Zwarte beestjes

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

Ik ken de redenatie :lol: maar goed, ik denk dat het verder wel helder is.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Nyncke schreef:En zoals eerder gezegd: mocht het zo zijn dat er ziektes komen waarvoor enten ècht nodig is, omdat er nog geen resistentie is dan buig ik me natuurlijk opnieuw over de vraag.
En zoals ook daarop geantwoord, als je dieren al ziek zijn heeft enten geen zin en maakt het het alleen nog maar erger.

Kleintje is nooit ge-ent geweest maar heeft het wel altijd regelmatig gehad. En zie, nu is ze chronisch...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

Ik heb het over ziektes die er nog niet zijn; daar kun je nog niet tegen enten.
Denk aan bv de mexicaanse griep vorig jaar bij mensen. Dat is het moment dat je erover na kunt denken.

Dus ziektes waar nog geen resistentie tegen is.
Dat is het moment om me er opnieuw over te buigen.

Maar goed, ik ben geen bange kip... dus ook dan zal ik me niet snel gek laten maken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind je uitdrukking, waar nog geen resistentie tegen is, raar... :???:
Ik weet niet goed wat je daarmee bedoelt...

Maar goed, ik wil er eigenlijk verder ook niet op doorbomen. Dus als je wil hou je er maar over op ;-)


Ondertussen heeft de topicstarter ook al niet meer gereageerd... Ik vrees dat die gewoon het eerste beste product in de winkel is gaan halen... :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

Sorry hoor maar zeggen dat je iets raar vind, wat ik zeg en dan moet ik mijn mond houden... dat werkt niet echt hè ;-) kun je beter zelf niks zeggen.

Bv tegen de mexicaanse griep daar hadden mensen nog geen resistentie tegen opgebouwd, ze hebben nog geen afweerstoffen daartegen, dit omdat het virus is verandert en daardoor ook op mensen kon overkomen, wij mensen waren er nog niet weerbaar tegen.

Zo zal er ook wel iets zijn waar katten nog geen weerstand tegen hebben.
Maar kennelijk zit het tegen de virussen waar katten hedentendage tegen geënt worden wel snor, ik ken teveel dieren die niet ingeënt worden, die nooit iets mankeren.
Maar goed, dat kan natuurlijk veranderen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, ja.

Je hebt wel ergens iets fout opgevangen of geredeneerd, want zo werkt het niet!

Alle griepvirussen en niesziektevirussen veranderen steeds. Daarom moet je ook elk jaar opnieuw enten tegen deze ziekten omdat het elk jaar weer anders is.
Je kan er dus geen levenslange resistentie voor opbouwen. Alhoewel ze wel een entstof hebben gevonden die tegen alle griepvirussen werkt, ze doen er echter meer dan 10 jaar over om het op de markt te krijgen, en nu dreigt het patent te vervallen! Echt vreselijk voor die mensen die er heel hun levenwerk van gemaakt hebben, en nu dreigen niets voor terug te krijgen. (heel wat rond te doen in het milieu)

De mexicaanse griep was dus gewoon een toevallig erg aggressieve versie van influenza, maar niet speciaal anders dan de andere griepvirussen op andere vlakken. Maar ze moeten dus voor elke versie een nieuwe entstof ontwikkelen (zolang het algemene er niet door komt).

Er zijn echter inderdaad soms wel 'nieuwe' ziekten, en dat zijn meestal afgeleiden van ziekten bij andere dieren . Zo is AIDS vb bij mensen maar in de jaren 80 ontstaan en waarschijnlijk overgekomen van de apen.

Elke virus en bacterie, is meestal maar gemaakt om in 1 diersoort (of genus) voor te komen en is daar aan aangepast. Dat wil zeggen dat ze samen evolutionaire wedrace doormaken. Het organisme probeert resistentie op de bouwen, de microbe probeert te zorgen dat hij kan overleven. Dat komt er op neer dat hij zo veel mogelijk nakomelingen wil krijgen, zich naar andere gastheren te verplaatsen en dat voor hij zijn gastheer dood.
Er is dus een evenwichtsituatie.
Als een ziekte pas overgaat naar een andere diersoort is er geen evenwicht en die ziekten zijn vaak erg aggressief. Als ze echter zo dodelijk zijn dat het dier sterft voor de microbe zich kan verspreiden, dan roeit het zichzelf uit, dus zo'n nieuwe ziekte neemt heel snel af in aggressiviteit. De gastheer gaat natuurlijk zo snel mogelijk zich manieren vinden om het virus te bestrijden.
Zo krijgen we stillaan weer een evenwicht.

Mensen grijpen echter in, en zorgen dat er resistentie verkregen wordt zonder dat er genezen moet worden. Zo kan men er ook voor zorgen dat het virus niet de kans krijgt om zich voort te planten omdat de gastheer hem meteen dood.
Zo kan men vele ziekten helemaal uitroeien door 70% van de vatbare populatie in te enten. Dit percentage is afhankelijk van de ziekte, maar dit is een gemiddeld getal. Zo hebben ze de pokken (bestaat alleen nog in labo's) helemaal uit de wereld geholpen en ze zijn in afghanistan bezig voor polio.
Maar hoe meer de ziekte voorkomt, hoe meer ze kan verspreiden en hoe groter de kans dat vatbare dieren het krijgen. Spijtig genoeg komt niesziekte tegenwoordig erg veel voor...

Ik ga hier maar stoppen, want anders schrijf ik hier nog een hele cursus neer :lol: . Ik merk dat ik doorheen te tekst wat meer technische termen ben gaan gebruiken, maar je zal het nog wel kunnen volgen...
Ik hoop dat toch ... :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

... :esick:
Ga jij maar lekker enten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwarte beestjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ja sorry hoor Nyncke.
Voor moest je het nog niet doorhebben: ik ben bioloog van opleiding ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

Had ik in je profiel gelezen ;-) humor .
Maar in ieder geval verandert het niks aan mijn ervaringen, of ik er nou wel of geen goede redenatie aan vast heb geplakt.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zwarte beestjes

Bericht door MarjanR »

Ondertussen is er nog niets tegen vlooien... of nou ja... achteraf dan.
En daar heeft deze topic startster het toch over?
Grmbl... meiden, kom op nou!
Jullie hebben beiden een goed standpunt.
Blijf erbij zou ik zeggen.
Jullie zijn beiden kattengek, en hebben beiden jullie achtergrond.
En jullie doen wat jullie denken wat goed is voor jullie katten!
En ik twijfel aan jullie beiden .... NIET.
Wees het eens met elkaar, dat jullie het niet eens zijn met elkaar.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Nyncke »

De topicstartster is gisteravond nog op het forum geweest.
Schildpad, we zijn nieuwsgierig naar wat je hebt gedaan.... ;-)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Zwarte beestjes

Bericht door Peet »

Vast aan het wassen, stofzuigen en kammen. Helpt toch ook absoluut.
Het blijven rot beestjes die vlooien. Eén keer gehad in huis.... brrr.
Hoe is het nu?
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie