Ellendige chronische niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zie dat bij al mijn katten wel eens als ze ontspannen zijn. Meestal gepaard met spinnen, al moet je daar soms wel goed voor luisteren.
Heeft denk ik niets met niesziekte te maken.

Ademt ze niet sneller als je dan je hand op haar flank legt? En voel je dan geen motortje, van het spinnen?
Een echte rochel klinkt toch wel anders...

Elke kat heeft andere symptomen van niesziekte, zelden allemaal tegelijk (gelukkig). Maar als ze moeite heeft met ademen is het ernstig genoeg!
Gewoon wat vuile oogjes of neusje maak ik me niet druk in voor een chronische kat tenzij het een kitten is natuurlijk (daar moet je altijd erg opletten).

Wordt ze nu al gesteriliseerd?
Ik denk niet dat die niesziekte zomaar gaat verdwijnen, dus ik weet niet waar je nog op kan wachten.
Verwacht ook maar dat het na de operatie terug toeslaat, maar dat weet je dan op voorhand en valt niet te vermijden vrees ik...
Ze moet er geen krolsheid nog eens bovenop hebben dan he...
En als er met gasnarcose gewerkt wordt, lijken de bijkomende risico's me redelijk klein. Wel goed haar neus vrijmaken op voorhand natuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Dus altijd maar bliijven geven?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

@ Valerie:
dat is nu precies waar ik ook een beetje over in zit. Maar de dierenarts zei de vorige keer in ieder geval dat het nog niet kon. Haar gezondheid is nu niet veel slechter of beter. Het lijkt me dus dat het nu ook nog niet kan??
Ik kan wel weer een afspraak bij de DA maken maar ik vrees dat ze nog steeds niet gesteriliseerd mag worden. Het is natuurlijk ook geen noodzaak omdat ze niet buiten komt, maar ik vind 1 nachtelijke miauwer (Indy) eigenlijk wel genoeg... Niettemin wil haar natuurlijk absoluut niet onder het mes als haar gezondheid dat niet toe laat.. Het is een beetje wachten op verbetering die maar niet lijkt te komen...
Wat betreft die ademhaling heb je me wel gerustgesteld; ze lijkt niet moeilijk te ademen dus dat zal wel los lopen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

bij onze flippie zit het hem ook meer in de ademhaling als in het snotteren. Die niest ook amper en snotterd ook niet veel (af en toe een klein korstje of snottebelletje, maar te verwaarlozen).
Haar hoor je dan ademen en piepen. Ze is nu een kleine maand AB vrij, maar merk dat ze soms toch weer wat hoorbaarder ademt. af en toe een hoestje en dan hoor je wel wat loskomen. Ze krijgt ook echinae in druppeltjes, maar dat is nu ook 1 maand en ik begreep dat je zoiets toch wel lang moet gebruiken wil het goed helpen. Ik houd mij nvingers gekruist dat het niet erger wordt. Wil niet weer ab, ben blij dat het ontlasting eindelijk weer eens normaal is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Corrina »

Ja dat blijft ook opletten heh! Puck had vooral slappe ontlasting en diaree met kittenbrokjes. Met adultvoer heeft ze dit niet. Ik gaf dus een tijdje adultvoer en nu een mix.
Bij puck zie je geen snottebellen maar ze heeft wel iedere dag zwarte korsten op haar neus. Toevallig lijkt het vandaag wat minder dus ik heb wel het idee dat het de goede kant op gaat. De Rhinigenadruppels lijken wel meteen te helpen hoor! Ze ademd vrijer en ik hoor haar weinig meer piepen. Weet trouwens niet of dat dezelfde druppels zijn als jij geeft. Dit zijn in ieder geval geen homeopatische druppels. Ik geef wel homeopatische L lysine poeder en weerstandcomposiumpoeder. De L lysine geef ik gewoon in een heel klein sausbakje met water. Ze springt erop af alsof het een ontzettende snack is, maar het is gewoon een minibakje water die ze in een minuut naar binnen slobbert :lol:
Beide poeders kun je het hele jaar door geven en werken ook preventief. Ik geef Indy ook de L lysine omdat wanneer Puck haar `watersnack` krijgt Indy toch ook wel zo´n bakje bijzonder water wil :lol:
Cerna

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Cerna »

Ik los het zoveel mogelijk op zonder medicijnen, om haar niet nu al resistent te maken, met haar 2 jaar oud. Dus neus spoelen met zout water, en Bisolvon.
Ook zet ik haar soms in de badkamer, en zet de hete kraan aan om stoom te maken, zodat het loskomt.
Mijn DA gaf de volgende formule voor Bisolvon bij katten:
kijk op de verpakking in de drogist naar de hoeveelheid bromhexine per milliliter.
een (verzwakte) kat mag 1x per dag, 1 mg bromhexine PER KILO gewicht. [/i]
Mika is 2,2 kilo, dus mag 2,2 mg bromhexine per dag.
Amber is nog steeds niesvrij (afkloppen) maar blijft zwaar ademen; ze krijgt veel te weinig lucht en dus ben ik me nog weer eens in dit topic gaan verdiepen.
Ik heb bij de drogist gekeken naar Otrivin zoutoplossing voor babies maar je moet dit in de neus druppelen en het dopje is veel te groot. Dus: hoe spoel je de neus met zout water (als dat al bij Amber lukt want wanneer die kat iets niet wil..............)?

En dan de Bisolvon. Dat is toch hoestdrank en dus vies voor een kat? Hoe krijg je dat naar binnen? :-(
Gebruikersavatar
Mika_Matsoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2011 21:41

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Mika_Matsoe »

Hallo!
Sorry, ben inderdaad een tijdje niet meer geweest.

Ik gebruik geen otrivin voor mn kat, maar gewoon warm zout water. niet te zout, maar wel warm.
Ik heb bij de DierenArts een spuitje met opzetstuk gehaald, om het in haar neus te spuiten. het opzetstuk heeft een zachtere rand als het uiteinde van een spuitje, dus vandaar.
Ja, het is een gevecht soms, maar ik rol de kat in een handdoek en zet haar tussen mijn benen met haar gezicht van me af. Koppie vasthouden en vlak voor de neus, of, als het lukt, in een neusgat, een beetje vloeistof spuiten. Maximaal 20 ml per keer ( er valt een hoop naast, dus er komt maar 10 ml binnen), maximaal 2x per dag.
anders gaat de neus van binnen kapot als je het teveel doet.
Het is even oefenen, maar als het eenmaal loopt, loopt het goed, en kan je achter dr aan om de snot van de muren te vegen ;)

de bisolvon meng ik met haar natte voer, of met leverpastei.. Mika mag maar 1,5 ml per dag (Bisolvon Kids), dit is makkelijk te mengen met eten.
je kan het ook door de kattenmelk mengen, maar ik geef niet zovaak melk omdat dit de aanmaak van slijm ook bevorderd.

PS: ik ben er inmiddels achtergekomen dat Mika naast haar chronische niesziekte ook las heeft van reverse sneezing. Is weinig extra aan te doen, maar ik hou de Echineaforcedruppels aan en hierdoor lijkt het voorlopig minder.
En Matsoe wordt eind maart gecastreerd, want hij loopt verschrikkelijk te mauwen, niet normaal meer.
Trots Baasje van Mika en Matsoe!

Rust Zacht Lieve Baileys..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Wat is reverse sneezing? Daar ben ik benieuwd naar, nog nooit van gehoord.
Op dit moment heeft Hummel ook weer last van snotterij en niezen.
Ik kijk het even aan.
De da wil niet teveel anti biotica kuren voorschrijven, dat is niet goed voor haar weerstand.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mika_Matsoe
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2011 21:41

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Mika_Matsoe »

Reverse Sneezing is terug te vinden op het forum, ook onder luchtwegen.
Kan het zo snel even niet vinden, maar er staat een filmpje bij.

Als je liever geen antibiotica wilt geven, kan Echineaforce ook altijd.
Ik moet zeggen dat Mika een stuk actiever en ondeugender is sinds ze standaard elke dag een druppel of 5 door haar eten krijgt.
(Ze krijgt het nu zon 5 weken)
Trots Baasje van Mika en Matsoe!

Rust Zacht Lieve Baileys..
mariekel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2011 15:34

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door mariekel »

hoi

ik heb twee katjes uit het asiel
1 heeft de niesziekte gehad, dit is behandeld
daarna leek het over te zijn
maar ze heeft nu een zware ademhaling tijdens het slapen en ze roggelt wat net of alles vol zit met snot.
heb de DA gebeld en die denkt dat het toch chronish is geworden en dat ik altijd een benauwd snotterig katje zal hebben.

heeft iemand hier ervaring mee met dat benauwde en roggelend geluid?

De DA had het erover dat het de slijmvliezen zijn die geirriteerd zijn door slijm / snot wat er is blijven zitten en zo is het chronisch geworden, en doordat dat slijm / snot er zit maakt ze dat roggel geluid en word ze benauwd met als gevolg snelle ademhaling.

maar er werd mij verteld dat als ze dat alleen tijdens het slapen doet het geen kwaad kan en ze het niet kunnen behandelen.
alleen als er ook weer rommel uit de ogen en de neus komt en dat is niet zo
ook niest ze bijna helemaal niet

heeft iemand ervaring of tips

groetjes marieke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Ja je moet de kleur van het snot goed in de gaten houden ;-) Doorzichtig kan geen kwaad zover ik weet maar als het groenig word heb je kans dat er bacterien bij zitten en moeten ze een ab kuur ;-)

Hier is het ook weer raak, Hobbel doet gezellig mee met Hummel met de snotterij. Morgen de da bellen voor een antibiotica kuur...Het zit gewoon tegen de ramen aan...
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Is het echt alsof alles vol zit binnenin? Of is het snurken?
Onze Cuzco ademt ook vaak zwaar en is een enorme snurker. Hij heeft echter nog nooit niesziekte gehad en zelfs nooit geen traanoogje, dus het kan daar niet mee gelinkt zijn. Het is gewoon een kenmerk dat hij snel snurkt, en hij heeft het altijd gehad... Weinig aan te doen.

Ons Kleintje daarentegen is ook chronisch, maar heel zacht. Ze heeft gewoon af en toe een paar dagen niezen en traanoogjes. Daar krijgt ze dan soms een oogontsteking van, dus dat moet ik goed in het oog houden. Maar snot heeft ze nooit, en ik ga dan ook nooit om AB als ze weer een paar dagen niest. Het gaat vanzelf weer over.
Zolang het snot er niet uit loopt, en ze niet met haar mond open begint te ademen, zou ik me niet te veel zorgen maken. Eens dat het geval is, en zoals Anne zegt, het snot groen is, dan kan je best even langs de DA passeren.

Als ze soms sneller ademt dan anders, zal het waarschijnlijk niet gelinkt zijn aan haar luchtwegen. Zo ademen katten sneller als ze genieten, zich goed voelen, dus als ze spinnen (maar bij sommige hoor je dat bijna niet en moet je al gaan voelen aan de borst).
Als ze altijd sneller ademt dan de ander en je het gevoel hebt dat ze moeilijk adem kan halen, sneller buiten adem is, kan het daar wel mee te maken hebben. Maar elke kat is ook anders natuurlijk, en ook het ademhaligsritme hoort daar bij.

Als je echt het gevoel hebt dat toch echt wel alles dicht zit met snot , zou ik toch wel verdere onderzoeken laten doen, want ze kunnen ook een sinusitis krijgen. En dat is erg ernstig en daar ben je beter snel bij.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

onze flippie rochelt en snurkt ook flink. ze heeft chronische niesziekte. Ze heetf het vooral ook s'avonds en s'nachts.
Volgens de DA horen ze wel in haar longen, maar we hebben afgesproken om goed naar flippie te kijken wanneer het nodig is AB te geven. Anders zit ze contrinue aan de AB en dat is ook niet gezond. Ze rochelt nu ook, maar heb nu niet het idee dat ze ernstig benauwd is. ik mag haar dan bisolvondruppels geven voor babies. Hierdoor komt het slijm makkelijker los en kan ze het makkelijker ophoesten. Dit werkt prima. Ze is nu een maand AB vrij en het rochelen neemt maar heel langzaam aan toe.
Mijn flippie heeft ook FELV, en hierdoor zal de behandeling er mogelijk ook anders uitzien. normaal gesproken heeft ook een chronisch niesziekte kat momenten dat er minder of geen klachten zijn. flippie heetf altijd klachten, ook na een AB kuur, is hooguit een paar dagen iets minder.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Hummel heeft het ook steeds. Kun je iets meer over de bisolvondruppels voor babies vertellen Nellie? Hoe dien je dat toe en hoeveel druppels? Misschien dat ik het voor Hummel op die manier ook iets kan verzachten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

bisolvon druppels voor kinderen/ babies kun je bij de drogist halen. het lost het slijm op.
Er staat voor babies tussen de 8 en 16 druppels per keer. Ik geef flippie er 2x per dag rond de 10. Soms iets meer, soms iets minder. Maakt niet veel uit. ik merk wel dat het werkt. Ze begint na een half uur iets meer te rochelen, maar dan hoest ze het makkelijker weg en dan is het over ipv dat het steeds blijft rochelen. Als het beter met haar gaat en ze rochelt minder stop ik ermee. schat ik zelf wat in.
Gisteren heeft ze het dus niet gehad (mw wilde geen mousse, maar chuncks en die had ik niet). Gisterenavond dus flink gerochelt. Vanmorgen weer goed gegeten, en 1 x flink gehoest en weg was het weer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie