Saar niet langer de baas?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door jennli »

Helaas te vroeg gejuichd. Vandaag was het weer raak. Saartje zat te poepen en Pjotr ging zich er mee bemoeien. Weer gegil en geblaas en Saartje met poep aan haar pootje. Heb Saartje al dagen geobserveerd. Wat me op valt is dat ze het ene moment lekker bij de anderen gaat liggen en meespelen en het andere moment kan er nog geen kat langs lopen. Wie dan ook en dan begint ze al te grommen. De apotheek belde net dat de Valeriaandruppels binnen zijn. Ze hadden steeds als ik kwam alleen maar tabletten, heb ze dus maar besteld. Ben benieuwd of dat wat gaat helpen. Haal straks ook zo'n hoge dweilemmer, misschien dat dat helpt. Ze maken gelukkig niet de hele tijd ruzie, maar ik ken Saartje gewoon niet meer terug.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door pearlsofpassion »

Bij Kleintje gaat het ook steeds op een af. Dat is wel normaal blijkbaar. Het wil wel zeggen dat Saartje nog steeds heel onzeker is. Ook niet raar natuurlijk als Pjotr het blijft doen. Daar moet hij wel eerst mee stoppen voor Saar terug zelfzeker kan worden... Zo is het hier ook. Het gaat pas goed als de jongens altijd lief voor haar zijn, en wij hebben het geluk dat ze dat zijn...
Maar jouw situatie is wel anders. Saar is enkel bang voor Pjotr zijn gedrag, Kleintje is bang van katten in het algemeen (of dat was toch de oorzaak)...
Ik weet niet hoe je Pjotr kan doen stoppen, spijtig genoeg...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door Adriana »

wat goed van dat observeren en wat jammer dat het weer mis ging..
blijkbaar hebben Pjotr en Saar iets.. sollicitatieprocedure voor de functie van opperkater?
Saar verkozen en Pjotr die dat niet kan verkroppen en zich moet schikken? (vlop 2 is gepost) want de aanleiding was duidelijk het gedrag van Pjotr en uitgerekend op het moment dat Saar het meest kwetsbaar is.. hij weet dat dondersgoed en gaat zitten etteren!
zij krijgt Pjotr er kennelijk niet onder gemept.. en hij laat haar niet rustig poepen/plassen..
hoe vaker het gebeurt hoe onzekerder ze missch wordt, gelukkig komt ze wel bij jullie en dat grommen is natuurlijk ook om aan te geven dat zij de baas is, maar Pjotr denkt van hihi, als ik je maar lang genoeg pest... want ik wil.....
pfoei, moeilijk hoor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door Cari »

Eén ding is heel duidelijk: Saartje is alles behalve de topkat en dat weet Pjotr ook dondersgoed. Er is geen sprake van een machtsstrijd. Pjotr is haar gewoon aan het plagen/pesten. "Heerlijk die wijffies die zich zo makkelijk op de kast laten jagen :lol: " Blazen is altijd een teken van angst/afweer, niet van dominantie.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door jennli »

gejuichd met een d. Hoe krijg ik het voor elkaar?
Nou ja...
Net Valeriaandruppels op een paar kussentjes gedaan. Zowel Jagger als Pjotr helemaal in de 7e hemel. De kussentjes werden gelikt, geknuffeld en luid spinnend vastgepakt. De poezen reageren er niet op. Zowel Saartje als Cayleigh vonden er zo op het eerste gezicht niet veel aan.

Saartje heeft een paar dagen geleden toch goed van zich afgemept aan de neus van zowel Jagger als Pjotr te zien. Vind nu gelukkig wel geen plukken haar meer. Gelukkig komt Saartje wel steeds er bij en gaat ze niet bang in een hoekje zitten. Wat me ook op valt is dat ze het eng lijkt te vinden als Pjotr en Jagger stoeien. Ze maakt zich dan klein en sluipt naar een veilig plekje. Heb nog steeds het gevoel dat Pjotr persé haar aandacht wil en als ze dan niet wil spelen, nou dan maar op een vervelende manier. Hij speelt heel veel met Jagger en Cayleigh dus heb niet het gevoel dat hij zich echt verveelt.
Blijf hopen dat dit van tijdelijke aard is. Ben wel echt blij dat het niet eens dagelijks gebeurd, voor zover ik mee krijg natuurlijk. Zoals eerder al gezegd, ze liggen ook regelmatig zonder problemen bij elkaar. Niet over elkaar heen, maar wel zo dat als er een pootje uitgestrekt zou worden, ze elkaar aanraken.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door jennli »

Vergeet trouwens te vermelden dat Jagger ook zo nu en dan achter Saartje aan zit. Kan me herinneren dat toen Saartje ziek was hij ook wat vaker achter haar aan zat terwijl ze er niets van moest weten. Vraag me af of ze iets onder de lezen heeft. Eet, drinkt, poept en plast wel normaal. Is misschien wat op komst. Ik hou haar goed in de gaten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door castratenkoor »

Hier heb ik als pispaaltje Timo. Hij houdt zich niet aan de regels en blaast nogal gauw, echt een verwijfd kruidje-roer-me-niet. Als Bram een treiterbui heeft dan zet ik hem wel eens om af te koelen 10 minuten in de grootste voerbench. Als ik hem loslaat laat hij daarna Timo netjes met rust.
Een ieder kent de heerlijk knusse foto's van Timo met Sjaak. Terwijl op andere momenten ook ouwe Sjaak hem wel eens pest. Het komt van twee kanten, ik laat ze zoveel mogelijk begaan en het zelf oplossen, dat werkt meestal het beste. Als Timo in de deuropening zit en ik wil er langs en raak zijn achterwerk aan geeft hij ook een chagrijnige grauw.
Timo heeft lang geprobeerd Rik eronder te houden, letterlijk ook door op hem te gaan rijden. Dat hoeft hij nu niet meer te flikken, ze zijn bijna even groot.
Ik heb afgelopen weekend nog signalen-foto's van Bob en Timo geplaatst, Timo die keurig volgens de regels Bob aan het kopjes geven is en zijn achterwerk aanbiedt om te laten ruiken. Zo is het spel en zo moet het gespeeld worden, met Bob en Sjaak doet Timo het al prima. Nu Bram en Teun nog, dat zijn DE etterbakken van de groep.

Ik denk dat het bij jou ook wel weer rustiger wordt Jennifer, duurt misschien iets langer, poesjes zijn wat gecompliceeerder. Saar zal zich vermoedelijk moeten schikken onder het gezag van de heren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door pearlsofpassion »

Cari schreef:Eén ding is heel duidelijk: Saartje is alles behalve de topkat en dat weet Pjotr ook dondersgoed. Er is geen sprake van een machtsstrijd. Pjotr is haar gewoon aan het plagen/pesten. "Heerlijk die wijffies die zich zo makkelijk op de kast laten jagen :lol: " Blazen is altijd een teken van angst/afweer, niet van dominantie.
Raar dat het hier dan anders is...
Kleintje is blaas nummer 1 en gromt, en ik weet wel dat dat uit angst is, maar toch is ze de baas. Ze kan zich gewoon echt niet onder een ander onder plaatsen en mept en blaast en gromt in het rond als iemand haar dominantie in vraag stelt... Gelukkig doen die van ons dat niet vaak, want anders werd ons meisje denk ik stapelgek en echt ongelukkig...
Heel raar gedrag dus.... Maar eigenlijk wist ik dat al...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door Cari »

Valerie, ik vrees dat Kleintje niet dominant is :icon_shifty: . Waar maak je dat uit op? Een dominante kat is aanwezig... kijkt/staart....loopt waar hij/zij wil.... maar blaast niet.... en loopt zeker niet weg. Angst en baas zijn gaan in de dierenwereld niet samen.
Het feit dat ze meppen uitdeelt, zegt niets. Dat de anderen daar rekening mee houden, is alleen maar logisch. Dat is geen kwestie van haar gezag erkennen, dat is een kwestie van niet gewond willen raken. Het is uiteindelijk allemaal geen kwestie van leven en dood ;-) .
Bij jou speelt ook mee dat Kleintje ouder is en er eerder was, daardoor lijkt ze misschien in jouw ogen nog steeds de baas. Ik denk eerder dat haar gedrag wijst op een moeilijke aanpassing aan het feit dat de beide heertjes haar domein zijn binnengekomen. Een 'dominante' kat wordt niet stapelgek of ongelukkig van een kat die hem/haar serieus uitdaagt, dat wordt alleen een onzekere kat. Maar het is ook geen serieuze uitdaging, in feite is het alleen maar spel voor Cuzco en Luis en ook voor Pjotr en Jagger. Het is alleen een spel waar de dames geen trek in hebben :ehand: .
Zolang ze op andere momenten weer rustig samen op de bank liggen, is er er niets ernstigs aan de hand.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, en toch...

Ze is inderdaad bang en onzeker (of was het toch), maar toch gaat ze zelf waar ze wil, gaan de anderen haar uit de weg, geven haar de ruimte. Niemand eet uit haar bakje hoor! Als er eten op 1 bord ligt, durven de anderen er niet bij te komen. Luis pikt dan heel snel een stuk weg en gaat heel ver zitten (ben ik dan weer niet zo blij mee...). Cuzco zal heel stil proberen maar weggaan en gaan liggen wachten tot ze gedaan heeft als ze gromt.

Ze mept trouwens nooit met nagels, dus de jongens zijn niet echt onder de indruk daarvan, maar toch... Ze is gewoon niet aangenaam om in de buurt te hebben als een andere kat haar plaats zou proberen inpikken, en dat willen ze blijkbaar niet... Ze houden afstand en respecteren haar... Zij gaat echt voor niemand opzij hoor! Ze gaat zelfs naar hen toe en dan eens blazen om de anderen weg te jagen. En die gaan hoor! Ze blijft soms zitten, soms gaat ze lopen.
Als er staar momenten zijn met Luis, kijkt ze als eerste weg, maar blijft wel mooi zitten (gaat zich dan wat zitten wassen of zo).

Ze stelt zich nooit echt dominant op, maar ze laat zich ook niet domineren, echt niet...
Cuzco heeft ook nooit de baas willen zijn, maar ze interpreteerde dat wel zo, en daarom reageerde ze zo fel.

Als Kleintje bij me ligt te knuffelen, zal Luis nooit proberen om haar aandacht af te nemen. Als Cuzco bij me ligt dan komt hij van zodra hij het ziet om zijn plaats in te nemen. En Cuzco gaat nog steeds lopen. Kleintje zou als ze bij me ligt (en zich wel zeker voelt) nooit gaan lopen. Never!

Ale bon, daar haal ik allemaal uit dat ze de baas is. Ze kon ook echt wel uitvliegen met veel lawaai, maar nooit met nagels... Dus echt bang zijn de jongens zeker niet, enkel respect...

Ik weet wel dat het een speciaal geval is, en ik kon er dus ook helemaal niet aan uit vroeger. Ach, misschien is ze niet dominant, maar feit blijft dat ze nu wel de baas is... Toen Luis hier binnenkwam keek hij rond alsof hij de baas was, maar hij is het toch nooit geworden... En nu is Kleintje wel heel zelfzeker. Ze loopt geregeld te spelen, blijft zitten als de twee anderen voorbij stuiven maar moet nog steeds af en toe wel eens lopen blazen. Ze wil gewoon soms haar ruimte en dan waarschuwt ze de anderen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door jennli »

Cari schreef: Maar het is ook geen serieuze uitdaging, in feite is het alleen maar spel voor Cuzco en Luis en ook voor Pjotr en Jagger. Het is alleen een spel waar de dames geen trek in hebben :ehand: .
Zolang ze op andere momenten weer rustig samen op de bank liggen, is er er niets ernstigs aan de hand.
Ik heb ook sterk het gevoel dat ze het zo bedoelen.

Bedankt Dinie voor de bemoedigende woorden. Heb er ook nog steeds vertrouwen in dat het goed komt. Van de ene kant geweldig natuurlijk dat Pjotr aanwezig durft te zijn. Van de andere kant vraagt dat om aanpassingen in de groep en dan met name bij Saartje. De andere twee gaan er flexibeler mee om. De tijd zal het zeggen.

Ik vind het wel heel erg fijn om jullie tips en ervaringen te lezen. Stelt me ook wel weer wat gerust.

Als ik 's ochtends wakker word, is het eerste wat Jagger doet als hij merkt dat ik wakker ben miauwen en zijn billen aan bieden. Hij vindt het dan fijn als ik zijn staart aai. Betekent dit dan ook goedemorgen, jij bent mijn baas?
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door Cari »

Ah Valerie, nu krijg ik een ander beeld van Kleintje. Ik denk dat hier vooral het leeftijdsverschil meespeelt. Kleintje is dus niet bang of dominant, Kleintje gedraagt zich meer als een poes die gewoon geen trek heeft in dat jonge wilde spul. In eerste instantie was ze heel onzeker, want het was ineens gedaan met haar rust en dat vergt wat aanpassing. Nu is ze zover dat ze zich min of meer gedraagt als een moederpoes die haar ruimte opeist en haar (bijna) volwassen jongen op afstand houdt. Het slaan zonder nagels en het blazen (mamapoezen doen dat wel naar hun jongen die te opdringerig zijn) passen wel in dat plaatje.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door Cari »

jennli schreef: Als ik 's ochtends wakker word, is het eerste wat Jagger doet als hij merkt dat ik wakker ben miauwen en zijn billen aan bieden. Hij vindt het dan fijn als ik zijn staart aai. Betekent dit dan ook goedemorgen, jij bent mijn baas?
Een goedemorgen is het zeker. De baas ben je niet (katten hebben geen baas, remember ;-) ), maar zijn volledige vertrouwen en genegenheid heb je wel :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door Dafpoetser »

Ook ik mag regelmatig aan Tommie's poepert ruiken *onder neus duw* :esick:

Volgens mij betekent het zoiets als "volledig vertrouwen".
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Saar niet langer de baas?

Bericht door jennli »

Dat is lief van Jagger ... smelt smelt

inderdaad katten hebben natuurlijk geen baas.

Saartje heeft net Pjotr en Jagger met dreigend gemauw weggejaagd. Goed zo Saartje! Ze hebben haar vervolgens met rust gelaten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie