We worden helemaal gek

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Kopuk
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2010 15:37

We worden helemaal gek

Bericht door Kopuk »

Ik zal het vanaf het begin allemaal vertellen, na de zomervakantie hadden wij een kitten aangeschaft, en 2 of 3 weken erna nog eentje, natuurlijk haalt een kat kattekwaad uit maar dit is ECHT NIET normaal meer.
Ze springen van kasten naar de toonbank en gooien zo alles omver wat kapot gaat, ze scheuren me behang kapot, ze hebben vandaag nog mij leren jas van 300€ kapot getrokken ik word er knettergek van, ik heb van alles geprobeerd zelfs nog tikken met me vinger op ze kop, dan gaan ze wel terug naar hun mandje maar na 5min slopen ze letterlijk weer het huis. Ze doen alles wat niet mag.
Aub vertel me wat ik kan doen want ze kunnen heel lief zijn maar zulke dingen gaan te ver voor mij, ze hebben ook mijn sjaaltje kapot getrokken die heel veel betekenis had voor mij, de gordijnen kapot gekrabt, de schade is nu al boven de 1500€, en dan zonder de kleine dingen mee te tellen!! Ik hou van dieren maar dit gaat werkelijk te ver.
Ik weet me geen raad meer, ik ben bereid om alles te proberen, ik heb zelfs kattenschrik geprobeerd maar dat negeren ze zelfs..... :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: We worden helemaal gek !!

Bericht door MarjanR »

Oei, ik vind het moeilijk om hierop te reageren.
Het enige wat ik kan zeggen is; haal je breekbare spullen van de kast.
Zorg dat ze niet bij je dure spullen kunnen om dit stuk te maken, en laat het spul maar racen en sjesen.

Je haalt twee kittens in huis, dan weet je eigenlijk dat je wat aanpassingen in huis moet doen.
Nu is het zo dat kittens het ene doen en het andere niet, maar het lijkt alsof ze bij jullie alles doen wat niet kan he?

De meesten hier hebben hun huis kat-proof gemaakt.
Geen breekbare spullen (of deze vast zetten met dubbelzijdig tape)
Geen gordijnen in de vorm van stof (lamellen of luxaflex, ik heb rol gordijnen...)
Geen planten (of kunst planten)
Geen behang (maar verfen of stucken)
Zorgen dat je kledingkast dichtblijft, en geen kleding laten slingeren.
Garderobe kast of gangdeur goed dichthouden.
En slaapkamer goed dichthouden, zodat je daar wel je kleding kunt laten slingeren.

Tja, dan heb je denk ik alles te pakken.
Ik snap dat je het niet meer ziet zitten, die belhamels.
Maar ze steeds blijven straffen is voor juo niet leuk, maar voor hen ook zeker niet.
Dus maak je huis kat-proof.
Na een jaar of wat, wanneer ze wat rustiger zijn, kun je langzaamaan weer wat spullen introduceren.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Kopuk
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2010 15:37

Re: We worden helemaal gek !!

Bericht door Kopuk »

Je weet niet hoe dankbaar ik ben MarjanR :cry:.
Ik hoop dat het werkt en ik zou ook graag andere mensen hun suggesties willen horen.

En inderdaad vind ik het niet leuk om ze te straffen ik ben een hele grote dieren vriend en het doet me gewoon pijn als ze zo zielig op hun mandje kruipen of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: We worden helemaal gek !!

Bericht door MarjanR »

Nee, dat is ook niet leuk.
En ze krijgen ook angst op een gegeven moment, en dat wil je niet.

Succes met je huis kat-proof maken.
En dan zul je zien dat je meer van je katten kunt genieten.
Want belhamels zijn erg leuk om naar te kijken :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: We worden helemaal gek !!

Bericht door Cari »

Aiaiai, 2 hele drukke kittens ;-) . Aan de ene kant, zoals Marjan zegt, je huis catproof maken. Aan de andere kant alternatieven bieden. Een plafondhoge krabpaal met holletjes en klimmogelijkheden, speelgoed, balletjes, muisjes, speelrail, een oud gordijn of kleed aan de muur hangen waar ze wel in mogen, een kattentunnel.... Kijk eens op zooplus, daar is heel veel te krijgen.
En probeer intussen van ze te genieten. Maak foto's en filmpjes en probeer de humor van dingen in te zien ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: We worden helemaal gek !!

Bericht door pearlsofpassion »

Hey,
dat klinkt wel als twee rasechte slopertjes :lol:

Wat je ook nog kan doen is voor alternatieven zorgen. Je kan niet alles gaan verbieden wat ze leuk vinden. Het is tenslotte ook hun huis en ze moeten zich daar helemaal kunnen uitleven, en plezier maken. Het is de enige plaats waar ze komen en daar moeten ze gelukkig worden. Daarvoor is het nodig dat ze voldoende zorgeloos kunnen spelen en niet te veel verboden wordt. Ze willen in je huis kunnen leven, niet enkel overleven...

Heb je een hoge krabpaal met veel afwisseling? Dus hoge plateau's, holletjes en speelplaatsjes? Een kitten heeft namelijk veel afleiding nodig en dan het liefst niet op jouw spullen maar op spullen die daarvoor gemaakt zijn. Maar daarvoor moeten ze die natuurlijk wel eerst hebben... ;-)

Als ze ergens krabben wat niet mag, zet je ze gewoon rustig op de krabpaal. Als ze aan die paal niet genoeg hebben om te klimmen en steeds in het gordijn blijven hangen, kan je het beste een gordijn voor hunzelf ophangen. Hetzelfde principe als bij de krabpaal.
Dat leren ze echt heel snel en werkt goed. Zo geef je hen hun afleiding en kunnen ze naar hartelust klimmen zonder dat ze jouw spullen kapot maken!

Wat ik ook nog wil opmerken is dat je voor je katten iets wil leren, er eerst een hechte band mee moet opbouwen. Anders zullen ze niet luisteren (waarom zouden ze ook). Pas als ze je echt lief vinden zullen ze het laten omdat ze jou niet kwaad willen maken, en dan toch evengoed met hun eigen alternatief bezig kunnen zijn (waar het vrouwtje niet boos van wordt).

Het is dus heel belangrijk dat je je rust terugvind en hen niet meer straft. Dat helpt toch niets... Geniet gewoon van hun capriolen en zorg ervoor dat ze niets verkeerd kunnen doen. Daarna kunnen spullen terugkomen en leer je hen hun alternatief kennen. En ten aller tijde rustig blijven. Je zal zien, na een tijdje is een 'nee' genoeg om hen te doen ophouden, en als ze ouder dan een half jaar worden, doen ze het gewoon uit zichzelf niet meer...

Ik duim met je mee dat het lukt!

Edit: ow zeg ik nu hetzelfde als Cari :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: We worden helemaal gek

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies is gelijk aan de vorige sprekers. Het huis catproof maken dwz breekbare spullen veilig opbvergen, geen behang en gordijnen meer, geen dingen laten slingeren die gevaar voor ze kunnen zoals elastiekjes, scharen, messen, giftige planten.
Geniet van de kittens dan zullen zij ook van jou genieten.
Alleen dan kun je een goed band met ze opbouwen.
Straffen zou ik voortaan achterwege laten, daar leren ze niks van, ze worden hooguit bang voor je.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: We worden helemaal gek

Bericht door Lovecat »

He, ik had eigenlijk ene vraagje over je huis catproof maken. Ik zie dat veel van jullie geen stoffen gordijnen hebben. Is dit alleen omdat de katten ze anders stuk maken, of is het ook voor veiligheid?

Ik heb zelf wel stoffen gordijnen en laatst toen de zon scheen zag ik allemaal perforaties erin; ik zeg tegen m'n vriend; zou dat van Dex zijn? (het was vrij hoog in het gordijn) en ja hoor, nog geen 2 minuten daarna zagen we hem in de gordijnen klimmen en en springen; nou vind IK dat helemaal niet erg; gordijn is zo vervangen hoor, maar de veiligheid dus; zou die kunnen blijven hangen in zo'n gordijn?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: We worden helemaal gek

Bericht door castratenkoor »

Is puur voor het slopen, voor zover ik weet is het voor de kat niet onveilig.
Als jij het niet erg vindt dat hij in de gordijnen sjeest, heerlijk laten hangen, alleen maar leuk voor hem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: We worden helemaal gek

Bericht door JLC »

Toen Jaap en Lizzie kittens waren, hebben ze ook wel eens wat gesloopt. Ons huurhuis had nog goed behang toen wij er kwamen wonen (en toen hadden wij nog helemaal niet aan katten gedacht als huisdieren), maar op bepaalde plekken hebben ze er nu toch aan gekrabt. Bij een volgende woning ga ik stucken. En bij deze woning, ik accepteer het maar. Als we de woning moeten opleveren bij vertrek, proberen we het wel enigszins te repareren.

De adviezen die gegeven zijn, zijn logisch en juist. Ik kan daaraan niets meer toevoegen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: We worden helemaal gek

Bericht door nellebel »

Doe eens af e ntoe mee met ravotten. ik heb van die stokken met muisjes en spul aan. Nou ik hoeft maar midden in de kamer te gaan staan en de stok rondom me heen bewegen zodat die muis rondjes lijkt te rennen. Met zijn tweeen gaan ze in volle vaart erachter aan totdat ze uitgeteld erbij neervallen. Even lekker rust en vooral ook een knuffelmoment waarbij ze lekker aan je gaan hechten. Ze vallen dan allebei als een blok in slaap op schoot. totdat het hele spelletje opnieuw begint.
Onze Flippie was een jaar toen we haar kregen, echt al goed opgevoed. Sjefke is 4 maanden en zit ook overal aan, maar ik leid hem vooral af met muisjes en speeltjes. De rest van het opvoeden doet onze Flippie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie