Nachtelijk miauwen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Aciren »

Valerie wat bedoel je met een "aanval" na het enten?
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat de niesziekte weer de kop opsteekt.

Aangezien chronische niesziekte in het lichaam achterblijft, kan het elk moment weer toeslaan (zonder dat er nieuwe besmetting moet zijn), vandaar dat ik van een aanval van niesziekte spreek.
Er zijn katten met chronische die weer ziek worden na de enting, als reactie daarop, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het zou het logischte zijn dat de meest gevoelige katten (die het het meest hebben) dat natuurlijk het snelst voor zullen hebben, en daarom lijkt me Puck wel een risicopatiënt.

Je kan het aanvragen om met dode entstof te laten enten, en dan zou er geen reactie mogen zijn, denk ik...
Je kan het het best eens aan Marjolein vragen. Die is dierenartsassistente en heeft zo'n chronische kat die op entingen reageert.

Mijn Kleintje heeft er nooit last van na de enting en wordt dus gewoon geënt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Ik begin aardig wanhopig te worden nu. Het miauwen gaat 's nachts gewoon door en begint nu ook ''sochtends. Puck komt me altijd vrij vroeg wakker maken. Ik geef de dames dan brokjes en kruip dan mijn bed weer in. Puck komt dan vaak nog even bij me op bed liggen, maar Indy begint nadat ze haar brokjes op heeft weer te miauwen. Het gaat aan 1 stuk door en houd pas op als ik m'n bed uit ga en in de woonkamer ga zitten. Vaak mauwt ze dan nog even en gaat daarna rustig ergens liggen.
Overdag mauwt ze ook af en toe wel, maar dat zijn dan korte sessies die je als "normaal"zou kunnen beschouwen.
Vanochtend brak ik echt even. Zat boos en gefrustreerd met de tranen in mijn ogen op de bank. Ik slaap niet goed en maak me druk over Indy....
Wat moet ik doen??
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Cari »

Had je al geprobeerd het licht in de woonkamer aan te laten?
En als je ze nou eens allebei bij je in de slaapkamer opsluit, met water en kattenbak? Alles lijkt me het proberen waard :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door MarjanR »

Oh, ja. Ik snap je.

Je kunt inderdaad beide katten bij je in de slaapkamer nemen.
Dan is de oppervlakte minder groot, en wellicht dat het dan beter gaat.
Probeer dat eerst eens.

Ik weet dat er mensen zijn die geen voorstander zijn van Bach Bloesems.
Ik zou daar toch ook eens naar kijken.
Ik heb geen idee waar je woont natuurlijk, maar bij mijn ds kun je het hele verhaal voorleggen.
Zij is gedragstherapeute en kan je ook goed informeren.
Desnoods per email (google eens op "hond en kat aan de zaan")
Zij hebben mij ook geholpen met mijn kat te begrijpen, en ook geprobeerd een oplossing te vinden voor een katje van een van de forumleden uit Belgie.

Het is te proberen natuurlijk.
Je bent nu (dacht ik) al wel op het einde van je latijn... :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Bedankt voor je reactie Marjan. Ik zit er inderdaad een beetje doorheen.
Ik vind het ook naar voor Indy dat ze blijkbaar niet begrepen wordt.
Vanacht zal ik proberen om ze allebei bij me in de slaapkamer te nemen.
Ik woon ik Alkmaar dus Zaandam is niet heel ver weg. Alles is het proberen waard!
Is het misschien verstandig om eerst even langs de dierenarts te gaan om medische oorzaken uit te sluiten? Ik heb zo het gevoel dat dat het niet is, maar misschien verstandig om dat eerst uit te sluiten??
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door MarjanR »

Natuurlijk kun je dat doen.
Je kunt het zekere voor het onzekere nemen en gaan.
Wellicht dat de da ook met tips komt.
Maar zoals ik je lees heeft het geen fysiek medische achtergrond.
Het lijkt me inderdaad een psychisch iets, misschien dat Indy zich geen raadt weet met de situatie als iedereen ligt te slapen en zij niet.
Het is verder ook wel een omslag van zwerver naar binnenkat (was toch zwevertje, of heb ik het mis?)

Bij hond en kat aan de zaan is ook een holistisch dierenarts aangesloten.
(praktijk voor alternatieve dierengeneeskunde amsterdam).
Die is daar 1x in de week meen ik.
Die kijkt natuurlijk fysiek maar ook naar gedrag, meer dan een moderne dierenarts.
Ik zelf wil volgende maand met Moos heen gaan (rugprobleem).

Almaar is prima te doen naar Zaandam inderdaad :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Indy is een geboren en getogen binnenkat. Ik heb begrepen dat ze nooit buiten is geweest en ook niet naar buiten durft. Ik vraag me ook wel af of ze dit gedrag ook bij haar vorige baasje vertoonde.. Ik vrees alleen dat ik daar niet achter zal komen. Indy, Puck en nog een kater zijn gezamelijk afgestaan wegens "financiele redenen".
Ik ga me even inlezen in hond en kat aan de Zaan.
Het wordt wel een hele onderneming om met Indy naar de dierenarts te gaan. Ik kan haar niet oppakken en ze wordt waarschijnlijk erg angstig. Ik heb wel al vanaf het begin haar reismandje in de huiskamer staan waar ze ook regelmatig in slaapt. Dan maar proberen om haar met valeriaan en snoepjes erin te lokken. Ik ben bang dat wanneer ik haar probeer te pakken ze weer alle vertrouwen in me kwijt raakt....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ook eens met de DA bellen eerst. Gewoon om te horen of hij zegt dat je moet komen.
Soms komen ze ook op huisbezoek, maar dan moet ze natuurlijk ook nog gepakt worden.
Maar je zou ook kunnen wachten tot ze er vanzelf in gaat, dan deurtje sluiten er dan mee naar de DA gaan. Dan moet je gewoon op voorhand met je DA afspreken dat je belt als ze erin zit... Kan zijn dat je nog eventjes moet wachten, maar zolang dat geen uur is, is dat niet echt een probleem toch?
En anders kan je ook haar eten erin zetten. Als ze direct afkomt als je eten geeft natuurlijk...

Maar ik denk ook niet dat het iets met haar hoor. Ik denk dat het tussen haar oren zit... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door MarjanR »

Dat snap ik.
Probeer het daarom eerst eens thuis.
(email sturen, of langsgaan in de winkel)
Jij denkt niet dat het fysiek is toch?
Als dat wel zo is dan toch maar naar de da, hoe vervelend dan ook.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

haha huisbezoek zit er niet in. Indy hoeft maar het intercombelletje te horen en ze is spoorloos. Dit is trouwens de enige situatie waarin ze zich verstopt hoor.. Ze is bang voor vreemden... Zodra bezoek vertrekt komt ze binnen 2 seconden weer tevoorschijn.
Ik ga inderdaad eerst even bellen met de DA en langs in de winkel.
Ik denk inderdaad dat het niet fysiek is..
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door nellebel »

onze sjefke die heeft ook die miauwaanvallen (gelukkig niet zo heftig), maar als die merkt dat ie alleen is begint hij meteen. Flippie stuift dan naar hem toe en dan is het goed. wat ik zelf niet goed snap is dat hij niet eens gaat zoeken of kijken waar wij zijn of flippie is. meteen miauwen. wij hebben dus het voordeel dat flippie meteen reageert en naar hem toegaat en hem dan vaker meeneemt naar boven en dan slapen ze samen op bed. als hij naar beneden gaat eten of voor de kattebak, binnen 5 minuten is flippie ook beneden, dan staat meneertje weer te miauwen.
het is wel een grote angsthaas, bij een iets harder geluidje zit hij meteen het fornuis.
ik denk dat het een goed idee is om ze samen mee naar boven te nemen. als het angst is, kan ze in een relatief kleine ruimte samen met je andere kat en jou wennen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Kadavir »

Vanmorgen werd ik wakker van een 'mauw mauw mauw' voor onze slaapkamerdeur. Noek is denk ik gewend om 's nachts buiten te zijn. Is het handig om onze slaapkamerdeur open te houden? Want als ik gewoon in de huiskamer ben zonder met haar bezig te zijn is ze gewoon stil.

Ach, misschien voelde ze zich wat verloren zo die eerste nacht alleen in huis. <3
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet zelf beslissen of je haar graag in de slaapkamer wil of niet...
Consequent in zijn is wel aan te raden...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kadavir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 jan 2011 14:29

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Kadavir »

Ik wil haar uiteindelijk wel in onze slaapkamer laten slapen, maar ze is de afgelopen tijd nooit meer gekamd, dus dat wil ik eerst een paar keer goed hebben gedaan. Daarbij heeft ze nog niet geplast of gepoept (voor zover ik kan zien!) en ik wil echt weten of ze de kattenbak nu wel of niet snapt.
Plaats reactie