Flippie snottert, mag ik stomen?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door nellebel »

Onze Flippie zit al meer als een week aan de AB vanwege opspelen van de niesziekte (onze nieuwe aanwinst heeft haar aangestoken). Sjefke zit ook aan de AB maar die is duidelijk aan het opknappen. Flippie lijkt te vergeren. Ik wil morgen met haar naar de DA maar vraag me af of stomen zou helpen. En mag ik dan dampo ofzo gebruiken. Ik weet niet of dit irriteerd voor haar oogjes. ze drinkt erg veel (maar verliest natuurlijk ook veel met het gesnotter) , maar blijft wel speels.
Ze rochelt wat af.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: flippie snotterd, mag ik stomen

Bericht door castratenkoor »

Ik denk eerlijk gezegd dat je dat niet met een kat moet doen, stomen en Dampo.......
Bel een dierenarts zou ik zeggen. Er is in iedere plaats op zondag een dierenarts beschikbaar, ook voor telefonische info.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: flippie snotterd, mag ik stomen

Bericht door nellebel »

KLopt, maar ik ken dit van Flippie. Het is niet accuut dus ik wacht tot morgen. (anders stond ik er meteen op de stoep, want ik ben meestal overbezorgd), maar ik dacht misschien helpt het wat te verzachten.
Ik denk dat de kuur niet aanslaat omdat ze deze AB al 3x heeft gehad in 2 maanden. Ze lijkt er zelf weinig last van te hebben, maar ik vind het zielig. Ze is superactief en eet prima. Drinken doet ze veel. ER hangen nog geen groene snottebellen uit de neus (dit is de volgende fase) maar ik wil het voorkomen. Volgens de DA zal de verkoudheid vanzelf moeten overgaan (het is een virus en geen bacterie, of net andersom) alleen ze krijgt AB om te voorkomen dat het op de longen slaat of er ontstekingen ofzo gaan komen.
Wil toch eens vragen of er niets is om de weerstand te verbeteren. Liefst iets homeopatisch, want als die chemische troep ben ik geen voorstander van.
De DA heeft sowieso gezegd dat als het niet overgaat of het komt weer erg snel terug ik langs moet komen. Dan gaan ze verder onderzoeken.
Maat om terug te komen op het onderwerp. Stomen met dampo dus maar niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door jennli »

Het is een virus, dat in combi met een bacterie weer tot uiting komt. Ab bestrijdt de bacterie, het virus moet ze inderdaad zelf overwinnen.

Op het moment dat haar neus dicht zit en ze door haar mondje gaat ademen, gaat het heel snel de verkeerde kant op. In tegenstelling tot honden is het voor katten heel slecht door hun mond te ademen en krijgen ze al snel keelontsteking en zo verder. Wij hebben dit met onze Saartje meegemaakt en die wilde doordat ze keelpijn had niet meer eten. Binnen anderhalve dag had ze haar bronchiën ontstoken en vocht in een longetje. Ze is heel erg ziek geweest en heeft 10 dagen in de kliniek gelegen. Je schrijft dat ze rochelt. Dat wijst er op dat het al behoorlijk dicht zit. Ik zou je echt willen adviseren dat als haar neus ook wat dicht zit vandaag nog terug te gaan naar de dierenarts!!! Succes en beterschap. O ja, Saartje heeft ook niet echt snotterbellen gehad, dus ook zonder kan de ziekte zich verder ontwikkelen.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat het effect is van dampo bij katten.

Als je bij de zoekfunctie weerstand in typt moet je volgens mij ook tips tegen komen om de weerstand van je kat te verhogen. Zijn verschillende opties voor.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door nellebel »

Het door haar mondje ademen had ze vorige keer (toen we haar net hadden,vanuit het asiel). Het lijkt ook niet echt in het neusje te zitten, maar alsof er tussen de neus en de keel gewoon flink plakkerig snot zit. Zo klinkt het ook. Ze probeert dat wat los te krijgen. Maar het zit niet vast in haar neus. Ze heeft ook geen korstjes enz (dat had sjefke wel). Ze hoest soms even flink en dan hoor je het losschieten en slikt ze het door.
Misschien dat ik vanavond de douchendeur openlaat als ze bij me op de badkamer zit. DAn komt er sowieso wat stoom in de badkamer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door jennli »

Hou haar maar goed in de gaten ;) Bij twijfel altijd da bellen om advies. Nogmaals beterschap en succes.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Cerna

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door Cerna »

Bij ons was het ook snotteren wat de klok sloeg. Gelukkig heb ik het nu bijna onder controle. Amber heeft hier afgelopen winter ook last van gehad en daar kreeg ik twee keer ab voor, maar het hielp niet. Toen neusdruppels. Nou probeer een Brits Korthaartijger maar eens druppels te geven. Uiteindelijk bracht het mooie weer uitkomst. Maar helaas 6 weken geleden begon het weer. Dus weer ab en weer hielp het niet. Inmiddels had ze 3 andere katten ook aangestoken, alleen onze nierfaalpatiënt Noa ontsprong tot onze verbazing de dans.
Anderhalve week geleden heb ik voor Amber Synulox gekregen en dat heeft geholpen. Daarnaast kreeg ik L.Lysinepoeder voor een betere weerstand. Een kwart schepje doe je iedere dag over het eten; kan ook over de brokjes want het blijft iets plakken.
Onze Milka zat vorige week zo dicht dat ze niets meer wilde eten omdat ze het niet meer rook. De DA heeft haar met een zoutoplossing doorgespoeld en toen dus neusdruppels (lukte bij Milka wel) en ook Synulox. Een enkele keer hoor ik nog een klein niesje.
En nu heeft onze Noa, de nierfaalpatiënt, het dus ook. Gelukkig niet zo hevig en ik probeer het op te lossen met neusdruppels want ze heeft het laatste jaar al te vaak ab gehad.

Dus: Synulox en neusdruppels en voor de weerstand L.Lysine. Bij mij werkt het! (tenminste op dit moment; de winter is nog lang)

Groetjes Annet, Cochi (15,5), Cerná (11,5), Amber (bijna 6), Noa (3,5), Milka (2,5)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door castratenkoor »

Stomen is goed voor een verkouden mens niet voor een kat met niesziekte.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door nellebel »

Hoi, gisteren met flippie bij de DA geweest. Ze heeft een infektie in de voorste luchtwegen. oftewel de snot zit vast tussen neus en keel. De longen waren vrij goed schoon. Ze heeft een andere kuur gekregen (een pasta) die hier speciaal voor is. Ze mag verder bisolvon druppels voor zuigelingen om het slijm los te maken en op te lossen. En stomen was prima als ze het toestaat. Wel alleen water, dus geen dampo ofzo. Maar als het stress oplevert dan niet doen. Ik neem haar steeds mee naar de douche en laat de douchedeur open. Is natuurlijk niet stomen zoals het eigenlijk moet maar volgens de DA helpen alle beetjes om wat extra lucht te geven. ik heb 1x gestoomd door haar in de bench te zetten, heet water ervoor en handdoek erover. Ze vond het niks en wilde eruit. Toen bij ik bij haar gaan liggen onder de handdoek en hebben we samen gestoomd. hier werd ze wel rustiger van maar dit doe ik niet meer, want echt fijn vond ze het niet. Ze gaat altijd mee naar de douche, maar dan heb ik de douchedeur dicht en de badkamerdeur open. Nu dus net andersom. Het boeit haar niet. Ze ligt lekker voor de douche te wachten tot ik klaar ben.
Gister na de bisolvondruppels begon ze weer wat te spelen, maar op de schoot liggen was haar favoriete bezigheid. vind ik prima. 3x daags de bisollvondruppels moeten in ieder geval de snot even losmaken en oplossen zodat ze meer lucht krijgt. als ik twijfel terugkomen, maar ik had echt het idee dat het al wat werkte.
Sjefke zat haar steeds te plagen (nu durtf hij wel als zij ziek is), maar kreeg op een gegeven moment in de gaten dat ze zich echt niet lekker voelde, dus hij ging haar lekker verzorgen. Hij waste haar en ging lekker tegen haar aanliggen. Wat een lieverd toch.
Flippie stond vanochtend al weer voor de deur te miauwen toen ze me hoorde.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door jennli »

Goed dat je toch naar de da bent gegaan. Hoop dat ze snel weer beter is. Hou je ons op de hoogte?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door nellebel »

onze flippie is weer aan het opknappen. die bisolvon doet goed zijn werk. Na inname binnen een uur merk ik dat de snot los komt (hij vliegt overal in het rond). Dat vind ik niet echt smakelijk ,maar heb ik liever dan dat het in haar koppie blijft zitten. Ze heeft duidelijk meer lucht en rochelt bijna niet meer. de AB zal ook wel aanslaan. Ze speelt weer volop en Sjefke heeft zijn veroverde koppositie weer in moeten leveren. Hij deed dat gelukkig zonder problemen. Hij kreeg een mep omdat ze lekker lag te doezelen op mijn schoot en hij haar staart wilde pakken. Hij kreeg een tik op zijn koppie, keek beteuterd maar het was goed.
ondanks dat ze veel rollebollen en mij niet altijd duidelijk is wie de baas is. Dan ligt de een boven, dan de ander. Valt me wel op dat als flippie het echt beu is de oortjes naar achter gaan en ze haar voorpootje op zijn voorhoofd legt. verder gebeurt er niets, maar sjefke houdt dan wel op met klieren. Meestal kruipen ze daarna lekker tegen elkaar aan om te slapen. is dat een teken van de baas zijn?
En is het mogelijk dat beide katten geen baas zijn. of soms wisselen? kan namelijk neit echt zeggen dat er 1 bovenuit steekt. Want ook flippie laat zich soms wegjagen bij haar eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door jennli »

Fijn dat Flippie weer aan de beterende hand is! Welke ab heb je gekregen?

Als je bij de zoekfunctie dominatie typt, vind je daar een hoop info over.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door nellebel »

Ik weet zo niet welke AB het is. ben nog op mijn werk. Maar het is een pasta die je moet doseren met zo'n draaschijfje op het aantal kilo's wat ze weegt. In de bijsluiter staat dat het wordt gebruikt voor ontstekingen in de voorste luchtwegen, maar ook voor gewrichten enz.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door jennli »

Ben benieuws wat het uiteindelijk is. In deze vorm hebben we nog geen ab voor niesziekte gehad.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie snottert, mag ik stomen?

Bericht door nellebel »

Het is ook niet tegen de niesziekte. Ze heeft nu echt een soort van voorhoofdsholteontsteking.
Ik zal straks even kijken. Ga nu eerst puzzelen voor een fotoalbum te starten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie