Schildpadpoes en kitten (kater)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door pearlsofpassion »

Niets forceren hoor! Het is niet belangrijk dat ze het doen, ik zou gewoon verwachten dat ze dat al zouden doen als ze tegelijk eten zouden krijgen. Maar het is niet nodig hoor! Het zal later ook wel niet zo zijn...

Gewoon nog een beetje geduld koesteren, het komt wel goed, maar verwacht het niet deze week nog, eerder deze maand of zo...
Gewoon veel aandacht geven en veel spelen met Duvel (zodat hij haar niet opzoekt). Je kan je poesje niet genoeg verwennen nu hoor! Hoe beter ze zich voelt, hoe sneller ze zich goed zal voelen bij Duvel. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Het is lastig, maar we moeten het inderdaad niet forceren. Net even wezen kijken, Duveltje ligt in mandje waar Pipo normaal in ligt, en Pipo ligt op een halve meter op bed lekker te slapen en lijkt zich niks van Duveltje aan te trekken.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Hoi allemaal,
Er zijn weer wat ontwikkelingen tussen Pipootje en Duveltje. Op advies van velen hebben we gisteren op wat speeltjes valeriaan gedaan ook in handdoekjes in de mandjes.

Gisterenavond heeft Pipootje voor het eerst weer gespind tijdens het knuffelen, dat was wel beneden terwijl Duveltje boven in het mandje lacht te slapen. Toen we wilden gaan slapen wilde Pipo eigenlijk niet meer naar boven, waarschijnlijk omdat Duveltje daar zat. Maar uiteindelijk is ze toch meegekomen.

Tijdens het slapen is Pipo op bed komen liggen tegen ons aan en er heel de nacht niet meer afgekomen en Duveltje heeft wat gespeeld en in het mandje geslapen. Het is wel zou toen ik Pipo aan het aaien wat op bed en Pipo spinde, dat Duveltje erbij wilde en toen was het vanuit Pipo blazen en een poot.

Vanmorgen heeft Pipo een klein beetje schuim overgegeven, zou dat door de Valeriaan kunnen komen? Wel is Pipo al wat nieuwsgieriger richting Duveltje en gaat op plaatsen snuffelen waar Duveltje geweest is, Duveltje doet dit al sinds het begin. Pipo volgt wel constant wat Duveltje aan het doen is, soms met een defensieve houding, soms agressief maar nu ook vaker gewoon met staartje keurig omhoog.

Duveltje lijkt geen kittenbrokjes te eten, hij eet alle bakjes leeg waar het niet bij zit. Duveltje eet echt heel veel. Maakt dat uit?

Pipo is een poes met gewoontes, namelijk 's-ochtends het vrouwtje overal achterna lopen -> dat gebeurde vanmorgen gelukkig weer. Dan wat eten/drinken (niet zo veel want Duveltje was in de buurt), daarna de kattenbak op (wel de andere) en daarna op de plank krabben voor de nageltjes. Dus dat lijkt ok te gaan.

Verder hebben ze bijna samen gespeeld, natuurlijk nog niet met hetzelfde speeltje want dat durft Pipo nog niet. Maar Pipo maakte wel aanstalte om er achteraan te gaan, en gaf zelf aan zin te hebben om te spelen.

Het lijkt wel dat Pipo iets aggressiever wordt van Valeriaan?
Hoe nu verder? En hoe nu verder met Valeriaan?
Ook nog een Feliwaystekker aanschaffen?

Liefs,
Frans en Christel
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Adriana »

best wel goeie berichten, er is interesse en weinig agressie en in ieder geval geen angst.
k zou even wachten met feliway, dat is behoorlijk duur en bij jullie lijkt het me niet echt nodig. wordt Pipo agressiever of actiever van valeriaan? de ene soort verschilt ook nog wel van de andere, missch nog een ander merk aanschaffen en twee flesjes is altijd wel handig.
katten kunnen om allerlei redenen beetje overgeven, stress, honger enz. als het eenmalig blijft dan maar geen zorgen maken.
gelukkig komt Pipo beetje in haar oude doen terug en dat is altijd prettig.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Goedemorgen Adriana,

Pipo lijkt wat agressiever te worden en minder bang door Valeriaan. Of het echt door Valeriaan komt, weet ik niet hoor. ;-)
Ik vind het alleen lastig omdat ik nergens kan vinden hoe met Valeriaan om te gaan.

Groetjes,
Frans
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door pearlsofpassion »

Na heel hard zoeken moet je het wel kunnen vinden want ik heb het ook ooit gevraagd ;-)
Van valeriaan worden ze inderdaad iets opgewondener, maar wat jij als aggressiviteit interpreteerd kan ook speelenergie zijn.
Als ze gewoon mept, of achter hem aangaat is het spelen, als ze krijst en nagels gebruikt is het aggressie. Er zijn veel baasjes die de fout maken in te grijpen bij speelgedrag, maar dat mag je dus absoluut niet doen!!! Dat is juist super positief! Als je het verstoord verstoor je de hele mooie relatie tussen hen beide. Het ziet er naar uit dat dat bij jou snel het geval zal zijn dat ze gaan spelen, dus laat ze maar mooi doen.
Later zal je waarschijnlijk ook wel denken dat ze te hard speelt (en dat ze hem aanvalt) maar zolang geen van beide krijst (of piept) is er niets aan de hand. En ook kan er af en toe wel eens een piep van Duvel vallen, dat is het niet erg....
Spelen is nu eenmaal schijnvechten en schijnaanvallen... ;-) en het gaat er soms hard aan toe, maar daar kunnen ze wel tegen en dat vinden ze wel leuk ;-)

Het is ook normaal dat Pipo nu wat aggressiever speelt met haar speelgoed door de spanning ivm de komt van Duvel. Hetzelfde effect krijg je door de valeriaan, maar daardoor krijgt ze haar spanning kwijt en wordt ze verder ontspannener. Dat effect mindert ook snel! De eerste keer is de reactie steeds wat heftiger... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Bedankt wederom voor jullie reactie. We hebben nog wel iets waarvan we niet weten hoe er mee om te gaan. Als we gaan slapen dan komen ze alletwee naar de slaapkamer het liefste op bed. Echter Pipo pikt dit niet, maar ik begrijp eigenlijk niet ingrijpen en laten gebeuren?
Mogen we wel met Pipo naar boven lopen als ze niet durft of.....?
Verder valt ons op dat Duveltje best veel eet, meer dan mag en helaas niet de kittenbrokjes. Iemand tip om daar mee om te gaan of kan dat geen kwaad?

Liefs,
frans en christel

ps. valerie, ik heb het topic over valeriaan nogmaals doorgelezen echt begrijpen doe ik het niet helaas. mijn vraag is eigenlijk wat besprenkel je met valeriaan en hoe vaak? speeltjes en doekje druppeltje begrijp ik, maar moet ik ook de mandjes en de kattenbakken besprenkelen?
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door pearlsofpassion »

Kattenbakken niet hoor. Mandjes mag wel. Hou er gewoon rekening mee dat ze ermee kunnen gaan vechten of aan pulken. Dus gewoon niets dat niet kapot mag, voor de rest maakt het niet uit.
Katten gewoon laten doen en niet ingrijpen. Ze moeten het zelf uitmaken, daar kan je niet in helpen.
Er zijn wel meer kittens die geen kittenbrokken willen eten en de adult zijn bijna altijd lekkerder. Je kan dan kitten-natvoer geven zodat ze toch alles nog goed binnen krijgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door MarjanR »

Ik heb valeriaan wat vlekt, dus misschien ook niet op spullen sprenkelen (enkele druppels) die niet vies mogen worden. Een oude handdoek of een speeltje van d ekat zelf is een goed idee?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Thnx. Gaan we zeker doen. Het is trouwens vandaag voor het eerst dat ze overdag de hele dag alleen zijn dan kunnen we ook niet aangrijpen of willen ingrijpen. Hoe vaak moet je speeltjes etc met valeriaan bedruppelen?
Erg fijn te horen over de brokjes.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door pearlsofpassion »

Twee keer per week is naar het schijnt voldoende. Het blijft wel een paar dagen hangen.
Ikzelf heb hier een zakdoek die ik besprenkel en die ligt op de mat voor de stoof en dat vinden ze super leuk!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Super. Vind het wel spannend hoor nu ik overdag niet thuis ben. Is de eerste dag sinds afgelopen donderdagavond.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Adriana »

hahahaha! eindelijk het rijk alleen zullen ze denken.
zoals Valerie ook al aangaf, in kittenbroks zit wat meer vet, fosfor en calcium maar hier pruimen ze ze ook niet en ik weet uit bloedonderzoek dat de calc en fosforwaardes goed zijn, dus krijgen ze ze hier niet meer en ik koop ze ook niet meer.
ik geeft ze een aantal soorten en dat gaat goed en ze hebben ook hun voorkeuren en zolang ze allemaal verantwoord zijn vind ik dat prima. bovendien gaat het in vlagen dat ze dan Hills indoor en vervolgens weer Almo holistic verslinden. en daarna weer Sanabelle of allemaal Animonda integra, wat de nieren spaart. en ik let erop dat ze goed drinken en plassen en hun kip opsmikkelen..
hier heeft mijn oudste kater alles en iedereen een tijdje het bed af gemept maar op den duur sleet dat en mits aan hoofd- en voeteneind en ver uit elkaar mochten er na verloop van tijd wel meer katten op bed..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

hahaha inderdaad, zou ik ook denken het rijk heerlijk alleen.
ik leer veel hier erg belangrijk van de brokjes om te weten. thnx.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Frans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 nov 2010 08:57

Re: Schildpadpoes en kitten (kater)

Bericht door Frans »

Update. Gisterenavond kwamen we thuis, en Pipo kwam meteen naar beneden dat deed ze vroeger ook, maar sinds Duveltje er is eigenlijk niet. Duveltje lag weer lekker in het mandje. Zo te zien was er redelijk gespeeld de speeltje lagen her en der op de boven verdieping. Na het eten, kwam Duveltje naar beneden om de boel daar te verkennen. Het typische is dat Duveltje precies naar de plekken loopt waar Pipo net daarvoor geweest is. Duvelt heeft wel even aan de muren gekrapt, maar naar rustig een paar keer Duveltje nee dat mag niet gezegd te hebben, deed Duveltje het niet meer. Pipo flink geaaid natuurlijk, heerlijk aan het spinnen terwijl Duveltje rondliep. Pipo beloond met een snoepje want niet geblazen of gegromd richting Duveltje. Duvelt ging daar na keurig op een dekentje zitten twee meter verder op een stoel. Dat deed Duveltje erg goed en lang dus ook een klein snoepje voor Duveltje. Na een tijdje vertrok Duveltje naar boven om lekker te gaan luieren in het mandje. Toen wij naar boven gingen wilde Pipo al iets makkelijker mee dan de dagen ervoor. Pipo heeft op bed geslapen en Duveltje in het mandje. Toen Duveltje op pad ging, ging Pipo wel snuffelen bij het mandje (Pipo snuffelt veel waar Duveltje geweest is en als Pipo Duveltje een tijdje niet gezien heeft gaat ze als een speurhond op zoek). Tot nu toe erg top gegaan. Vannacht om 5 uur ging het eventjes mis. Duveltje moest naar kattenbak en pakt gewoon de kattenbak waar Pipo vlakbij ligt, maar Pipo moest ook. Dus Pipo blazen richting kattenbak en gaf de kattenbak een paar poten, Duveltje poepte rustig door en ging daarna weer rondlopen. Pipo ging ook, maar toen Pipo eruit kwam lag Duveltje op de plaats op bed waar Pipo heel de nacht gelegen had. Pipo durfde er niet op of bij, dus liep ze naar mandje waar Duveltje heel de nacht had gelegen maar ze ging er niet in. Pipo heeft toen een halfuurtje door het huis gelopen en kwam daarna via de andere kant het bed op. Dat werd even heibel natuurlijk want Pipo wilde op haar plek liggen. Blazen en grommen, geen pootjes. En Pipo had haar plaats terug. Wij hebben ons er niet mee bemoeit. Vanmorgen lagen zowel Pipo en Duveltje op, wel ver van elkaar. Tijdens het eten is er nog wel wat geblazen en gegromd door Pipo, maar dat komt meer omdat Duveltje het liefste eet uit bakje waar Pipo uit eet.
Knuffel Pipo (7jr) & Duveltje (12 weken)
Plaats reactie