Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door miele2010 »

Adriana, zouden royal canin brokjes kwalitatief beter zijn dan pro plan van purina? En welke soort RC zou dan het meeste aansluiten bij de delicate sensitive van pro plan? Er zijn zoveel verschillende soorten brokjes van RC dat ik in het bos de bomen niet meer vind....
Help en bedankt Adriana voor je deskundig advies, ik vertrouw op jou....=)))))
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

ja, ik moet ook altijd diep ademhalen als ik die hele riedel van RC doorscroll..
om hoeveel katten van hoe oud gaat het? gevoeligheden? en wat verwacht je van een brok?

sorry dat ik dat niet weet maar er passeert best wel veel op het Forum en dat onthoud ik allemaal niet.... sorry.....
je hoeft niet naar RC om kwaliteit te vinden, eerlijk gezegd zijn er andere, m.i. betere en ook nog goedkopere merken. RC maakt prima dieetvoer maar sommige soorten geven wij 'voor erbij' maar niet als hoofdbrok.
en ik zou overwegen om versch soorten brokjes geven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door inky »

Ik gebruik ook Biocat kattegrit, maar ik heb ook een PeeWee bak staan. Het heeft een tijd geduurd, maar nu gebruiken ze deze bak ook goed. (terwijl er ook nog 3 gewone bakken staan).
In aanschaf is hij aan de dure kant, maar als ik kijk hoe lang ik met de vulling doe... echt veel langer dan met Biocat. (waar ik ook enkel de drollen en plasklonten uit haal)
En het is milieuvriendelijker ook, dus ik heb net de 2e bak besteld.
Vooralsnog wil ik ze de keuze blijven geven, en dan zien we wel wat de toekomst brengt.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

heb al vaak over de PeeWee bak gelezen en nu het filmpje maar eens bekeken.
de vergelijking met de glaasjes water gaat bij de kleikorrels niet op en logisch dat het zo'n smurrie wordt. maar het laat wel goed zien wat er bij de PW-korrels gebeurt.
dus snap hoe het werkt en dat is slim. alleen de drollen eruit, de rest zakt vanzelf door het rooster en ben je kwijt. onderbak regelmatig legen en schoonsoppen.
mijn katers plassen af en toe recht achteruit en dan zul je de randen van de PW-bak ook schoon moeten maken.. en de omgeving trouwens.. maar daar kan het systeem niks aan doen.
voor de PW-bak heb je behoorlijk wat ruimte nodig..
zijn de korrels los te krijgen? en hoe heet dat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door miele2010 »

Adriana, ik heb ook een peewee kattenbak voor 2 poezen en dat werkt onberispelijk! Er wordt aangeraden om de speciale peewee korrels te gebruiken, maar ik neem de houtkorrels van cat's best en het resultaat is identiek: helemaal geen geurtjes en heel zuinig in gebruik! Met een zak van 5 kg doe ik ongeveer 6 weken, voor 1 peeweebak en 2 poezels dus. Een echte aanrader.
Gebruikersavatar
heunen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2011 17:24

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door heunen »

Hallo,

Ik heb van kattenstenen wit gekorrelde stenen. Een zak met groene opdruk. Kost bij een dierenwinkel 10 euro voor een zak van 25 kilo en ik koop hem bij de Sligro voor 4,20 ex. b.t.w.
Dit heb ik altijd al voor de katten gehad en werkt goed. Wordt een klont bij het plassen en rond de poep hecht het zich ook en dan gewoon uitscheppen. Ik kom er minstens 2 maanden uit mee voor 2 katten/ nu nog kittens. Ik zal morgen even het merk doorgeven want ik moet mijn bak met kattenstenen bij vullen. Het enige is dat je ze niet in de bio bak mag gooien. Mijn andere kat doet het sinds 1 jaar zijn behoefte buiten en gaat niet meer op de kattenbak :eclap: Scheelt echt kattenstenen wanneer je kat zijn behoefte buiten doet.

groetjes
Gwen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Adriana »

ja dat zal best dat het veel geld scheelt als een kat zijn behoefte buiten doet..
heb je er wel eens over nagedacht dat, afhankelijk van de omgeving, buiten plassen/poepen doorgaans betekent poepen/plassen in andermans tuin?

en ik kan je uit eigen ervaring melden dat het een smerig karwei is om te tuinieren in een tuin die door de buurtkatten als toilet wordt gebruikt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door castratenkoor »

Sluit ik me bij aan. Mijn katten zitten in een ren buiten zodat niemand er last van heeft.
Mijn tuin wordt volop volgezeken en gescheten door katten van mensen die net als Gwen bezuinigen
op kattenbakgrit.

Onder het motto zelf de lusten en een ander de lasten.........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door nellebel »

zelfde ervaring. de buurtkat pieste en poepte bij mij in de tuin en maakte mijn katten knettergek op de vensterbank voor het raam. nu is mijn tuin afgezet en komt hij er tenminste ook niet meer in.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
heunen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2011 17:24

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door heunen »

Hallo,

Het merk katten stenen zijn kitty friend. Tweety doet gelukkig zijn behoefte alleen in mijn eigen tuin. Ik heb een speciaal plekje voor gemaakt en toen er gras kwam te liggen wat ie overigs niet kon is ie naar de andere kant gegaan. Nu de moestuin leeg is van mij doet hij het daar en elke week omspitten. Het is een kat die vroeger aan de riem overal mee ging en vond modder/drek eerst smerig. Hij blijft ook altijd achterom en gaat zelden van de tuin af en als ie gaat is ie binnen 5 minuten terug. Hij kan niet zonder mij :-P . Het eerste wat ik hem heb aangeleerd is zijn eigen tuin en dat ie niet in een andere tuin mag. Gelukkig grenst precies aan mijn tuin mijn schoonouders tuin en hebben het meteen kunnen afleren. Het is niet zo dat ik hem heb aangeleerd om buiten zijn behoefte te doen, maar hij kiest ervoor. Hij komt ons in de ochtend rond vier uur wakker maken om zijn behoefte te doen. Op balkon heb ik tevens een hondenhuisje staan waar hij graag in ligt. Hij wilt graag bij mij in de buurt zijn. Ook bij het rondje wandelen gaat hij niet in andersman tuinen, soms probeert hij het maar dan roep ik hem terug en dat het niet mag. De mensen in mijn omgeving vinden het schattig en leuk dat hij luistert en rondje rond loopt met me. Als we op vakantie zijn, komt ie buiten maar doet zijn behoefte dan wel op een kattenbak :shock: .
Met en met een kat die ik nooit wil missen en zal ook nooit meer zo'n kat zal ik ook nooit meer krijgen.

groetjes
Gwen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Anne »

Adriana schreef:heb al vaak over de PeeWee bak gelezen en nu het filmpje maar eens bekeken.
de vergelijking met de glaasjes water gaat bij de kleikorrels niet op en logisch dat het zo'n smurrie wordt. maar het laat wel goed zien wat er bij de PW-korrels gebeurt.
dus snap hoe het werkt en dat is slim. alleen de drollen eruit, de rest zakt vanzelf door het rooster en ben je kwijt. onderbak regelmatig legen en schoonsoppen.
mijn katers plassen af en toe recht achteruit en dan zul je de randen van de PW-bak ook schoon moeten maken.. en de omgeving trouwens.. maar daar kan het systeem niks aan doen.
voor de PW-bak heb je behoorlijk wat ruimte nodig..
zijn de korrels los te krijgen? en hoe heet dat?
Je hebt tegenwoordig ook pee wee bakken met kap. In het begin was ik ook bang dat er over heen zou worden geplast, vooral Destin* had daar nog een handje in. Ik heb 3 hoge bakken en er is nog nooit overheen geplast, over de 2 lage bakken helaas wel. inderdaad, wel vaak tussendoor de randen schoonmaken en met diarree is een systeem met zeef echt niet handig.

Ik was eerst heel tevreden over de pee wee bak. Ondertussen ben ik van gedachten veranderd.
De bakken zijn zonder kap( in die tijd waren ze nog zonder kap) dus je ziet gelijk hoe de zaak er voor staat, dat is niet altijd gezellig en leuk ( vooral met visite)
Als ze poepen word het niet goed ondergegraven dus je hebt gelijk een meur in huis.
Bij ons werd het zo erg dat manlief de katten in de tuin wilde laten.
Ik heb nu mijn oude bakken met grit tevoorschijn gehaald en de pee wee bakken verbannen naar de tuin, wat een verademing voor onze neuzen.
Ineens komen alle katten van buiten om op de bakken te gaan poepen het wordt nu goed onder gegraven. Daarvoor poepten ze wat vaker in de tuin en dan nog niet eens op dedaarvoor speciaal bestemde katten bakken onder het prieeltje ( ook houtkorrel)

Er zijn wel voordelen natuurlijk, de pee wee korrels zijn echt zuinig in gebruik.
Zo deed ik minstens met 1 zak verdeeld over 5 pee wee bakken een maand en soms nog langer.
Daarnaast is het veel millieuvriendelijker.

De orginele pee wee houtenkorrels voor de pee wee bakken heten gewoon pee wee houtkorrels
en kun je bij verschillende verkooppunten online bestellen.
Je kunt het ook proberen met gewone houtkorrels, mijn ervaring daarmee is dat het eerder gaat stinken en je een prenetante urinelucht in huis krijgt.

Ik ben nu experienteren met grit. Ik heb in een paar bakken klontvormend ultra hygiene grit van de plus, ik hoop hier een maand mee te doen.
In een andere bak klontvormend grit van de liddl.
In alle bakken een flinke laag en hopelijk met goed scheppen en zonder luchtjes hoop ik hier een maand mee vooruit te kunnen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben ook aan het twijfelen voor de peewee.

Aangezien ik nu met mijn katten in een heel kleine ruimte leef, zit ik er letterlijk met mijn neus bovenop en ruik echt alles.
Nu hebben ze een extra klein teiltje waarin ze echt enkel maar plasjes maken (vind ik wel handig zo :grin:). Ik doe daar een klein laagje in omdat het anders moeilijk wordt om het zaagsel eronderuit te halen. Wel, als daar wat te veel in geplast is, zodat het zaagsel bloot komt te liggen, geeft dat ook een sterke geur.
Ik kan me dus voorstellen dat het in zo'n peewee bak, waarin het onderste deel altijd uit blootliggend zaagsel bestaat, ook zo is. Dat wil je inderdaad niet...
Nochtans zijn er ook veel gebruikers die geen geurhinder hebben... :eeh:
En het is natuurlijk wel een stuk zuiniger in korrelverbruik, zeker bij plasjes. Daarin zou het wel heel erg voordelig zijn. Maar als je hem de hele tijd moet verversen omdat hij anders gaat stinken, is dat weer niet meer het geval.
Dus er zijn twijfels...
Als ik echter speciale peeweekorrels zou moeten gebruiken, kom ik nog duurder uit dan nu. Die zijn ontzettend duur vind ik... Nu geef ik 5 euro uit aan 25 liter. Reken maar uit...
Dus dat doe ik zowiezo niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Anne »

Op zich viel het wel mee met een urinelucht, omdat de korrels in de onderbak het vocht (plas) absorberen en de bovenbak er boven staat. Ik vond de enorm indringende poeplucht zo irritant, ik moest dan ook gelijk scheppen als iemand een bonus had gedaan want de meesten graven het niet onder en dat stinkt :esick:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Mixende_Match
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2012 17:31

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door Mixende_Match »

Hele topic doorgelezen, staan goeie tips in zeg! Ga, zodra het voer op is, gelijk beter voer kopen. Ik heb nu vrij goedkoop voer gekregen omdat bij diegene de kat het niet blieften haha.

Ook goeie tips voor de kattenbak, ik overweeg ook voor een peewee, of iets soortgelijks. Vind ze nogal prijzig, de bak die we nu hebben, was ook vrij prijzig en die staat nog geen jaar haha.
Love. Lily. Lola.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Moet bezuinigen op mijn kattenvoer en stenen

Bericht door nellebel »

je kunt beter iets eerder nieuw voer kopen, zodat je het kunt mengen en zo langzaam aan oversappen op het goede voer. ineens overstappen kan zorgen dat je kat last van zijn darmen krijgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie