Miauwen voor een open deur

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Miauwen voor een open deur

Bericht door loek »

Hoi allemaal

Ik heb een lastig vraag om antwoord op te geven. Maar wilde het toch even delen. Misschien dat iemand toch een verklaring heeft ofzo.
Sinds ongeveer twee weken miauwt Diesel. Ik vind het een zielige/ klaag mauw. Zo'n lange hoge uitgerekte mauw. Diesel is niet zo'n 'prater'. Hij miauwt weleens, maar veel minder dan Muis. Hij doet dit iedere avond 1 tot 3 keer een paar minuten lang.

Als hij deze 'klaagzang' laat horen staat hij altijd in de gang. Ik probeer er achter te komen waar precies en of hij ergens naar kijkt ofzo. Maar steeds als ik het hoor en stiekem probeer te kijken dan heeft hij dit door en loopt dan weg of naar me toe.
Maar volgens mij, wat ik heb kunnen ontdekken, staat hij voor een open deur (met zijn hoofd gericht naar de ruimte ('washok') Net of hij daar wat ziet?????? Of wat wil....maar wat?

Ik heb het geprobeerd te negeren en meestal kan ik het niet laten om te vragen wat er is. (haha alsof ik antwoord krijg). Hij komt dan naar me toe, staart rechts overeind. Bij mij wekt het medelijden op. Ik heb zoiets van: 'wat is er nou manneke' Het komt onrustig en ontevreden over.
Maar misschien 'lees' ik zijn gedrag wel helemaal verkeerd.

Muis ligt ondertussen gewoon te chillen in haar mandje of hangt bij me op schoot. Die heeft nergens last van.

Diesel is soweiso geen schoothanger maar heeft zo zijn persiodes dat hij wel lekker tegen me aankruipt. Soms dagen achter elkaar soms ook weer dagen niet. Nu heeft hij dat al een hele tijd niet meer gedaan. Ik heb geen idee of dit in verband staat met zijn ' ontevreden mauwen'.

Hij is verder actief, wil dolgraag spelen. Soms denk ik weleens dat hij zich verveeld...dat hij het liefst 24 uur speelt. Het is altijd al een kat met meer 'onrust in zijn kont' als Muis. Maar nu voel ik me echt een beetje vervelend. Ik heb echt het gevoel dat ik hem tekort doe ofzo. Dat hij ergens 'mee zit'. Maar wat dan??

Hij ligt nu lekker tevreden (oogjes half dicht) te hangen voor de kachel. Het is dus niet constant zo.....maar toch, het zit me niet helemaal lekker.

Iemand iets hierover te zeggen. Toevallig herkenning w.b. het mauwen voor een open deur? (Hij kon eerst nog weleens ongeveer hetzelfde mauwen voor de dichte deur van de keuken.....maar dat was duidelijke communicatie natuurlijk: 'deur open vrouwmens' ;-) Maar dit????
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: mauwen voor een open deur

Bericht door MarjanR »

Is het licht in het washok wel eens aan? Kent hij het washok?
Want kan het zijn dat hij, als het donker is in het washok, denkt iets te zien maar geen actie durft te ondernemen omdat hij het niet kent?

Of misschien hoort hij zijn mauw als hij zo mauwt. Een weerkaatsing wat hij dan wel interessant vindt.

Ik weet het niet hoor, maar ik probeer even mee te denken.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: mauwen voor een open deur

Bericht door Cari »

Ik heb het geprobeerd te negeren en meestal kan ik het niet laten om te vragen wat er is. (haha alsof ik antwoord krijg). Hij komt dan naar me toe, staart rechts overeind. Bij mij wekt het medelijden op. Ik heb zoiets van: 'wat is er nou manneke' Het komt onrustig en ontevreden over.
Maar misschien 'lees' ik zijn gedrag wel helemaal verkeerd.
Het lijkt er in mijn ogen meer op dat hij je heeft waar hij je hebben wou: hij wilde aandacht, je geeft hem die en hij komt blij met staartje omhoog naar je toe ;-) .
Misschien verveelt hij zich wel een beetje (hij kan niet naar buiten hè?), dat is moeilijk te zeggen. Als zijn energie-niveau hoger ligt dan dat van Muis en hij vermaakt zichzelf niet met speeltjes...
En...eh.... ik vraag ook bijna altijd wat er is hoor, als er eentje mauwt. Zo komt Bumper altijd luid schreeuwend van zijn tuin-avonturen weer binnen. Dat begint al bij het eerste luik (hij heeft er 3 te gaan) en eindigt in de keuken, waar hij dan zittend doorvertelt en natuurlijk wil hij dan een luisterend oor en antwoord ;-) . Safa kan enorm zielig, eindeloos blèrend op de magnetron staan en die wil dan gewoon knuffeltjes.
Als je het echt heel vervelend vindt, zal je het consequent moeten negeren, maar je kan ook gewoon aandacht blijven geven en je er verder geen zorgen over maken. Ik denk dat je gewoon een beetje gemanipuleerd wordt ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: mauwen voor een open deur

Bericht door jojo »

Cari ik ga met jouw gedachte hierover mee, ik denk ook dat het gaat om een stukje prive-aandacht, katten zijn kampioen manipuleren en weten je soms heel goed precies daar te krijgen waar ze je hebben willen. Ik heb hier een Daisy die klagelijk mieuwt in de badkamer (galmt heerlijk) voor een prive-knuffelsessie, en Nero die onder de eettafel gaat zitten klagen, en allebei hebben ze grote pret als ik er op af ga om terug te kwebbelen en te knuffelen. Om over Sophie maar niet te spreken want die blert bij zo'n beetje alles wat ze doet en wil bij iedere bler reactie van me en doe ik dat niet, dan gaat het volume een tandje hoger :lol:
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door ayla »

Felix jankt voor de gangdeur als hij 1 van ons daardoor heeft zien verdwijnen. dit kan minuten aanhouden en stopt pas als degene die weg was weer terug is, doet hij alleen 's avonds als we net allebei binnen zijn gekomen en dan dus weer weggaan bv om kleding te verwisselen, dat trekt hij echt niet. Laatste tijd ook als wij allebei in kamer zijn. Moet ik hem even roepen en dan komt hij super blij aangehuppeld. Verder praat Felix niet.

Garfield jankt weleens vanuit het niets midden in de kamer, opgezette dikke staart. Als ik hem dan roep komt hij op me af gerend en bij me liggen, strak tegen me aan, zonder gejank maar blijft kijken naar die ene plek.
ik geloof dat dieren een 6e zintuig hebben en het zou mij niets verbazen als er op zo een moment iets is in de kamer wat wij als mens niet zien/voelen etc.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door Aziraphale »

Sinds een week mauwt Bo ook zo klagelijk...Dan staan er bijvoorbeeld 4 deuren open maar hij wil persé de kamer in waarvan de deur nog dicht is... ;) Of hij wil in de kast (wat ik liever niet heb maar hij heeft daar een keertje per ongeluk gezeten en vond het wel leuk). Eigenlijk dus steeds om aandacht en om z'n zin te krijgen. Ik vind het wel zielig klinken maar ik geef er niet aan toe.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door loek »

Bedankt voor jullie meedenken allemaal! En toch ook leuk al die 'miauw ervaringen' te lezen. Wat zijn katten toch leuke wezens he.

Ik heb het net even genegeerd, kijken wat er gebeurd. Hij ging echt mauwen als een soort baby. Volgens mij doen krolse poezen en/of hitsige katers dat ook...toch? (niet dat dat een optie is hoor zonder zijn balletjes) Weten jullie welk geluid ik bedoel?
En op een gegeven moment hoorde ik hem naar de klink springen...huh, die deur staat dus gewoon open he. (Diesel is wel een deur open maker. En houd inderdaad ook niet van dichte deuren, wil vaak mee naar de wc. Maar als ik de deur al van te voren op een kier laat heeft hij soms geen interesse. Het gaat er dus vooral ook om dat een deur uberhaupt niet dicht moet zijn ofzo? Maar dat soort dingen zijn dus geen redenen die zijn heel logisch te verklaren. Hij mauwd ook weleens als ik in de keuken ben en hij wil er ook in...dan begrijp ik hem. Nu begrijp ik hem helemaal niet...wat wil hij toch?)

Ik weet niet of het aandacht vragen is (maar houd de optie open). Als ik naar hem toe loop of iets zeg, dan loopt hij weleens naar mijn richting maar kan dan ook zo langs me heen lopen hoor. Het is niet zo dat hij dan signalen uitzend van: nou wil ik effe geaaid worden. Nee eigenlijk juist niet ik vind dat hij onrust uitstraalt.

En de laatste tijd is hij dus sowieso niet echt van de aandacht, in de zin van knuffelen/aaien. Eerder het tegenovergestelde. Als ik thuis kom krijg ik nog wel spinnend een paar kopjes, maar dat was het ook wel zo ongeveer. Terwijl hij ook periodes heeft waarin hij iedere avond wel een keer lekker tegen me aan komt liggen. Ook als hij ergens ligt en ik ga hem aaien lijkt het wel of hij zich niet echt kan ontspannen. Ogen blijven open, soms loopt hij ook weg.

Ik weet niet...ik ben er gewoon niet zo gerust op. Ben bang dat hij niet zo gelukkig is. Dat heb ik altijd wel een beetje gehad hoor. In die zin, dat ik altijd overtuigd ben van het feit dat Muis helemaal tevreden is en Diesel...tja altijd toch een soort van onrust heeft. Inderdaad hij kan niet naar buiten...en met dit soort dingen denk ik dan weer misschien heeft hij dat wel nodig....

Diesel heeft inderdaad zeker een hoger energieniveau dan Muis. Ik ben ook bang dat hij zich wat verveeld. Hij speelt opzich ook zelf met speeltjes. En ook met Muis is het iedere dag wel even stoeitijd. En ik speel iedere dag met ze. Wel is dat minder lang dan in het begin besefte ik me laatst. En als ik Diesel zo zie voel ik me daar meteen schuldig over. Ik ben bang dat hij het nodig heeft dat ik minstens een uur met hem speel ofzo. Ik heb me wel voorgenomen om de speeltijd weer wat uit te breiden. Kan ik meteen kijken of dat helpt.

Het is zo lastig. Ik begrijp Muis altijd heel goed. Die is gewoon ook veel simpeler in haar communicatie.

Ik vind de weerkaatsing van zijn mauw ook nog wel een interessante optie. En dat hij iets zit in die kamer... heb ik ook over na zitten denken. Kunnen katten bang zijn van muizen? Misschien ziet hij een muis? (en dan bedoel ik niet z'n zusje). Hoewel ik verwacht dat Diesel echt dol zal zijn op een rondhollende muis...maar ja je weet maar nooit.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door loek »

p.s. het licht is soms aan, meestal uit. Volgens mij maakt dat geen verschil maar ik ga er eens op letten. (dat zou echt mooi zijn dan hij bijv. alleen maar wil dat het licht aan gaat...daar heb ik wel een wat hogere energie rekening voor over ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door Catfish »

Het lijkt er in mijn ogen meer op dat hij je heeft waar hij je hebben wou: hij wilde aandacht, je geeft hem die en hij komt blij met staartje omhoog naar je toe
ik geloof dat dieren een 6e zintuig hebben en het zou mij niets verbazen als er op zo een moment iets is in de kamer wat wij als mens niet zien/voelen etc.
Twee quotes van Cari en ayla waar ik me volledig bij aansluit.
Wat het precies is? Misschien allebei, misschien één van de twee.
Maar ik neig in dit geval meer naar de aandacht...... ;-)
Gezellig toch? Als je dat niet vindt, negeren.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door Ilone »

Is die deur altijd open?
Heb je al geprobeerd wat hij doet wanneer de deur dicht is?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door loek »

Catfish, ik zou willen dat het dat is maar ik denk echt dat het dat niet is....Dan zou hij ook wel wat enthousiaster reageren...

Ilone, ook een goede kan ik ook nog uitproberen. Deur is altijd open. Ik denk dat de deur snel open wordt gemaakt door meneer. Maar misschien heeft hij daar ook juist zin in ;-) heeft hij ook weer wat te doen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Deborah23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:55

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door Deborah23 »

Ik heb dat precies zo.. Ik woon in een 2kamer appartement, en mn poesjes mogen eigenlijk alleen sochtends in mn slaapkamer als ik net wakker wordt, zodat ze nog even bij me kunnen liggen. Ik wil niet dat ze daar zijn zonder mij, want ze klimmen echt OVERAL op, en terroriseren de boel.. Ik ben sochtends dan ook gelijk klaar wakker omdat ik continu met de plantenspuit in de weer ben.
Maargoed: Ze willen dus echt ALTIJD in mn slaapkamer, gaan er heel vaak voor zitten, en zogauw ze al horen dat de deur opengaat rennen ze er als een gek naartoe om naar binnen te kunnen sluipen. Maar nu is één van mijn poesjes [Saartje] dus echt de HELE nacht zowat aan het miauwen voor de deur. Eerst was het alleen sochtends vlak voordat mn wekker af zou gaan, maar nu begint het steeds vroeger waardoor ik soms echt uren wakker lig.
Ik blijf het negeren maar het begint nu wel echt heel vervelend te worden..
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door loek »

Uhm Deborah, deze deur staat juist open waar hij voorstaat....dat is juist het rare. Mauwen voor een dichte deur vind ik nog een hele logische.

Waarvoor is die plantenspuit nodig? Niet dat ik perse helemaal tegen ben hoor. Maar vraag me af wat er in een slaapkamer kan gebeuren waarvoor een correctie nodig is.

Over katten wel of niet in de slaapkamer, en katten die 's nachts miauwen zijn verschillende topics te vinden. Misschien handig om die te lezen wie weet heb je daar wat aan.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door Cari »

Loek, ik zou de deur van het washok in ieder geval dicht doen. Die kan hij dan zelf openmaken, da's alweer een uitdaging. WIe weet, denkt hij dan dat hij iets stouts doet en dat is natuurlijk sowieso al leuk ;-) . Misschien kan je ook her en der wat lekkers verstoppen, zodat hij gaat speuren, daar is hij ook wel even zoet mee. Wel iets wat sterk geurt, anders zal hij waarschijnlijk niet gaan zoeken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Deborah23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:55

Re: Miauwen voor een open deur

Bericht door Deborah23 »

Loek, haha sorry. Ik zat op verschillende miauw-topics te lezen en reageerde op deze, maar haalde even wat verschillende topics door elkaar.
Het is inderdaad wel even een verschil of je poes voor een open of dichte deur miauwt ;)

Maar over de plantenspuit: Ik heb een raam in mijn deur, waar een gordijntje voor hangt die aan alle kanten vast zit met klitteband. Die haal ik nu steeds maar weg sochtends, zodat ze die niet stuk maken. Ik heb tussen mijn 2 kledingkasten in een rek waar kleding hangt aan kleerhangers, en via die kleding klimmen ze omhoog, mn kledingkasten op. En daar gooien ze al mijn spullen van de kast af.
Ik heb dus vandaag een nieuwe kast gekocht met een deur, die er nu tussen in staat.
Ik heb dus allemaal aanpassingen gedaan en hoop dat ik morgenochtend voor het eerst weer lekker kan uitslapen :D
Ik heb alleen nog één kastje waar ze tegenwoordig op willen klimmen, en daar staan al mijn parfummetjes, wattenstaafjes, en dingen die ik ook liever niet op de grond zie vallen. Maar wat ik DAAR nou weer op kan bedenken? Dat moet ik nog even uitvinden.
Plaats reactie