Reageren op mauwen of niet?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Reageren op mauwen of niet?

Bericht door Spookysil »

Hallo allemaal,

In een vorig topic ben ik erachter gekomen dat Charlie een kletskont is. Dat vindt ik prima en best gezellig, maar ik vraag me af of ik er op reageren moet, of absoluut niet. Als je erop reageert is er natuurlijk de kans dat hij alleen nog maar mauwt, omdat hij weet dat hij dan aandacht krijgt. (hij heeft daar absoluut geen gebrek aan hoor).
Verder vraag ik me af wat het volgende betekenen kan; s'avonds gaat hij met mij mee naar bed, maar als ik niet direct ga slapen en bijv. Nog even een boek lees, dan kan hij zijn rust niet vinden en "mrrt" mijn kamer door. Na een tijdje gaat hij dan in het reismandje liggen en slaapt daar de hele avond. Als ik wakker word ligt hij naast me.
Als ik geen boek lees en direct ga slapen komt hij naast me liggen en valt in slaap terwijl hij naar me kijkt. Smorgens ligt hij daar nog. Heeft iemand enig idee wat dit betekend?

B.v.d.

Groetjes, Silvia
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door Spookysil »

Niemand? :cry: :lol:
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door Lovecat »

Wat bedoel je met met; moet ik reageren als hij miauwt? Mauwt hij de hele tijd? Zomaar?

Is het gewoon kletsen, dan praat je lekker terug toch ;-)
En over 's avonds; katten zijn echte gewoontedieren, dus misschien dat hij reageert op dat het ritueel voor het slapengaan anders is?
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door Spookysil »

Ja hij mauwt veel, niet de hele tijd, ik let op de toon en die is niet klagelijk, zo ben ik er dankzij het foru, erachter gekomen dat Charlie een gezellige klets is, daarom vroeg ik me af of ik reageren moet :)
Ik zal niet weten wat er veranderd is aan het avond ritueel, ik ga meestal nog even lezen, en dan slapen, dat is altijd zo geweest. Hij komt sinds een maandje ofzo denk ik, sinds ik die reismand heb miss (heeft dat er wat mee te maken?) niet meer bij me liggen als ik niet gelijk slapen ga, maar als ik smorgens wakker word ligt hij naast me of wordt ik gewekt door een koud neusje en een lik in mijn gezicht.
Als ik gelijk slapen ga komt hij naast me liggen, en ligt daar smorgens nog
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door Lovecat »

Ik zal niet weten wat er veranderd is aan het avond ritueel
Ik bedoel dat je OF gaat lezen en dan doet Charlie het ene OF je gaat slapen en Charlie doet het andere. Hij reageert met zijn ritueel op jouw ritueel, uh, snapje nog wat ik bedoel? Maar hoe dan ook, hij komt lekker bij je liggen uiteindelijk, gezellig toch?

En als het een kletskous is zou ik inderdaad terugbabbelen als je daar zin in hebt, lijkt me niks ergs aan ;-)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door Spookysil »

Oke :D dankjewel,

Charlie reageert altijd op beide gebeurtenissen anders, als ik gelijk ga slapen komt hij naast me liggen,
als ik nog even lees dan slaapt hij in zijn mandje en komt uiteindelijk bij me liggen :D
Hij komt zowiso bij me liggen, maar ik snap niet waarom hij dat niet gelijk doet als ik nog even lees :-P
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door Nyncke »

Ik heb geen kletsers maar ik zelf ga ook niet mee in kletsen.
Dat deed ik vroeger wel maar dat werden een beetje opdringerige kletsers, als ze iets wilden, daar reageer ik helemaal niet meer op.
Dus bij mij zijn ze allemaal vrij stil.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door MarjanR »

Grappig dat als jij kletst dat je katten dan juist gaan kletsen.
Ik heb 1 klets en een die prrt doet of soms als de bak (volgens haar) gekuist moet worden schreeuwt ze netjes dat ik heel snel aan de bak moet.
Nummer drie kletst niet (vindt ie onzin denk ik :lol:)
Roxy wilde vroeger met mauwen ook aangeven dat er iets was, maar alleen wanneer ik moest opletten (in haar ogen).

Joh, als je het gezellig vindt dan klets je toch lekker terug
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door nellebel »

Ik heb ook van die kletsers. Alleen Sjefke die piept er dan zielig bij. Met als gevolg dat Flippie er meteen aan komt rennen en dit nadoet (eerst kletste ze alleen maar).
heb wel eens geprobeert om het geluidje na te doen. gevolg... Flippie kwam in volle vaart op me afgerend en keek me boos aan. Dus waarschijnlijk iets verkeerds gezegd,. Nu klets ik gewoon in mensentaal terug. Vind het heerlijk om zo te kletsen met mijn schatjes. Vraag altijd hoe hun dag is geweest en zij kletsen lekker terug. Wij voeren hier thuis hele gesprekken met de katten.
Verder wat betreft je ritueel. Ik denk dat Charlie geen zin heeft om een boek te lezen dus hij gaat alvast slapen.als jij dan gaat slapen komt hij lekker bij je liggen.
Onze vorige kat ging altijd met ons tegelijk naar bed. Heerlijk alvast liggen soezen totdat wij gingen slapen. Dan liep ze altijd eerst even naar beneden om daarna meteen terug te komen en dan week ze ook niet meer van onze zijde. (lastig als je naar het toilet moet, want die liet zich echt niet aan de kant duwen). Leek altijd alsof ze even het huis controleerde voordat ze echt ging slapen. Een echte waakkat.haha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door Peet »

Ik klets wel terug. Dodge wil zomaar wel eens miauwen, dan ga ik heb roepen en komt hij gezellig knuffelen.
En als ze zien dat er wat lekkers komt gaan ze allebei miauwen, vind het wel gezellig eigenlijk. Ben zelf ook een flinke kletser, hihi.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Reageren op mauwen of niet?

Bericht door loek »

Als het gewoon gezellig geklets is is het prima toch....ik vind het persoonlijk zelfs prima als het wat opdringerig geklets is. Muis is zo'n kletser. En af en toe ook wel wat opdringerig. Of ten minste, ze kan gewoon niet lief mauwen haha. Haar miauw klinkt altijd als 'MAUW!!!!'. Kan ze ook niets aan doen ;-)

Ze heeft inderdaad ook van die 'ritueeltjes', vind ik ook leuk. Ik moet ook altijd op de juiste manier zitten en het liefst de juiste dingen terug zeggen bijv. als ze op schoot wil komt ze voor me zitten en zegt: 'MAUW' dan zeg ik: ja kom maar, sla op mijn benen en zeg 1..2...Dan zegt ze nogmaals 'MAUW' dit MOET een aantal keer herhaald worden en dan is ze tevreden en springt enhousiast spinnend op mijn schoot.

Soms zit ik in een spannende film ofzo en dan sla ik bijv alleen even op mijn benen. Dat is de kans vrij groot dat mevrouw net zo lang doormauwd tot ik de juiste teksten weer zeg. Of ze loopt weer weg.

Ergens denk ik dan: 'het is toch vreselijk' mijn kat is de baas haha. Maar ergens houd ik juist ook zoveel van haar daarom. Dat is gewoon mijn Muis.

Zoals je in mijn andere topic misschien hebt gelezen maak ik me echter wel weer wat zorgen om de miauw van Diesel. Vind het niet irritant ofzo hoor. Maar ben bang dat hij niet tevreden is. Van die mauw weet ik ook niet of ik er op in moet gaan of niet.

Maar kortom als je zeker weet dat het gewoon kletsen is, of deel van een ritueel, of zelfs iets willen (en je weet wat het is) lekker terugkletsen...vind ik.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie