Ellendige chronische niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

bedankt voor je uitleg!! Je druppelt het niet in haar neus toch? ;-) Zal wel moeilijk gaan, tien druppels per keer :-P Gewoon over haar voer? of in het drinkwater?
Zo te lezen heeft het wel effect :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

ik doe het over haar voer. ze krijgt 2x per dag een beetje natvoer wat ze in 1x op eet, dus zo krijgt ze het binnen.
ik doe het dus niet in haar neus, dat is ander spul, dit is echt voor slijm in de longen.
het heeft zeker effect bij haar. vandaag iets meer druppels (tussen 8 en 16, normaal 10, vandaag 15 gedaan) omdat ze er iets meer last van had.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Okee, dank je wel :-P Ik ben er nog niet aan begonnen omdat ik niet zeker weet of Hummel wel rochelt. Als je haar hoort denk je meer aan een varkentje ;-) Hoe klinkt Flippie? Komt het geluid uit haar keel of uit haar neus?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

Bij flippie komt het heel duidelijk uit haar longen. Zij heeft eigenlijk helemaal geen snotneus ofzo. zij niest ook maar zelden.
Als ze ademt klinkt het alsof je door een rietje blaast in een glas water. Je hoort dan heel duideljik dat het in haar longen zit.
BEn het nu weer aan het afbouwen, alleen nog s'avonds, omdat ze eigenlijk er alleen maar last van heeft aan het einde van de nacht. Ws heeft ze dan langere tijd geslapen (want flippie is overdag te druk om te slapen) en daardoor het vocht wat in haar longen gelopen. Als ze dan wakker wordt kost het moeite om het uit te hoesten en dat gaat met de bisolvon beter. Zodra ik merk dat het beter gaat stop ik het ook weer. Als ze het zelf goed kan ophoesten gebruik ik het liever niet. Ook al is het voor babies en kan het geen kwaad.
Heeft hummel het continue of alleen als hij geslapen heeft? En heeft hij wel last van snottebellen? Je kunt is je oor op zijn buikje leggen, doe ik bij flippie ook wel eens als ze lekker ligt te slapen of te soezen, dan kun je het ook goed horen als het in de longen zit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door nellebel »

trouwens onze flippie klinkt soms ook wel als een varkentje en ze snurkt ook wel eens, maar moet het afkloppen dat is al weer langer geleden.
ze is nu al 4 weken AB vrij. Ik twijfelde om te starten weer nadat ze na de vorige kuur vrij snel het rocheltje terug kreeg. Ben echter heel blij dat ik het niet heb gedaan. Het is namelijk niet flink erger geworden.
Ook vandaag totaal niet gehoord. Daarom krijg ik zelf steeds meer het idee dat ze slechte longen heeft, maar niet echt actief een infektie (dan was ze binnen 4 weken wel veel slechter geweest). Ik denk dat zij vooral veel restverschijnselen heeft vanuit vroeger toen ze heel erg ziek is geweest. Ze snotterd ook niet, heeft ze eigenlijk altijd vrij weinig gedaan. En AB heeft nooit echt heel veel gedaan. Was ook meer mijn angst dat het steeds nodig was, en ook de DA die zei dat ze 't in de longen hoorde. Maar ik krijg dus steeds meer het idee dat dat bij flippie hoort nu, en dat het niet steeds ee ninfektie is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Wat goed dat Flippie het zonder AB aankan! Want permanent op AB of heel regelmatig, dat blijft niet duren. Na een aantal kuren van elke soort AB ben je rond, en dan werkt er niets meer. Dus het is heel verstandig er zuinig op te zijn.

Ik ken zelf iemand uit mijn omgeving die door een spierziekte een beademingstoestel (via zo'n sneetje in haar luchtpijnp) in haar rolstoel meedroeg, en die had daardoor ook snel longontstekingen. Uiteindelijk is ze gestorven doordat er geen AB meer tegen werkte.
Dus ik weet heel goed hoe gevaarlijk het kan zijn!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Anne »

Om die reden durf ik Hummel ook geen antibiotica meer te geven, tenzij het echt noodzakelijk is.
Hummel heeft wel last van een snotneus, dagelijks in ieder geval.
Ik ga morgen als het huis leeg is ( kinders weer naar school, manlief naar het werk) in alle rust mijn oor even op haar lieve lijfje leggen om te horen of het nou vanuit haar longen komt of vanuit haar neus
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
mariandel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2011 10:12

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door mariandel »

Mijn naam is Marja en ik heb mij net aangemeld voor dit forum, omdat ik toch wel heel graag wil antwoorden op de niesziekte ellende. :???:
Naar mijn mening heb ik geen niesziekte in de cattery, maar de laatste keer nadat ik kittens had verkocht was er een entreactie(?), de ogen waren vies (er werd niet geniest) en de kittens hadden volgens de dierenartsen waar de nieuwe kitteneigenaren naartoe gingen niesziekte..... :!: :?:
De behandeling was het zalven van de ogen met terramycin of aureomycin. Dit heeft bij alle kittens goed geholpen en met een paar dagen waren ze ervan af. Ik heb hier ook maar gelijk gezalfd, want je weet maar nooit. De zalf pakt het virus aan en zorgt dat het "gedood" wordt.
Verder geef ik Acana (dit staat er gewoon altijd en ook het water) en over dit voer ben ik erg tevreden. Heb in de afgelopen jaren veel merken geprobeerd, maar dit merk is voor mij het einde en er komt geen ander voer meer voor in de plaats. Geen diarree, mooie volle vachten (zowel de perzen als de exotics), er wordt veel gespeeld en ze zien er erg tevreden uit. De bevallingen verlopen voorspoedig en de kittens groeien fantastisch goed. :eclap:
Ik hoop dat het iemand kan helpen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ellendige chronische niesziekte

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
we hebben in diverse topics heel veel info en tips over het bestrijden van (chronische) niesziekte, missch via de zoekfunctie (rechtsboven) zelf even grasduinen en daar inlezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie