Niet weer de zoveelste

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Dimitri87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2011 00:25

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door Dimitri87 »

Wel, na heel wat te lezen hier op het forum, een heel pak wijzer geworden ( en ik die dacht dat ik gek was van katten).

Nu hebben we thuis al zitten zoeken en kijken, en we gaan opzoek naar een maine coon kitten.
Ben ondertussen een plan aan het tekenen voor een ren buiten te maken.
En info aan het verzamelen over maine coon's.

Alleen ben ik bang voor onze garfield, ik ben bang hoe langer hij alleen is hoe moeilijker het zal zijn voor de acceptatie als er een kitten bij komt.

Momenteel loopt hij enorm te treuren, en is enorm aanhankelijk, hij ligt soms uren tespinnen op mijn buik of benen, maar troosten en spelen helpt niet. Ook zijn eetlust is wat achteruit gegaan.
Hij drinkt nog steeds evenveel als vroeger, eet brokjes, maar zijn blikvoer laat hij staan.

Ik ga ook de verdere vragen beantwoorden die hier gesteld zijn, zo hebben jullie ook een beter zicht.
Wat betreft de KI, dit was gewoon in mij opgekomen, omdat ik enorm gehecht was aan de familie, en wilde de generatie verder zetten, nu besef ik dat dit beetje absurd is (alleen begrijp ik dan ook niet waarom mensen het doen? en daar geen problemen rondt gemaakt worden).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Wij maken er wel een probleem rond.
Dat jouw DA er geen probleem rond maakt snap ik inderdaad ook niet, vandaar ons advies om een andere DA te zoeken (eentje die het welzijn van de dieren wel voorop zet en mensen wel overtuigd om hun katten te laten castreren).

Ik ben heel blij dat je ervoor openstaat om bij te leren! :-) Daar worden we allemaal gelukkig van! :-)
Een Main Coon is natuurlijk super, maar wel zeker niet goedkoop! Geregeld zitten er kruising Maine Coonkittens in de asielen, maar dan moet je wel goed rondkijken en wat afwachten natuurlijk. Je zou er versteld van staan hoeveel raskatten in asielen terechtkomen (al weet men dat dan niet vaak zeker zonder stamboom... maar je ziet het er zeker niet aan...).
Als je echt een raskat met stamboom wil, is dat natuurlijk ook goed, als je daar zoveel voor wil betalen. Ga dan in verschillende catteries eens een kijkje nemen zodat je er een goed gevoel bij hebt. Je geeft er tenslotte veel geld aan uit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Dimitri87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2011 00:25

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door Dimitri87 »

Wel de DA heeft wel gezegt om er eens heel goed over na te denken (ki)
Vandaag heb ik nog telefonisch contact gehad met de DA en gemeld dat ik het niet ging doen, de DA was tevreden, en zei er ook bij dat het de juiste beslissing was.

De DA is zeker niet slecht (komen soms van heel naar onze DA) Dus dat wil wel iets zeggen volgens mij, zij heeft vroeger ook alles gedaan en geprobeerd om kittens en katten te redden.
We hebben ooit een andere DA gehad, en door die DA zijn onkunde waren we bijna een kattin kwijt die drachtig was. (Moest 2 spuitjes krijgen, weet niet precies meer welke) maar ze heeft eerst een soort adrealine spuit gekregen waar ze stuipen van kreeg, en in paniek kreeg ze een verdovings spuitje, kattin heeft 2 dagen niets gedaan enkel liggen staaren, en de kittens waren allemaal dood.
Dan vind ik onze vertouwde DA toch veel beter.

Ik begrijp ergens wel waarom ze niet direct 'nee' zegt of 'geen goed idee', omdat klant koning is.
Ik kan tegen mijn klanten (zelfstandig) ook niet direct nee zeggen, ik kan ze alleen (beg)leiden naar de juiste keuze, tenslotte is klant koning (in sommige situatie's is het wel nodig om te weigeren als het niet mogelijk is ofzo).

We gaan deze week enkele cattery's bellen om dan eens langs tegaan, heb er vandaag 2 gecontacteerd in de regio, en zij hadden alleen nog maar katertjes (tussen de 6 en 8weken oud).
Katinnetjes zijn blijkbaar veel moeilijker tevinden.

Als ze nu bv: 8 weken oud zijn, mogen ze maar op 13/14weken weg (wil zeggen ergens half februari) en die gene die nu geboren worden nog veel later.
En ik wil zo snel mogelijk een kitten (vooral voor garfield, dat hij wat gezelschap heeft). En ook voor de acceptatie. Hoe sneller hoe beter lijkt mij?
Cerna

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door Cerna »

Op www.[verwijderd].nl staan Maine Coons die inmiddels 13 weken zijn. Heb niet gekeken of er Belgische catteries bij staan, maar wel een paar in Zuid Nederland.
Wanneer je serieus overweegt om een MC te kopen zou ik een hele degelijke, grote ren maken met veel klautermogelijkheden want MC zijn erg ondernemend en omdat het erg grote katten zijn, hebben ze ook veel ruimte nodig. En waarom persé een poes? Ik denk dat Garfield een katervriendje net zo leuk vindt en zij worden nog veel forser dan poezen, dus wanneer je dat mooi vindt zou ik zeker voor een kater gaan. En op tijd laten castreren, hè!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door Adriana »

http://www.[verwijderd].nl/component/ad ... 0&expand=0
er staan 5 maine coon poezen op de herplaatserslijst en ook ongeveer van de leeftijd van Garfield. ze zijn gecastreerd, gechipt en volledig apk-gekeurd (verplichtige autokeuring = grapje) en je mag daar sowieso niet mee fokken.
verder zul je een contract meekrijgen over zorg en wat niet mag/ernstig wordt afgeraden en dat is natuurlijk ook niet zomaar de straat op want ook deze katten hebben geen verkeersdiploma!
en ze zijn diefstalgevoelig.. (catnappen bedoel ik..)
maar het wordt al overzichtelijker nu je ons wat meer info hebt gegeven, anders zet de situatie ons alleen maar op het verkeerde been..
dus als je redelijk snel een speeltijger voor Garfield zoekt, dan kun je daar terecht en als alles klikt en jullie hebben voorzieningen gemaakt of beloven haar binnen te houden, dan zou het snel kunnen gaan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat een kater om mee te beginnen ook een beter idee is.
Inderdaad zowiezo (ook bij een kitten!) niet mee gaan fokken hoor!
Enkel bij een erkende cattery waar stamboomkittens geboren worden, is dat te verantwoorden. Alle andere gevallen zijn even erg als HTK's fokken.
En als je het goed doet, kom je met die paar honderd euro's per kitten nog niet toe om de kosten te dekken (ik heb eens ergens een lijstje gezien waar opstond wat er allemaal bij komt kijken). Het is niet iets wat je zomaar doet, maar iets waar je beter eerst voor 'studeert' om het zo te zeggen.

Trouwens, van je katten gewoon genieten zonder ze daaraan bloot te stellen is gewoon veel leuker. Als je met alle geweld een nestje in huis wil, wordt dan opvanggezin bij een asiel of kittenopvang. Is het waar dat je van België bent? Waar ergens dan?

Je kiest het natuurlijk zelf, maar ik snap eigenlijk niet goed waarom je een kat met stamboom zou kiezen. Voor Garfield maakt dat niet uit... Zoals al eerder door mensen gezegd zijn er heel wat raskatten in asiels ook... Ik weet niet of geld ook maar iets uitmaakt, maar ik zou de meerkost die die stamboom met zich meebrengt eerder investeren in de super grote leuke ren... Of zelfs de hele tuin laten afzetten (met dat geld dat een kitten kost kan je al veel realiseren hoor...).
Je kan ook zoveel voldoening halen uit een kat uit het asiel te halen, en het zijn heus niet allemaal verwilderde katten of katten met gedragsproblemen. Er zitten ook super veel kittens, maar voor bij Garfield zou ik niet jonger dan 6 maanden gaan... En een katertje heeft het minste kans op problemen van zijn kant.
Deze kat is ook uit het asiel gehaald: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=22481 (niet uit het beste asiel dus je kan beter in een ander gaan, maar toch...)
In een asiel kan je helemaal kiezen, en je kan je kat ontmoeten en zien waar het mee klikt. Je hebt hem maar uit te kiezen... En je kan hem nu al krijgen ipv dat je nog weken moet wachten (en geloof me, wachten duurt lang!)
Ik zou zeggen, ga ook eens in een asiel langs, dan weet je wat dat is en kan je een goede keuze maken. Als je in België woont kan ik je misschien wel verder helpen.

Ik wil ook niet gaan doordrammen over je DA, maar de mijne zegt elke keer als je met een kitten bij hem komt dat het op 6 maanden tijd is om te castereren. ELKE KEER. Ik denk niet dat dat bij jou gebeurt is. En ik weet dat het jouwe eerder de norm is dan het mijne, maar dat vind ik schandalig want daardoor alleen al gebeurt er heeeel erg veel kattenleed!
En dat kan zo gemakkelijk vermeden worden door de mensen gewoon even raad te geven en in te lichten waarom casteren nodig is.
Het is heel spijtig dat er niet meer reclame gemaakt wordt voor asielen bij DA'n want dat is de ideale plaats daarvoor lijkt me.
Mijn konijnen komen ook van bij een konijnenopvang en hebben dus allemaal een verhaal, en van die konijnenopvang (zonder twijfel de beste in Vlaanderen) liggen er flyers bij mijn DA! Zodat mensen die een konijntje zoeken eerder daar naartoe zullen gaan dan ergens een konijn te kopen waarvan ze niet weten welk geslacht, welke leeftijd of volwassen grootte het is.

Ze willen in België van bovenaf sterilisatie en castratie van katten verplicht maken, en ik kan dat volgen, maar als ze al eens zouden beginnen met sensibilisering....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door jennli »

Ik vind het wel heel goed van je dat je iets doet met de tips die je hier krijgt. ben erg beieuwd naar de tekeningen van je ren. Altijd leuk om te zien hoe de ren gemaakt en ingericht wordt. Succes bij je zoektocht naar een MC. Ik wil je de Mc niet uit je hoofd praten, maar weet dat er in asiels ook heel wat Mc achtige zitten of gewoon huis-tuin en keuken katten die ook echt een geweldig leuk karakter hebben.

@Valerie, op de site van onze da wordt gelukkig wel reclame gemaakt voor het dierenasiel in de buurt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door pearlsofpassion »

Ik kan natuurlijk enkel voor belgië spreken. Ik weet dat de situatie in Nederland beter is, maar ik ben er nog nooit naar een DA geweest en ik kan niet meespreken van de sensibilisering daar. Ik weet enkel maar hoe slecht het in België is...

Oh en Dimitri, ik wil die MC ook niet uit je hoofd praten hoor! Ik wil gewoon even de alternatieven belichten en de voordelen van een asielkat, meer niet.
Als je echt een stamboomkat wil, moet je dat gewoon doen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Dimitri87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2011 00:25

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door Dimitri87 »

Vandaag ben ik in een dierenspeciaal zaak langs gegaan waar ook maine coon's zitten ( klant van me gaf de tip) Nu bleken de "kittens" al +/-6maand te zijn. En het waren wel mooie, was ook helft van de prijs, met papieren maar dan wel geen bewijs van stamboom of andere... maar er is iets dat "nee" in me zegt.

Morgen gaan we zowiezo kijken bij een cattery ( en als het lukt zelfs 2 cattery's kon ze vandaag niet meer bereiken).

Ik twijfel enorm, en wil geen overhaaste beslissing nemen, en aan de andere kant wil ik zo snel mogelijk een speelvriendinnetje/vriendtje voor garfield, want hij loopt nog steeds te treuren.

1 besluit staat vast, het nieuwe kitten/poes mag niet vrij/los buiten lopen, en het liefst eigenlijk alleen binnen, ook zijn we nu garfield aan het leren om zoveel mogelijk binnen te blijven (wat heel moeilijk is) om hem dan uiteindelijk ook binnen tekunnen houden of in de ren.
Cerna

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door Cerna »

Katten in een dierenspeciaalzaak? Mag dat in België? Reken er maar op dat dat niet kosher is. Waarschijnlijk uit de illegale handel. Goed dat je stemmetje nee zei. Nooit doen zo hou je zoiets in stand. Ga naar een fokker waar de dieren in de huiskamer zijn grootgebracht en waar de moeder ook aanwezig is. Bekijk de omgeving kritisch. Is het er schoon? Hoeveel katten hebben ze? Hoe zien ze (kittens en volw. katten) er uit (ogen, buik (wormen), vacht)? Komen ze direct op je af, zijn ze speels?
Is de cattery aangesloten bij een rasvereniging? Zijn de ouders getest?

En dan voor het voorjaar een mooie ren maken zodat ze naar buiten kunnen. Is toch veel fijner voor de kat dan altijd binnen zitten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zeker die kittens uit de dierenwinkel niet nemen, dat is vragen om problemen.
ook zou ik niet rechtstreeks van de ene naar de ander cattery gaan wanwege risico bacillen en
bacteriën. Op een dag kan wel als je tussendoor naar huis gaat, andere kleding aan en handen wassen.
Verstandig besluit de nieuwe kat(ten niet meer bloot te stellen aan de gevaren van loslopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door pearlsofpassion »

In een 'winkel' zijn het broodfokkers zoals we zeggen. Dat wil dus zeggen dat de kittens gefokt worden om zoveel mogelijk geld op te brengen (en dus wordt op alles bespaard). Je kan je wel voorstellen dat dat nooit goed is, zeker als je weet dat een fokker die het op de juiste manier doet er niets meer aan overhoudt of er zelfs nog moet bijleggen. Die doen het uit liefde voor het ras ipv als kostwinning.
Ik denk dat je dus ook wel weet wat je moet kiezen.

Ik dacht ook dat het niet meer mocht, maar blijkbaar wordt het op sommige manieren of plaatsen toch getolereerd, ik snap het ook niet...
Je krijgt ze wss aan halve prijs omdat ze al zo oud zijn.

Je moet er wel rekening mee houden dat het nu echt het einde van het seizoen is er heel weinig jonge kittens zijn. Als je er toch vind, des te beter voor jou, maar in april-juli wordt je overspoeld.
Ik heb ook al wel eens gezegd dat bij jouw kater een katje van een klein half jaar wel ideaal zou zijn omdat hij er anders nog een paar maanden weinig kan mee spelen omdat je katje nog zo klein is... Ik blijf daar wel bij...

Heb je al eens gekeken welk voer je je kat gaat geven (ik weet niet wat je tot nu gaf?) want bij een Maine Coon moet je niet met supermarktvoer afkomen, want dan doet zijn vacht geen eer aan! Ale, ik veronderstel wel dat je je op alle vlakken hier wel even zal inlezen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door Anne »

Ik waardeer je besluit om een ren te gaan bouwen of je tuin af te zetten maar ik vind het wel zielig voor Garfield dat hij nu niet meer naar buiten mag. Kun je niet iets met een tuigje proberen?
Als ik jou was zou ik eens bij het asiel gaan kijken...genoeg kittens of poezen die op zoek zijn naar een goed mandje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door Claudia007 »

Als ik je eerste bericht lees en je dat ook verteld bij een MC fokker krijg je van ze levensdagen geen MC mee.
Wij zelf hebben er twee en we kregen een hoop vragen wat ik alleen maar goed vond.
Waarom waren de MC katten in het Asiel niet goed?
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niet weer de zoveelste

Bericht door castratenkoor »

Valerie: ""Heb je al eens gekeken welk voer je je kat gaat geven (ik weet niet wat je tot nu gaf?) want bij een Maine Coon moet je niet met supermarktvoer afkomen, want dan doet zijn vacht geen eer aan! Ale, ik veronderstel wel dat je je op alle vlakken hier wel even zal inlezen""

Niet met deze redenatie eens. Het is voor elk soort kat belangrijk dat hij-zij goed voer krijgt. Een raskat kost een hoop geld en een HTK weinig. Maar dat wil niet zeggen dat je een HTK kat wel bagger moet voeren. De resultaten zijn echt hetzelfde.
Meestal ben ik het eens met je Valerie maar hier toch even niet.

Claudia007: ""Als ik je eerste bericht lees en je dat ook vertelt bij een MC fokker krijg je van ze levensdagen geen MC mee.""

Topic starter heeft aangegeven de nieuwe kat(ten) niet meer bloot te gaan stellen aan de gevaren van loslopen, dus ik zie niet in waarom ze geen raskat van een goede fokker zouden kunnen nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie