Vervoer naar de dierenarts

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Vervoer naar de dierenarts

Bericht door Spookysil »

Hallo allemaal,

Over een week wordt Charlie gecastreerd, en dan moet hij dus logiserwijs naar de DA. Nu is het zo dat hij niet dol op de auto is, want toen ik een tijdje geleden buiten stond met hem bij de auto wou hij weg, ik wist niet dat het om de auoto ging omdat op de heen weg naar huis ging alles prima, hij viel zelfs in slaap. Maar toen we dus buiten stonden en ik met hem in de auto ging zitten mauwde hij luid en wou gewoon weg. In eerste instantie dacht ik eraan hem gewoon aan het tuigje mee te nemen, maar dat leek me later geen wijsheid omdat hij er nog niet helemaal aan gewend is en ik bang ben dat hij er een nare herinnering vanmaakt. Toen bedacht ik een reismandje, met een kussentje dat naar hem ruikt en zijn hamstertje, want voor de rest zou hij weinig tot niets meer met reismandjes te maken hebben en met zijn tuigje des te meer. Willen jullie me helpen bedenken met wat wijsheid is?

Groetjes, Silvia
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: vervoer naar de DA

Bericht door MarjanR »

Nou zowiezo kun je hem z'n kussen en hamster meegegeven.
Wat ik wel heb gemerkt met Moos (die ook niet auto's houdt) is dat hij vroeger wel bang was van de buitenkant van een auto, maar niet aan de binnenkant. De deur dicht en zacht de muziek aan ging prima. Hij is nu wat ouder, en hij heeft het aan z'n hart, dus ga ik nu met hem op de fiets.
Hij in een fietsmand aan het stuur met een kooiconstructie eroverheen.
Dat is voor hem het prettigste. Wanneer het zo koud is als nu dan leg ik een fleecedeken in de mand, lekker warm.
Wanneer hij geholpen is, dan heeft hij nog wat narcose in z'n lijfje.
Dan zou ik zeker met de auto gaan, omdat hij dan toch wat wazig is.
Doe hem dan ook in een kooitje, want z'n coordinatie is butt.
Met een fleece dekentje :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: vervoer naar de DA

Bericht door Adriana »

onze katers zijn allemaal gewend aan het dragen van een tuig, dat is denk ik het begin. dat kun je thuis wennen en oefenen.
daarna gaan ze in tuig mee in een stilstaande auto. daar mogen ze alles bekijken, overal onder en achter en over heen. kwartiertje ben je daar wel mee bezig.
een week later in tuig weer auto van binnen laten besnuffelen en dan blokje om. dat geeft een paar blèren, die ik beantwoord met 'leuk hè?'
en dan op schoot een veel langer stuk eventueel met wat valeriaan, telizen of destress (van te voren).
en vervolgens moet je kijken of bij een langere autorit er een kattenbak tussen voor en achterbank moet.. bij ons wordt ie doorgaans niet gebruikt.
voor de veiligheid staat altijd een kooi onder de achterklep, maar die hebben we (bij pech in de bloedhitte bij een erg lange rit van de Betuwe naar DH) maar één keer nodig gehad.
de oudere katten zijn dat zo gewend en blijven zo rustig dat ik die in mijn eentje ook in tuig mee kan nemen en die leggen dan hun kop op mijn rechterbovenbeen of liggen te soezen op schoot. nee, het mag niet maar een rustige slapende kat op schoot is veiliger dan een kat, die wanhopig op de achterbank uit zijn kooi probeert te komen en veel lawaai maakt. maar dat is alleen in noodgevallen, normaal zijn we met twee en dan ligt de kat op schoot bij degene die niet rijdt.
en ja, het kost even veel meer tijd+aandacht maar je hebt er veel gemak van als je ze een keertje rustig aan een auto went en dat gaat indd niet vanzelf en niet in één keer goed, dat moet je opbouwen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: vervoer naar de DA

Bericht door pearlsofpassion »

Ik doe ze gewoon mee in het kooitje. Ook omdat er soms meer dan 1 moet gaan en dan gaat het al niet anders...
Kleintje is de enige die miauwt, maar aan een tuigje heb ik ooit geprobeert (ook binnen laten wennen) en ze kan er echt niet mee om. Ik denk dat ze het gewoon moeilijk heeft met het feit dat ze niet weg kan en ergens naartoe gaat waar ze het niet kent. Zowel in de auto als te voet jammert ze. Eens we bij de DA zijn is ze stil maar wel erg bang...
In mijn armen ergens naartoe nemen zou ook echt niet gaan. Ze is heel snel bang en dan kan ik haar echt niet houden. Er is ook een reden waarom ik haar gewoon naar buiten durf laten gaan, en ze nog nooit van haar leven op straat is geweest. Ik heb haar ooit het fietspad achteraan willen laten zien omdat erachter een bosje ligt en een wei (super leuk om op jacht te gaan, zoals waar ze vroeger woonde), maar ze kon niet snel genoeg weg zijn en het is de enige keer dat ze me echt gekrabt heeft, gewoon om weg te komen.... Echt niet te doen dus...
De anderen zitten wat ineengedoken in het kooitje, wat op hun hoede, maar kijken wel in het rond. Niet echt bang dus. Totdat er een hond in de wachtzaal binnenkomt... Maar dan heb ik ze liever in een kooitje dat ik kan draaien en een deken over leggen dan in mijn armen hoor!!!

Zowel Cuzco en Luis gaan trouwens in het kooitje vanaf ik het neerzet en open doe. Cuzco heeft er namelijk zelfs in geslapen als kitten en kruipt er in als er een hard lawaai is waar hij bang van is. Het is dus zijn veilige plaats (vreemd he). Ale, tis te zeggen, totdat ze die hond van de vorige keer bij de DA ontmoet hebben. Sindsdien gaat hij toch liever achter de zetel zitten als veilige plaats. Luis blijft nieuwsgierig als altijd en we brengen in de kooitjes ook de konijnen, kippen en die zwerfkater die we eens gevangen hebben naar binnen, en voor hem is dat dus maar 1 woord: interessant! Onderzoeken!
Maar ik kan me wel voorstellen dat dat niet bij elke kat zo is. Het kan altijd helpen het kooitje open in de kamer te zetten dat ze het leren kennen.

Ik vind het super als je je kat kan trainen en haar dan erg goed kan vertrouwen in wat ze doet, maar ik denk echt wel dat een transportkooitje het veiligste is als dat niet zo is. In de auto neem ik het wel altijd op schoot! Nooit zomaar op de achterbank of aan mijn voeten. Ik praat dan tegen de kat en leg mijn vingers door de tralies zodat ze ertegen kan liggen en steun zoeken. Bij een lange rit durf ik het ook wel openen of de kat eruit nemen, maar gewoon voor even, en enkel in de auto. Vanaf we stoppen gaat het kooitje weer veilig dicht. Bij Kleintje doe ik dat niet. Die zou er niets aan hebben en zou toch maar proberen wegkomen. Ik doe het enkel als de kat wel rustig is, maar gewoon graag wil knuffelen, of in Luis zijn geval, buiten kijken...
Op de fiets of met het tuigje te voet doe ik ook niet omdat ik ze net van de rijbaan af wil houden. Ik weet niet of dat verschil maakt maar ik wil ze zo min mogelijk leren op straat te zijn. Ik vind het dus ook niet erg dat op een moment dat ze daar dan zijn, dat ze een beetje bang zijn. Niet overdreven natuurlijk, maar iet of wat vind ik wel gezond. Ik hou ze zo dicht mogelijk tegen de huizen en ik steek heel snel over.
Ik weet dat hier in Vlaanderen de straten een stuk drukker zijn dan in Nederland waar de huizen toch wat meer verspreid staan en niet langs de hoofdwegen, en daardoor vinden jullie dit misschien overdreven... Maar hier rijden echt continu auto's voorbij en ik kan bijna nooit de deur uit gaan en gewoon oversteken of zo...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: vervoer naar de DA

Bericht door Spookysil »

Oke, dan ga ik een transportkooitje voor hem zoeken (moeten we nog wel ergens hebben) Het tuigje blijf ik hem zowiso leren, want ik wil hem zomers mee naar buiten willen nemen als ik lekker in de tuin zit. Is voor hem ook wel zo leuk :) Zijn kussen en hamster gaan ook mee, en als hij het kussentje bevuilt maakt dat niet uit, ik heb nog meer van die kussentjes :) Is het niet een een beetje kort dag om hem nu nog te laten wennen aan de auto?
Het vervelende is dat hij nuchter moet zijn, dus ik hem bij gewenst gedrag niet belonen kan met een snoepje, en dat is toch wel voor hem de ultime beloning.
Laatst gewijzigd door Spookysil op 23 nov 2010 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: vervoer naar de DA

Bericht door pearlsofpassion »

Gebruik misschien een kussentje dat je gewoon in het wasmachine kan steken? Ik heb steeds hetzelfde in het kooitje en na een paar keer wassen was heel die vulling 1 bol natuurlijk. Toen heb ik de naad geopend, heel de vulling fijngeknipt en terug dichtgemaakt. Nu kan ik het zoveel wassen als ik wil, het zal niet meer klitten...
Hij zal waarschijnlijk nog wel meer naar de DA moeten, en als je dan steeds een ander kussentje moet nemen... Niet zo goed voor het milieu he ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: vervoer naar de DA

Bericht door Spookysil »

Oke, dan moet ik eventjes kijken naar een kussentje wat in de was kan en hem er lekker deze week op laten slapen, zodat het naar hem ruikt :)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Vervoer naar de dierenarts

Bericht door Spookysil »

Ik ben net met Charlie in de auto gaan zitten. Tuigje aan, geen lijn. Hij was heel relaxt, en ik ook. Tuurlijk kwam hij eerst niet van mijn schoot af, maar na een tijdje ging hij op verkenningstocht. Overal snuffelen, en na een tijdje likte hij de stoelen :eeh: gekkerd :-P.
Hij bleef mij wel telkens in de gaten houden, dan snuffelde hij ergens en keek me aan, en omdat ik hem heb geleerd/leer dat als ik knipoog er niets aan de hand is, ging hij lekker verder met de auto verkennen. Doordat hij telkens keek kon ik zien dat zijn pupillen niet klein of groot waren, maar er tussenin. Toen hij de hele auto had verkend kwam hij bij me liggen, waarna ik hem lekker onder zijn kin kriebelde, waar hij met half gesloten oogjes van genoot. Na een tijdje zuchtte hij diep en ging spelen met een touwtje in de auto :lol:. Dat is volgens mij dus lekker positief :)
Ik zat er aan te denken om hem op de heenweg mee opschoot te nemen aan tuigje (mijn vader rijdt) en eenmaal bij de DA in een bech mee naar binnen te nemen (risico op honden, en met zijn eigen kussen en hamstertje) en op de terug weg op schoot met bench, vanwege dat hij wel slaperig/draaierig/misselijk zou zijn.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vervoer naar de dierenarts

Bericht door MarjanR »

Oh, sorry.
Ik heb m'n reactie in het kletstopic gezet ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vervoer naar de dierenarts

Bericht door Adriana »

Spookysil schreef:Ik ben net met Charlie in de auto gaan zitten. Tuigje aan, geen lijn. Hij was heel relaxt, en ik ook.
hardstikke goed van je en je zult zien dat het scheelt. bovendien heeft hij nu een positieve ervaring met tuig en auto.
missch zal hij bij het starten en wegrijden straks wèl een paar keer miauwen, zo gaat het in ieder geval hier en dan prijs en slijm ik een beetje (klein beetje valeriaan) en al snel gaan ze dan op je schoot liggen en rond liggen kijken. ik heb altijd een fleece bij me en laat hem daarop zitten, zowel in de auto als bij de dierenarts op de behandeltafel. en daar doe ik een heel klein beetje valeriaan op en vouw dat dan vierdubbel.

bij de dierenarts blijf ik in de auto totdat we ongeveer aan de beurt zijn maar meld ons wel aan bij de assistente. in de auto is het veel rustiger dan in een wachtkamer met allerlei luchtjes en honden. en als we aan de beurt zijn gaan we in één keer door naar de behandelkamer zonder kooi in tuig.
en alle katten hebben de behandelkamers al verkend, dan lopen ze een rondje, snuf hier en snuf daar en dan is het goed en zijn ze rustig. intussen kunnen we ze wegen en we hebben dierenartsen die daar ook even de tijd voor nemen. de oudere katers kruipen vaak bij de dierenarts in de nek, dat doen ze bij ons ook en het is leuk om te zien.
en daarna gaat het onderzoek veel beter en makkelijker en zijn ze goed te hanteren. en wij blijven altijd rustig wat er ook gebeurt.
en als er grote honden zitten terwijl wij uit de behandelkamer komen, dan stop ik ze even onder mijn fleece en gaan ze onmiddellijk de auto weer in en ik ga dan nog terug voor de waardes bloedonderzoek en voer kopen en betalen. en terug vallen ze doorgaans op je schoot in slaap, totdat ze dichtbij huis komen. dat ruiken ze en dan gaat de neus omhoog.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Vervoer naar de dierenarts

Bericht door MarjanR »

Tja, Moos is natuurlijk een hele koele kater :lol:

Ik ga eerst een rondje door het grasveld met Moos.
En als er een hondje inde buurt is dan lopen we een lusje of we stoppen even.
En dan gaan we nog even in de wachtkamer zitten, en daar kan Moos gewoon op tafel zitten (is een eettafel). En dan voelt Moos zich heer en meester, zelfs met de drukste honden heeft hij geen problemen. We gaan zelfs vrijdag na het bloedonderzoek nog even bij opa langs.
Is op de weg naar huis, en opa vindt Moos ook een droppie.
En Moos is zo makkelijk bij anderen, die vindt dat vast een lekker avontuur.

Saar werd vorige keer voor het eerst in haar leven geconfronteerd met een hond.
Maar daar deed ze heel goed mee hoor, ze kroop bij me en na een minuut of 3 ging ze toch even snuffelen. En het was een nerveuze bouvier... koele kat in de dop :lol:

Ik weet dat niet zeker met Bibi hoor.
Ik ga van het weekend oefenen met tuigje.
Eens kijken hoe zij het doet.
Maar Teun doe ik niet met een tuig hoor.
Die gaat vanuit huis in mand op de fiets en in mand in de wachtkamer.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Vervoer naar de dierenarts

Bericht door Spookysil »

Gehehe Moos de Cool-cat 8-)

Nu weet ik dat Charlie het niet zo op honden heeft (hij blaast ernaar) dus ik heb net bij zooplus een mooi rietenbench/mandje besteld waar ik later het deurtje uithaal en er hij er lekker in slapen kan. Zo wordt hij er niet bang van bij volgende DA bezoeken, en lekker multifunctioneel :)
Verder denk ik er goed aan te doen hem mee te nemen in de auto aan het tuigje, en eenmaal bij de DA in het mandje in de wachtkamer, voor zijn eigen veiligheid. Onderweg naar huis doe ik hem daar ook in, voor als hij de boel bevuilt en zijn coordinatie zal wel erg slecht zijn, dus kan hij er beter lekker in liggen (toch?). Ik wil dan ook regelrecht naar huis om hem te verwennen :lol:

Weten jullie waarom hij er zo lang moet zijn? Om 9 uur mag ik hem brengen, en omdat ik heb gevraagd of ik erbij mag zijn als hij onder narcode gaat, gaat hij ook als eerste die dag. Om 1 uur mag ik hem ophalen (stiekem hoop ik dat hij net als Tommie van Rob herrie maakt en ik hem eerder mag ophalen :lol: ), waarom zo laat?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vervoer naar de dierenarts

Bericht door pearlsofpassion »

Dat was bij mij ook steeds het uur hoor. Het duurt even om wakker te worden van de narcose.
Misschien kan je vragen of je hem niet eerder mag ophalen maar dan is hij nog erg suf. De meeste DA'n zullen ze rustig bij hen laten wakker worden en de baasjes pas laten ophalen tegen dat hij bijna helemaal wakker is. De meeste mensen zijn er namelijk niet mee bezig en je moet een kat die nog suf is toch wat in het oog houden en zorgen dat ze nergens af kunnen vallen of niet in hun drinkbakje in slaap vallen of zo...
Daarom is het vaak veiliger om ze nog wat bij te houden voor een DA.

Maar als je het expliciet vraagt en zegt dat je hem liever gezelschap houdt als hij wakker wordt, is dat waarschijnlijk wel mogelijk. Gewoon goed opletten dan he. En niet te snel veel laten eten... Waarom blijf je er niet geheel bij, en neem je hem onmiddelijk mee?
Dinie doet het toch zo...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Vervoer naar de dierenarts

Bericht door Spookysil »

Ik ga het even navragen. Hopelijk mag dat :)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vervoer naar de dierenarts

Bericht door castratenkoor »

Zekers ik doe dat zo, al jaren, ik blijf er helemaal bij.
En ik vraag expliciet om 2 extra spuiten, pijnstiller en antibiotica.
De dierenarts kent mijn wensen onderhand, met alles erop en eraan.
Mijn advies zou zijn in transportkooi meenemen.

Mijn andere dierenarts wil dat niet op die manier, daar moeten de dieren om 8.30 uur gebracht en tussen 13 en 14 uur gehaald. Veel grotere stress-factor naar mijn smaak, ze moeten allemaal op elkaar wachten en als je pech hebt krijg je je kat met vlooien van de buurman terug, daar pas ik voor. Ze liggen te dicht bij elkaar bij het bijkomen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie