Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

dank je wel lieve rob!
ik laat van me horen ;-)

@ dini; ik had inderdaad gedacht om valeriaan op de kussentjes te doen. ik ga even uitproberen wat ze fijner vinden; feliway of valeriaan.

Mijn hele lieve buurvrouw had toch tijd genomen om vandaag nog langs de DA te gaan; de schat.
ik heb de pillen dus nu binnen. het heet Zylkène.Het zijn capsules die je openbreekt en over het eten strooit. Iemand ervaring mee? De DA vertelde dat er toevallig deze week iemand was geweest die het gebruikt had bij haar kat en waarbij het goed geholpen had. Dus ik hoop op het beste :)

en dinie ook bedankt ;)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Medusa schreef:Heb je Feliway Spray of Felifriend gekocht? Felifriend bevat namelijk neit dezelfde hormonen als Feliway en gaat in casu niet veel helpen. Valeriaan brengt ze in een roes, zou kunnen helpen maar is van korte duur. Persoonlijk zou ik kiezen voor Bach Bloesems die je vanaf vandaag in het drinkwater of over hun natte voeding kan doen. Bach rescue geef ik de katten altijd als ik naar de da ga. Wel niet in spuit kopen want rechtstreeks in hun bekje vinden de katten echt niet aangenaam (bevat alcohol). Eerder in druppels zodat de alcohol kan verdampen voor je het voorzet aan je kat.
Klein opmerkingetje: feliway en felifriend bevatten geen van beide hormonen! Het gaat om feromonen. Het zijn gezichtsferomonen en de samenstelling in beide producten is wel wat verschillend, omdat ze verschillend toegepast worden, maar het uiteindelijke resultaat verschilt niet zoveel. Felifriend zorgt voor vertrouwen in andere individuen, Feliway voor een veilig gevoel in de omgeving.

Verder is het inderdaad de bedoeling om de valeriaan niet toe te dienen als kalmeringsmiddel maar om gewoon te sprenkelen omdat ze zo verzot zijn op de geur. Daar worden ze erg blij en ontspannen van, of speels (maar is ook een positief gemoed natuurlijk) en vergeten stressfactoren. Het werkt dan ook meerdere dagen, dus zeker lang genoeg voor de reis.
In feliway zit trouwens ook valeriaan, maar nog andere zaken ook.

Ikzelf vind nog steeds horizontaal snel in het hokje plaatsen de beste manier, maar ik kan wel volgen dat je het niet vertrouwt. Mijn Kleintje krijg je er ook met geen manier in als je het rustig probeert te doen. En ze wil ook nooit gepakt worden! Dus daarin lijken ze wel op elkaar... Maar ik lok haar dichtbij, aai haar, en dan neem ik haar vast en duw niet heel hard natuurlijk maar zelfzeker haar het bakje in. Voor ze het doorheeft en zich schrap begint te zetten zit ze erin.
Heb het vroeger ook wel voorgehad dat ze tegenspartelde en uithaalde, dat het een klein gevechtje was, en dan zat er soms niets anders op dan aan haar nekvel haar voorzichtig in het bakje te duwen, omdat dan haar voorpoten zich natuurlijk schrap zetten en dan was het volhouden met manouvreren tot ze er tot ze er toch in geraakte.... Dan ben je natuurlijk beter met het hokje rechtop te plaatsen. Maar als je het kan, is horizontaal toch een stuk minder stressvol, ook omdat dan het hok niet nogmaals gedraaid moet worden en het kussentje goed gelegd en zo...
Handschoenen zou ik eigenlijk zo laten, zeker als je al met 2 bent.
Dat gaat ze, als ze niet graag gepakt wordt, zowiezo al niet fijn vinden en dan heb je haar weer al in de stress voor er een mandje aan te pas komt. Als je met 2 bent, moet je toch kunnen verhinderen dat ze kan bijten of krabben? Gewoon zien dat je alle poten en kopje vast kan houden. Zien dat je haar stevig vast hebt en ze niet kan bewegen voor je begint met haar te laten zakken.
Buig je boven haar, neem met 1 hand haar voorpoten tussen je vingers en met je andere onder haar kont zodat je haar achterpoten kan manouvreren en dus met haar rug tegen je buik aan (opletten waar de staart blijft). Je vader kan dan toch haar bekje dicht houden en het mandje met de andere hand tegenhouden (als ze probeert te bijten)? Ik denk dat handschoenen het enkel maar erger gaan maken. Als ik denk aan mijn Kleintje...
Die wordt al angstig als ik met een handdoek afkom als ze weer eens kletsnat van de regen binnen komt. Maar daar komt ze toch niet vanaf hoor! :lol: Het gaat gewoon om de handdoek, gewoon aaien vind ze niet erg, maar dat flapding maakt haar bang.

Ale, je doet het natuurlijk zoals je je zelf er het beste bij voelt, dit is hoe ik erover denk.
Je zou wel al eens kunnen proberen om haar op te nemen een van deze dagen. Gewoon opnemen, zien hoe ze reageert en zowiezo belonen (geruststellen) achteraf.

Ik hoop dat het allemaal lukt zonder al te veel stress voor je poesje
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Ilone »

Jeetje he, wat een toestand!
Er zijn al zoveel tips gegeven, daar heb i niks aan toe te voegen.
Wel ben ik het eens met Rob, denk ook aan jezelf, jij bent ook belangrijk!

Sterkte met je gezondheid en met de verhuizing!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Cari »

De simpelste manier bij een kat die niet opgetild wil worden, maar wel geaaid (dus niet echt heel bang), is gewoon rustig bij het nekvel pakken. Even aaien en dan nekvel stevig beetpakken en optillen. Dat is, als je het rustig, maar wel vlot doet, absoluut met de minste stress. Mandje (dat wel dichtbij moet staan) met opening naar boven en kat erin laten zakken. Dat kleedje wat erin ligt, komt vanzelf wel goed. De kat is zelf prima in staat om dat onder zich te krijgen. Dat kan je in je eentje doen en dat geeft daarom dus ook vaak al veel minder stress, want hoe meer mensen, hoe enger het wordt.
Kan je een kat wel optillen, dan is het veel handiger om de kat eerst met de kont in het reismandje te brengen. Ik draag mijn katten gewoon in de arm naar het mandje, draai ze dan om hou één hand in het nekvel, de andere onder de buik en ik schuif ze er heel makkelijk (horizontaal) in. Je krijgt zo veel minder verzet, omdat het -kan ik me zo voorstellen- niet fijn is om in zo'n nauwe ruimte geduwd te worden. Achterstevoren zien ze dat niet ;-) .

Heel veel succes met alles!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

Hoi lieve allemaal,

bedankt voor alle tips en adviezen.
Ondertussen heb ik uitgetest wat ze lekker vinden; feliway of valeriaan. en valeriaan wint het!
Zondag moet goed komen, ik heb hoop ;) Het in het reismandje krijgen zal nog wel het minste zijn, maak me meer zorgen om de reis en de tijd erna. we zullen zien.
Ik hoop dat ik genoeg rust en vertrouwen kan bieden voor ze allebei. Maar ga mijn best doen ;)
Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

Het is echt een wonder!!!
Maar alles gaat goed!!

Mijn vader heeft zich zondag rustig de tijd genomen om te wennen aan de katten, of beter gezegd; dat de katten aan hem konden wennen.
Een paar uur later kreeg hij ze dan ook in 1 soepele beweging in het reismandje! helemaal top!
De reis was wel spannend.
Pieke miauwde in het begin veel, maar toen we eenmaal op de snelweg zaten werd ze rustig en heeft ze na een tijdje zelfs geslapen in haar mandje! ik had er een sjaal overheen gelegd en dat vond ze erg fijn.
Bes was spannender. Die bleef draaien en mauwen totdat ze op een gegeven moment zwaar ging hijgen, tong uit de bek hangen en zo'n nat neusje dat het vocht langs de tralies van haar reismandje droop. Ook keek ze heel erg duf uit haar ogen.
Heb haar de hele weg lang gekroeld en maakte me toch behoorlijk zorgen om haar.
Maar denk dat er ook wat wagenziekte bij heeft gezeten ofzo.

En wonder boven wonder heeft ze het gered. Het ging echt veel beter dan we gedacht hadden!
Bij aankomst was pieke meteen op onderzoek uit, een uur later lag ze al tevreden in een stoel zichzelf te wassen. helemaal top dus!
Bes is lang in een hoekje blijven zitten, grommen en blazen. Ik had haar vlak bij mijn bed neergezet zodat ik in de buurt was om haar in de gaten te houden.
Rond 6 uur sochtends voelde ik ineens een natte neus in mijn gezicht duwen, vragend om aandacht en was ze dus bij mij op bed gesprongen!
Gister (maandag) heeft ze beetje bij beetje de woonkamer ontdekt. Smiddags heb ik haar opgepakt (en ze vond dat prima!!!) en haar door het huis rondgedragen zodat ze goed kon zien waar de kattenbak en het voer nu zijn vaste plek hebben gekregen.
's avonds liep ze door de kamer, krabde ze aan haar nieuwe krabpaal en was ze zelfs zo brutaal dat ze wel 3 keer op de aanrecht sprong!
ONGELOOFLIJK!ik had echt niet verwacht dat dit zo smooth zou gaan!
Af en toe blaast ze nog naar Pieke, met name als die haar teveel in het 'nauw drijft' volgens haar.
Maar soms liggen ze ineens samen kont tegen kont te slapen op bed.

Ik ben zo onwijs opgelucht! dit heb ik nog nooit meegemaakt met haar!Ik ga die Zylkene zeker onthouden, het heeft wonderen gedaan. Plus de bach rescue, en doekjes met valeriaan druppels is dit een goede combinatie geweest.

Dus nog heel hartelijk bedankt voor al jullie adviesen en steun!
Zelf ben ik helemaal doodop van het verhuizen en alle spanning, maar de katten hebben het beter gedaan dan mij,hahaha.

Ik ben BLIJ!!!!! :grin:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Goed he :-)
Ik dacht wel dat het helemaal goed ging komen! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Cari »

Een happy end! Heel fijn dat het zo goed is gegaan :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Wat ontzettend fijn dat het zo goed is gegaan!:D
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Ilone »

Goedzo!! Fijn om te horen :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie