Wie kan Dexter aan?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 759
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Dat meen je niet :shock: Dat had het asiel wel even duidelijker mogen uitleggen. Ze deden het aan mij voorkomen dat ze het nu hadden en eenmaal behandeld het weg was, vandaag werd tussen neus en lippen door verteld dat hij het met stress wel terug kan krijgen.

Ik heb hier al een blaasgruiskitten zit, nu nog een met niesziekte...
Ik las net ook dat je een nieuwe kitten in het huishouden een week tot na de 2e vaccinatie apart moet houden van de rest.. Waar ben ik aan begonnen? Ik wil niet dat Dex hier onder lijdt, want die heeft al genoeg aan z'n eigen ziekte.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien eens naar de DA bellen? Ik weet er ook het fijne niet van, maar ik weet wel dat niesziekte een verzamelnaam is voor allerlei ziekten. Daarom is het ook soms erger dan anders...
Ik meen dus dat er een bepaalde niesziekte is die steeds kan terugkomen, maar dat dat niet zo hoeft te zijn (dat heeft mijn DA gezegd als ik het goed begrepen heb). Maar ik ben dus niet zeker ...

Maar zelfs als hij chronische niesziekte zou hebben, moet je daar niet steeds mee naar de DA hoor! Zolang het niet te erg wordt, gaat het vanzelf snel terug over. Wel elk jaar inenten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 759
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Oke, net het 22-pagina-tellende topic over niesziekte hier gelezen...

Mijn vriend is ook net thuis, we hebben erover gesproken en we hebben besloten het niet te doen :(

De vaagheid van het asiel (nu komen ophalen, een kitten met niesziekte door wind en kou..) het niet duidelijk zijn in de besmettelijkheid van niesziekte (ik heb ze verteld dat ik een kitten van 7 maanden hier heb)
MAAR vooral het feit dat Dexter echt absoluut niet besmet mag worden; want lage weerstand is weer kans op blaasgruisaanval. Voor the sake of Dexter neem ik Sparta niet in huis...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door pearlsofpassion »

Oei....
Heb je het er met je DA over gehad?

En op de kattensite zelf staat ook een heel artikel over niesziekte...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 759
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Nee, da is niet te bereiken nu, alleen voor spoedgevallen.

En die 22 pagina's heb ik hier op dit forum gelezen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik bedoel op de kattensite zelf, niet het forum...

Ik zou het er eens met je DA over hebben want er zijn nogal veel kittens in asielen die met niesziekte in contact komen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 759
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Ja, ik bedoel op de kattensite zelf, niet het forum...
oh zo... ga ik dat ook nog even doen.
Ik kan m'n da pas maandagmiddag weer bereiken en dan zou ik het kitten al opgehaald moeten hebben... Nu kan ik het natuurlijk aan de da van het asiel vragen, maar eerlijk gezegd ben ik bang dat die het toch niet zo erg laat voorkomen omdat ze van de kittens afwillen.

Vlekkie zat in een gezin, niet in het asiel, dus ik zit erover te denken toch hem te nemen, die was helemaal gezond en had de entingen al gehad.
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Aziraphale »

Hier hebben ze allebei flinke niesziekte gehad. Het komt enorm veel voor (tegenwoordig?) bij asielkatten. Opzich valt het erg mee, vooral als ze ingeënt zijn. Dex heeft toch al z'n entingen? Het is vooral naar wanneer ze nog niet volledig geënt zijn, dan reageren ze veel heviger.
Ik snap je punt wel, met name over de vaagheid vh asiel. Maar niesziekte is echt veel voorkomend (vooral bij asielkittens nu) en het hoeft echt niet steeds met AB te worden behandeld.
Hier zijn ze nu allebei geënt en Bella niest weer wat, maar is niet tevergelijken met voor de enting.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door castratenkoor »

Misschien niet zo'n gek idee gezonde Vlekkie te nemen. Je loopt absoluut het risico dat ze chronisch niesziekte houden. Daar kun je tegen enten wat je wilt dat dragen ze bij zich.
Sterkte met beslissen, jeetje, moeilijk zo zeg......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Cari »

Kittens in asiels hebben heel vaak niesziekte en dat zijn zeker geen katten die allemaal de rest van hun leven hier nog last van hebben. Niesziekte wordt bij direkte behandeling vrijwel niet chronisch. Ik denk zelfs dat dit kitten een hele sterke weerstand heeft, als hij als enige er goed uit zag en ook als enige nu weg mag. Tenminste, als hij al langer bij de zwarte kittens zit, anders zegt het natuurlijk niets. Maar ik begrijp je bezorgdheid en mijn advies bllijft altijd: bij twijfel niet doen!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door pearlsofpassion »

castratenkoor schreef:Misschien niet zo'n gek idee gezonde Vlekkie te nemen. Je loopt absoluut het risico dat ze chronisch niesziekte houden. Daar kun je tegen enten wat je wilt dat dragen ze bij zich.
Sterkte met beslissen, jeetje, moeilijk zo zeg......
Met enten zorg je er gewoon voor dat het niet te ernstig wordt als ze het krijgen. Daar vermijd je dus mee dat het escaleert in een kat die de hele tijd met een snotneus rondloopt. Dus zeker bij chronische katten is het jaarlijk enten belangrijk...

Ik sluit mij trouwens aan dat ik denk dat het pas chronisch wordt als het niet goed behandeld wordt. Ons Kleintje heeft het heel waarschijnlijk en heeft tot ze 5 was geen inenting gehad... Wel geregeld eens verkouden rondgelopen natuurlijk...
Dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren met behandeling, maar ik denk ook echt niet dat het bij al die kittens chronisch wordt... Hier heeft Luis trouwens geen verleden van niesziekte in het asiel (of toch niet dat ik weet :???: ), wel is er bij zijn inentingen iets niet helemaal juist gegaan want hij moest zijn tweede nog hebben op 15 weken..., maar niest hij ook wel eens als Kleintje er last van heeft (even niezen, meer niet en ik doe er dan ook niets aan). Bij Cuzco merk ik nooit iets... en die heeft zijn inentingen op 9 en 12 weken gehad...

Er is natuurlijk geen zekerheid, maar ik zou vooral eens nagaan wat het effect zou zijn op Dex zijn gruis als zijn vriendje niesziekte zou hebben. Want ik ga er eigenlijk wel vanuit dat hij het als hij goed ingeënt is niet gaat overkrijgen (en zeker niet chronisch!)

Vlekkie leek me ook goed, maar je had bij deze ook zo'n goed gevoel....
In de andere asiels nog eens gaan kijken is ook een optie natuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 759
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Lovecat »

Nouja, nu klink ik misschien stom, maar na de ellende van Dexter wil ik deze keer genieten van de binnenkomst van een kitten, niet meteen weer een zieke erbij waar ik steeds mee naar de da moet, is voor de introductie ook niet ideaal.

Ik ben bang dat Dex het wel overkrijgt, want ik lees nu heel veel over katten die het toch krijgen ondanks entingen. Dex heeft ze ook niet op 9 en 12 gehad. Ik heb de 2e enting zelf laten doen en dat was met 16 weken toen hij hier net was. Ik vind het gewoon zonde om een gezond niesziektevrij kitten nu aan te steken met een ander ziek kitten..

Ik zit er inderdaad aan te denken weer verder te gaan kijken. Ik heb net mail gehad van de kittenmand. Daar zitten alle kittens in gastgezinnen (minder kans op ziektes). Ik had gereageerd op een katertje van 4 maanden. De vrouw die me terugmailde zei; misschien is het niet zo verstandig, aangezien Dex wat pittig is, daar zo'n jong kitten bij te zetten... terwijl ik juist steeds het advies krijg, wel een jonger kitten erbij te doen (niet van 2 maanden, dat snap ik).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Cari »

Ik ben het echt niet met die vrouw eens. Met een oudere kat vraag je om problemen. En nogmaals: hoe een kat zich naar mensen toe gedraagt, zegt NIETS over hoe hij zich naar andere katten of kittens gedraagt. Een kitten vormt geen bedreiging en haalt geen agressie naar boven. Ik kan me in het asiel een geval herinneren van een kater die wel met alle katten op de vuist wilde, echt zo'n doorgewinterde ruziezoeker. Hij deed het perfect in het kittenverblijf, geen enkel probleem gehad :lol: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou terugmailen en uitleggen dat Dex vooral pittig is naar jou toe en heel erg speels en misschien wel wat druk. Dat hij hier al 3 maand alleen zit en dat dit zijn terrein is. Dat je niet zeker weet dat hij ook erg hard gaat reageren naar een kitten, maar dat je wel verwacht dat hij de baas gaat willen spelen en dat je daarom beter een paar maand onder zijn leeftijd kan blijven. Dan voelt hij zich minder bedreigd en dus gaat een kitten van 4 maand juist minder hard tegen hem op moeten kunnen dan een kitten van 6 maand (wat hij dan wel gemakkelijker als bedreiging gaat zien).
Misschien moet hij even zijn eigen kracht leren kenne, maar verwacht je echt dat hij de kitten expres pijn zou gaan doen? Hij zal toch wel stoppen als de andere piept? Hij is toch geen slecht karakter? Toch geen pestkop? Hij wil gewoon lekker spelen, en dan ben je ook beter af met eentje van 4 maand (die zeker nog lekker speels is).
Hier was Luis wel maar 3 maand en Cuzco 10, en dat ging van in het begin perfect met spelen! Ze leren heel snel hoe hard ze mogen zijn...
Cuzco is niet vinnig, maar hij wou wel heeeel erg graag een vriendje hoor! Dus hij kon al niet wachten. De tweede dag hier waren ze al aan het rollebollen en de eerste dag werd er al wat aftastend met een pootje gemept. Luis was natuurlijk wel een kitten dat aan niets anders kon denken dan spelen en onderzoeken. Daar hadden we ook speciaal op gezocht, om zeker te zijn dat van Luis zijn kant al geen problemen zouden komen ivm blazen, bang zijn of niet willen spelen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie kan Dexter aan?

Bericht door Anne »

Wat raar dat je gereserveerde kitten ineens op stel en sprongen weg moet :shock: Zoiets behoort toch in goed overleg te gaan?
Toen wij Hobbel hadden gereserveerd moest ze eerst nog geent worden en toen na een paar dagen toen ze zeker wisten dat ze er niet ziek van werd ( ze werd met een verzwakt levend virus ingespoten) mochten we haar komen halen wanneer het ons uitkwam!!
Met hUmmel net zo!!
Ik kan me voorstellen dat je het er niet mee eens bent, kunnen ze het kitten nog niet een weekje houden tot dat is vastgesteld dat er echt geen sprake meer is van een niesziekte?

Hummel heeft chronische niesziekte, zo niest hij af en toe en in het begin had hij een kuurtje nodig toen hij verkouden was, maar het is verder niet besmettelijk voor de anderen hier,
anders was ik er ook niet aan begonnen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie