Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Adriana »

heb nog eens even zitten zoeken en op deze site kun je de analyses vinden van Porta, info die er bij Zpls niet bij staat. holistic kip+rijst heeft erg goeie samenstelling en 30% eiwit en zit in prijs behoorlijk onder Orijen en Almo holistic.
dit merk staat trouwens niet bij de top 10 van premium merken bij Zpls en beetje onzin waarom niet want doet qua kwaliteit en samenstelling zeker niet onder voor bv Orijen..
http://catalog.chayenne-cats.be/product ... cts_id=108
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Wauw Adriana, hardstikke bedankt (ik krijg hier ook al spontaan Noord-nederlandse uitspraken :lol: )

Nee, echt!

Ik had dat ander voer van Feline finest ook al gezien, maar ik maakt me wat zorgen over het zout. Niets om je zorgen over te maken dus...
Daar zit 27% KH in als ik het goed uitreken.. , dus dat valt nog wel mee (bij de meeste voeren zit je gemakkelijk aan 30%, ook weer, als ik het goed uitreken natuurlijk)
En ik vond de ingrediëntenlijst ook heel erg leuk omdat er enkel bruine rijst in zit wat nog veel vezels en vitaminen bevat (gezonde stofjes van de graankorrel). Ook verder genoeg vlees en wat lam, ale, ik vond het wel aantrekkelijk... :smile:

Weet je zou uit je hoofd hoeveel vit A er dan in voer mag zitten? Of kan ik gewoon best wat vergelijken tussen merken om de gemiddelde hoeveelheid te vinden en dan te zien dat ik geen voer koop waar er opmerkelijk veel in zit?

Drinken doen ze hier goed, en ik geef ook wel eens wat rauw. Dus dat is ook al goed. Maar het is natuurlijk nog maar recent dat ik dat doe...
Kattensnoepjes krijgen ze niet. Gewoon eens een stukje zalm of een eitje of gewoon wat extra brokjes buiten etenstijd is voldoende.

Ik vind het wel verontrustend dat je met een gewoon onderzoek niet kan uitmaken hoe het precies met de nieren gesteld is. Ik wil echt wel ten alle tijde vermijden dat ons Kleintje er last van krijgt en als het dan toch zo is, dat ik het niet op tijd opmerk. Ze is al veel te laat gesteriliseerd door mijn schuld (zelfs aan de pil gezeten, dus de kans dat ze ooit kanker krijgt is wel reëel), dus voel ik me extra verplicht om te zorgen dat al de rest zo goed mogelijk vermeden wordt.
Kan je wel nog eens uitleggen hoe je eventueel wel een beeld zou kunnen krijgen van de werking van de nieren? Want dat snap ik niet volledig in je vorige bericht... :???:

Natuurlijk wil ik ook bij mijn katertjes blaasgruis vermijden, maar ik heb daar toch iets minder schrik van (omdat het te genezen valt) en heb ook het gevoel daar iets meer vat op te hebben. Nierfalen blijft zo iets vaag en oncontroleerbaar, kijk maar naar jouw jongens nu...

Dus ja, dan gaan we ons best doen he...

Wat denk je trouwens van Smilla? Het staat denk ik van analyse redelijk dicht bij Sanabelle, maar van echte samenstelling staat het mij wat minder aan... (ik vloek echt constant dat ik geen Sanabelle kan blijven voeren, toen ik dat gekocht heb, heb ik niet zoveel moeten nadenken hoor)
Ook zat ik te kijken bij Animonda, maar ook daar niet zo'n perfect gevoel bij.
Ik zal de zaken direct hier eens kopiëren hoor, dan moet je dat niet zelf opzoeken ;-)

Bedankt voor je enorme antwoord hoor! ;-)
Ik hoop er nu snel eens echt uit te geraken.

Ik ga wel zowiezo eerst een klein zakje van 2 of 3 verschillende merken bestellen om uit te proberen of Cuzco er tegen kan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Hier is de samenstelling van Smilla.
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... lla/152836
Het is eigenlijk practisch hetzelfde als Sanabelle, de verschillen zijn te verwaarlozen.

En hier Animonda.
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... sten/47870
Hier staat er nog eens maisgluten extra tussen, en dat vind ik iets minder en tenzij ze nog veel niet vernoemd hebben in de analyse, zitten ze met bijna 35% KH...
De fosfor is hier wel lager (0,7 ipv 1,0)

Ik denk dat ik zowel Smilla als Animonda, als Feline finest adult/ Holistic kip en rijst ga proberen. En dan zien wat ze het lekkerst vinden en het beste op reageren en nog eens kijken of ik op de verpakking zelf nog wat meer info kan vinden (wie weet)...
En anders is het misschien wel leuk om af en toe eens een ander smaakje te hebben (want het is wel nog steeds allemaal gevogelte... dan maar anders natvoersmaak he ;-))
Tenzij je mij nog op iets kan wijzen bij deze merken waar ik rekening moet mee houden?

alleszins, al heel erg bedankt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Adriana »

gluten zijn eiwitten http://nl.wikipedia.org/wiki/Gluten en ik denk dat je katzels niet hechten aan steeds ongeveer dezelfde gevogeltesmaak. dat zit tussen jouw niet-bontoortjes, hihi!

je vraag over hoe je kunt zien hoeveel functieverlies je al kwijt bent als het nog niet via bloedonderzoek te meten is, vind ik lastig.
bij sommige types nierziekte kun je met xray of echo in de structuur van het nierweefsel zien dat er iets fout zit, maar moet via bloedonderzoek blijken hoe veel functieverlies dat geeft, als dat dus al zichtbaar is
want het compensatievermogen van nieren is erg groot.
en als het in bloedonderzoek te zien is, dan ben je die over- of reservecapaciteit dus al kwijt.
misschien kun je een mailtje sturen naar de universiteit van Gent, naar die afdeling. ik heb daar goeie ervaringen mee, ze denken mee en geven duidelijke antwoorden. en ook nog vrij snel!
http://www.khd.ugent.be/vakgroep/index.html linkerkant in de verticale balk via 'contact'

en wat betreft je voeropmerkingen:
Smilla kitten vinden ze hier niet te pruimen en Smilla adult met mate maar zeker niet favoriet. kan beide eind januari voor je meenemen om te proberen!
animonda vind ik vrij duur en het lijkt heel erg op alle andere en heeft niet zo'n brede samenstelling.
k vrees dat je met Guzco heel voorzichtig een aantal soorten moet proberen en dat is de enige manier om erachter te komen.
en tegen zijn blaasgruis kun je dan die pasta in een erg lage dosis toepassen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, thanx...
Ik zal zeker eens naar de univ sturen. Ik studeer trouwens aan de UGent ;-)

Cuzco heeft trouwens geen blaasgruis hoor (precies een misverstandje :-)), ik wil er gewoon rekening mee houden van voer te geven dat er niet voor gaat zorgen dat hij het krijgt...

Maar goed, als jij me kan beloven voor mij een zakje Smilla adult mee te brengen (kitten is niet nodig, ik heb geen rasechte kittens meer en wil ze graag allemaal hetzelfde geven ;-)) Dan moet ik het inderdaad niet bestellen om te proberen.
Dat zou wel fijn zijn.

alleszins al bedankt! Ik ben er wel uit! ;-)
Moet inderdaad het een en ander proberen en zien waar Cuzco wel tegen kan, want dat is de eerst vereiste natuurlijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door Adriana »

wat ik inmiddels heb geleerd is dat je niet kunt voorspellen hoe een kat erop reageert.. ze reageren bijna allemaal anders op voer en dan heb ik het er nog niet over of ze het lusten, want dat is de tweede handicap.
eigenlijk zijn het ongelofelijk onvoorspelbare lastige beesten! :lol:
ja, ik beloof je om Smilla adult mee te nemen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verschillende leeftijden, verschillende voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, bedankt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie