Mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
jellebel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:26

Mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door jellebel »

Hallo kattenliefhebbers,

3 weken geleden heb ik mijn lieve kater op de leeftijd van 6 maanden laten castreren. Dit heb ik gedaan, omdat ik een nieuw kater kitten in huis heb genomen. Ik was bang dat hij ging sproeien om zijn territorium te verdedigen. Zijn hormonen waren al flink aan het werk want hij had al een katerstaart. De dierenarts beaamde dit ook, dus in overleg met hem heb ik hem laten helpen.
Hij ging er als een hele lieve, speelse en energieke kroelkat heen. Vanaf het moment dat hij terugkwam is hij nooit meer opgeknapt. Hij komt niet meer op schoot, kermt als je hem oppakt, speelt niet meer, ligt de hele dag te slapen en ziet er heel depressief uit. Dit is steeds erger geworden. Hij trekt zich de hele dag terug in een hoekje en daar ligt hij dan de hele dag. Verder doet hij helemaal niets meer. Hij ziet er heel verdrietig uit. Niemand mag aan hem komen. Hij eet en drinkt wel en ook heeft hij normale ontlasting. Ik ben 1 week geleden met hem naar de dierenarts geweest voor deze klachten. Deze heeft bloedonderzoeken gedaan. Hij had een temp. van 39.4. De bloeduitslagen toonden aan dat hij een te kort aan rode bloedlichaampjes heeft en een te hoog globuline gehalte. Hij heeft ook een FIV test gehad en deze was negatief. Zijn buik was soepel. Verder had hij ontstoken tandvlees. De wond van castratie was goed geheeld. Hij heeft antibiotica gekregen en Prednisolon. Ik ben nu een week verder en hij reageert helemaal niet op de medicijnen. Hij ligt nog steeds depressief in een hoekje en voelt zich zo te zien echt heel rot. De dierenarts zegt, dat hij niet weet wat hij heeft, waarschijnlijk een virus, maar hij kan niet bepalen welk virus. Het zou ook goed mogelijk FIP kunnen zijn zei hij. Hij kan alleen maar ondersteuning geven zoals onderhuids vocht inspuiten en hem tempen. Ik heb vanmorgen zelf zijn temp gemeten en deze was 38.6. Dus geen koorts. Maar als je hem zo ziet, dan vraag ik me af of hij ooit nog opknapt. Ik denk ook aan FIP, ik heb contact opgenomen met de foksker en deze denkt ook aan FIP. Volgens de dierenarts kan hij er niets aan doen, dat hij ziek geworden is na de castratie, omdat hij het virus al bij zich droeg en dat het actief geworden is door verminderde weerstand.
Hebben jullie misschien enig idee of mijn schat iets anders zou kunnen hebben of heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? Wat kan ik doen? Het maakt me zo verdrietig dat hij zo ziek is.
Laatst gewijzigd door jellebel op 13 dec 2010 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moon al 3 weken ziek na castratie

Bericht door pearlsofpassion »

Is er iets gedaan met dat tekort aan rode bloedcellen? Weet je waar dat vandaan komt?

Die globulines kunnen inderdaad van een infectie komen, maar dat kan evengoed gewoon dat ontstoken tandvlees zijn.
Maar te weinig rode bloedcellen is verontrustender! Ik zou het daar nog eens specifiek over hebben. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met FIP, en ik weet niet of het iets met de rode bloedcellen doet, maar ik heb er alleszins nog nooit van gehoord...
Als hij geen rode bloedcellen (erythrocyten btw) genoeg heeft, dan is het logisch dat hij niets kan doen, want hij heeft geen zuurstof genoeg in zijn spieren. Alles gaat dan naar de organen, en er blijft niets over om actief mee te zijn.
Als je DA niet weet wat hij ermee moet, zou ik een second opinion gaan aanvragen.

Ik heb toch steeds gehoord dat ze van FIP heel snel achteruit gaan, en jouw katje loopt er dan al een hele tijd mee rond. Ik denk ook niet dat je DA echt geloofd dat het dat is, anders zou hij over inslapen beginnen of toch wat meer onderzoek doen.
Misschien dat een andere DA er wel ervaring mee heeft, of kan inschatten wat het is.

Als je het mij vraagt komt het door die bloedarmoede, maar ik zou ook niet weten waar die vandaan komt natuurlijk. Heeft hij misschien iets potentieel giftig gegeten (plant of product of zo)
Lijkt me wel sterk dat het door de castratie zou komen ( 6 maanden is trouwens ideaal!) maar het kan natuurlijk wel dat er iets fout is gelopen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jellebel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:26

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door jellebel »

De dierenarts zegt, dat ik twee weken moet wachten om te kijken of hij opknapt. Dus nu nog een week. Hij heeft verder niets met de bloedarmoede gedaan. Het was ook niet dramatisch laag, maar wel te laag.
Als hij een ontsteking zou hebben, dan zou hij toch op moeten knappen van de antibiotica of de ontstekingsremmers? Ik snap er niets meer van.
Ik heb wel gehoord, dat katten met droge FIP hier heel lang mee door kunnen sukkelen. Hij heeft het nu drie weken.
Ik kan het echt niet aanzien dat hij zo ziek is. Ik voel me zo machteloos. Moet ik denk je nu al naar een andere dierenarts, of deze week nog afwachten?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door Adriana »

in het FIP-geval heeft je dierenarts gelijk, verminderde weerstand en dan moet hij het corona-virus al bij zich hebben gehad. je da kan bij VetMedlab een test laten doen waarin wordt vastgesteld of er antistoffen tegen het coronavirus in het bloed zitten.
als dat zo is, dan is er hoogstwaarsch sprake van FIP.
maar het is een jong dier en die zijn af en toe niet in orde. hoe komt dat arme jonge beest aan een tandvleesontsteking, zijn blijvend gebit is net doorgekomen?
krijgt hij wel eens wat rauw (lams)vlees? of lichtgekookte eidooier? of alleen maar 100% doodgekookt voer en dat is echt niet goed, niet voor katten en ook niet voor mensen..
en wat heeft hij tot dusver te eten gekregen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door pearlsofpassion »

Een bacteriële infectie zou moeten overgaan met AB. Maar die onsteking op het tandvlees komt natuurlijk wel direct terug als de tandplak blijft...

Een virale infectie zoals Corona, kan natuurlijk niet verholpen worden met AB, integendeel. Als je DA zegt een week te wachten zonder verder onderzoek (waar wacht hij dan precies op?) dan zou ik wel naar een andere gaan. Je wacht tenslotte al 3 weken af...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jellebel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:26

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door jellebel »

Het gaat echt niet goed met Moon. Als hij loopt, is het een soort van kruipen. Ik mag ook niet aaien, dan gaat hij kermen van de pijn. Als ik hem optil gaat hij grommen. Terwijl het zo'n ongelofelijke schat is. Hij is vanmiddag zomaar uit de krabpaal gevallen waar hij op lag. Daarna Ik heb hem meteen getempt en het was 40 graden. Ik schrok me een ongeluk. Mijn man is nu met hem naar het Dierenziekenhuis. Ik geef hem nooit rauw vlees te eten en zijn blijvend gebit is ook al doorgekomen, dus daar kan het ontstoken tandvlees niet aan liggen. Hij krijgt kittenbrokken en om de dag een zakje vlees voor kittens. Heel af en toe 100 gram witvis ongekookt. Rauw vlees lust hij niet.
Ik hem de dierenarts gebeld waar ik eerder heen ben geweest. Hij wilde me niet vertellen welke injecties hij hem vorige week gegeven had. Hij voelde zich enorm gepasseerd, dat ik naar een ander ging. Na veel doorgevraag, zei hij dat hij sterk het vermoeden heeft dat onze kat FIP heeft. Hij is al drie weken ziek met wisselende koorts en ligt alleen maar in een hoekje.
Ik denk dat ik afscheid van hem moet nemen. Ik kan alleen hopen op het beste.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door pearlsofpassion »

Wat een rare DA hoor! Boos zijn omdat je naar een ander gaat als hij zelfs niets onderneemt...
Trouwens, second opinions worden vaak gevraagd, daar is toch niets mis mee? Met twee weet je altijd meer dan alleen...

Het klinkt inderdaad niet erg goed wat je daar vertelt, maar dat wil nog niet zeggen dat je hem al moet opgeven.
Wat zei de andere DA?

Rauw vlees is net voor de tanden proper te maken. Er is niets dat zo goed werkt als dat. Zakjes vlees zijn ook niet erg bevorderlijk voor de tanden.
Het is gewoon vreemd dat hij zo snel na het wisselen al tandplak (meestal oorzaak van de tandvleesontsteking) heeft...
Maar goed, dat is nu zeker niet het grootste probleem....

Ik vind het ook wel erg dat je zelfs niet mag weten wat de DA de vorige keer gegeven heeft. Geeft me echt geen goed gevoel en laat zijn eigen emoties voorgaan op het welzijn van de kat... Trouwens, klant is normaal toch koning, of die nu nog ergens anders gaat of niet...

Krijgt hij nu pijnstillers? Iets tegen de koorts?
Nog niet opgeven hoor!
En wacht nog even af, wie weet heeft er iemand hier op het forum wel ervaring en komt die vanavond nog eens langs... Je weet nooit!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door Adriana »

wens je om te beginnen veel sterkte in deze onzekere tijd.
goed dat jullie naar een andere da/dierenziekenhuis zijn gegaan en de situatie is best wel ernstig.
raar dat je vorige da twijfelt over FIP, geen goed onderzoek doet en dan ook nog prednisolon spuit.
hij moet zijn handelingen, dus ook de gegeven injecties specificeren op de factuur. klinkt niet als een geweldige da maar als het FIP is, dan is er geen redden meer aan.
en waarom denkt degene die hem heeft gefokt aan FIP? is hij niet het enige geval daar vandaan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door castratenkoor »

Zo te horen droeg hij inderdaad al iets bij zich wat actief is geworden door de narcose voor castratie.
Ik kan je ook alleen heel veel sterkte toewensen, een hoopgevend bericht kan ik je niet bieden.
Het klinkt heel slecht.....ik duim voor toch iets positiefs bij de andere dierenarts.
Ik heb een keer een kitten verloren na een castratie en ik heb een keer een kitten verloren na een enting. Als zo'n kitten al iets fataals sluimerend bij zich draagt kan een enting of kleine ingreep het einde betekenen.
Dat ontstoken tandvlees op die jonge leeftijd zegt meer over zijn algehele staat dan over zijn gebit.

Sterkte - ik duim voor jullie!!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jellebel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:26

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door jellebel »

Mijn man is net teruggekomen van het Dierenziekenhuis. Ze konden daar ook geen diagnose stellen. Er is opnieuw bloedgeprikt. De waardes waren hetzelfde als vorige keer. Te weinig rode bloedlichaampjes en een te hoog globuline gehalte. Koorts 39.8 graden. Er kan absoluut niet gezegd worden wat hij mankeert. Er is zelfs een röntgenfoto van zijn rug gemaakt, omdat hij zo kermde toen de dierenarts op zijn rug duwde. Maar ook dit leverde niets op. Er kan helemaal niets voor hem gedaan worden. We moeten doorgaan met Prednison geven en evt. bijvoeren. Verder lijdzaam toezien.
Ik ben nu al EURO 350.00 armer en heb nog steeds een doodzieke kat. Arme Moon. Wat moet ik toch.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door castratenkoor »

Ik zou met dwangvoederen bv A/D blik met water aanlengen, om de 2 uur een spuit in zijn bekkie.
Anders verzwakt hij heel snel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, wat spijt me dat!!! :-(
Denken ze daar ook aan FIP? Of achten ze dat niet waarschijnlijk?

Dit is echt wel vreemd... Zou hij misschien schade aan zijn rug hebben?

Oh, ik vind dit echt vreselijk! Ik hoop echt dat ze alsnog iets vinden, want uit zichzelf genezen lijkt wel een klein wonder... Hoe spijtig :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
CirCas
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 nov 2010 13:35

Re: Mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door CirCas »

Hey,

Ik heb eigenlijk hetzelfde meegemaakt enkele weken geleden!
Hij is gecastreerd toen hij 6 maanden en een beetje was en sindsdien was hij heel kalm maar ikdacht dat dit door de castratie kwam. Ze hadden me al gezegd dat katers dan kalmer worden terwijl het een echte speelvogel was!
3 weken na zijn castratie begonnen zijn symptomen: heel zwak en het begin van een dik buikje!
ik ben direct met hem naar de DA geweest en ze dacht direct aann FIP. Er is toen bloed afgenomen en vocht uit zijn buik en de resultaten waren slecht: fip as titer: 12800 heel hoog! en de eiwitten ook slecht en achteraf was het buikvocht geel draadvorming!
Dus da was de vaststelling van fIP; ook al zijn ze dan nog niet zeker!
Hij is dan zieker en zieker geworden, wisselende koorts en dergelijke, serieuze bloedarmoede...
Ikk ben vorige week aan interferon begonnen maar dat heeft niet aangeslaan en nu zitten we aan vandaag!
Hij eet al een week niets meer, wordt slechter en slechter! En het vocht is naar zijn borst gegaan!
Morgen krijgt hij een spuitje en vrijdag gaat de crematie door! Heel heel jammer!
Ik heb er alles voor proberen doen maar FIP blijft FIP, zolang ze er niets voor vinden, kan je hem niet helpen! Ook al wou ik het niet aanvaarden tot gisteren!
Ondertussen heeft hij nog steeds wisselende koorts, bloedarmoede, geelzucht, niets eten, en sinds 2 dagen verlammingsverschijnselen aan zijn achterpoten!

Ik zou je beestje heel goed verwennen maar toch blijven hopen op het beste!!!

Veel sterkte!
jellebel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:26

Re: Mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door jellebel »

Wat vreselijk om te horen. Ik leef heel erg met je mee. Ik kan heel goed begrijpen wat je doormaakt en hoe je je voelt, ik heb nu al heel veel verdriet. Ik wil het ook niet aanvaarden, maar van binnen weet ik dat ik hem ga verliezen. Nu ik jouw verhaal lees, schrik ik wel heel erg. Dus toch. Precies dezelfde symptomen. Bij jou dan in een verder stadium. Die verlamming aan de achterpoten herken ik ook. Hij kan niet goed meer springen en loopt heel raar te zwalken, eergisteren is hij uit de krabpaal gevallen. Ook wisselende koortsen, terugtrekken en heel stil zonder te spelen of te kroelen. Ik heb net gemeten en nu heeft hij geen koorts. Maar ik mag hem absoluut niet aanraken. Dan gaat hij kermen en uiteindelijk loeien en brommen. Hoe kan dat nou toch? We brengen een gezond beestje waar we veel van houden naar de dierenarts en uiteindelijk raken we hem kwijt. Ik zit al dagen te janken. Ik kan het gewoon niet geloven. Af en toe heeft hij een opleving door de Prednison en dan denk ik elke keer dat ik het toch fout heb en dat hij opknapt. Maar een halve dag later zakt hij weer in. Het is vreselijk om hem te zien aftakelen, maar ze kunnen niets doen. Ik blijven hopen, dat hij geneest. Het enige wat ik kan doen is hem goed in de gaten houden en verwennen.
Ik wil je heel veel sterkte wensen met het afscheid van je lieveling.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn lieve kater al 3 weken ziek na castratie

Bericht door Adriana »

jellebel, krijg je nog uitslag van het bloedonderzoek van het dierenziekenhuis? testen op antistoffen tegen het coronavirus kost ongeveer 4 dagen en ik neem aan dat ze dat daar gedaan hebben! had dierenarts 1 trouwens al onmiddellijk moeten doen.
k voel heel erg met je mee en ben er ook bang voor, gezien die pijn en wisselende koorts en alles wat je verder omschrijft, dat het FIP is.
voel je asjeblieft niet schuldig, je kunt daar niks aan doen. het onschuldige virus kan muteren onder bepaalde omstandigheden en dan is het raak. heel veel katten hebben dat virus, net zoals mensen bijv het herpesvirus hebben, dat sluimert dan en als de conditie verslechtert of bij veel stress of noem het maar, dan schiet het alsnog naar de foute vorm en dat is fataal.
wens je veel sterkte en wijsheid bij een moeilijke beslissing straks ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie