekregen omdat ze daar niet gezond genoeg voor is. Voor sterilisatie geldt hetzelfde. Het zou te veel van haar eisen.
De diaree is ook bekend. Toen ze diaree had kreeg ze een tijdje lichtverteerbaar dieetvoer gegeven en daarna overgegaan op de volwassenbrokjes.
Ik ben erachter dat Puck dat vooral diaree van de kittenbrokjes (Hills) krijgt. Op het volwassenvoer doet ze het prima. Carnibest en zakjes natuurvoer Almo Nuture (waar bijv alleen tonijn, zeevis of iets onders in zit maar niets is aan toegevoegd) verdraagd ze ook prima. Ik blijf dus bij de combinatie van brokjes 's ochtends en carnibest/Almo Nature in de avond. Ik ga alleen nog kijken of ik een betere kwaliteit brokjes kan vinden maar dat moet met de aanwijzingen van Adriana en Valerie wel lukken.

Maar de diaree en de onverminderde niesziektekwalen zijn uiteindelijk het gevolg van een slechte weerstand.
De homeopatische middeltjes die ik kreeg zijn poeders. Die tegen virale infecties moet ik mengen met water en in haar bekje spuiten , en de weerstandverhogende mag door haar eten. Ik ben benieuwd hoe het met flippie zal gaan.
Ik houd je op de hoogte; misschien kunnen we van elkaars ervaring leren!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ellendige chronische niesziekte

Bericht door Adriana »

Corrina schreef:koop geneesmiddelen liever niet via internet. ( ik ben er zo 1 die ook nog even een praatje maakt met de verkoper en vaak nog vragen wil stellen ;) )
:lol: hihihi :lol: hahaha!
nou. ik ben van de grijsbrigade hoor! :pdtold: ook ik en niet alleen mijn grijstijgers...
en wel zo oud dat ik de verkooppraatjes al lang niet meer geloof.... ik lees me in, vergelijk, probeer en orienteer..
vraag me suf en ik heb daar meer vertrouwen in dan de bladibla van de gemiddelde verkoopjuf of meneer..
en t is zo makkelijk en doorgaans goedkoper!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Adriana »

Corrina schreef:vooral diaree van de kittenbrokjes (Hills) krijgt. Op het volwassenvoer doet ze het prima. Carnibest en zakjes natuurvoer Almo Nuture (waar bijv alleen tonijn, zeevis of iets onders in zit maar niets is aan toegevoegd) verdraagd ze ook prima. Ik blijf dus bij de combinatie van brokjes 's ochtends en carnibest/Almo Nature in de avond. Ik ga alleen nog kijken of ik een betere kwaliteit brokjes
kijk eens voor brokjes bij Almo holistic.. en houd als eiwitbron alleen gevogelte aan en rond max 30 en niet hoger.. (en als je daarvoor kiest, dan liever kip en geen eend)
hier gaf kittenvoer ook diarreedrama's, waarschijnlijk veel te veel eiwitten en vaak lactose en die kleuterkattendarmflora is daar nog niet tegen bestand.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

:lol: Haha Zo zie je maar weer Adriana; leeftijd zegt niets!
De kapper heeft slechts 1 grijze haar kunnen ontdekken (en daar ben ik nog steeds over in ontkenning) en toch gedraag ik me als een :pdtweb: hihi :-P
Maar ik hoor gewoon aan wat mensen hebben te zeggen; sommige mensen zijn deskundig, anderen niet. Ik ben daar ook niet naief in hoor.
Ik verzamel gewoon zo veel mogelijk informatie en lees me ook in. Onderzoeken en deskundigen spreken elkaar ook vaak tegen..Uiteindelijk trek ik toch wel mijn eigen plan.
En inderdaad met alle respect; over het algemeen neem ik verkooppraatjes in de dierenwinkel niet al te serieus...
Toch vanmiddag wel een pluspuntje voor de speciaalzaak die overigens aan een dierenartspraktijk was verbonden. Ze probeerden me op geen enkele manier iets aan te smeren maar gaven vooral informatie over wat belangrijk is in voeding; weinig vullers en granen maar natuurlijke stoffen. Toen ik vroeg wat het beste was noemden ze geen merken maar vooral welke bestanddelen goed en minder goed zijn. Ook geven ze daar lezingen over voeding op basis van onderzoeken... Toch weer een hoop info verzameld ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

he corrina
We kunnen inderdaad zo wat tips van elkaar gebruiken.
Ik heb sinds kort ook een nieuwe dierenspeciaalzaak ontdekt bij ons in het dorp, daar heb ik een goed gevoel bij.
ik wilde ook vanalles proberen aan natvoer enz. ze hadden flink aan me kunnen verkopen, maar ze gaven me juist het advies dit niet te doen. toen ik dezelfde vraag bij de DA stelde zei die hetzelfde.
onze flippie was 2,25 kilo met 1 jaar oud (toen ik haar kreeg) en nu weegt ze (laatste keer gewogen is 1 maand geleden toen was ze 1 jaar en 3 maanden0 ruim 3 kilo. ze is zo gegroeid en een echt poes geworden ipv scharminkeltje.
Ik heb ook sjefke kittenbrokjes gegeven (kreeg een zak gratis van royal canin om te proberen bij de spec zaak), maar meneer luste ze niet. Echter uiteindelijk hebben ze ze toch opgegeten en allebei aan de diarree. meteen mee gestopt. ze zitten nu beide aan royal canin indoor. flippie heetft nog 2 dagen kuur (had weer een verlenging van 10 dagen gekregen omdat het nog niet helemaal weg was.) dan stop ik echt voorlopig met de AB of het moet weer heel erg worden. de DA zegt ook dan verder te gaan odnerzoeken als ze nu weer binnen korte tijd zo ziek wordt. hoop echt dat die weerstand druppels gaan werken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Adriana »

nog even over chronisch gesnotter..
veel katten en ook mensen zijn allergisch voor bestanddelen van melk - en dat geeft een hoop slijmvorming en gesnotter..
vaak wordt dat gesnotter voor niesziekte aangezien en radicale verandering van voer (bv Yarrah bij Zpls of hypo-allergeen) kan het gesnotter definitief doen stoppen - en ook weer opgelost.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Onze Hummel heeft ook chronische niesziekte, hij heeft 1 oogje daaraan verloren, en heeft in de tijd dat hij bij ons is ( plus minus twee maanden) 1 kuurtje neusdruppels gehad en is gisteren aan zijn twede antibiotica kuur begonnen. Hij snuift, snottert, niest en heeft een traanoogje.
Hij heeft op dit moment een neusontsteking. Van de da de tip gekregen om enchinaforce van dr Vogel te geven, volwassen flesje en dan 1 kwart tablet per dag.
Ik ga dat proberen.
Ook heb ik tarwegras besteld.
net als jouw kitten heeft Hummel ook gevoelige darmpjes, volgens de da past dat in het plaatje
Beterschap met Puck!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie