Agressie na verhuizing

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
peter_b
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2011 12:30

Agressie na verhuizing

Bericht door peter_b »

Twee weken geleden verhuisden we met onze twee Britse Kortharigen van een appartement naar een groot huis.

De eerste week liep alles bijzonder goed, had ook Feliway gekocht omdat ik hoorde dat ze daarvan kalmeerden. Tot opeens de kattin de kater door de venster in de veranda zag zitten begon ze te grommen. Sindsdien zijn ze precies vijanden van elkaar, we durven hen niet meer in eenzelfde kamer houden.

Voordien waren het beide lammetjes, waren erg goed bevriend en ik heb geen van beide ooit eerder horen grommen... Het katertje heeft erg veel schrik nu van zijn (ex) vriendin en begrijpt precies ook niet wat er aan de hand is. Naar ons toe is de kattin nog steeds lief en aanhankelijk.

Wat is er hier misgelopen en hoe kunnen we het oplossen?

Graag een snel antwoord want we zijn er erg van aangedaan, slapen er zelf bijna niet meer van...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: agressie na verhuis

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat vind ik heel erg vreemd...

Hoe reageert ze nu als ze in dezelfde kamer zijn? Enkel grommen en blazen of echt aanvallen?
Hoelang is het nu al zo, en heb je ze nu steeds gescheiden gehouden of niet?

Ik denk dat waar je zowiezo al mee kan beginnen is geuren uitwisselen. Dat wil vb zeggen ze beide om beurten onder de kin aaien en op het voorhoofd en daarmee de andere kat aaien en laten ruiken. Katten herkennen elkaar namelijk voornamelijk via geur.
Dekentjes en kussentjes omwisselen, dat soort zaken.

Maar ik wil echt wel weten wat je tot nu toe gedaan hebt dan, en hoe ze naar elkaar toe reageren als je ze wel in dezelfde kamer laat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
peter_b
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2011 12:30

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door peter_b »

Ja, de kattin valt de kater meteen aan als ze in dezelfde kamer komen. Vandaar houden we ze gescheiden... Laatst jaagde ze de kater bovenin zijn kattenpaal en deze poepte gewoon ter plaatse van de stress...

Heb al geprobeerd ze afwisselend met eenzelfde lapje (met Valeriaan erin) te aaien. Maar dit helpt niet... De kattin valt hem luid schreeuwend (heeft ook dikke staart en oren in positie die op angst wijst) aan als ze hem ziet (gisteren stortte ze zich tegen een glazen deur), zonder eerst aan hem te ruiken...

Het gekke is dat ze enkel elkaar kennen, ze zijn nooit buiten geweest en hebben dus ook nooit vreemde katten gezien.

We hebben al geprobeerd de kattin in een kooitje bij de kater in de kamer te zetten. Dan gebeurt er echter niet veel, eens de kooi open gaan de poppen terug aan het dansen. Nu houden we ze constant gescheiden, de glazen tussendeur dekken we af met een hoeslaken zodat ze elkaar niet zien, we zijn bang dat ze anders haar nek breekt tegen de glazen deur.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

Zo gaat het volgens mij wel niet werken. Een glazen deur is normaal ideaal om te laten wennen.
En je kan beter geur uitwisselen door een doekje zonder valeriaan, anders ruiken ze elkaars geur niet. Valeriaandoekje kan je wel laten slingeren in de kamer gewoon om ze te kalmeren. Valeriaan kan je beter niet op de kat zelf smeren.

Ik weet het verder niet. Misschien kan je iets vinden in de topics over acceptatie tussen katten wat je herkent...

Als laatste kan je ze volledig opnieuw introduceren op de trage manier (dus inderdaad elk hun eigen kamertje, geur uitwisselen en pas als ze daar rustig onder zijn kennis laten maken op een manier dat ze elkaar niet kunnen zien, daarvoor is de glazen deur ideaal, pas als ze daar aan gewend zijn kunnen ze bij elkaar, steeds de tijd opbouwen). De details kan je in die topics wel ergens terugvinden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door Cari »

Het gekke is dat ze enkel elkaar kennen, ze zijn nooit buiten geweest en hebben dus ook nooit vreemde katten gezien.
Dat is nou precies het probleem! Zulke katten kunnen vreselijk schrikken en overdreven reageren op het zien van een soortgenoot. Je poes heeft de kater gezien op een plek waar ze hem niet verwachtte en heeft hem daardoor ook niet herkend. Ze is zo enorm geschrokken, dat ze in de heftigste staat van verdediging is gesprongen. Als een kat dermate in de stress schiet, sluit ze zich a.h.w. volledig in zichzelf op. Ze neemt niet meer normaal waar en is dus ook niet in staat eens rustig te bekijken wie of wat de 'indringer' is. Ze gebruikt haar neus niet.
Het beste kan je inderdaad nu doen of ze elkaar helemaal niet kennen en op een hele rustige manier introduceren. Aparte kamer, eerst gewoon dicht houden en dekentjes met geur uitwisselen. De glazen deur is ook te gebruiken, maar pas als ze echt weer tot rust is gekomen. Beter is een hordeur, omdat de geur een belangrijke rol speelt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
peter_b
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2011 12:30

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door peter_b »

Dank u alvast voor de antwoorden. Hier kan ik al wat mee.

Al heb ik dan wel geen hordeur. Ik ga proberen de kattin in haar kooitje 's avonds (een tijdje) bij ons te zetten in de living. Zo kunnen ze elkaar toch al ruiken.

Zou het zo kunnen lukken? Het katertjes is zoals gezegd absoluut niet agressief, alleen heel erg geschrokken en bang van zijn hysterische maatje...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe groot is het kooitje waar je over spreekt? En is het een echte kooi of een voornamelijk afgesloten mandje met maar een paar kijkgaten?
Het beste kan je een grote hondenbench gebruiken omdat ze daar toch wat ruimte heeft en zowiezo geconfronteerd wordt met de kater.
Ze moeten zoveel mogelijk de kans krijgen op een rustige manier elkaar te leren kennen. Dus laat dat 'tijdje' maar lang duren, en zelf rustig blijven is ook altijd goed! ;-)
Hoe meer je ze scheidt, hoe moeilijker je het maakt, dus zolang het goed gaat laat je ze maar bij elkaar...
's nachts is natuurlijk beter elk aan 1 kant van een afscheiding, en dan is iets waar geur door kan natuurlijk ideaal... Je moet zelf een beetje aanvoelen waar ze op welk moment klaar voor is en zich rustig bij voelt... Een beetje grommen en blazen is op zich toegestaan (en normaal, het zal waarschijnlijk niet lukken zonder) maar ze mag niet over haar toeren gaan of extreem bang zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door Cari »

Ik ga proberen de kattin in haar kooitje 's avonds (een tijdje) bij ons te zetten in de living.
Dat gaat niet werken. Ik neem aan dat je haar reismandje bedoelt? Daar in te moeten zitten is sowieso al iets waar de meeste katten een pesthekel aan hebben. Zo'n ervaring moet je in het bijzijn van de kater juist zien te vermijden! Als ze de link gaat leggen tussen "kater in zicht" en "ik opgesloten in klein kooitje", dan ben je nog verder van huis. En wat Valerie ook al zei: een permanente situatie scheppen. Steeds weer apart zetten werkt averechts.
Een hordeur is heel simpel zelf in elkaar te zetten met 4 latjes en stevig gaas.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
peter_b
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2011 12:30

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door peter_b »

Intussen hebben we een grote bench gekocht. De katten zitten overdag nog steeds gescheiden, 's avonds zetten we de kattin telkens eventjes in de bench in de kamer bij de kater. Eigenlijk is er dan geen probleem en proberen ze niet echt naar elkaar. Als ik snoepjes in de bench leg en enkele er net buiten, eten ze beide dicht bij elkaar zonder gemor. Ook wisselen we ze dikwijls van kamer, zodat de geuren goed uitgewisseld blijven. Via de dierenarts hebben we pilletjes voor de kattin gehaald waarvan ze rustiger zou moeten worden.

Als we ze echter bij elkaar laten in dezelfde kamer (zonder bench) gaan de poppen na een tijdje echter terug aan het dansen. Ook als ze elkaar via de glazen deur zien (enkel zicht zonder reuk???) zit het spel op de wagen.

Hoe moeten we dit verder aanpakken? Gewoon geduldig verder doen (er is lichte verbetering merkbaar) of ze toch eens laten vechten en hopen dat het nadien ophoudt?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door Cari »

Nee, niet laten vechten :shock: ! Dan ben je weer terug bij af. Ik zou ze niet alleen 's avonds samenbrengen, maar gewoon 24 uur per dag. Als je er bij bent, kan je de poes uit de bench laten, maar als je ziet dat ze weer gespannen gaat worden, moet je ingrijpen. Dat kan zijn door haar af te leiden en weer rustig te krijgen d.m.v. een knuffel of anders weer rustig in de bench zetten. Vndt ze het niet erg om in de bench te zittten? Je kan ook proberen om de kater af en toe in de bench te zetten, terwijl je je poes laat rondlopen.
Wat voor pilletjes heb je voor je poes gekregen? Lijken die te helpen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou alles proberen vermijden waar ze slecht gezind van worden.
Laat de bench altijd staan zodat iemand zich daarin kan terugtrekken, en zorg dat ze nooit elk aan 1 kant van de deur zitten als ze daar niet mee om kunnen...
En anti-stresspilletje, moet je ook actief met haar werken. Dus actief met ze bezig zijn en een zo goed mogelijk gevoel laten krijgen met elkaar in de buurt, op alle mogelijk manieren die je kan bedenken.
Ik snap eigenlijk nog altijd niet waarom ze ineens wel een probleem maken uit de bench als het in de bench wel gaat... Maar je poes mag zeker niet het gevoel krijgen dat je de kater voortrekt of dat je haar iets kwalijk neemt. Ze kan er ook niet aan doen, en jullie moeten er allemaal samen door geraken...

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
peter_b
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2011 12:30

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door peter_b »

De kattin is ineens krols geworden. We hoopten dat het nu zou beteren, want ineens was ze poeslief tegen de (gecastreerde) kater.

Omdat het gejank echter niet te harden is (we willen zelf ook nog een beetje nachtrust) hebben we haar de pil gegeven. Nu deze begint te werken, wordt ze echter terug agressief naar de kater toe... Het spelletje begint dus precies van voor af aan...

We zullen dus maar verder gaan met ze gescheiden te houden, regelmatig te wisselen van kamer en oefenen met de bench zeker?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door pearlsofpassion »

De pil is heel erg slecht voor een poes!! Daar krijgen ze veel meer kans op kanker, tumoren en ontstekingen van! Bovendien zijn dat veel te hoge hormonendosissen!

Als ze nog niet geholpen is, is het wel normaal dat ze aggressief is naar de kater! Dat verklaart alles! Een ongeholpen kater en open poes samen, dat loopt altijd na een tijdje fout!

Laten helpen, en dan nog een proberen zou ik zeggen.
De kater is toch wel geholpen??
Dat moet echt wel eerst!

En geen introductiemethoden door elkaar gebruiken hoor! Dat werkt niet.
Ofwel doe je het via de bench (en dan blijft ze erin), ofwel via trage introductie. Maar zolang ze niet geholpen is, zal niets werken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
peter_b
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2011 12:30

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door peter_b »

De pil is inderdaad niet goed voor haar, maar een krolse poes is evenmin goed voor onze gezondheid en relatie :) Wilden stoppen met de pil en een nestje maken, maar nu met de verhuis en hun aanpassingsproblemen moet dat wachten. Als ze een nestje heeft gehad zullen we waarschijnlijk kiezen voor sterilisatie. De pil is dus echt maar tijdelijk en voor een zo kort mogelijke periode...

Wat bedoel je trouwens met "geholpen" want dat stuk van je betoog snap ik niet goed.

(Nu zitten ze trouwens bij elkaar en wassen ze elkaar; ik blijf maar hopen dat haar kuren ophouden)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Agressie na verhuizing

Bericht door Lovecat »

Geholpen betekent castratie.
Plaats reactie