Kattenmelk gezond of niet?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Kattenmelk gezond of niet?

Bericht door katgevonden »

Ik heb al het een of ander op het forum na kunnen lezen en zie dat de meningen nogaal verschillen of kattenmelk goed voor ze is of niet. En dat het afhankelijk is van leeftijd. Maar tot welke leeftijd is het dan goed of zelfs noodzakelijk om kitten/kattenmelk te geven. Ik heb zelf nog iets kittenmelk in huis maar die is tot ze rond 8 weken zijn dus niet meer toepasselijk voor mijn kitten Katie van 16 weken. Mauw wil geen kattenmelk drinken dus om hem gaat het even niet. Maar Katie is er echt gek op. Waar moet ik op letten met kattenmelk? Ik heb op het moment kattenmelk van de Jumbo. Katie krijgt om de dag een klein beetje melk en blijft haar brokken gewoon eten en ook doet ze met water drinken vervolgens niet moeilijk. Diarree krijgt ze er ook niet van.

Ik zal even opnoemen wat op de pakking van de kattenmelk staat. Misschien dat het dan makkelijker is om te beoordelen of het wel of niet goed spul is?

ruw eiwit:3,5%
vetgehalte:3,3%
ruwe as: 0,8%
ruw celstof: 0,4%
vocht; 85%
lactose <0,4

vitamine D 70IE
vitamineE 3,5 mg
taurine 450 mg
ijzer 11mg

Wie heeft er een mening over?
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kattenmelk gezond of niet?

Bericht door MarjanR »

Ja, ik weet het niet.
Omdat Saar hier zo slecht eet zet ik soms wat melk neer.
M'n da zei dat het niet slecht is, zolang ze er geen last van heeft (diarree).

Je moet het denk ik zien als iets lekkers voor d'r.
Zolang ze gewoon d'r brokken eet krijgt ze genoeg binnen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenmelk gezond of niet?

Bericht door Adriana »

hoi Nadia, dat is een leuke: wie heeft er een mening over? hihi...! :lol:

hamvraag is waarom geef je je kleuterkatten kattenmelk? doorgaans wordt het hier toegepast om ze wat beter te leren drinken en dan steeds verder te verdunnen tot gewoon vers water. (drinkbakje op een verhoging zetten..).
de voedingswaarde lijkt me laag, maar er zit nogal wat toegevoegde vitamine in en dat kan - in tegenstelling tot wat vaak wordt geroepen - soms wèl kwaad.
verder ziet de analyse er niet schokkend uit, kun je ook nog even melden wat er bij 'ingrediënten' staat?

en voor alle compleetheid: wat krijgen jouw bengeltjes nog meer te eten en doe je daar af en toe een beetje rauwe, goed afgespoelde kip of kalkoen of beetje rauw lamsvlees bij?
als ze goeie kwaliteit normale brokjes krijgen (Sanabelle sensitive kip bijvoorbeeld) dan zit daar eigenlijk alles in wat ze nodig hebben. daar kan dan wat natvoer bij en als feestje dus wat kittenmelk. maar nodig als voeding is dat laatste niet en je zou het kunnen afbouwen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenmelk gezond of niet?

Bericht door castratenkoor »

Kattenmelk kun je als tussendoortje geven. Geen grote hoeveelheden. Na 6 maanden zou ik dat niet meer doen, tenzij de kat mager of verzwakt is of zo. En zeker niet geven aan katten die nier- of blaaspatient zijn.

Bij het oppeppen van zeer zwakke wegwerpkittens kreeg ik het advies geen kattenmelk maar volle koffie-room te geven. of het een goed advies is weet ik niet, kwam uit de kring van blauwe rus fokkers.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Kattenmelk gezond of niet?

Bericht door katgevonden »

Adriana, ik geef het aan Katie als tussendoortje omdat ze het lekker vind. Niet met een speciale reden. Ik zag het staan en dacht ahhhh dat is wel leuk om ze te geven. Verwen ze nou eenmaal graag. Hier krijgen ze Sanabelle kitten, maar ze zijn er niet zo gek op. Daarom doe ik er inderdaad natvoer van gourmet doorheen dan wordt het wel opgemaakt. In het begin had ik nog voer van 2 pac en dat vonden ze wel erg lekker dus als de zak leeg is ga ik weer terug op perfect fit voor kittens. Doorgaans drinken ze er gewoon vers water bij.

wat staat in de ingredienten? even kijken!

melk en melkbijproducten, olien en vetten, plantaardige bijproducten (waarvan inuline minimaal 0,4%) mineralen, suiker.

ow ja ze krijgen wel eens vers voer! Zou even niet weten van welk merk maar het is uit de vriezer. De honden en katten delen dan een halve kilo ;-)
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Plaats reactie