Kitten bijt en krabt

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
birn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2010 10:17

Kitten bijt en krabt

Bericht door birn »

Wij hebben sinds 6 dagen een 8 weken oude kitten.

De eerste dagen ging alles prima, speels poesje die 's avonds bij ons in de zetel kwam zitten.
heeft 2 krappalen, eet al korreltjes, gaat op haar kattenbak, en slaapt in haar mandje.

Sinds 3 dagen valt ze ons 's avonds aan als we in de zetel zitten.
Ze springt op onze voeten, en begint dan te bijten.
één keer deed ze zelfs een beweging naar onze ogen.

We zijn bang dat ze dit ook zal doen aan ons 15 maand oude dochtertje.

Hoe kunnen we dit 'slechte' gedrag afleren?
Iemand hulp...
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kitten bijt en krapt

Bericht door Lovecat »

zoekfunctie rechtsboven in de hoek; heel heel veel info over je vraag. succes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bijt en krapt

Bericht door pearlsofpassion »

Poesje wil gewoon spelen!

Het allerbeste kan je een tweede kitten nemen, dan spelen ze met elkaar (en ook nog voldoende met jou met speeltjes, dat maakt niets uit). Dan zal ze het niet meer bij jullie proberen.
Bovendien wordt de kans op ergere gedragsproblemen groter als ze zonder soortgenootje opgroeit.

Kijk eens rond er zijn hier voorbeelden genoeg van 2 kittens die ontzettend veel aan elkaar hebben. Kittens leren van elkaar hoe ver ze kunnen gaan en dat ze moeten opletten met hun nagels. Ze leren ook sociale vaardigheden. Dat kan je ze als mens nooit bijbrengen. Bovendien kunnen ze samen spelen, eten, slapen elkaar wassen... Allemaal zaken die met een mens toch heel anders zijn... Bovendien zijn ze dan 's nachts en overdag nooit eenzaam. 8 weken is echt nog ontzettend jong, en ze is net haar moeder en broertjes en zusjes kwijt geraakt.

Je kan het gedrag niet afleren, het is normaal kittengedrag. Als je het haar echt gaat verbieden beknot je haar ontwikkeling en haar geluk. Je kan een kind toch ook niet verbieden om te spelen? Dan krijg je ongelukkige, in zichzelf gekeerde, asociale kleuters...
Als ze een vriendje of vriendinnetje heeft leert ze daar alles wat nodig is en zal ze jullie niet meer nodig hebben om mee te worstelen. Dan kan ze enkel om knuffels komen en kan je haar heel vlot leren dat jullie niet zo voor worstelen zijn. Je kan wel nog heel veel met speeltjes spelen natuurlijk. ;-)
Ik wil jullie niets opdringen, ik vertel gewoon wat het beste zou zijn voor je katje en voor jullie. Zeker als jullie een jong kind hebben zou ik het risico op een gefrustreerd kitten niet lopen en zorgen dat ze gelukkig en evenwichtig katje wordt...

Er zijn hier ook veel voorbeelden waar 1 kitten alleen helemaal fout loopt. Vaak plaatsen mensen er dan een kitten bij en zijn achteraf super gelukkig mee! Het kan natuurlijk altijd goed gaan met 1 kitten, maar jullie hebben blijkbaar nu al problemen met haar gedrag... Als je haar niet met je wil laten spelen, dan kan je er echt best een vriendje bijnemen waar ze dat wel mee mag...

Kijk maar eens goed rond hier, zodat je een weloverwogen beslissing kan nemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten bijt en krapt

Bericht door Cari »

Sluit me hier volledig bij aan.
Overigens: welkom op het forum :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Stef_S
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2010 13:09

Re: Kitten bijt en krapt

Bericht door Stef_S »

Goh, ik heb daar nooit zo overnagedacht eigenlijk, maar stel dat het bij mij ook uit de klauwen gaat lopen dan is dit inderdaad wel even goed om te weten..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bijt en krapt

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, stef, wat een fijne reactie! :-)

Hoe oud is jouw kat misschien? Ook nog een kitten? Dan zou je er wel best veel plezier aan kunnen beleven als ze met twee zijn!
Als je kat al wat ouder is (vooral als hij ouder is dan een jaar) , liggen de kaarten wel anders en is het niet zo eenvoudig ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kitten bijt en krapt

Bericht door Peet »

Ik had er ook nog nooit zo over nagedacht hoor. Dacht dat één ook wel leuk zou zijn. Ja.... voor ons, maar veel minder leuk voor een kitten alleen.
Ik merk nu aan Chevy dat ze heel erg naar ons trekt en soms ook echt op zoek is wat ze kan gaan doen.
Nou... nog 3 weekjes... dan kan ze genoeg doen, dan komt het andere kitten.
Ik heb er nu nog maar één, maar kijk al uit naar de dag dat ze samen zijn. (al zal het niet gelijk vredig samen zijn... maar dat komt vanzelf wel denk ik)
Succes met je kitten(s)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Stef_S
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2010 13:09

Re: Kitten bijt en krapt

Bericht door Stef_S »

pearlsofpassion schreef:Oh, stef, wat een fijne reactie! :-)

Hoe oud is jouw kat misschien? Ook nog een kitten? Dan zou je er wel best veel plezier aan kunnen beleven als ze met twee zijn!
Als je kat al wat ouder is (vooral als hij ouder is dan een jaar) , liggen de kaarten wel anders en is het niet zo eenvoudig ;-)
Ook nog een kitten ja en sinds deze week heeft timo mijn nieuwe bank ontdekt als slaapplekje :???: Het is een beetje zo'n ligbank [URL verwijderd door Admin] dus hij ligt heerlijk.. maar ja ik weet niet of ik wel genoeg ruimte heb voor nog een kattenvriendje erbij... scheelt dat veel 1 of 2 huisdieren?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten bijt en krabt

Bericht door Cari »

Helemaal niets. Sterker nog: je maakt een kleine ruimte veel interessanter - de ruimte is ineens niet zo belangrijk meer, veel belangrijker is wat je kameraadje uitspookt ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bijt en krabt

Bericht door pearlsofpassion »

Een kitten alleen heeft meer ruimte nodig en maar speeltjes en aandacht dan twee, juist omdat ze alleen zijn en hun tijd met andere zaken moeten doden en veel meer afleiding nodig hebben. Samen, hebben ze meer aan elkaar en gaan ze zich een stuk minder snel vervelen.
Gelijk welke woning die geschikt is voor 1 kat is ook geschikt voor 2. Drie wordt al iets moeilijker, maar als ze vriendjes zijn gaat dat zelfs ook nog.
Het enige wat meer ruimte inneemt is een extra kattenbak...
Maar er zal een stuk minder gesloopt worden en je moet hen niet perse in je slaapkamer laten, wat je met 1 kitten wel hebt natuurlijk...

Eigenlijk bijna alleen voordelen hoor! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Stef_S
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 nov 2010 13:09

Re: Kitten bijt en krabt

Bericht door Stef_S »

Ja inderdaad als ik het zo lees.. ik ga er nog eens over nadenken.. maar superbedankt voor het meedenken. Dat heeft me echt geholpen!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bijt en krabt

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind het wel spijtig dat de topicstarter niets meer van zich heeft laten horen. :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten bijt en krabt

Bericht door Aziraphale »

Pearls, ik denk dat zij/hij nog aan het nadenken is? Het is pas 1 dag geleden toch.

Ik kan trouwens 2 kittens érg aanraden, ze hebben superveel aan elkaar. Alleen lastig inderdaad met slapen op je slaapkamer (mocht je dat willen), alhoewel dat nu met veel geduld ook beter gaat. Ze beginnen soms midden in de nacht te spelen :P
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten bijt en krabt

Bericht door pearlsofpassion »

3 dagen he ;-)
Is misschien inderdaad nog wat kort, maar gewoon iets laten weten is toch leuk? :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten bijt en krabt

Bericht door Aziraphale »

Ooh ja, raakte in de war met Stef ;) (zit nu op m'n Iphone, klein scherm hè!)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Plaats reactie