2 kittens overdag alleen thuis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
esther-annemarieke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2010 23:47

2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door esther-annemarieke »

hoi allemaal !!
Wij zijn van plan om 2 kittens in huis te nemen. Nou werk ik de hele dag en ben bang dat ze in de begin fase me huiskamer mollen. (heb dit bij vrienden gezien, bankstel zag er na twee weken niet zo fraai meer uit hahaha) is er iemand met tips ? is het misschien handig om te wachten met de kittens tot ik vakantie heb bijvoorbeeld ? of hadden mijn vrienden gewoon pech met hun slopertjes en zijn er ook positieve verhalen over 2 kittens alleen in huis ?! :D
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door katgevonden »

Ikzelf heb een kitten van 12 weken en een jonge kater van 6 maand en die zijn regelmatig een aantal uren alleen. Maar ik ben ook wel vrij veel bij huis (door ziekte) maar ik hoef hun eigenlijk nooit te vertellen dat iets niet mag dus het valt reuze mee! Ook hebben hun, hun spelmomenten vooral vroeg smorgens en savonds laat tot in de nacht dus overdag halen ze weinig kattenkwaad uit en als wel zeker niets ernstigs zoals de bank of het behang mollen. De kerstboom is erg boeiend maar ja wat wil je? Dat is ook super leuk al die glimmende en bewegende dingen. Ik heb daarom ook maar voor een kleine boom met onkapotbare ballen gekozen. Zo hoef ik nergens boos over te worden en hun kunnen zich niet bezeren. Met deze instelling leef ik dan ook verder met mijn diertjes. Ik ruim spullen op waar ze echt niet mee mogen spelen, het aanrecht is altijd schoon en opgeruimt dus erg boeiend is het niet om daar te komen. Aan de andere kant kunnen ze hier binnen en buiten spelen (de tuin is overnet) en hebben ze veel verschillend speelgoed en zat mogelijkheden op verschillend materiaal te krabben. Dus het hoeft niet een ramp te zijn om 2 kittens te hebben en niet thuis te zijn maar je moet ze wel opvoeden en erg consequent zijn. De volhouder wint!

Wat je andere vraag betreft of je beter vrij kan nemen de eerste tijd, is mijn antwoord zeker JA. Zo kan je zien waar ze graag mee spelen en als dat dus de leren bank is hun iets van leer aanbieden waar wel mee gespeelt mag worden en tegelijker tijd het bankkrabben afleren. Dat zie je dan allemaal pas als het te laat is... En voor jullie band is het ook belangrijk dat ze even goed de tijd krijgen om je te leren kennen.

Ik vind het trouwens erg positief dat je 2 katten neemt als je veel van huis bent! Super
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door Adriana »

hoi en welkom ;-) op het Forum!
jonge katjes hebben veel energie, moeten erg veel leren en zijn behoorlijk in de groei.
daar hoort actief zijn en spelen/stoeien/ravotten bij.
als je ze genoeg geeft om mee bezig te gaan, dan zullen ze minder aan jouw spullen zitten. een hele goeie krabpaal/boom, krabplanken, verstopholletjes, lekkere mandjes, voldoende kattenbakken (in jullie geval drie op twee verschillende plaatsen).
ze hebben iedere dag wel weer andere hobbies en mijn ervaring is dat je ze pas na 6 maanden echt dingen kunt gaan leren. je zult moeten accepteren dat er wel eens wat sneuvelt en je zult je huis en je hart en hoofd catproof moeten maken, omgekeerd kan namelijk niet, tenzij je ze vaak opsluit maar dat is niet diervriendelijk.
en van veel verbieden en plantespuiten en dergelijke kunnen ze erg bang en schichtig worden en het werkt op zo jonge leeftijd niet want ze kunnen het verband niet leggen.

en als je daar (als kattenstarter?) tegenop ziet, dan kun je natuurlijk ook een al wat minder jong stel uit het asiel nemen. dat heeft grote voordelen: veel goedkoper in de verzorging, gecastreerd, geent, ontwormd en uit de kinderziektes, rustiger, karakter bekend.
katten van 2 - 5 hebben ook nog een heel leven voor zich en dan sla je die hele wilde tijd met twee kleuterkatten over.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door Nyncke »

Ik heb ook kittens en kittens gehad, leer ze om de krabpaal te gebruiken, koop eventueel zo'n mooi groot exempleer bij de zooplus.
Er gaat wel wat kapot maar meestal valt het mee, alleen Salsa en mambo hadden de planten allemaal vakkundig gesloopt, de rest eigenlijk niet zoveel.

Er zijn wel banksteltopics, zoek maar eens via de zoekfunctie, bovenin zie je een button zoeken staan.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door MarjanR »

Katten zijn over het algemeen wat actiever wanneer de zon opkomt en onder gaat.
Neem de tips hierboven ter harte, en zie dat je tijdens de schemer thuis kunt zijn.
Dan denk ik het dat het best lukt hoor, twee kittens.
Je moet niet te zuinig op je spullen willen zijn, er kan wel eens wat sneuvelen. Zelfs als je denkt dat je overal aan gedacht hebt vinden die kleine monstertjes toch wel weer iets waar je niet aan gedacht hebt :lol:

Je kunt inderdaad, zoals Adriana suggereerde, voor een iets oudere katten gaan.
Een kat vanaf 1 jaar is nog steeds heel speels en lief en leuk, maar minder sloperig en kent de regeltjes van ons mensen al redelijk goed. Nog een voordeel is dat ze dan ook al gecastreerd zijn, dan heb je die zorg niet ;)

Maar wil je perse kittens nemen (wat ik gerust begrijp) wacht dan inderdaad tot je wat vakantie dagen kunt opnemen. Op die manier kunnen zij aan jou wennen, en jij aan hen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door pearlsofpassion »

Een paar weken wat meer thuis zijn als je je schatjes ophaalt, dat is inderdaad wel aan te raden.

Verder gewoon consequent rustig bij de krabpaal zetten als ze ergens anders krabben en inderdaad zien dat ze een groot en hoog exemplaar hebben. Sommige katten krabben liever aan vlakken dan aan palen, dus moest dat bij jou het geval zijn kan een krabpaal met vlak of een krabmat of -plank een oplossing bieden.

Verder ben je al erg goed op weg door 2 kittens te nemen, daar ga je al veel minder sloopwerken ondervinden dan bij 1 kitten (die zich natuurlijk stierlijk verveelt). dus :thup:

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door ayla »

sluit me helemaal aan bij bovenstaande berichten maar ik denk ook dat je je moet realiseren dat sommige katten nou eenmaal slopers zijn en dus is het beste om je huis catproof te maken. Hier ziet mijn bankstel er ook echt niet meer zo tof uit, zijn de tafels bekrast, worden er nog wel eens bloempotten gemold maar ja, dat hoort erbij. Wil je echt niet dat iets stuk gaat kun je dat het beste verwijderen uit je huis ;)

Mijn katten vinden dat alles van hen is, en ze weten dondersgoed wat wel en niet mag, maar als ik er niet....

veel plezier!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door Adriana »

esther-annemarieke schreef:of hadden mijn vrienden gewoon pech met hun slopertjes en zijn er ook positieve verhalen over 2 kittens alleen in huis ?! :D
hier zeggen we dat je met kittens een sloopbedrijf je huis in haalt en ik heb nu ongeveer 4 maanden twee kleuterkatten in huis en ik kan dat alleen maar beamen. en jonger dan 6 maanden kun je ze eigenlijk niks afleren, ze begrijpen het verband niet en morgen doen ze weer iets anders dat niet mag. en als je echt ernstig gaat verbieden en andere methodes, dan loop je de kans dat ze bang en schichtig worden.
dus als je specifiek voor kleuterkatten gaat, dan moet je je realiseren dat dit een speciale tak van sport is. je krijgt kinderziektes, castratie van poes/kater, vaak voedingsproblemen en/of diarree en soms zelfs blaasgruis en je moet uitzoeken op welk voer ze het goed doen en dat verschilt nogal..
en als je geen katten gewend bent, dan is het handig hier toch eerst behoorlijk in de kattenkunde door te leren, voordat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door jennli »

Wij hebben in totaal drie katten uit het asiel gehad die ouder waren dan een jaar. In asiels worden heel veel katten aangeboden die de kittenleeftijd al gepasseerd zijn en soms al met tweetjes bij elkaar horen/ geleefd hebben en liefst samen geplaatst worden. Wij hebben er geen spijt van dat we geen kleine kittens genomen hebben. Zou ook eens nadenken over katten de de kittenleeftijd al gehad hebben.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
esther-annemarieke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2010 23:47

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door esther-annemarieke »

hartstikke bedankt allemaal, voor de leuke reacties.
Ga nu eerst eens kijken in het asiel en anders stellen we het uit tot de grote vakantie, dan ben ik 4 weken thuis.

BEDANKT ALLEMAAL !!!!! :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens overdag alleen thuis

Bericht door castratenkoor »

Ook ik ben het eens met de vorige spreker. Als je twee kittens in huis haalt en ze overdag alleen laat, haal je een sloopbedrijf in huis.
Je kunt eventueel je huis volledig catproof maken en alleen veilige dingen neerzetten die stuk mogen.
Of wat oudere katten uit een asiel halen. Maar ook dan zou ik beginnen met het huis catproof maken. Geen dure beeldjes op de vensterbank en zo, zet breekbare spullen weg. Het kan stuk gaan en de katten kunnen zich bezeren aan de scherven. geen giftige planten laten staan. Planten die er staan de bodem bedekken met gaas of zo. Geen messen en scharen laten slingeren, geen gevaarlijk eten laten staan en slingeren (b.v. paaseitjes met pasen - chocolade is levensgevaarlijk voor honden en katten.).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie