Kat (20 jr) met abces op kop

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Kat (20 jr) met abces op kop

Bericht door puksji »

Ik heb mij net geregistreerd op dit forum omdat ik een probleem heb (uiteraard).
Een uur geleden ontdek ik dat mijn oude kater (20) een vieze plek tussen zijn oor en oog heeft. Ik ruik er aan en het stinkt. Dat zei mij meteen genoeg, de leeslamp er boven bevestigde het, een opengesprongen abces.
Ik heb het meteen enigszins leeggedrukt en schoongemaakt met betadineoplossing. Maar met gevaar voor eigen leven, want wanneer je bij meneer iets doet wat hij niet leuk vindt wordt hij ronduit vals.
De laatste keer dat ik met hem bij de DA was heeft hij die zo bang gemaakt dat ze hem nooit meer durft aan te raken, en terecht.
Maar dat is niet enige probleem, hij wordt zo ontzettend kwaad, dat ik bang ben dat hij er in blijft en dood gaat aan een hartaanval.
Dus wat nu te doen? Want voor een AB wil een DA hem toch zien, wat dus uit kan draaien op een catastrofe.
Voor zover ik het kan beoordelen, is hij niet echt anders in zijn gedrag. Zijn oren voelen ook niet echt warm aan, niet warmer dan de oren van mijn andere katten (dus geen koorts?).
Hij eet ook nog.
Ik wil het proberen open te houden en steeds schoon te maken met betadineoplossing tot er geen pus meer uit komt.

Voor de duidelijkheid, hij komt niet buiten. Ik ben er zeker van dat hij dit heeft opgelopen door een lel van mijn andere kat.

Ik hoop dat iemand mij raad kan geven.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door Adriana »

welkom ;-) om te beginnen op het Forum!
rechtsboven zit een zoekfunctie, heb je daar al gekeken bij abces?
lastig, zo'n onhandelbare kater, die denk ik toch ab moet hebben, dus een dierenarts moet zien.
k weet niet of betadine geschikt is voor katten, heb je daarover je da geraadpleegd?
als je hem rustig in zijn nekvel pakt, dan kan ie toch niet veel kanten op?
desnoods met iemand anders erbij en rustig tegen blijven praten, zelf absoluut niet in de zenuwen schieten en niks laten merken..
wat valeriaan op een watje in zijn buurt, zou dat helpen?
t lijkt me dat je toch links- of rechtsom moet proberen hem bij de dierenarts te krijgen..
hij is kennelijk niks gewend, dus ook geen transportkooi en komt daar dus helemaal gestresst uit. je zou hem kunnen wennen door de kooi in de gang te zetten met paar snoepjes en lekker dekentje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door MarjanR »

Hallo Puksji, welkom op het forum.

Wat stoer zeg, een 20 jarige kater!
En wat een vervelende situatie. Zit je in dubio he?

Betadine kan prima, dat gebruiken ze ook bij operaties.
Maar dat prikt, dus je oudje zal daar ook op reageren.
Wel doorgaan hoor.

Zoals Adriana zegt is het wel beter om even bij de da langs te gaan.
De da die hem niet meer wil zien, heeft zij een kleine kliniek?
Is zijn zeg maar enige arts in de kliniek?
Als dat zo is, bel dan een iets grotere kliniek en leg dan uit dat jouw tijger zo'n fel diertje is.
Dan kunnen ze overleggen hoe ze dit gaan aanpakken.
Ik weet niet waar je woont, maar een andere oplossing zou kunnen zijn dat je een da bij je thuis. laat komen (in Amsterdam heb je een huisbezoekend da bijvoorbeeld. Maar ook in Heerlen/Geleen. Google het anders even, of vraag het gewoon aan diverse klinieken in de buurt waar je woont.

Sterkte.
En respect voor je oude besje hoor.
Ik hoop dat mijn beesten zo'n leeftijd ook gaan halen :D
Dat zou in dit geval een stuk beter zijn voor jouw bejaarde z'n hartje ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door puksji »

Ik heb ervaring met abcessen met konijnen. Maar die zijn een stuk makkelijker te behandelen omdat ze stil blijven zitten. Dan spoel je zo'n abces heel eenvoudig schoon met een spuitje. Je kan dan gewoon het tuutje van de spuit in het gat doen en het met betadine doorspoelen. Daarna vul je het abces met ABzalf. Dit een aantal dagen tot het schoon is. Hierbij hoort ook een ABkuur. Helaas zie ik mij dit niet zelf met mijn kat doen.
En nee, die pak je ook niet even in zijn nekvel, zo'n kat moet je niet onderschatten, is levensgevaarlijk!
Ik denk er inderdaad over om een andere DA te bellen, maar dan nog ben ik bang dat hij het niet overleeft.
In april zou hij 21 moeten worden. Maar je ziet dat hij echt op zijn laatste eindje is. Het is een velletje met botjes er in en hij loopt niet echt best meer.
Hij kan nog wel op de bank springen en draait nog een mooie stevige drol.
Maar als hij kwaad wordt, stikt hij bijna, dus dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Helaas heeft hij wel vaak ruzie met zijn 15 jarige huisgenote, en dat ook al 15 jaar lang.
Maar het is voor het eerst dat hij er een verwonding aan overheeft gehouden.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door MarjanR »

Zou je een da bij jou thuis kunnen laten komen?
(ik heb ervaring met een fel ding, en ik zou willen dat ze aan huis kwamen hier. Dat had een stuk fijner voor haar geweest)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door puksji »

Ik denk dat er niets anders op zit om te gaan zoeken naar een DA die hier naartoe wil komen.
Maar dan nog zal het een probleem zijn om hem aan te raken. Hij heeft een hekel aan vreemden.
We hadden eens bezoek die naast hem op de bank ging zitten. Een hele aardige dierenliefhebbende man die hem ging aaien ondanks onze waarschuwing het niet te doen.
Tja, toen kon ik de verbanddoos pakken :roll:
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door MarjanR »

Hihi, heerlijk zo'n kat.
Maarja, wel lastig voor in situaties zoals deze.

Succes met de zoektocht, ik hoop dat je er snel een vindt die langs wil komen
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door pearlsofpassion »

Hij moet toch echt een DA zien hoor!
Het vel van katten is helemaal anders dan dat van konijnen. De huid groeit bij katten te snel dicht waardoor je dus abcessen krijgt (bij konijnen komt het meestal niet van verwondingen maar van binnenuit). Bij een abces, en zeker eentje dat al open is moet er een speciale bijtende vloeistof in gespoten worden om het helemaal proper te houden. Anders dringt het steeds dieper in het weefsel van je kat en blijft het duren tot de ontsteking uiteindelijk in zijn bloedbaan zit (en dan duurt het niet lang meer... )
Meestal wordt dit wel onder verdoving gedaan. Dus dan moet hij enkel een spuitje krijgen waar hij iets van merkt.

Ik heb het overlaatst meegemaakt met een zwerfkater die in mijn tuin zat en 3 abcessen in verschillende stadia had. We waren echter zo dom geweest hem eten te geven voor we naar de DA konden (was zondag) want het arme dier was helemaal uitgehongerd. Daardoor kon hij echter niet onder narcose (DA zei dat het door zijn toestand mss nog wel het beste was) en heeft hij dus vreselijk afgezien.
Het was wel een schatje, maar bij zo'n pijn wordt elke kat wild! (echt hartbrekend, maar kon echt niet anders... ) Als je een kat echt goed bij het nekvel vast hebt kan hij geen kant meer op en je niets doen! Je moet alleen zien dat je niet lost (en bij mij begon mijn hand wel wat te zweten na een tiental minuten, dat was wel moeilijker), maar dan kan hij niet bijten nog krabben, nog zich losrukken. Ik heb het zelf gezien. Ik ben er zonder krabben of beten vanaf gekomen... (de DA zei wel dat ze onder de indruk was dat ik het zo goed vasthield omdat hij echt wel vreselijk deed)

Ik zou in jouw geval (als zijn toestand het toelaat) hem wel onder narcose laten brengen. Maar als dat niet lukt, toch goed bij het nekvel laten nemen (als je zelf niet zeker bent van jezelf dat je niet gaat lossen, laat het dan door iemand doen die weet wat ze doet) en ZONDER handschoenen, anders kan je hem nooit stevig genoeg vasthouden. Zeker zijn dat je hem van de eerste keer goed vast hebt! Dat je niet halverwege moet herpakken.
Maar het doet echt ongelooflijk veel pijn!

Veel succes! Ik hoop dat je hem behandeld krijgt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9386
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem een 2 weken werkende ab spuit laten geven. En dan na twee weken herhalen. Ik heb er hier een van 13 die ook onhandelbaar is bij dwang. Mijn dierenarts haar arm lag aardig open, maar ik maar er nog steeds wel komen hoor.
Ik zou een afspraak bij een andere dierenarts maken en met hulp van iemand hem in een draagkooi loodsen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door Cari »

puksji schreef: De laatste keer dat ik met hem bij de DA was heeft hij die zo bang gemaakt dat ze hem nooit meer durft aan te raken, en terecht.
Als zij de kat kent en weigert, zou ze, na uitleg van jouw verhaal. misschien wel bereid zijn je een antibioticumkuurtje mee te geven. Misschien na het zien van een duidelijke foto van het abces, is dat mogelijk? Je doet er zelf al alles aan om de boel open en scchoon te houden. Een andere optie is iets kalmerends in zijn eten en dan mee naar de da. Die zal hem echter wel moeten verdoven, en dat lijkt me voor dit beestje zeker geen aanrader meer. Ook als de da thuiskomt, wordt het een drama.
Ik zou proberen ergens een antibioticumkuurtje te versieren.

Wat Valerie zegt, ben ik het ook wel mee eens, maar ik denk dat dit echt een speciaal geval is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik weet wel dat het met zijn leeftijd moeilijker wordt, maar ik ben gewoon bang dat je het zelf nooit schoon genoeg kan houden, en niet diep genoeg ontsmet en dat het naar binnen uitbreid....
Als het zelf al open gegaan is, zit het waarschijnlijk al in een redelijk ver stadium...
Hoe dik is de etter? Als die nog lopend is, zal het nog wel lukken, maar als het eerder stroop is, is het toch wel al ver gevorderd ... en dan vrees ik ervoor...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door Cari »

Ja, alles scenario's zijn akelig :-( . Waarschijnlijk is de wond inderdaad iets ouder. Aan de andere kant, tussen oor en oog kan de huid niet echt rekken en valt het misschien wel weer mee. Ik denk dat je het beste even kan rondbellen (en toen was het net weer zaterdag... :???: ) en tot dan de wond zo goed mogelijk open en schoon houden. Ik hoop dat je een oplossing vindt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door puksji »

@pearlsofpassion:
Dat is het punt hè, deze kat in de houdgreep nemen, zal wel lukken, maar dan zit ik vrijwel zeker met een dode kat, omdat hij die stress die hij daarbij krijgt niet meer kan hebben.
Een narcose gaat zeker niet meer, dat zei mijn DA de laatste keer al.
Daarom mijn vraag, 'hoe ga ik dit doen?'
Er zit geen zwelling en de plek is schoon, de pus is heel dun.

Ik heb enrofloxoral in huis voor de konijnen, zou ik dat aan hem kunnen geven? Dat krijgen konijnen ook bij een abces.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door MarjanR »

Ik zou dat niet zo snel doen Puksji.
Eerst overleggen met een arts!!!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe ga ik dit doen? Kat 20 jr abces op kop

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dan zou ik waarschijnlijk gewoon doen zoals je bezig bent...
Misschien inderdaad raad vragen aan vele verschillende DA'n, gewoon om zeker te zijn dat we geen opties over het hoofd zien...
En verder, gewoon hopen dat het nog niet oud is, en dat het niet te diep zit. Ik weet niet juist hoe je het uitkuist, maar ik zou er met een spuitje ontsmetting in spuiten, en niet met een watje of doekje of zo uitkuisen, dat is niet voldoende. En dan hopen dat het onstsmet geraakt in alle kleine gaatjes vanbinnen.
Ik denk ook dat dit het soort wond is dat je open moet laten genezen. Dat komt er op neer dat je hem een paar keer per dag moet uitspuiten met lauw water, om hem schoon te houden, en dan minstens een keer per dag ontsmetten. Dan zou hij heel stillaan mooi moeten genezen van binnenuit. (je ziet het wel eens op tv....)
Als je hem dicht laat gaan aan de huid begint alles binnenin weer te zweren en krijg je weer een abces (en erger wss) dus dat mag zeker niet.

Dat middel voor de konijnen, moet je eens lezen waar het juist voor is en wat het doet.
Ik verwacht dat het wondhelend is, en dan zou ik het om bovenstaande redenen niet doen.... Pas helemaal op het einde als het enkel nog over de huid gaat die moet dichtgroeien, zou ik zalf gebruiken...
Het kan wel zijn dat het een putje blijft, maar dat zal je wel niet kunnen schelen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie