Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

Hallo allemaal,

alweer een hele tijd geleden dat ik hier op het forum was, mijn excuses.
Helaas zit ik met een gezondheid die me in de steek laat waardoor ik veel minder achter de computer zat, maar gelukkig gaat het met de katten heel erg goed, dus er was ook geen grote noodzaak om hier te komen.

Maar nu heb ik echter een probleem.
Mijn gezondheid is zo drastisch achteruit gegaan dat ik eigenlijk niet meer in staat ben langere tijd zelfstandig te blijven wonen. ik heb dan ook de knoop doorgehakt dat ik bij mijn ouders ga wonen (in een apart gebouwtje op de boerderij) voor enkele maanden zodat ik daar de zorg en hulp kan krijgen die ik nodig heb. Dan heb ik 5 maanden de tijd om op zoek te gaan naar iets anders (bijv. aangepaste woning).
Nu ga ik dus al aankomende zondag verhuizen! in ieder geval; ik ga al naar limburg, mijn spulletjes blijven nog even staan en komen later. En natuurlijk wil ik zondag heel graag mijn katten meenemen.

Nu heb ik echter een probleem. Ik heb pieke en bes. Pieke vind het spannend in een reismandje, maar toch denk ik dat zij de reis wel aankan. Ik schat dat we er van in de mand tot uit de mand 3 uur over doen.
maar bes is een enorme stresskip! Ik heb ze nu ruim een half jaar, hiervoor hebben ze 5 jaar bij dezelfde eigenaar gewoond.
Toen ze hier kwam is ze lang overstuur geweest en vechtend met haar zusje. Na enkele maanden heb ik haar meegenomen naar de DA voor injecties. Daar is ze ruim drie weken van overstuur geweest. Toen ze voor een herhalingscontrole moest probeerde ik haar weer in haar mandje te krijgen maar raakte ze zo in de stress dat ze me flink gebeten heeft. De DA is toen bij mij thuis geweest om een injectie te geven wat na heel veel gedoe wel lukte. Die dag is ze nog wat onrustig geweest, maar niet voor lang. Ik had haar toen wel 'relax' pilletjes gegeven van de dierenwinkel, die naar mijn mening niet geholpen hebben.
Sinds een maand staat een reismandje in de woonkamer met dekentje. Pieke gaat hier regelmatig in slapen. Bes komt nog in geen meter omtrek van het mandje.

Nu wil ik ze heel graag meenemen, maar ik ben bang dat Bes misschien zo gestressd raakt dat ze erin blijft. De pilletjes hebben de vorige keer niet geholpen.
Ook vind ik het lastig dat ik weet dat deze verhuizing een oplossing voor een maand of 5 us waarna ik weer moet verhuizen naar iets anders. Ik wil ook niet graag nog jaren bij mijn ouders gaan wonen, daar ben ik veel te zelfstandig, en naar mijn mening ook wat te oud voor,haha.
Ik vind het zo moeilijk dat ik dit de katten aandoe! Dat worden misschien wel 3 verhuizingen in 1 jaar voor hen, dat vind ik vreselijk!!
En nu spookt dan ook de vraag door mijn hoofd of ik een beter plekje voor ze moet zoeken waar ze vanaf nu gewoon kunnen blijven hier in de buurt. Dat bied natuurlijk ook geen garantie, kijk maar naar mij, ik was dit ook niet van plan. En daarbij zou het mijn hart breken als ik ze weg zou moeten doen. Ik wil ze wel heel graag samen houden omdat het twee zussen zijn.
poeh! lastig lastig! Ik wil gewoon het beste voor hen met de minste stress.
Dus heel graag veel tips :smile: !
Maar ik ga straks nog even met de DA bellen voor informatie (ik kan er namelijk niet naartoe).
Alvast bedankt he ;-)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Anneke,

Wat vervelend om te lezen dat je gezondheid je op dit moment zo in de steek laat, dat je huis en haard (tijdelijk) op moet geven, en je drastische besluiten omtrent Pieke en Bes moet maken.

Ben heel benieuwd wat de DA je adviseert.

Liefs, sterkte,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

hoi rob,
dank je wel!
ik heb net met de DA gesproken. Het is heel erg lastig.
Ze hebben kalmeringspilletjes, als ik het goed verstaan heb; vilcarne ofzo?? Maar ze zijn bang dat die niet voldoende zullen werken bij Bes en daarbij raden ze aan die ruim van te voren te gaan geven aan de kat. En dit is door mij allemaal zo onverwacht en snel; ik verhuis a.s. zondag al! dus dat zou niet voldoende zijn.
Dan hebben ze transquilizers (ik weet niet of ik het goed schrijf) maar daar zit heel veel risico aan vast, omdat het nooit zeker is hoe een kat daarop gaat reageren is de kans dat ze te diep in slaap komt en tijdens een verhuizing kan de DA dat natuurlijk niet in de gaten houden.
Pff, ik vind dit echt heel moeilijk, kan er wel om janken.
Ik wordt er een beetje radeloos van.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Cari »

Pfoeh, wat een toestand :???: .
Heb je het met je da erover gehad om misschien valium (diazepam) in een hele lage dosis te geven?
Herplaatsen zou ik niet aan denken, want het is net wat je zegt: je weet nooit wat de toekomst brengt...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

hoi Cari, nee, dat hebben zij niet als optie genoemd. daar kan ik nog wel over vragen, maar is dat niet misschien een variant van de twee opties die ik nu heb? ik weet het niet hoor, ik heb er helemaal geen verstand van, dus ben afhankelijk van andermans adviezen. dus dank je wel.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Dafpoetser »

Anneke,

Niemand kent jouw katten beter dan jijzelf. Heb je gebeld met dezelfde da die ik ook heb? (Bracht?)
Heb je 2 reismandjes, voor elk eentje? Want dan denk ik dat meeverhuizen toch de beste oplossing is, ook voor jouzelf, én Pieke en Bes.

Hou ons op de hoogte,

liefs,

rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Cari »

Vilcarne zegt me niets, ken ik niet. Diazepam is inderdaad een tranquilizer, maar of je da deze bedoelde, weet ik niet. Het is heel sterk, wordt ook gebruikt om uit een status epilepticus (epileptische aanval die niet stopt) te komen. Je zou het, in overleg, misschien van de week een keertje kunnen proberen, om te kijken wat het effekt is. Het werkt heel direkt, dus dan zou je weten of dat te gebruiken is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

@ cari; ja, daar heb ik ook over nagedacht; om het te proberen. Het probleem is alleen dat ik het dan het liefst bij de DA zou proberen, zodat er hulp is als er iets fout gaat. Maar ik ben dus zelf niet in staat om naar de DA te gaan. En daarbij komt er dan nu ook de stress bij van naar de DA gaan en dan over een paar dagen de verhuizing. twee keer in 1 week vind ik ook wel erg veel.

@rob; je hebt gelijk. Ik zit bij dierenartsen aan de vliet, bij de digros op de burgemeester sweenslaan. ik ben de naam van de arts even kwijt.

Ik neig er erg naar om medicijnen te nemen waar ze van kalmeert, ook al zou het misschien niet werken. Ik ben zo bang dat de tranquilizer verkeerd afloopt, en dat vergeef ik het mezelf echt nooit!
Misschien mag ik bij de medicijnen van de DA ook wel iets homeopatisch erbij geven? dat zou ik ff moeten navragen. Daarnaast heb ik bedacht dat ik haar dan in een doos of haar mandje doe, zoveel mogelijk afdekken. Feliway erin sprayen enz. Zoveel mogelijk dingen waar ze misschien rustig van wordt. Zorgen dat op haar nieuwe plek meteen een heleboel hoekjes/plekjes zijn waar ze zich kan verstoppen en dan hopen op het beste. De reis zal het spannendste worden.
Ik vind het heel moeilijk deze beslissing te nemen, het is ook echt een beetje mijn zorgenkindje, altijd wat. Maar moet er inderdaad niet aan denken haar weg te geven. Dat zou ik verschikkelijk vinden en zijn ze waarschijnlijk ook niet bij gebaat. Dan maar hopen dat ik haar voldoende vertrouwen en rust kan schenken zodat ze er doorheen komt en hopen dat de medicijnen wel gaan werken.
Ik ga er nog even over nadenken, wil geen verkeerde beslissing maken.
Ik hou julie op de hoogte!

rob; ik heb inderdaad twee aparte mandjes.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat mee verhuizen inderdaad het beste is.

Ik denk wel dat het geen goed idee is om feliway te sprayen in het mandje. Ik weet niet hoe jouw katten erop reageren maar hier vinden ze dat niet fijn. Ze worden wel rustiger van uiteindelijk, maar als ik spray gaan ze zo snel mogelijk lopen. Dan vinden ze valeriaan veel leuker en aangenamer. Het stinkt mss meer voor jou maar de katten gaan er wel graag op liggen en worden er ook minder gestresst van. Ze genieten er echt van.
Ik denk dat er in feliway gewoon wat te veel zaken zitten die niet echt aangenaam zijn voor de kat maar dat de feromonen en de lage dosis valeriaan wel de bovenhand halen als het kan uitluchten. Ik denk echter dat als je op stoffen spuit, je beter voor een natuurlijker en zuiverder product kan gaan zoals zuivere valeriaandruppels.

Ook zou ik haar bij je nemen in de auto, niet uit het mandje, maar een vinger door de tralies steken en zo zetten dat ze je kan zien. Zo kan ze steun zoeken tegen je hand aan, kan ze je zien en kan je ze geruststellen door heel zachtjes tegen haar te praten.
Dit laatste doe ik ook steeds bij Kleintje. Ze begint altijd zo zielig te jammeren als ze in een reismandje zit en als ze dan haar kopje tegen mijn vinger kan leggen, wordt ze daar veel rustiger van. Zachtjes en rustig tegen praten werkt ook erg kalmerend.
De rest kan je natuurlijk afschermen zodat ze zich wat veiliger gaat voelen en het gevoel heeft dat ze in een holletje zit ipv een open ruimte.

Laat de radio in de auto af, tenzij ze dat graag hoort...
Als ze een bepaald lievelingskussentje heeft, zou het leuk zijn omdat in de mandje te leggen, anders een lievelingsknuffel of zo. Het is niet de bedoeling dat ze ermee gaat spelen of knuffelen, maar gewoon omdat bekende zaken houvast bieden. Daar kan ze zich dan aan optrekken en bekende voorwerpen stellen haar gerust dat de hele wereld niet verandert. Ook in het nieuwe huis is het natuurlijk heel belangrijk dat ze zaken als van zichzelf herkent en dat haar geur er nog in zit, haar haren er nog op hangen... Dus zoveel mogelijk van de katten onmiddelijk mee verhuizen. Vooral datgene waar ze dagelijk mee bezig zijn.
Als ze gewend is om in een rustig hoekje van de kamer te slapen geef je haar in het nieuwe huis ook een rustig hoekje en leg je daar dezelfde kussen of dekentjes neer. Zo weinig mogelijk veranderen, zodat ze zo snel mogelijk haar weg en draai terug vind.

Oh ja, nog 1 iets waar ik aan denk. Ze heeft negatieve ervaringen opgedaan met het reismandje. Het zou dus beter zijn om iets te vinden waar ze dat gevoel niet bij krijgt en dus niet paniekeert voor er iets gebeurt... Zo zou je voor een rieten of een stoffen mandje (of reistas) kunnen gaan als je ervoor een plastieken had. Ik snap natuurlijk ook wel als je liever niet nog een extra mandje gaat kopen voor de verhuis als je er al twee hebt, maar ik kan het maar even zeggen.
Als je toch met dit mandje doorgaat, wees dan zeker dat ze er met 1 vloeiende beweging in zit. Heel voorzichtig er in proberen plaatsen gaat dan toch niet werken! Je kan dan beter je moed bijeen nemen en als je gaat, dan niet stoppen voor ze erin zit. Een tweede keer proberen is zowiezo moeilijker dan de eerste keer doordoen en brengt dus ook meer stress met zich mee. Ze is gewaarschuwd en zal zich zowiezo met hand en tand verzetten.
Zet het mandje tegen de muur, neem haar op en duw (1 hand achter de voorpoten en 1 hand onder haar kont) haar in een beweging naar binnen, niet aarzelen, niet traag, het is de bedoeling dat ze erin zit voor ze zich kan gaan verzetten.
Als je echt denkt dat dat niet zal lukken, kan je beter aan iemand vragen om het mandje rechtop te houden en er haar verticaal in laten zakken. Dat lukt bijna altijd, maar is naar mijn mening iets stressvoller voor de kat dan als je horizontaal snel doordoet. Zeker zien dat het mandje niet weg kan want anders zal ze het vooruit duwen en krijg je haar er nooit in.


Veel succes ermee, ik hoop dat alles goed gaat!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Anneke,

Aangezien we "dorpsgenootjes" zijn (nog wel!) kan ik alleen nog aanbieden om je te rijden naar de DA indien nodig, of om je te helpen om je poezies in een reismandje te krijgen?

Wel ben ik blij dat je door de adviezen hier toch ook van mening bent dat Pieke en Bes bij jou toch het beste afzijn, ongeacht woonplaats.

Liefs,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

@ pearlsofpassion; dank je wel voor zoveel praktische tips. Ik heb al met mijn vader overlegd dat hij me helpt om de katten erin te krijgen.Hij neemt handschoenen mee,haha, de vorige keer beet ze me namelijk. En dan probeer ik haar er toch verticaal in te laten zakken met het mandje op de kop. ze laat zich normaal ook al niet graag oppakken of echt vastpakken, dus denk dat een iets drastischere aanpak de beste is, beter dan het daarna nog een keer moeten proberen.

Misschien dat ik bij zooplus nog een andere mand of tas koop. al geef ik de voorkeur aan plastic omdat dit stevig is en makkelijk schoon te houden. maar ik zal er even over nadenken.
En ik zal inderdaad wat dekentjes, speeltjes e.d. meenemen in het mandje en in het huis zodat ze meteen veilige plekjes heeft. Ze slapen hier vooral op de bank, maar die gaat in ieder geval niet mee (is veel te groot) maar zal wat kussentjes enzo meenemen.

met feliway heb ik in principe goede ervaringen. tenminste; met de verdamper, vandaar dat ik ook de spray had gekocht, een tijdje geleden al. Maar ik heb ook valeriaandruppels. Ga het gewoon deze week proberen met twee dekentjes, kijken waar ze het liefste op ligt, wat ze het meest aangename vind.

ondertussen heb ik nog met de DAassistent gesproken. De knoop doorgehakt dat ik voor de milde variant ga. Het blijkt een natuurlijk product te zijn, ze noemde het een voedingssuplement, het zijn capsules. Ik moet er zo snel mogelijk mee beginnen, met toedienen. Helaas kan ik het zelf niet ophalen, maar moet ik de buren vragen; die hebben morgenmiddag pas tijd. Dus ik moet jammer genoeg nog een dag wachten. maar goed, dit zijn de omstandigheden; ik baal er verschrikkelijk van, maar probeer er het beste van te maken.

dank je wel voor jullie steun en adviezen!

EDIT:

hoi rob! ik zie je berichtje nu pas.
wat lief dat je dat aanbied! dat waardeer ik echt heel veel. Maar ik denk dat ik het nu toch zo ga proberen. Die transquilizers vind ik eigenlijk maar eng. als ze dan niet meer wakker wordt vergeef ik het mezelf nooit! dan neem ik liever dit risico dan het andere. Dus ik hoef niet naar de DA.
Mijn vader helpt me met de katten het reismandje in krijgen, dus dat moet ook lukken.
Maar vind je aanbod echt mega!

Naar een andere eigenaar vond ik ook een vreselijk idee, het kwam niet van mezelf; mijn moeder zij dat en toen bleef het door mijn hoofd spoken of dat beter zou zijn. Maar er is een groot verschil tussen mijn moeder en mij,haha. Voor mij betekenen Pieke en bes gewoon enorm veel. zeker nu ik ziek ben zijn dit echt mijn maatjes, degene die altijd bij me zijn. Mijn moeder is opgegroeid op een kippenbedrijf en daar waren katten echte boerderijdieren. Als er eentje wegviel kwam er wel weer een andere. Dat waren echte buitenkatten die blij waren met eten en een baal stro om in te liggen. Dat is bij mij toch ff anders.
Gelukkig heb ik dat idee snel van de baan geschoven,haha.
Dank je wel he!!!!
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Medusa »

Heb je Feliway Spray of Felifriend gekocht? Felifriend bevat namelijk neit dezelfde hormonen als Feliway en gaat in casu niet veel helpen. Valeriaan brengt ze in een roes, zou kunnen helpen maar is van korte duur. Persoonlijk zou ik kiezen voor Bach Bloesems die je vanaf vandaag in het drinkwater of over hun natte voeding kan doen. Bach rescue geef ik de katten altijd als ik naar de da ga. Wel niet in spuit kopen want rechtstreeks in hun bekje vinden de katten echt niet aangenaam (bevat alcohol). Eerder in druppels zodat de alcohol kan verdampen voor je het voorzet aan je kat. Ik zou wel eens moeten uitzoeken welke je op voorhand kan geven want Rescue is voor het moment zelf. Als ikje verhaal zo lees ben ik wel wat bang dat bach bloesems gaan helpen maar niet voldoende zal zijn en je het dus zal moeten combineren (zonder enig gevaar).

Zet haar draagmand al ruim op voorhand in de woonkamer met een paar dekentjes en spulletjes zodat ze dat mandje gewoon wordt. Verder is het afdekken van je draagmand zeker geen slecht idee aangezien je zo haar indrukken beperkt en dus ook haar stress.

Verder zou ik je stresskipje in je nieuwe woonst in haar trasnportbakje in een klein kamertje zetten met al haar spulletjes in en haar vooral op tijd en stond gerust stellen. In een kleine kamer kan ze op eigen ritme de situatie verkennen en dan kan je de ruimte geleidelijk aan verruimen zodat ze alles onder controle blijft houden en niet plots overvallen wordt met allemaal vreemde inrukken
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Anneke_84 »

hoi medusa;
ik heb feliway voor in het stopcontact (al vaker gebruikt en nu in voorraad voor in het nieuwe huisje) en feliway spray. Daarnaast heb ik inderdaad bach rescue druppels. ik denk dat ik het ze die dag een paar uur van te voren geef. Dan heb ik nog valeriaandruppels van A.vogel.
wat voor bach bloesem zou ik moeten hebben, want dan moet ik nog even gaan kijken wie ik daarvoor op pad kan sturen omdat ik zelf niet kan ;).
Dit alles zou kunnen helpen. Ik denk dat ik valeriaan misschien op het kussentje druppel maar niet toedien. Ik zou de bach in combinatie met de pilletjes van de dierenarts kunnen doen.

De draagmandjes staan al (bij toeval, omdat ik wou gaan kijken of ze erin zouden gaan) al 1,5 maand in de woonkamer. heb al met eten en snoepjes geprobeerd, maar Bes blijft op veilige afstand staan kijken.....

Ik heb straks twee kamers (wat grotere ruimte's) waar ik ga wonen, dus heb niet echt een klein kamertje buiten de wc/badkamer. misschien is dat een idee? Al ben ik even aan het kijken voor een mooie krabpaal met een hokje erbij zeg maar en wat mandjes ofzo? zodat ze zich ergens in kan verstoppen.

het zal in ieder geval wel weer een gedoe worden, want de vorige keer was ze zo van streek dat het lang geduurd heeft voordat ze haar zusje weer accepteerde. we zullen zien! ik ga in ieder geval mijn best doen.
En al jullie tips zijn welkom! dat geeft weer een goed gevoel als mensen met je meedenken.

Dank je wel!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door Dafpoetser »

Hee Anneke,

We willen natuurlijk niet alleen weten hoe het gaat met Pieke en Bes, maar ook met JOU hé?!
Hou je haaks, en voor Pieke en Bes ben jij de beste!

Liefs,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9351
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plotselinge verhuizing met een stresskat. Wat te doen?

Bericht door castratenkoor »

Valeriaandruppels willen ook nog wel helpen. Te koop bij de apotheek. Paar drupjes op het kleedje in het mandje. En ook voor in hun nieuwe thuis.

Ook voor jou sterkte en beterschap!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie