Van reismand naar tuigje in auto?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door miepertje »

Hallo,

Elk jaar gaan wij op vakantie en onze 2 poezen gaan dan naar een dierenpension. Het is een half uur rijden en het enige pension in de buurt waar ik ze heen wil brengen omdat ze daar heel goed met poezen omgaan. We hebben ook geen andere opties om ze thuis te laten.
Eén van de twee is erg gestressed door de autoreis en plast/poept dan in haar reismand wat het nog stressvoller maakt. Nu dacht ik dat een tuigje/kattengordel misschien minder stress oplevert als ik haar daar langzaam aan kan laten wennen.
Heeft iemand deze overgang van reismand naar tuigje al eens geprobeerd, met succes?
Andere reistips zijn natuurlijk ook welkom!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door MarjanR »

Er zijn katten die reageren beter als ze kunnen zien waar ze naartoe gaan.
Daar heb ik er toevallig 2 van.
Een tuigje is in dat geval een uitkomst, dan kunnen ze op de dashboard kijken/zitten.
Maar wel minder veilig, dat dan weer wel (rustig rijden lijkt me).
Start met tuigtraining binnen, gewoon telkens 5 minuten voor een week.
En dan 5 minuten erbij als het goed gaat. Tot je ongeveer op een half uur zit.
Dan trainen in de auto. Eerst gewoon in de auto zitten.
Dan eens de auto starten maar niet wegrijden.
En dan een stukje rijden etc.

Succes, ik hoop dat het uitkomst biedt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door JLC »

Wie weet helpt een tuigje. Mijn ervaring met een kat los in de auto is de volgende.
Ik heb de volgende ervaring. Mijn man en ik hadden, voordat we onze eigen katten kregen, de kat van mijn (schoon)ouders te logeren. Op een gegeven moment moesten we hem terugbrengen, van Zwolle naar Eindhoven. En na ongeveer 20 minuten had hij gepoept in de reismand. Ongeveer bij Veghel (we reden over de A50) was hij ontsnapt uit het reismandje. Over de kwaliteit van het reismand kun je je twijfels hebben, maar het was ook een sterke kater. Eigenlijk bleek hij het beter te doen als hij gewoon los zat in de auto. Ik moest er alleen erg goed opletten dat hij mijn man niet ging hinderen bij het autorijden. Verder ging het goed. Hij keek zijn ogen uit naar de andere auto's op de snelweg. Sindsdien mag hij altijd los in de auto. Mijn schoonouders zetten achterin de auto dan een kattenbak, zodat hij onderweg zijn behoefte kan doen. Het gaat prima en dat zonder echte training. Maar dit zal niet zomaar voor elke kat werken.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk niet dat het mag wat verkeersregels betreft. Een losse hond of kat in de auto.

Je zou hem met een tuigje op de achterbank vast kunnen zetten aan de gordels.

Ik heb ook zo'n uitbraak kat. Hij opent zelf een kattenvervoersmand, een hondenvervoersmand en het kattenluik als hij op slot zit. Ramt zo het hele slot aan gort.
En het is maar een klein ding van 5,1 kg.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door nellebel »

onze nellie zat ook liever aan een rimepje in de auto. Dat riempje was puur voor het geval ze van en naar de auto ergens van zou schrikken en wegrennen. In de auto zelf maakte ik het altijd los. Maar zij bleef dan ook altijd netjes op schoot zitten, en terugreis dan zat ze op de bijrijdersstoel naar buiten te kijken. Ik wist ook wel dat het officieel niet mocht. Mijn DA zei toen al dat het gevaarlijk was voor het geval je een ongeluk krijgt, dan wordt je kat gelanceerd. KLopt wel, maar de stress als ze in zo'n mand moest. Ze brak alles af en grote paniek. ze had al paniek als ze de deur uit moest. Durfde alleen buiten met ons. Ze was zo'n bange poes. DAn loop ik liever het risico, vooral omdat ze heel vaak naar de DA moest het laatste jaar. was 5 minuten rijden.
onze sjefke heeft met ophalen al de vervoersmand losgekregen, maar dat is echt gevaarlijk. GElukkig was ik niet alleen, want die spurte door de hele auto. nu kunnen ze beide rustig in de verveorsmand liggen, dus zolang dat goed gaat vind ik dat toch het veiligst, al moet sjefke wel aandacht hebben anders begint hij te piepen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door Adriana »

onze katten zitten in tuig op schoot van de bijrijder en geen centje last.
de grootste problemen ontstaan wanneer er een kat in een kooi op de achterbank zit en dat is vreselijk zielig.
als Fred alleen naar Hoorn gaat (5 kwartier rijden) ligt Mies bevallig op de hoedenplank auto's te tellen. er staat een kattenbak tussen voor-en achterbank maar daar heeft ze nog nooit gebruik van gemaakt.
en als ik alleen naar de dierenarts ga, dan lag Mo in tuig gewoon op mijn schoot.
dat mag inderdaad niet maar het is veel veiliger dan een kat die zich uit een kooi probeert te vechten en de hele weg alles bij elkaar schreeuwt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door miepertje »

Al die verhalen geven hoop!
Ik ga straks een tuigje of kattengordel kopen en dan langzaam opbouwen, ik heb nog tot april! :grin:
Weet iemand of destress ook nog hulp kan bieden in deze situatie?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door Adriana »

ja, wij hebben met Enzo heel goeie ervaringen met destress en zijn zus reageert beter op Telizen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door MarjanR »

Nou ja, de motivatie "omdat het zielig is" lijkt me niet de juiste.
Veiligheid lijkt me een beter motivatie. En zodra de kat zich zichzelf pijn doet door uit het mandje te willen lijkt het me beter dat hij los zit. Om maar niet te spreken over de bestuurder afleiden.
Dus altijd met z'n tweeën. En dan merk je vanzelf hoe een kat zich gedraagt.
Mijn katten zitten dan ook beslist niet rustig op de hoedenplank.. eh eh, die willen met de bestuurder knuffelen en kroelen... gaat niet hey.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door castratenkoor »

Een losse kooi op de achterbank is gevaarlijk. Als je een aanrijding krijgt is het een oncontroleerbaar projectiel. Ik heb een speciale bench voor hondjes in de auto. Die kun je met de gordels vastzetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door Adriana »

MarjanR schreef: Dus altijd met z'n tweeën. En dan merk je vanzelf hoe een kat zich gedraagt.
Mijn katten zitten dan ook beslist niet rustig op de hoedenplank.. eh eh, die willen met de bestuurder knuffelen en kroelen... gaat niet hey.
wij weten van alle katten wat ze in de auto doen. de kooi zat in de gordel op de achterbank toen we met twee bengels naar Gouda moesten voor castratie.
wist niet dat Bolle zo sterk was en zo veel herrie kon maken.. terug geen probleem en castratie éénmalig.
inmiddels ben ik op zoek naar een goeie Haagse dierenarts en die denk ik ook gevonden. en in principe gaat er steeds eentje mee en zijn we met zijn twee.
totdat veel ouderder, zoals bv Enzo, die blijft rustig op je schoot zitten en is dol op grote containerauto's.. maar altijd in tuig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door miepertje »

Gelukkig zijn wij ook altijd met z'n tweeën als we de poezen wegbrengen zodat eentje ze in de gaten kan houden.
Heb net een tuigje gekocht (ze hadden helaas geen kattengordel) en even uitgeprobeerd met een snoepje als afleiding. Die twee minuten vond ze geen probleem :eclap:
Nu dus heel langzaam opbouwen, gelukkig heb ik daar ruim de tijd voor.
Thuis is ze altijd zo relaxed, nergens bang voor, heel erg makkelijk en miauwt als een kitten, ze is 4. Maar als je haar ziet als we net bij het pension aankomen is het echt zielig, grommen, heeeel hard miauwen,...Dit komt gelukkig altijd weer goed, maar ik hoop door een rustige autoreis haar deze ellende te besparen!

EDIT:
Ik las net trouwens iets over Puur Reisziekte druppeltjes, volgens mij homeopatisch. Kent iemand dit of heeft iemand het al eens gebruikt?

" Geschikt voor:
Kat, Hond, Knaagdier, Paard, Pony, Vogel

Samenstelling:
Een verdunning van Ipecacuanha, Apomorphinum muriaticum, Cocculus, Petroleum en Tabacum, alcohol 35% v/v.

Indicatie(s):
Bij reisziekte; misselijkheid of onrust tijdens het vervoer

Dosering en toepassing:
Tenzij de dierenarts anders heeft voorgeschreven, 3- 4 x daags:

Hond 10-15 druppels
Kat 3- 5 druppels
1 ml = 20 druppels "
Gebruikersavatar
Sanne1807
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:05
Locatie: Hilversum

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door Sanne1807 »

Blij dat ik dit onderwerp heb gevonden.
Ik denk er ook aan een tuigje te kopen. Niet omdat Bailey het autorijden zo verschrikkelijk vindt, maar de reismand. Ik krijg haar er met geen mogelijkheid in! En ligt al een deken met haar geur in en een speeltje. Sinds ik Bailey heb staat het mandje al in de kamer open, zodat ze 'm zelf kan ontdekken, maar dat doet ze niet.
Ze wordt ook niet boos ofzo wanneer ik haar erin probeer te krijgen, maar een beetje hysterisch lijkt het me meer.
Zou een tuigje dan ook een uitkomst kunnen bieden?
En hoe ziet zo'n kattengordel eruit waar jullie het over hebben?
miepertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 jul 2007 14:24
Locatie: Rotterdam

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door miepertje »

Ik heb er gisteren één besteld op internet, als je zoekt op kattengordel mbv google dan kan je plaatjes zien. Het is eigenlijk een gewoon tuigje met een verlengstuk en daaraan een 'klikker" voor in de gordel.
Ik heb onze poes aan een gewoon tuigje laten wennen, vond ze niet heel erg. Gisteren in de auto laten snuffelen en ze ging gewoon liggen spinnen en wat snoepjes eten. Volgende keer de motor aan en daarna een klein stukje rijden. Ben erg benieuwd hoe het met dat tuigje gaat!
Onze poes gaat altijd zonder problemen het mandje in, maar zodra ze merkt dat ze er niet uit kan raakt ze helemaal in paniek, erg zielig. Dus ik hoop dat dit een oplossing is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Van reismand naar tuigje in auto?

Bericht door Adriana »

kan alleen maar zeggen in tuig geen centje last met onze tijgers.
en bij de training helpt destress of telizen is onze ervaring en langzaam opbouwen. en het is zo veel makkelijker als ze niet overstuur raken, voor iedereen. de bengels zitten af en toe een klein middagje in tuig thuis om gewend te blijven en Enzo is het prima gewend, zo ook zijn zus Mies. die gaat over een paar maanden weer een half jaar zeilen in tuig en ze kan niet wachten...!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19316
en Enzo kruipt in mijn nek als we naar de tuin lopen en sinds een paar dagen heeft Bolle dat kunstje afgekeken en doet het nu ook... alleen kan Enzo wel vanaf de grond in mijn nek springen en zo bedreven is Bolle nog niet...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie