Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon maken

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Nick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2010 14:02

Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon maken

Bericht door Nick »

Hallo,

Mijn kat ( een Britse kort haar ) heeft de laatste tijd erg veel last van ontlasting aan haar kont. Het irriteert haar volgens mij ook een beetje want ze gaat dan soms op haar kont zitten en schuift zich dan naar voren over de vloer met haar voor poten. Op deze manier veegt ze als het waren haar kont schoon volgens mij. Best smerig natuurlijk. Ze houd het zelf niet goed schoon.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn of zou ik naar de dieren arts moeten voor dit probleem ? We hebben geen voeding veranderd maar het lijkt steeds erger te worden. Volgens mij heeft ze gewoon nooit geleerd haar kont schoon te maken.

Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon ma

Bericht door pearlsofpassion »

Normaal gezien blijft er niets aan haar kont hangen, dus moet ze het ook niet schoon maken. Het is wel normaal dat ze niet haar eigen ontlasting zomaar gaat oplikken... Het idee alleen al...
Een beetje proper houden doen ze normaal wel, maar niet hele zaken oplikken hoor!
Het schuiven over de grond is een gekend fenomeen bij vuile poepen.

Waarschijnlijk is het dat haar ontlasting niet vast genoeg is. Wat geef je haar van voeding? Brokken of natvoer? En hoelang geef je dit al?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2010 14:02

Re: Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon ma

Bericht door Nick »

Hoi

Bedankt voor je snelle reactie !! Het klinkt erg logisch inderdaad dus en niet zo over na gedacht hoe jij het zegt. Ik geef haar natte voeding en droge brokken, twee keer per dag 's avonds en in de ochtend.
Ik geef dit al zo goed als haar hele leven.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon ma

Bericht door pearlsofpassion »

Maar welk merk geef je dan?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon ma

Bericht door Ilone »

En hoe oud is ze?
Soms komt het door ouderdom dat ze het minder goed schoon (kunnen) houden.
Poept of plast ze meer dan normaal?
Eet en/of drinkt ze meer?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2010 14:02

Re: Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon ma

Bericht door Nick »

Ze is 8 jaar dus niet denderend oud. Van het droogvoer koop ik altijd een hele grote zak huismerk bij de dierenwinkel en van het nat voer het huismerk van de plus. Dat zijn van die kleine zakjes.

Ze poept of plast niet meer dan normaal en dat drinken zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen. Dat ververs ik twee keer per dag.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon ma

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet daar natuurlijk niet mee wat er in het voer zit. Maar je zou met een beter voer kunnen proberen.
Op Zooplus kan je goedkoop aan voer geraken en kan je de samenstelling vergelijken.
Ik denk dat je best voor een sensitive voer kan gaan, maar misschien dat een gewoon beter merk (vb Sanabelle) waar niet veel graan in zit ook al veel kan helpen.
Eerst met een klein zakje proberen natuurlijk!

Op 8 jaar zou ze eventueel ook al senior voer mogen krijgen. Daar moet je eens op zoeken welke merken dat hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon ma

Bericht door Ilone »

8 jaar is inderdaad al senior ;)
Dus wat Valerie al zegt, je zou eens óf senior voer, óf sensitive voer kunnen proberen.
Blijft het aanhouden zou ik toch eens overleggen met de DA.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 dec 2010 14:02

Re: Last van ontlasting aan haar achterste en niet schoon ma

Bericht door Nick »

Bedankt voor jullie wijze woorden ! Dat natvoer kan ik dus ook nog gewoon naast haar droge brokken geven. Ik zal het is proberen misschien werkt het want het is voor haar en voor mij natuurlijk erg vervelend.
Plaats reactie