4 katten ondertussen aan de diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Anne »

Na een weekje aanzien kom ik hier om advies, meedenken en tips vragen.
Ik heb ondertussen het een en ander over diarree gelezen maar ben er nog niet achter wat het bij ons is.
Even een korte voorgeschiedenis:
Goeie poep, goed eten, goed drinken.
Ondertussen twee nieuwe kittens die 1e enting hebben gehad.
Na de antiwormkuur begint 1 van de twee met diarree: Hummel. Ze hebben dan ook hun 2e enting gehad.
Na een ontlastingsonderzoek komt naar voren dat hij nog vol met spoelwormpjes zit en alle katten worden hier behandeld met profender.
Ondertussen blijft Hummel aan de diarree, natvoer laat ik al achterwege en Happy en Casper beginnen ook met diarree. Bij hun laat ik het natvoer ook achterwege en na overleg met de da gaan de katten die diarree hebben over op hypoallergene voeding. Dat is nu een week geleden.
Hummel poept nog steeds een brei achtige substantie en de anderen ook.
Hobbel ( 4e kat) heeft sinds eergisteren ineens ook diarree en die is ondertussen ook over op hypoallergene voeding.
Gisteren opnieuw ontlasting gebracht en er komt naar voren dat het geen gardia is.OOk zijn er geen wormpjes of eitjes gevonden.
Advies: verder onderzoek niet nodig en het is voedingsgerelateerd.

Wie heeft er ook zoiets gehad?
Ik heb op verder onderzoek aangedrongen omdat de vier katten goede ontlasting hadden.
Ze hebben de ontlasting opgestuurd voor verder onderzoek naar mogelijke parasieten,
helaas hadden ze deze mogelijkheid in eigen praktijk niet, maar de uitslag kan nog wel een dag 0f 6/7 duren...

katten zijn gewoon actief, eten goed en drinken goed. Ze zien er niet ziekelijk uit.

graag advies....

ze krijgen dus alleen hypoallergenic van royal canin en verder geen tussendoortjes en natvoer e.d.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door pearlsofpassion »

En is er getest op andere bacteriën of virussen dan Giardia? Is er bloedonderzoek gedaan? Misschien best van Hummel omdat het bij hem al het langst is...
In het bloed wordt een infectie snel waargenomen.

Als het voedselgerelateerd zou zijn, zou het bij je andere katten (Hummel misschien ander verhaal) minstens moeten overgaan als je terug gewoon voer geeft wat ze al jaren goed eten...

En anders hebben ze een infectie met iets gehad waardoor hun darm nog steeds beschadigd is en nog moet herstellen... Maar dan denk ik dat je beter voor sensitive voer kan gaan dan voor hypo-allergeen (wat willen ze daar eigenlijk mee bereiken, want het gaat hier toch niet over allergie? hoogstens intollerantie, maar daar helpt hypo-allergeen toch ook niet tegen).

Heb je al eens een second opinion aangevraagd?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Anne »

Ja de ontlasting wordt nu dus onderzocht op parasieten, virussen en bactieren.
Ik mag voorlopig geen ander voer geven omdat dat ook weer diarree kan veroorzaken..
Ze vermoeden dat er iets in het lichaam zit waar ze niet tegen kunnen.

Bloedonderzoek daar hebben ze het niet over gehad maar ik denk dat dat wel gaat gebeuren als er niks uit deze test naar voren komt.

Second opinion heb ik nog niet overwogen, eerst deze uitslag en vervolg behandeling maar afwachten

Ze willen Hobbel en Hummel opnemen als het slechter gaat, heb het advies gekregen ze goed warm te houden en veel rust.
Ik zei dat ze er niet ziekelijk uit zagen maar volgens hun zijn ze wel ziek omdat ze diarree hebben.

Ik hou het in de gaten :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Cari »

Er klopt geen iota van. Je maakt mij niet wijs dat ze alle 4 ineens allergisch zijn :???: . En wat Valerie al zegt (en ik ook al eerder zei) , hypo-allergeen voer is niet de oplossing hiervoor. Allergie geeft vooral huidproblemen. Sensitive is gericht op maag-darmproblemen.
Ik mag voorlopig geen ander voer geven omdat dat ook weer diarree kan veroorzaken..
Ze hebben al diarree, dus waar slaat dat op?
Rare arts hoor... zou voor een second opnion gaan.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Anne »

Wat ik ook ga doen als er niks uit die test naar voren komt!! Ik denk dat een andere dierenarts ook eerst zo'n test wil doen!

Ik zie ook geen verschil met hypoallergene voeding of hun gewone voeding, er is brijachtige ontlasting met veel vocht, alleen de kleur is nu lichter!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Catfish »

Opeens 4 allergische katten lijkt ook mij erg stug. Vooral omdat ze eerder allemaal mooie keuteld draaiden.
Ze hebben iets in hun lichaan wat er niet hoort. En het is in ieder geval besmettelijk, dat kan haast niet anders. Wat het is? Geen idee...
Eén van je honden heeft ook diarree toch?
Ik zou je ook een second opinion aanraden! Maar lees net dat je dat gaat doen. Goede zaak! Rare dierenarts...
Enne... Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Cari »

Ze hadden geen metrazol gehad hè? Dat lijkt me toch een absolute aanrader :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door MarjanR »

Ik denk niet dat het een oplossing is, maar je zou misschien rijstewater kunnen geven.
Baad het niet dan schaad het niet, toch

En ja, ik zou toch ook over gaan op sensitive ipv hypoallergeen.
Ik heb er verder (gelukkig) geen verstand van.
Ik heb wel 1x vier katten gehad aan de race, maar dat was met rijstewater zo over.
Denk dat 1 even niet lekker was ofzo.
Dit lijkt me iets anders, toch.

Kun je vragen aan je da naar metrazol?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door castratenkoor »

Misschien een rare gedachte maar is het voer niet bedorven, of over de houdbaarheidsdatum of de zak zat niet goed gesloten toen je hem kocht......het is maar een idee.

Ik heb wel eens voer gehad waar houtkevertjes in bleken te zitten, toen voelden alle katten zich ook niet zo fijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Anne »

Misschien wel Dinie!! Ja daar moet je maar opkomen! Ik bewaar het voer in een luchtdichte ton, heb de zak al weggegooid dus kan niet naar de datum kijken maar stel dat dat zo is geneest het dan weer vanzelf?

Rijstewater heb ik al geprobeerd Marjan :-x De enige die daar van wilde drinken waren de honden :evil:
Rijst over het voer was ook geen succes, ze aten er omheen!

Ik heb de da gebeld en gevraagd naar metrazol maar ze zijn bang dat het averechts werkt en ze hopen voor het weekend de uitslag te hebben.

Ik heb ze ook gevraagd waarom ik hypoallergene voeding moet geven inplaats van sensible en ze blijven erbij dat hypo beter is.
Ik heb verder goede ervaringen met onze da, ik ben ook heel content over ze, vooral de opvang van Destin toen hij zo gewond was, dus moet ik er maar vertrouwen in hebben dat ze het beste met onze katten voor hebben.
Toen Joep zulk diarree had was dat binnen 1 dag over nadat hij was over gezet op het hypoallergene voer terwijl de sensible die ik daarvoor had geprobeerd dat niet voor elkaar kreeg :???:

@Catfish: Lola is gelukkig weer helemaal beter, geen diarree meer, geen overgeven meer en ze is weer aktief

Heb net weer de da gebeld, ik heb een kale plek op Hummelsrug ontdekt!! De da denkt dat het van de profender kan komen maar het zit iets onder zijn rechter schouderblad, terwijl de pipet in zijn nek is gegeven!! Ik ga de andere katten ff controleren :-(
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door MarjanR »

Och, meis. Wat een zorgen he.
Ik leef met je mee, maar ik heb geen tips verder.
Sorry :(
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Peet »

Wat een ellende zeg. Aan de ene kant is het te hopen dat er iets uit het onderzoek komt waar je gericht iets mee kan.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Admin »

Anne schreef:Ik heb ze ook gevraagd waarom ik hypoallergene voeding moet geven inplaats van sensible en ze blijven erbij dat hypo beter is.
Sensible is voornamelijk voor een gevoelige spijsvertering, terwijl hypoallergeen voer geen enkele allergische reactie zou moeten veroorzaken. Het geven van hypoallergeen is hoofdakelijk bedoeld om allergie uit te sluiten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door Anne »

iedereen bedankt voor het meedenken.
Het kale plekje wat Hummel heeft wordt niet groter en hij is de enige met een kaal plekje.
Dat is het alleen nu pas zie, dat vind ik vreemd.
Ik vermoed dat het v.d. profender komt die hij al weer 2 en een halve week geleden heeft gehad.

Anyway, ik heb besloten de uitslag af te wachten.
Ik weet hoe Hummelsontlasting eruit ziet ( nog steeds 1 grote drap)
weet alleen niet hoe Caspers ontlasting eruit ziet omdat die drappen zoveel op elkaar lijken.
Vanmiddag heb ik voor het eerst gezien wat Happy voor ontlasting produceert, dat is niet al veel beter, het ruikt niet eens naar een drol en is groenig maar de voeding is ook licht van kleur.

Ik hou jullie op de hoogte

EEN DAG LATER:
Ik heb na wikken en wegen toch maar besloten de sensible uit te gaan proberen.
Heb er over gegoogled en er stond iets bij over katten met gevoelig maag darmstelsel vaak aan de diarree e.d.
Casper heeft wel eens vaker zachte ontlasting gehad en toen Happy nog klein was kon hij ook al niet tegen natvoer...
Misschien zijn Hobbel en Hummel ook wel gevoelig na alle ellende die ze al mee hebben gemaakt er is er geen parasiet of bacterie aanwezig...
Anyway, het word vanmiddag bezorgd hopelijk en zou ik het nog moeten mengen eerst met de hypoallergene voeding? Ze hebben toch nog bagger, brei, schijtdiarree :twisted:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: 4 katten ondertussen aan de diarree

Bericht door MarjanR »

Bagger, brei, schijtdiarre... wat heerlijk omschreven Anna :lol:

Joh, ik zou voor de bagger, brei, schijtdiarre niet mengen.
Maar dat is mijn idee :???:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie