Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castratie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
NoppertG
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2010 12:06

Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castratie

Bericht door NoppertG »

Ik ben zelf geen voorstander van het rucksichtloos weghalen van baarmoeder en eierstokken van een poes als middel om ze onvruchtbaar te maken en dan krijg je er "gratis" bij de volledige verwijdering van e.e.a. dat met veel meer te maken heeft dan puur de vruchtbaarheid van de poes. Een stukje eileider aan beide kanten weghalen is toereikend voor het onvruchtbaar maken. Ze behouden verder alle hormonen. Sommige katten zullen als gevolg hiervan mogelijk baarmoederonstekingen kunnen ontwikkelen, maar de meerderheid niet. Omdat het zeker niet de meerderheid is die die ontstekingen zal ontwikkelen ben ik zeker geen voorstander van een standaardbehandeling voor poezen waarbij alle katten volledig gecastreerd worden. Veel katten worden veel sneller ziek na een volledige castratie. Levensduur wordt bij de meeste zelfs verkort. Dus geen baarmoederonstekingen dan misschien, maar zekerheid op heel veel andere klachten die levensbedreigend zijn soms.

Dus, ik vind dat dierenartsen diereneigenaren die keuze zelf moeten laten maken, ze in ieder geval beide opties moeten geven. A

Menselijke mannen worden nooit gecastreerd, slechts gesteriliseerd. Menselijke vrouwen worden pas gecastreerd als er daadwerkelijk reden toe is, dus als er wel degelijk al wat aan de hand is met baarmoeder/eierstokken. Er zijn grote overeenkomsten tussen zoogdieren, hou dat in de gaten. Waarom zou je een ander aan willen doen wat je jezelf ook niet aan zult doen?

Sproeiende katers: ik zie dat probleem wel degelijk hoor, helaas. Maar buiten dat zie ik in het krols zijn van een kater of poes geen probleem. In drukke gebieden kan het wat meer overlast geven doordat ze luidruchtiger zijn, vaker zullen vechten wellicht. Maar zelf vind ik dat geen overlast. Hoort er bij.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dierenartsen kennen die wat minder zorgeloos met dit soort dingen omgaan. Of er dierenartsen zijn die sterilisatie, dus de echte sterilisatie, niet de castratie, nog uitvoeren als daar naar gevraagd wordt (en ook dan goed werk proberen te leveren).

Terzijde nog even iets t.a.v. het kostenplaatje .. zelf denk ik dat ze een zelfde bedrag voor sterilisatie (is een iets eenvoudiger ingreep) zullen vragen als voor castratie. Zo zijn de dierenartsen wel. Maakt mij niet zoveel uit, maar sommige dierenartsen beweren dat ze nu iemand niet op kosten zullen jagen, door 2 behandelingen in 1 te combineren. Volgens mij is daar nog nooit beleid bij een dierenartsenpraktijk op getrokken, op medeleven met hun klanten (mbt hun financ. positie). Bedrijfsmatig kan dat vaak niet uit. En dan nog, als de klant daar niet naar gevraagd heeft .. en 't niets meer met de gezondheid van het dier te maken heeft.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door Cari »

Interessante visie.
Veel katten worden veel sneller ziek na een volledige castratie. Levensduur wordt bij de meeste zelfs verkort. Dus geen baarmoederonstekingen dan misschien, maar zekerheid op heel veel andere klachten die levensbedreigend zijn soms.
Ik vraag mij af welke klachten. Heb er nog nooit iets over vernomen en dat de levensduur verkort wordt ook zeker niet. Dat is iets wat kanker wel doet. Gevechten ook en aids ook.
Er zijn grote overeenkomsten tussen zoogdieren, hou dat in de gaten. Waarom zou je een ander aan willen doen wat je jezelf ook niet aan zult doen?

Een groot verschil tussen katten en mensen is o.a. de hormonencyclus. Ooit een vrouw krols zien worden? Sex is voor een mens iets heel anders dan voor een kat.
Sproeiende katers: ik zie dat probleem wel degelijk hoor, helaas. Maar buiten dat zie ik in het krols zijn van een kater of poes geen probleem. In drukke gebieden kan het wat meer overlast geven doordat ze luidruchtiger zijn, vaker zullen vechten wellicht. Maar zelf vind ik dat geen overlast. Hoort er bij.
Zou je ook verder dan jezelf kunnen kijken, denk je? Luidruchtige katten zijn bij de meeste mensen niet gewenst. Dat betekent dat ze overal verjaagd gaan worden en er ook mensen zijn die drastischer maatregelen gaan nemen.
Dat ze vaker vechten is misschien niet voor jou, maar wel voor de betreffende katers een groot probleem. Verwondingen, infecties, ziektes als aids, allemaal doffe ellende voor de kat en hoge kosten voor de eigenaar of de katttenliefhebber die zo'n dier in erbarmelijke toestand van de straat haalt.

Met sterilisatie doe je geen enkele kat een plezier.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door pearlsofpassion »

Waar heb jij je info gehaald?
Kan je enige bron aanbrengen die betrouwbaar is in wat je vertelt?
Volgens mij kan ik er evenveel vinden die totaal het omgekeerde verkondigen als het er al niet meer zijn.
Wat voor studies heb je gedaan en wat doe je voor job?

En zelfs als wat je verkondigt zo te zijn ivm ziektes en zo verder, vind ik nog dat je wat kort door de bocht redeneert, weinig met dierenwelzijn inzit en veel te kortzichtig bent.
Waarom kom je hier een pleidooi geven voor er je iets gevraagd is, ipv eerst gewoon te vragen wat je vraag is? Verwacht je dat je tegengesproken zult worden? Wil je ons op stang jagen?
Je toon is namelijk zeer aanvallend voor een openingsbericht!

Wij hadden zelfs nog niets gezegd....


Verder wil ik ook nog zeggen, dat er geen enkele reden is om een poes onder de hormonen te houden. Integendeel. Vertel jij mij eens wat de voordelen zijn? Dan zal ik eens antwoorden met de nadelen....
Bij mensen zijn er wel degelijk voordelen bij hormonale cyclus van een vrouw in stand te houden. Zoals gezegd werkt die heel anders bij mensen dan bij katten. Maar weet je hoeveel vrouwen boven de 60 hun baarmoeder nog hebben? Erg weinig hoor! En als je de eierstokken weghaalt zijn de hormonen ook weg. Bij mensen laten ze daarom juist de eierstokken zitten terwijl de baarmoeder weggehaald wordt. En weet je waarom mensen wel gesteriliseerd worden en niet gecastreerd? 1: omdat sterilistatie (knoopje in de ei- of zaadleider) nog omkeerbaar is en ze die mogelijkheid bij mensen open willen houden (je weet maar nooit wat er gebeurt). 2: omdat zo het libido onderhouden wordt, terwijl de vruchtbaarheid weg is.
Bij katten wil men juist het libido wegnemen!!! Dat is waaruit het beschermen van je kat bestaat. Seks bij katten is niet zoals bij mensen!!
Katers moeten vechten om de poezen (echt vechten, niet om ter hards flirten! ) en ik kan je verzekeren dat als je ooit een kater hebt gezien die helemaal onder de abcessen zit van verschillende keren aangevallen te zijn, die zijn staart helemaal opengezweert is en die graatmager is door de hormonen, gewoon omdat zijn baasjes het vertikt hebben om hem te laten helpen, dan twijfel je nooit meer hoor!
Ik heb die kater verzorgt, ookal was hij niet mijn eigen kat en kon ik hem niet houden! Ik heb een plaatsje in een goed asiel kunnen krijgen, en hij krijgt een tweede kans, maar niet alle katten hebben zoveel geluk!!
Poezen die krols zijn, komen midden in het katergevecht terecht, dus denk maar niet dat ze daar ook steeds ongeschonden uit komen. Bovendien is het enkel hun instinct en krolsheid die maakt dat ze daar zijn, roepen en zich aanbieden (eigenlijk willen ze gewoon thuis voor de haard liggen). Paren doet bij katachtigen voor het vrouwtje echt pijn! Ze vallen de kater na de daad (of voor zelf) dan ook vaak aan! Dit moet om de ovulatie te krijgen.
Zowel krolse katers als poezen kunnen niet doen waar ze zin in hebben. Ze kunnen niet rustig van het zonnetje genieten of wat spelen of op jacht gaan. Nee, ze moeten een partner zoeken. Ze zijn onrustig.
Ze blijven krols tot ze genoeg seks hebben gehad, en bij een poes tot ze een bevruchting heeft gehad. Dan veranderen de hormonen en stopt de krolse periode. Als er dus geen bevruchting en geen ovulatie komt, dan blijft de poes krols worden. Is dat het leven dat jij voor je kat wil?

Casteren is meer dan gewoon zorgen dat er geen kittens bij worden gemaakt! Casteren is zorgen dat je poes beschermt is tegen aids en leukemie, is zorgen dat ze zorgeloos kan doen waar ze zin in heeft , is zorgen dat ze lang en gezond kan leven!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me volledig bij Cari en Valerie aan. Goed onderbouwd relaas dames.
Topic starter vindt krijsende katten geen probleem, die moet dan maar in een hutje op de hei gaan wonen met een groep niet gecastreerde katten.
Zorgen dat er geen ander last van heeft......
En geen boze buurman in de buurt die je lawaaiende lieverdjes om zeep helpt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum Noppert!
als je al een reactie geeft, zou je die dan willen beargumenteren zoals de dames hierboven op een geweldige manier hebben gedaan? goeie informatie en uitleg! zou het kunnen zijn dat je zelf weinig van katten weet?
heb je zelf huisdieren? overweeg je om ze te nemen?
en ik sluit me aan bij Valerie: waarom hier zo'n pleidooi wat nergens bij aansluit?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door castratenkoor »

Misschien is Noppert alleen maar een grappert?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door Adriana »

oh ja.. een grappert en/of een stangert..
leuk spelletje, partijtje Forum-miepjes op de kast jagen,
hadden we daar laatst niet ook al last van? ooit nog iets van Volty gehoord?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door castratenkoor »

Ben benieuwd wat zo iemand in huis heeft aan dieren.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik had ook al bang dat ik dat hele verhaal getypt had voor iemand die er eens goed om lacht.
Ik hoop van niet, want ik meen het steeds weer...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door Adriana »

k vind het een geweldig verhaal, staat goed op een rijtje en voor de toekomst, om ooit eens iemand uit te leggen hoe het echt in elkaar zit, geweldig!
maar het is ongetwijfeld niet aan die persoon besteed.. maar dat geeft niks..
we tikken zo veel berichten waarvan je je afvraagt.... maar via de zoekfunctie komt die info toch wel bij mensen, die daar echt in geinteresseerd zijn hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door castratenkoor »

Mee eens was een prachtig relaas - vast nog wel eens nuttig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, jullie zijn echt veel te goed hoor, krijg bijna de tranen in mijn ogen van zo'n welgemeende complimenten. Rob overlaadt mij daar ook al altijd mee... dan weet ik me weer geen houding te geven. :oops:

Ik hoop wel dat je gelijk hebt en dat het nog vele mensen kan tot inzicht doen komen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door Lovecat »

Ik had gister deze pagina openstaan op mn laptop, toen visite van me zei; je gaat hem toch niet castreren? Ik zeg; natuurlijk wel. Zij weer; dan kan ie geen kindjes meer krijgen! Ik zeg, ja dat is de bedoeling ook, hij kan sowieso geen kindjes krijgen want het is een kater :roll:

Ja maar, een nestje is zo leuk! Ik zeg; wat is er leuk aan een nestje, wat moet ik ermee? Ja, gewoon verkopen, dat doen kennissen van mij ook altijd. Ik zeg; nou die kennissen zijn dan een stelletje debielen want de asielen zitten overvol en er worden jaarlijks zoveel katten afgeschoten omdat ze met teveel zijn.

Ah nee echt? Ja, echt! En daarna het hele verhaal van hierboven gedaan over hormonen en sex en toen hield mijn kennis d'r mond wel, maar niet van harte. Maar het verbaast me dan weer hoeveel mensen echt niet weten waar ze het over hebben! Ze moest ook lachen om mijn krabpaal, dat is toch helemaal niet nodig? Hij kan toch aan de muur krabben :shock:

Ik heb nu al zoveel discussies gevoerd met mensen. kwam er hier ook een vent me vertellen dat het zielig was dat ik m'n kitten binnenhield blablabla. 3 weken later heeft ie zelf een kat die jaren BUITEN heeft rondgezworven en die hij nu lekker binnenhoudt op 30 m2.

AARr, ik word daar zo gek van he, al dat commentaar op hoe ik mn kat opvoedt, terwijl ik blijkbaar de enige ben die zich inleest... Sorry moest hier even m'n frustratie kwijt over de onwetendheid van zoveel mensen waaronder dus nog steeds het castratiegebeuren; een nestje is toch leuk?? :roll:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door Adriana »

kan me heel goed voorstellen dat je er hangoren van krijgt..
maar als je sommige binnenkomende berichten ziet en dan de vragen en standpunten dan valt er nog heel erg veel uit te leggen hoor! en ik ben altijd blij als zo iemand de weg naar het Kattenforum heeft gevonden, want er gaat vaak een wereld voor ze open! en daar varen hun katzels wèl bij denk/hoop ik dan maar!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Sterilisatie (stuk eileider/zaadleider eruit) vs castrat

Bericht door Medusa »

Ik hoop dat dit als grap bedoelt is zeg, wat een larie en apekool.

Ooit al een krolse kat gezien, dat beestje kan met haar eigen geen weg, weet niet hoe kruipen, steekt al haar energie in het vinden van een kater en eet niet zeer. Ze worden veelal graatmager en hun vacht gaat er dof uitzien. Waarom denk je dat fokkers uiteindelijk, geod wetende dat daar ook negatieve gevolgen aan verbonden zijn, hun open poes de pil geven.

Een kater is aggressief en gaat gevechten aan, loopt ziektes als Felv en Fiv op in gevechten met tegenstanders en gaat heel ver uitwijken op zoek naar een poes. Ook hij steekt zijn energie in het vinden van een partner in plaats van eten en gezond blijven.

Beiden gaan uitzwerven veel verder dan hun normaal territorium en dus vergroten de gevaren op aanrijding, vergiftiging, uitgeput raken en niet meer thuis komen, in asiel terecht komen.

En hebben die diertjes daarvoor gekozen denk je - zoals bij de mens?? Zeker niet, ze hebben absoluut geen keus mar moeten ondergaan.

Om nog maar te zwijgen van de buren die het gehuil van je kat of de urinegeur van je kater moe zijn en haar uit de weg proberen te ruimen of haar bedanken met een emmer water.

Getuigt van weinig dierenliefde vind ik persoonlijk. De dierenarts die dat overweegt zou zelf terug op cursus moeten mijn inziens
Plaats reactie