Miauwen om aandacht

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Bobientje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2010 23:35

Miauwen om aandacht

Bericht door Bobientje »

Sinds een jaartje is mijn moeder uit het huis en is ze bij mijn stiefvader gaan wonen, en ben ik van school af.Er was altijd wel iemand in huis, maar tegenwoordig dus niet meer.
Want meestal ben ik uit werken en soms ga ik bij mijn vriendin gaan slapen.

Sinds dat jaartje, miauwt mijn kat (15j) constant om aandacht (denk ik), als ik in de zetel zit komt ze naast mij zitten, kijkt ze naar mij en miauwt ze.
maar soms gaat ze ook gewoon voor het raam zitten en miauwt ze naar buiten, als ik dan het raam opendoe om haar buiten te laten blijft ze gewoon zitten.
overlaatst miauwde ze naar de muur :???:
maar meestal miauwt ze naar ons en probeert zo ook op alle mogelijke en onmogelijke manieren op ons liggen/zitten, tot vervelens toe.
tegenwoordig zit ze ook voor haar eetmatje te staren naar haar eten, als ik haar dan wat meer korreltjes geef, blijft ze er gewoon naar staren en na een tijdje loopt ze gewoon weg.

zou dit alleen maar een schreeuw om aandacht zijn ?
of zou er iets meer mee te maken hebben ?
zou ze ons iets willen zeggen?

wat denken jullie ?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Miauwen om aandacht

Bericht door Catfish »

Ik denk dat je oudere kat moeite heeft met alle veranderingen.
Dit kan ook te maken hebben, of een combinatie van, lichamelijke oorzaken.
Laat haar bloed onderzoeken, katten kunnen pijn ed heel goed verborgen houden.
Laat vooral haar nierwaardes nakijken.
Er is hier vanavond al wat over geschreven, even zoeken...

Zeker laten testen, vooral op de nierwaardes. Die houden het bloed en dus het lichaam schoon van afvalstoffen, en het is een bekende oude kattenkwaal.
Maar waar ik ook aan moest denken is dementie. Katten gaan zich dan anders gedragen. Via de zoekfunctie linksboven kun je hier op zoeken, staat veel over geschreven.
Maar ook soortgelijk gedrag kan een gevolg zijn van nierinsufiecientie.
Hou je ons op de hoogte?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Miauwen om aandacht

Bericht door Kattenbella »

Oow, mijn hart breekt voor dit oude vrouwtje.
Krijgt ze lekker voer voor oudere katten en ben je er ook echt voor haar als je thuisbent? Hoe vaak ben je er?
Geef haar in ieder geval lekker een volle bak zacht voer voor oudere katten en verwen haar. Heeft ze een lekker mandje waar ze veilig in kan liggen? Daar zijn de oudere dieren ook echt gevoelig voor.

Laat je weten wat je doet. Ze heeft denk ik haar lekkere eigen plekje nodig en lekker eten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Bobientje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2010 23:35

Re: Miauwen om aandacht

Bericht door Bobientje »

@ catfish: ok, zal ik zeker doen, bedankt voor de tip ! ik hou je op de hoogte !

@ Kattebella: ze krijgt aangepaste voeding en komt niets te kort hoor :) ze wordt voldoende geaaid en ze ligt heel vaak naast me of op me, we praten ook met haar. ze heeft een hondenmand, lekker groot met een dik kussen voor het spinnen :)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Miauwen om aandacht

Bericht door MarjanR »

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik aan dementie dacht.
Maar het kan ook zijn dat ze zich inderdaad niet lekker voelt.
Goede tips hierboven.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Oh, ik heb een zwak voor oudere katten :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Miauwen om aandacht

Bericht door Cari »

Klinkt als een dametje dat dement aan het worden is. Je zou eens kunnen proberen haar cholodin (https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... 3godSWaRHA) te geven.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Miauwen om aandacht

Bericht door Peet »

Ik sowieso een zwak voor oudjes. We hebben een hond van 11 die ik er ook wel eens van verdenk dat ze aan het dementeren is. Zielig om sommige dingen te zien soms hé.
Ik zou ook zeker een keer bloedonderzoek doen. Hebben wij ook gedaan bij de oude honden. Kwam gelukkig niets uit, maar je weet nooit.
Geef haar maar een knuffeltje.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Miauwen om aandacht

Bericht door jojo »

Ach gos het oudje, ik smelt van oudjes. Een seniorencheck zoals al gezegd, is best belangrijk. Is er lichamelijk niets aanwijsbaars dan heb je dat maar uitgesloten en kun je je gaan richten op gedrag. Ik heb ook zo'n mauwend oudje, oorzaak dementie, en zij krijgt Cholodin. Hierdoor verdwijnt er een stukje onrust en ze mauwt minder. Wat je ook kunt proberen is of ze goed reageert op vitamine B-complex (alleen in overleg met en via DA). Oudere katten kunnen daar wat een tekort in opbouwen wat zich soms ook uit in gedragsverandering.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Miauwen om aandacht

Bericht door Catfish »

Hoe gaat het nu met haar??
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie