Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Anne »

pearlsofpassion schreef:Zijn houtkorrels dan beter? Of moet je dan ook opletten welke soort?
En zijn er misschien klontvormende vullingen die wel milieuvriendelijk aangemaakt worden?
Bij zooplus heb je deze: http://media.zooplus.com/bilder/cats/be ... plus_1.jpg

er staan er nog meer bij de plantaardige kattenbakvullingen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, nee :-)

Ik heb al houtkorrels en ben daar heel tevreden van tot nu toe. Ik vind ander grit van zichzelf al stinken...
Maar soms twijfel ik wel eens of klontvormend niet gemakkelijker zou zijn.
Maar als houtkorrels nu beter zouden zijn voor milieu heb ik een extra reden om bij houtkorrels te blijven ;-)
Daarom vroeg ik het...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

denk dat je met een goeie kwaliteit klontvormend grit heel veel langer doet dan met houtkorrels en dat de milieubelasting van houtkorrels ook daarom dus groter is.

ben bezig uit te vinden hoe lang ik met goed schoongehouden biokat grit doe en hoe lang het duurt voor het kattengespuis de bakken afkeurt.
zit nu op anderhalve maand, het gaat nog steeds goed en ik ruik het grit niet.
ik zeef het, dus het gaat vrijwel schoon terug de bak weer in en het enige dat ik weggooi zijn drollen en mooie stevige klonten.
er gaat een beetje geurvreter van beaphar bij onderin de bak en ik heb per katzel 2 bakken, zo blijven ze ook veel langer schoon. en meer werk is het niet want je hoeft nauwelijks iets schoon te maken.
bij iedere bestelling van Zplus laat ik een zak meekomen, maar verbruik op deze manier heel weinig en heb nu al 2 grote zakken op voorraad, dus stop ik daar even mee.
mijn ervaring is dat biokat veruit het beste klontert van alle klontvormende grit, die ik tot dusver geprobeerd heb en omdat het zo fijn is, blijft het niet tussen de teentjes zitten, dus geen uitloop. kies altijd de goedkoopste en begrijp ook niet waarom er zoveel 'soorten' worden aangeboden, volgens mij zijn ze allemaal eender.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Anne »

Ik doe ook heel lang met mijn houtkorrels. Onderin mijn pee wee bakken zit een zeef en de plasjes vallen uiteen in zaagsel wat door de zeef naar beneden verdwijnt en de drolletjes schep je er uit, tenzij je diarree hebt dan is het wat lastiger.
Ik gooi dus geen houtkorrels weg en doe met 1 zak minstens een maand, verdeeld over 5 bakken.
Een keer in de week de onderbakken legen en een sopje overal erdoor en voila, klaar is Anne.

Dat klontvormend klei grit minder millieubelastend is als houtkorrels geloof ik niet.
Deze mogen in de groene bak en is goed voor de composthoop!
Grit mag niet bij het groen en tuin afval, moet verbrand worden wat millieubelastender is.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

En hoeveel wegen die zakken dan waar jullie het over hebben? En hoelang doe je daar dan juist mee?
Want ik gebruik denk ik zo'n 3-4 kg per week... Dus zowat een kg per kat per week... Maar houtkorrels wegen waarschijnlijk wel iets minder dan klei-grit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Anne »

Heb je het over de zak houtkorrels die ik gebruik Pearl?
Ik heb zo'n zak van 25 liter, ik weet niet hoeveel kilo dat is :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

Ah, de mijne zijn 20 liter...

Doe jij daar een maand mee? :shock: Voor 7 katten??? :shock:
Ik kan me echt niet voorstellen hoe je dat doet! Met 25 liter doe ik hoogstens 2 weken :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

ik doe al anderhalve maand met twee en een halve zak biokat voor 6 bakken/dweilemmers.
biokat klontert heel erg sterk, dus vrijwel geen losse plas in de bak.
heel goed schoon houden en goed zeven,
dan blijft het grit schoon en het enige dat je verbruikt zijn de plasklonten.
de bakken houd ik brandschoon, dagelijks na het zeven even een soptissue langs de eventuele plasplekken en bovenranden met beetje zacht schoonmaakmiddel en pietsje dettol.

en als het grit niet vuil is en niet ruikt dan gooi ik het dus niet weg, want waarom zou ik?
de bakken wisselen van plaats, dus van toilet naar slaapkamer naar badkamer naar logeerkamer en er is nog geen bak geweigerd. en ik ga voorlopig nog rustig door, volgende week een halve zak erbij en dan zien hoe het uiteindelijk uitwerkt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Anne »

pearlsofpassion schreef:Ah, de mijne zijn 20 liter...

Doe jij daar een maand mee? :shock: Voor 7 katten??? :shock:
Ik kan me echt niet voorstellen hoe je dat doet! Met 25 liter doe ik hoogstens 2 weken :???:
Ja nu Happy een blaasontsteking heeft en veel plast moet ik het vaker bijvullen en diarree is ook niet echt bevorderlijk :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door jennli »

Heb nu ook Biokat besteld bij Zooplus. Ben benieuwd.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door KoosjeCato »

:shock: Moet ik toch eens efficiënter omgaan met mijn biokat, want nu ververs ik de gehele bak na een week of anderhalve week. Moet wel zeggen dat ik de groene zak heb, dus die met 'fresh', misschien dat die iets minder klontert. En ik doe er dan een laag in van ongeveer 7-10 cm :oops: dus dan gaan er wel 2 zakken per 2 maanden doorheen. :icon_shifty:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

pearlsofpassion schreef:Ah, de mijne zijn 20 liter...

Doe jij daar een maand mee? :shock: Voor 7 katten??? :shock:
Ik kan me echt niet voorstellen hoe je dat doet! Met 25 liter doe ik hoogstens 2 weken :???:

Ik merk dat ik nu ook wel langer met een zak doe hoor.
Ik doe minstens 2 weken met 20liter. Dus het valt wel mee. Vroeger hield ik het niet zo bij, maar nu ik terug bij mijn ouders woon merk ik heel goed dat het meestal zelfs bijna 3 weken is voor ik terug een zak ga halen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

ik heb voor drie katers 6 bakken (hoge dweilemmers van Blokker) en daar gaan 2/3 zakken biokat in. ik neem de goedkoopste en die heeft fijn grit.
ik heb 8 dweilemmers (passen in elkaar), een afvalbinnen-emmer en een frituurzeef.

iedere ochtend en soms s avonds gaat de inhoud van de bakken door de frituurzeef, die op de afvalbinnenemmer past.
als er tegen de bak is geplast, dan maak ik die even schoon met tissuepapier en een beetje badkamerreiniger of ajax of wat verder afgeprijsd was. de meeste reinigers hebben tegenwoordig desinfectiemiddel en dat spul staat verdund in een soort van pompflesje in een rekje 'bij-de-hand'.
omdat ik de hele inhoud rustig door de zeef haal, heb ik alle klonten/klontjes gelijk te pakken. en omdat ik de bak gelijk schoon maak, kan dat nooit gaan stinken of vies worden.

eigenlijk gooi ik pas na 2 maanden de inhoud van een bak weg, maar ik geloof dat ik dat zelfs niet hoef te doen.
ik heb nu een paar keer een proef gedaan met oude en verse bakken en het maakt na een paar dagen geen verschil. de ene helft van mijn bakken is altijd de helft verser dan de andere helft, want ik ververs mijn bakken nooit allemaal tegelijk.
als een bak leeg is doe ik er een beetje Gimpet poeder in, maar ik vermoed dat dit eerder voor mij is, sinasappel ruikt erg lekker, dan voor de katzels.

ik heb geleerd dat je bakken een stuk minder vies worden als je er wat meer hebt, dan is de belasting, de hoeveelheid plas/poep per bak ook veel minder en mijn katten vinden dat prettiger. (wij trekken de wc toch ook gewoon door?)
er staan bakken naast de wc-pot en in een verscholen hoekje in de logeerkamer en in de badkamer en de bengels gebruiken voornamelijk de bakken, die in het toilet staan. en de twee extra bakken passen in elkaar en zijn altijd schoon en droog en kunnen met korrels worden gevuld als ik een bak moet uitstoppen, die daarna even moet opdrogen.

houtkorrels, waren de bengels aan gewend toen ze hier kwamen, was absoluut geen succes. ik heb ze de keuze gelaten en ze zijn onmiddellijk op de grote bakken gaan plassen/poepen.
ik doe niet aan officiële kattenbakken, te groot, te zwaar en onhandelbaar en veel te duur. en als de ontlasting van je kat erg stinkt, dan moet je daar wat aan gaan doen (dierenarts/ander voer oid) in plaats van een bak met een kap.

kattenspeeltjes zijn heel erg gemakkelijk zelf te maken, we hebben daar een topic over.
grote veren (meeuw/duif/eend) in bosjes bij elkaar binden (paar nachtjes in de vriezer tegen eventl enge beestjes), touw eraan en eventueel aan een bamboestokje;
bolletjes wol, balletjes ritselpapier, lege kartonnen dozen (met en zonder gat in de zijkant,
je kunt bij goeie dierenspzaken Amerikaans kattenkruid los kopen en daarmee allerlei dingen vullen. en een muis/soort van kroket is makkelijk zelf te maken van wat vilt of dikke wol. en gaandeweg word je stukken handiger daarin.

een eetplateau is ook erg makkelijk te maken, plastic bekertjes op een plankje lijmen en daar wat brokjes in en ertussen..

en ik heb de afgelopen week zelf een kamerfontein gemaakt met kraantje. k zal daarvan foto's in mijn album zetten zodra het helemaal naar mijn zin is, maar makkelijk en stukken goedkoper!

goedkope kattenbrokjes is duurkoop, veel te veel tarwe, dus vette kans op blaasgruis. je kunt veel beter een wat duurdere brok nemen van brede samenstelling en daarbij kun je dan heel goedkoop bijv. huismerk natvoer geven.
omdat de goeie, wat duurdere brokjes compleetvoer zijn, hoeft dat dus niet dubbelop. en af en toe wat rauwe kip/kalkoen en plenty water en je bent onder de pannen.

en nog een tip: de afgelopen jaren ben ik heel erg veel goeie kattenspullen bij de kringloop tegen gekomen. even jiffen en afboenen en joepie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies is ook dat als je moet bezuinigen, dit niet op het voer te doen, maar op andere zaken. Geld uitgespaard aan slecht kattenvoer levert je op den duur vette dierenarts-nota's op. En dan hebben we het nog niet eens over onnodig kattenleed. Een kat die zich niet lekker voelt is niet gelukkig.

Ik koop 7 zakken Biokat fresh per keer, laat ik thuisbezorgen. Daar doe ik ongeveer 2 maanden mee.
Dus globaal een zak per week. Ik heb hele grote hoge opbergbakken van Blokker en schep meermalen per dag alles eruit wat ze erin doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pinguin »

ik gebruik zelf ook biokat. welke weet ik effen niet uit mijn hoofd. ik doe met 20kg ongeveer 3 weken. maar ik ben wel in het bezit van een graaf kampioen. ik verschoon hem 1 keer per 2 weken helemaal. er was hier pas een actie en heb een flinke voorraad gehaald. scheelt toch weer een hoop geld.
heb het zelf ook niet al te veel geld te besteden maar op een ding bezuinig ik niet en das sproet voer. eet liever zelf wat vaker brood dan dat ik de kat iets te kort laat komen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie