Bange Meesa

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Bange Meesa

Bericht door meesa »

Hi mensen,

Ik ben Veronica uit Kampen en ik zit met een probleempje. Ik hoop dat ik hier antwoord kan vinden. Ik heb sindskort Meesa (2 jaar) in huis genomen. Ik heb haar gevonden op marktplaats en heb haar opgehaald in Zwaag. Ze is daar opgegroeid met haar zusje en een pup van 8 mnd oud. Ik vind haar best angstig en ik vind het zielig. Ze eet en drinkt wel. Ze doet haar behoefte op de kattebak. Zodra ik thuis kom van mijn werk weet ze niet hoe snel ze zich moet verstoppen. Ze reageert niet wanneer ik haar naam noem en laat zich niet omkopen met snoepjes en speeltjes. Ze komt alleen tevoorschijn wanneer ze gaat eten of haar behoefte met doen. Ik hoop dat alles goed komt. Ik maak me zorgen.

Groetjes,

Veronica
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: bange meesa

Bericht door Nyncke »

Hoe lang heb je haar precies?

Wat ik hier heb gemerkt bij bange poezen, is dat het beste is te zorgen dat ze niet al te veel verstopruimte ( lees: vluchtruimte ) hebben.
Een grote hondenbench op een rustig plekje is eigenlijk nog het beste, kun je haar rustig daar laten wennen, eten geven en zorgen dat ze daar haar veilige plek heeft, eventueel ook voor later.
Wat ik deed als ze daar waren gewend en dat het eten daar kwam, was ze periodes los laten en periodes gewoon in de bench laten.
Zo raakten ze heel gedoceerd gewend aan het huis en alles wat erbij hoort ( dat is hier best veel ; andere poezen en een grote hond )
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: bange meesa

Bericht door meesa »

ik heb haar sinds maandag.

Ik heb een splitlevel woning. Meesa kan overal naar toe. Mijn huis is één open ruimte. Ik kan haar niet in een aparte ruimte zetten.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: bange meesa

Bericht door JLC »

Ik denk dat ze nog heel erg moet wennen aan jou en haar nieuwe huis. Probeer geduld te hebben. Veel succes.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: bange meesa

Bericht door meesa »

ik vind het zielig om haar op te sluiten in een hondekennel en ik heb er geen ruimte voor. Is het misschien een oplossing om er een poes bij te nemen?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: bange meesa

Bericht door pearlsofpassion »

Een heel sociaal poesje kan helpen haar over haar angst heen te helpen.
Maar verwacht erg geen wonderen van.

Waarom werd ze bij haar vorige eigenaren weg gedaan?
Sommige poezen komen niet goed overeen met andere katten en dan is het geen goed idee. Is zij zo eentje?

Als ze wel graag andere katten heeft, is het zowiezo aan te raden er een tweede kat bij te nemen, gewoon voor haar. Ze zal er zowiezo zich veiliger door voelen en minder verloren. Ze zal er zich aan kunnen optrekken.

Het beste kan je een kitten van ongeveer 6 maanden uit een asiel halen. Die zal ze het snelst aanvaarden. Een volwassen kat kan echter ook, maar je blijft het best jonger dan zijzelf. Zorg dat je een katje hebt dat zowel goed met andere katten omkan als aanhankelijk is en niet angstig. Dan zal je het snelst resultaat bij haar gaan zien.
Verwacht wel niet dat ze dat meteen leuk gaat vinden. Als ze enkel haar zusje gekend heeft, zal ze er wel een weekje last mee hebben en blazen en grommen, maar dat komt wel goed. Het kan natuurijk ook altijd veel sneller goed gaan, het kan ook wat langer duren. Maar het is het zeker waard!
Haar zusje was toch nog bij haar als je haar gaan ophalen bent? Want als ze al een tijdje alleen in huis was, zal het waarschijnlijk wel iets langer duren. Maar het valt eigenlijk nooit met zekerheid te voorspellen bij een volwassen kat. Uitproberen is de enige optie.
In de meeste asielen werken ze met een proefperiode zodat je ze kan terugbrengen als het toch niet zou werken.
Het gedrag van het nieuwe katje kan daar ook enorm veel verschil bij maken, en dus is het heel belangrijk dat je een sociaal katje neemt! Vooral naar andere katten toe!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: bange meesa

Bericht door meesa »

de vorige eigenaresse heeft ook een hondje van 8 mnd oud waar ze een beetje gek van werd. Dat is de reden waarom ze meesa weg deed. Ze vond het zielig. Ze heeft haar zusje ook weggedaan naar andere mensen. Ze was van de dochter van de eigenaresse(die kon alles met haar doen). Haar zusje boeska was van de eigenaresse zelf en die is ontzettend aanhankelijk. En de laatste tijd was het 2 tegen 1. Ik weet niet of ze echt moeite heeft met andere katten, dat zal ik de vorige eigenaresse even moeten vragen. Haar zusje was er nog toen ik haar ging ophalen. Die was niet te missen. Ze zat al met de kop in mijn tas toen ik die op de keukentafel neer zette haha.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bange Meesa

Bericht door Cari »

Ik sluit me aan bij wat Valerie zegt. Ik zou dan een kitten tot ca 6 maanden uitzoeken, dat wel sociaal is naar mens en kat, maar niet te druk of opdringerig. Meer een knuffeltje dan een avonturier.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bange Meesa

Bericht door castratenkoor »

Ja ik sluit me daar ook bij aan, een nog jonge relaxte super sociale kat erbij. Dat zou kunnen helpen haar uit haar schulp te krijgen. Garanties heb je echter nooit uiteraard.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Bange Meesa

Bericht door Nyncke »

Ik durf het haast niet te zeggen:
Maar sinds een goeie week is Noir hier "aan komen lopen" zwierf al een hele poos bij kennisje in de buurt.
Het is een superlief, aanhankelijk en sociaal katertje ( plm half jaar ) naar mensen en naar dieren.

Ben inwendig een beetje het dubben, eigenlijk vind ik 5 katten teveel maar hij is zo lief en gemakkelijk.
Maar als hij een goede plek en vanwege zijn sociale gedrag ook een ander katje kan helpen.

Ik ben rampzalig met mijn nieuwe fototoestel maar wil proberen wat foto's van hem te maken.
Hij is zwart, met een paar witte befhaartjes. Hij heeft een hele zachte blik in zijn ogen, beetje zo'n stripkattenuitdrukking, je denkt dat het een meisjespoes is.
Hij wordt heel graag gekroeld is heel erg lief, en eigenlijk vanaf het moment dat hij binnenkwam was hij thuis.

Laat maar even weten of je het wat lijkt, ik woon in Oss. Maar moet binnenkort ws nog naar Heereveen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bange Meesa

Bericht door Anne »

Heb je al gecontroleerd of hij geen chip heeft en niet al een eigenaar heeft? ;-)
En heb je hem aangegeven bij amivedi en de dierenbescherming e.d.?
Ik denk dat je dat beter eerst kunt doen dan hem over te dragen aan iemand anders.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: Bange Meesa

Bericht door meesa »

Ik geef anne wel gelijk. Waarschijnlijk is ie van iemand anders. Ik zou het eerst controleren. Ik had een jaar geleden ook een katertje aan de deur staan (echt een schatje) en die bleek ook van iemand anders te zijn. Ik heb de dierenambulance gebeld. Hij was niet gechipt, maar de eigenaresse had zich gemeld bij het asiel in Kampen.

En ik weet niet of het wel zo verstandig is om een 'zwervertje' in huis te nemen. Meesa is niet geholpen en ook niet geënt. Ik wil niet dat ze ziek wordt.
meesa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010 14:57
Locatie: kampen

Re: Bange Meesa

Bericht door meesa »

Zeg nog eens even wat hé. Ik wil wel graag een jong beestje er bij nemen, maar ik ben bang dat hij/zij tussen de traptreden zal vallen. Ik heb namelijk 'open' trappen in huis en daarom heb ik bewust gekozen voor een wat 'oudere' kat. Of ben ik nu té voorzichtig. Ik ben namelijk de hele dag weg en kan ik niet op de kitten letten. wat vinden jullie hiervan.

Groetjes,

Veronica
en Meesa
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Bange Meesa

Bericht door Nyncke »

:oops:
Ik ben ervan uitgegaan dat mijn kennis dat had gedaan, daar zwerft ie nl al een maand rond.

Ga ik meteen even doen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bange Meesa

Bericht door Anne »

Wij hebben ook een open trap en er is weleens iemand van af gevallen maar die heeft er gelukkig niks aan over gehouden, wel stiekem leuk, een heel pardoes kattengezicht ;-)
Zijn de ruimtes tussen de trappen bij jou "normaal"? Dan kan het vast geen kwaad,
ik neem aan dat je met een kitten een kitten van 12 weken bedoelt? Die kunnen meestal wel tegen een stootje en als ze eenmaal ergens van afgevallen zijn dan kijken ze de volgende keer wel beter uit ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie