Nachtelijk miauwen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Hallo allemaal,

Sinds 2 maanden heb ik mijn 2 poezen Indy en Puck. Indy was in het begin erg schuwig en bang en ging mij vooral uit de weg. Nu is ze aan me gewend maar zoekt me alleen op als er eten in het spel is.

Nu begint Indy steeds vlak nadat ik naar bed ben gegaan te miauwen. Alle deuren zijn open en het is een kleine afstand van de woonkamer naar mijn slaapkamer. Puck loopt vaak direct met mij en ploft neer op mijn bed, ze schenkt geen aandacht aan het gemiauw van haar moeder.
Wanneer ik uit bed kom en naar haar toe ga loopt Indy meestal weg. Vannacht begon ze opeens tegen me aan te schurken en kopjes te geven. Ik kon haar gewoon aaien! Dat is normaal gesproken niet mogelijk!
Zou dit komen omdat ik het donker/schemerdonker naar haar toe kom en ze zo minder bang is?? Zoekt ze dan toch aandacht? Roept ze Puck om te gaan spelen??

In het begin speelden Puck en Indy soms een tijdje, maar meestal liep Puck met me mee naar mijn slaapkamer. Indy volgt meestal iets later maar slaapt ook een gedeelte van de nacht op m'n voeteneind. "sochtends maakt Puck mij wakker en zit Indy meestal al in de woonkamer.

Ik kan Indy's gedrag moeilijk volgen en kan niet duidelijk zien waarom ze iedere nacht weer begint te miauwen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik begin een btje vermoeid te raken omdat Indy me 's nachts wakker houd en Puck me juist errrrug vroeg wakker maakt iedere ochtend :grin:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: nachtelijk miauwen

Bericht door Cari »

Is Indy een zwervertje geweest? Je ziet vaak bij schuwere katten dat ze 's nachts wat meer 'los' komen.
Als ze gewend is geweest naar buiten te gaan, of buiten te zijn, kan dat een reden tot mauwen zijn. Als dat niet het geval is, denk ik dat ze in die uren andere afleiding begint te zoeken. Op zich wel een goed teken, want ze gaat zich vrijer voelen. Heel goed mogelijk dat dit mauwen ook maar een fase is, die vanzelf weer ophoudt. Je kan proberen haar overdag wat meer te stimuleren met speeltjes en aandacht, zodat ze meer in jullie dag/nacht-ritme komt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Ik heb Indy uit het asiel. Indy is een schildpaskatje van 2 jaar en altijd een binnenkat geweest en nog nooit buiten geweest. Eigenlijk best gek dat ze zo schuw is, maar ik weet niet hoe ze is opgegroeit. Ze reageert ook errrug paniekerig op vreemden. Er hoeft maar iemand aan te kloppen en ze schiet in het holletje van de krabpaal (hier zit ze anders nooit), of zoals laatst onder mijn dekbed. De arme schat lag plat onder de deken en het onderlaken was een beetje vochtig. (kwijl of urine dat weet ik niet precies)
Ik merk inderdaad dat ze ook overdag af en toe een mauw geeft en wat onrustiger wordt. Ze komt dan wel in de buurt en geeft de bank waarop ik zit kopjes maar komt niet naar mij toe.
Het lastige is dat ze weinig mét mij wil spelen. Alleen het hengeltje in combinatie met een doos met ronde gaten vindt ze wel eens leuk. Maar daar is Puck ook dol op en Indy haakt dan wel snel af.
Ze speelt wel graag alleen met kleine prulletjes, maar vaak heel kort
Het is wel grappig dat ze me wel net als Puck begint te volgen. Ze staat nu bijv ook regelmatig voor de wcdeur of in de badkamer als ik daar ben. Haar dochter Puck is trouwens heel sociaal en aanhankelijk. Soms rennen ze spelend achter elkaar aan maar Indy is niet altijd blij met haar als ze op haar rug springt en wil stoeien.
Misschien kan ze haar energie niet goed kwijt of zoekt ze toch aandacht maar weet ze niet precies hoe?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Cari »

Als Indy altijd binnen heeft geleefd, zal het niet zijn dat ze naar buiten wil. Dat ze zo schuw is, kan zijn doordat ze het in haar vorige huis niet leuk heeft gehad, maar zal ook haar karakter zijn, dat blijkt wel uit het feit dat ze met spelen direkt plaats maakt voor haar dochter. Zo te horen is ze wel op de goede weg, want ze begint op haar eigen schuchtere wijze toenadering te zoeken. Misschien kan je haar nog wat verder uit de tent lokken met lekkere hapjes aanbieden, iets wat ze uiteindelijk uit je hand moet pakken of van je been of arm af (stukje kaas of zo). Misschien kan je iets met valeriaan of catnip doen. Spelen met 2 hengeltjes?
Katten die in paniek raken door de deurbel komt vaker voor. Dat is op zich niet erg, als ze maar weer snel herstellen en dat is bij Indy helaas blijkbaar nog niet het geval.
Heel goed van je trouwens dat je dit schuwe poesje een kans wilt geven :eclap: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Peet »

Ben nog niet zo thuis in kattengedrag, maar ga het langzaamaan wel leren, hihi.
Ik merk hier dat het tijd nodig heeft allemaal.
Dodge kwam een maandje geleden uit het asiel, kater van 1,5 Hij zocht op vaak op als we rustig zaten. Maar zat hij ergens, en kwamen wij langs, dan schoot hij weg. We praten zachtjes en rustig tegen hem als we langs hem moeten lopen... met als gevolg dat hij rustiger blijft zitten. Moet soms zelfs over hem heen stappen, of blijft hij rustig dooreten als ik de was daar op hang.

Misschien heeft jou meisje ook gewoon tijd en liefde nodig om vertrouwen te krijgen. Het lijkt mij wel een ontzettend lief diertje als ik het zo lees. Zoals ik het lees en begrijp gaat dat wel goed komen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Het lokken met wat lekkers is geen probleem. Ze eet gewoon uit mijn hand en is er snel bij als er wat te eten valt. Ik mag haar dan trouwens niet aaien want dan trekt ze zich terug.
Ik merk dat ze overdag ook onrustiger word. Ze loopt nu bijvoorbeeld ook mauwend door huis...
Vind het erg lastig, want ik heb het gevoel dat ik ergens te kort in schiet maar weet alleen niet in wat..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet wat je tegen het miauwen kan doen of wat het wil zeggen...
Het kan gewoon een beetje uit onbehagen zijn, en dan gaat dat wel over.

Je zegt dat je haar niet mag aaien als ze uit je hand eet, maar ik stel met dan voor dat je met je hand boven haar hoofdje gaat. Is dat zo? Want daar schrikken vele katten van hoor, dat moet ik bij mijn Kleintje ook niet proberen!
Kan je haar niet gewoon onder haar kinnetje wrijven dan? Dat zou wel moeten lukken... En zo moet je beginnen, gewoon onderaan kroelen. Bovenop de kop is enkel voor heel zelfzekere katten, andere moet je zelf kopjes laten geven tegen je handen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

@ pearlsofpassion: Ik doe heel voorzichtig en doe vanaf het begin niets wat haar kan afschrikken, ook geen hand boven haar hoofd. Onder haar kinnetje wil ze ook niets van weten. En het hoeft natuurlijk ook helemaal niet als ze dat niet wil. Ik dwing haar tot niets.Ik wil alleen graag dat ze zich prettig voelt.
Het miauwen maakt mij ook onrustig omdat het lijkt alsof ze iets mist/ haar ei niet kwijt kan..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Adriana »

weet je zeker dat ze gezond is en drinkt/plast/poept ze goed?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Ja dat is ook 1 van de dingen die ik ben na gegaan. Ze eet en drinkt goed. En het is ook niet zo dat ze moeite op de bak heeft of dat ze daarbij miauwt..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Adriana »

http://www.debuitenkat.nl/excessief_miauwen.html
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=41150

nog wat info in bovenstaande links en je kunt zelf ook even goegelen met 'veel/excessief miauwen'..
wat ik vooral tegenkomen is niet belonen met aandacht maar negeren..
maar weet niet of dat bij jou werkbaar is.. en misschien is er echt wat mis..

schildklierkatten hebben rusteloos gedrag en sommige miauwen veel/vaak en katten die gaan dementeren of soort van hersenbeschadiging hebben, gaan dat ook doen.
die laatste categorie heeft soms baat bij cholodin (NML health), waarmee ik niet wil zeggen dat ze dementerend is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Cari »

Ik denk niet dat het mauwen komt door een lichamelijk probleem. Ze is jong en alles lijkt goed te functioneren. Ik denk dat mevrouwtje zich verveelt. Ze begint zich nu thuis te voelen en zoekt een nieuwe uitdaging. Je kan proberen haar te helpen haar angst voor jou te overwinnen. Niet door haar direkt te aaien -dat vind ze blijkbaar nog te eng - maar omdat ze zo voedselgericht is, zou je bv kunnen proberen haar op je schoot te lokken met iets lekkers. Ga met gestrekte benen op de grond zitten en kijk of ze het aandurft over je heen te lopen. Je kan het dan langzaam moeilijker voor haar maken door het voedsel dichterbij je te houden of dat ze onder een arm door moet, die haar dan wel aanraakt. Als je met haar speelt met een hengeltje, schrikt ze dan als het speeltje bv op haar rug landt? Als ze om je heen draait bij het eten geven of zo, kan je dan wel haar staart aaien? Vaak werkt het het beste om te beginnen met de achterkant, dat is veel minder bedreigend dan bij de kop. Als je haar dus lichtjes even aanraakt als ze van je wegdraait. Bovendien ziet ze je dan niet. Dat klinkt gek, maar dan ben je minder eng. Natuurlijk alleen doen als ze wel weet dat je er bent ;-) .
Je zou ook wat lekkere, sterk geurende hapjes kunnen verstoppen, zodat ze moet gaan zoeken. Bezigheidstherapie dus.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Corrina
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 nov 2010 00:54
Locatie: Noord-Holland

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Corrina »

Hoi Cari,

Bedankt dat je met me mee denkt. Ik denk eigenlijk hetzelfde. Je merkt dat ze zich meer thuisvoelt en op zoek gaat naar uitdaging. Dat verstoppen van eten heb ik al eens eerder gedaan voordat ik naar mijn werk ging! Alles hadden de dames gevonden dus dat ga ik vaker doen.

De laatste dagen springt Indy ook bij me op de bank als ik zelf iets lekkers heb. (een koekje ofzo) Vandaag en gisteren mocht ik haar wel aaien en ze lijkt ook niet echt bang. Met het hengeltje is ze ook niet bang als iets haar raakt, maar ik denk dat ze puck iets te wild vind spelen en daarom afhaakt. Met mij alleen spelen lijkt ze wel iets enger te vinden. Tja of ze vind daar gewoon niets aan. :???:
In vergelijking met puck speelt ze ook een beetje als een "tutje" :smile: Soms heel komisch met vier benen tegelijk de lucht in springen, en alleen met kleine dingetjes als haarelastiekjes of het ringetje van een coladopje. Vaak gaat ze ook als een soort eekhoorntje op haar 2 achterste poten zitten. Kan me echt vermaken als ze van die zeldzame momenten heeft. :grin:

Het probleem is dus dat ik Indy moet vermaken maar niet precies weet hoe. Met die kleine dingetjes speelt ze niet veel uit zichzelf en met mij spelen doet ze niet. Bovendien springt Puck er dan gelijk tussenen loopt Indy dan steeds weg, om even later weer te gaan kijken en weer weg te lopen enz..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door pearlsofpassion »

Bij Kleintje had ik hetzelfde probleem. Die wou ook niet met kattenspeelgoed spelen. Vroeger speelde ze al eens uit zichzelf met een balletje ( maar ook niet als ik het gooide) en sinds Cuzco er is, speelde ze bijna niet meer. (eens een gekke sprong, maar dat was het dan).

Nu heb ik vorige week een spelletje met een balletje in een rail gekocht en daar is ze ineens helemaal gek op! Ook op muizen (wat ze vroeger niet moest hebben) is ze nu plots helemaal gek. Ze raced te kamer door (maar dan moet ik Luis ook wel op afstand houden anders komt hij ook de muis afpakken) en doet helemaal jagerachtig (ze is ook wel een ervaren jager van vroeger). Ze is al ontzettend afgevallen op die week (ik hoop dat ze nu wat meer eet, want het is wel genoeg zo), gewoon van het plezier.

Ik wil maar zeggen, er zijn katten die liever alleen spelen en je moet maar toevallig het juiste speelgoed vinden waar ze helemaal gek van wordt... En misschien Puck een beetje ontmoedigen (als je dat over je hart krijgt)...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nachtelijk miauwen

Bericht door Cari »

Op zich klinkt het allemaal toch wel hoopgevend. Ze springt al bij je op de bank en je mag haar zelfs aaien. Dat is toch een duidelijke vooruitgang in die 2 maanden :grin: !
Het spelen is een beetje een probleem omdat ze in vergelijking met haar dochter onzeker en 'een tutje is'. Dat ze afhaakt zodra Puck om de hoek komt, zal waarschijnlijk ook wel altijd zo blijven. Ik denk dat het, zoals Valerie ook zegt, zaak is speelgoed voor haar te vinden dat ze leuk vindt en waar ze eventueel samen mee aan de gang kunnen. Zo'n rail lijkt me een goed plan. Verder denk ik dat ze naar jou toe misschien wel nog veel kan verbeteren en dat ze misschien wel meer als een schootpoes dan als een speelpoes eindigen zal ;-) . Hoe oud is Puck nu?
Heb je al eens geprobeerd catnip of valeriaan op een knuffelspeeltje/kussentje/doekje te sprenkelen? Misschien gaat ze daarvan wel uit haar bol..
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie