Nieuwe kat blijkt monster!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Ayzha »

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik een nieuw katje erbij, ik heb er nu 3.
Onze nieuwe binnenkomer blijkt een echt monster te zijn! Voor het gemak zal ik even de namen erbij zetten zodat ik kan proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Ayzha (klein wit 1jr oud, is mijn eerste katje) Kiana ( heilige birmaan, ook 1 jr ook) en dan Dana, deze is er nieuw bij gekomen, tis een vreselijk klein ding met een ongelofelijke hangbuik, ze is 6 jr. ( deze heb ik van mensen over genomen die bij ons op de praktijk kwamen om het beestje in te laten slapen omdat ze in huis pieste, hier doet ze dat niet)

Nou het probleem zit zo, toen Dana hier de eerste keer kwam was ze totaal niet bang en ging ze gewoon haar gangetje, lekker op de bank, nagels krabben aan de paal waar Ayzha oplag enz. T was duidelijk dat Ayzha het hier niet mee eens was, dus er volgde een kleine scheldpartij waarmee verder niets gebeurde. Het leek steeds beter te gaan, en ze liepen zelfst langs erlkaar zonder te grommen of blazen. Nu denk ik dat het ongeveer n maandje geleden is dat de bom gebarsten is. Dana vloog Ayzha achterna en dreef haar steeds in een hoekje ( ze ging niet slaan ofzo) en dan kwam ze terug om weer lekker op de bank te gaan hangen.. het lijkt wel alsof ze boos word als Ayzha de kamer in komt gelopen. Ik meen het serieus, Ayzha kan haar kont nog niet draaien of Dana staat al daar. Ik heb werkelijk geen idee wat ik ermee moet, arme Ayzha leeft tegenwoordig maar nog buiten en in haar wasmand. Ze komt bijna nooit meer in de kamer. Ik vind dit super vervelend en zie het dan ook totaal niet meer zitten met Dana. Ze is super lief voor mij en Kiana maar dit kan gewoon niet zo!!
Wat moet ik doen, Dana tot de orde roepen, het maar laten gebeuren, haar apart zetten? ik weet het niet meer. Kleine Ayzha zoekt wel echt bescherming bij mij.. Ik vind het zoooo zielig :geenidee: Sta echt op het punt om voor Dana een ander huis te gaan zoeken, maar ik weet zeker dat er een oplossing moet zijn.

Wie heeft tips,adviezen, miss zelf ook zo een probleem. Wie kan mij helpen.
Alvast heel erg bedankt!! :eclap:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat blijkt monster!!

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum (met 5 berichtjes mag dat nog wel)

heb je al bij het hoofdstuk 'gedrag' gekeken in het Forumoverzicht? en dan de topics 'acceptatie'.. etc - er is al heel erg veel over geschreven...
en dan ook even zoeken op wat rustgevers, zoals de feliway verdamper, valeriaan bij de dierenspeciaalzaak en destress, telizen en/of zylkène van je dierenarts..

je hebt duidelijk een dominantieprobleem en zult zelf moeten bekijken of je daar nog wat aan kunt bijschaven, waarbij het doorlezen van een aantal topics over dat onderwerp helpt met tips, adviezen, situatie herkennen en andere goede raad.
en houd in je achterhoofd een vaste termijn waarbinnen de situatie duidelijk veranderd moet zijn en anders herplaatsing!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Nieuwe kat blijkt monster!!

Bericht door achtpuntzes »

is ayzha misschien doof? veel witte katten zijn doof, en missen wat van de communicatie tussen de katten onderling, waarmee sommige andere katten moeite hebben.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Nieuwe kat blijkt monster!!

Bericht door Ayzha »

Hallo,

bedankt voor de reactie, Ik heb een 3 feliway`s hangen en Dana en Ayzha krijgen Zylkene ( ik werk zelf als dierenarts assistente) Ayzha is niet doof, ze is ook niet helemaal wit, heeft wat verdwaalde vlekken zo links en rechts;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door castratenkoor »

Titel van dit topic lijkt me niet helemaal eerlijk tegenover de poes. Ik zou niet van een monster spreken. Is duidelijk een erg dominante poes.
Als het over een maand met veel zorg, geduld en liefde echt niet blijkt te gaan kun je aan herplaatsen denken. Misschien kan deze poes beter alleen geplaatst ergens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Anne »

Wij hebben dit ook meegemaakt met een oudere poes uit het asiel, Brammetje zoals we hem noemden. het was zo'n lief leuke kat alleen ging hij Destin steeds maar achterna, net zoals jouw nieuwkomer dat doet.]
Dit hebben we 6 weken aangekeken, ondertussen was Destin erg veranderd, voorheen kwam hij overal, lag overal en nergens te slapen, en na 6 weken leefde hij achter de bank..
Toen hebben we Brammetje helaas terug moeten brengen naar het asiel en is ons het advies gedaan alleen nog maar kittens te introduceren :???:
Destin leefde toen weer helemaal op,
het was heel naar om te zien hoe hij die verandering onderging en angstig werd.
Ik kan me voorstellen dat je haar gaat herplaatsen als je alles al geprobeerd hebt,
maar soms lukt het gewoon niet.
Brammetje was erg dominant en Destin was eigelijk de leider hier...
Ondertussen leeft hij niet meer helaas...
heel veel sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Ayzha »

hallo,

even een reactie op jou berichtje cheeta, het is niet dat ik mijn kat als `monster`betitel in kwade zin!! ik heb erg veel geduld met mijn katjes en ben ook zeker niet bang om de dingen gewoon eens op zijn beloop te laten of er veel tijd in te steken. ik heb ondertussen veel zorgekindjes (onder de katten) gehad hier en heb alle katjes steeds met heel veel liefde en geduld behandeld. meestal waren dit katjes die ziek waren en afgedankt werden omdat ze te veel geld of tijd kosten. Al deze beestjes heb ik tot op het einde een goed leven gegeven. Ik wil niet overkomen als iemand waarbij het na n paar weken niet lukt, gewoon de beestjes weg doet. Ik zeg altijd wat er in komt gaat niet meer weg totdat ik hem door medische redenen moet afgeven. Als het echt zover moet komen dat Dana weg moet dan zal ik zeker veel tijd steken in het vinden van een nieuw plekje voor haar en dat zal zeker gepaard gaan met de nodige tranen. hopelijk begrijp je het nu beter.

Anne bedankt voor het reageren op mijn berichtje. ik zou het heel erg vinden als ik haar moest wegdoen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Anne »

Het is ook erg, ik voelde me echt een verraadster toen ik Brammetje terug bracht na het asiel.
Maar het zou erger zijn geweest om hem te houden, Destin was hier het eerst en hij ging voor,
en op een gegeven moment als je allles uit de kast hebt getrokken en het duurt al zolang dan moet je een beslissing nemen.
Leuk is inderdaad anders.
Heel veel sterkte, ik hoop dat het goedkomt bij jou, ik vind het super dat je in ieder geval om advies komt vragen en je er zo serieus mee bezig bent!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door castratenkoor »

Cheetah is een status, hoeveel berichtjes je post. forumnaam is Castratenkoor.
Dit even terzijde......
Ik begrijp je wel, ik vond alleen de titel van het bericht wat ongelukkig gekozen.
Ook ik ben opvanger van "wegwerpkittens" wat vaak veel kosten met zich meebrengt.
Sommige katten blijven aso's en het vergt vaan de nodige aanpassingen om het voor ieder leefbaar te houden.

Ik heb er alle begrip voor dat als het echt niet gaat tussen de poezen je de nieuwkomer herplaatst.
Een tip voor in de toekomst, mijn ervaring als je grotere groep katten in huis neemt, kun je beter katers nemen dan poezen. Veel grotere slagingskans. Geldt uiteraard niet altijd, voor poezeneigenaren gaan stuiteren, er zijn zat lieve en heel sociale poezen.
Is uiteraard heel persoonlijk.
Bij mij werkt het met 8 katers perfect terwijl ik met poezen heel veel problemen heb gehad.
Vergelijkbaar met de jouwe.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Ayzha »

hallo,

Sorry castratenkoor, ben nog niet helemaal thuis in dit forum;)
Ik moet zeggen tot nu toe heb ik er steeds poezen bij gekregen, het is altijd goed gegaan. Dit is echt de eerste keer dat het fout gaat. Ik werk als dierenarts assistente, en Dana kwamen ze in de praktijk brengen om in te laten slapen omdat ze in huis pieste ( in de schoenen van mevr bijv. ) voor mij was dit een duidelijk teken van stress, dus wou ik het wel met haar proberen.

Nu even toch een grote vooruitgang in mijn poezenhuis. ayzha pikte zojuist het eetbordje van Dana in!! Stond zelf even versteld ervan, Dana liet zich gewoon wegjagen.

Als Dana nu achter Ayzha aan vliegt, moet ik Ayzha dan beschermen en Dana terug roepen of moet ik het op zn beloop laten? misschien kan iemand mij met deze vraag helpen?

groetjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door castratenkoor »

Zolang ze mekaar niet in de haren vliegen en de vlokken niet in het rond vliegen zou ik ze laten begaan.
Geef ze zoveel mogelijk ruimte zodat ze alle kanten op kunnen.
En veel liefde en aandacht.
En afleiden met leuk speelgoed wil ook vaak helpen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door achtpuntzes »

afleiden met leuk speelgoed helpt inderdaad. ik heb al vaak meegemaakt dat speelsheid het wint van dominantie...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Cari »

Mocht je toch moeten ingrijpen, haal er dan niet eentje weg, maar stuur ze uit ellkaar. Je beschermt niemand, maar tolereert gewoon (als opperkat ;-) ) geen gevechten in de kolonie.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ayzha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 apr 2009 17:24

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door Ayzha »

nou ik ben flink aan de slag gegaan, speelgoed helpt niet:-( alleen nummer 3 valt het op dat dat muisje oppeens beweegt. Moet wel zeggen dat ik het idee heb dat het beter gaat. Kan aan mijn positieve energie liggen, na jullie berichtjes maar laten we hopen dat het gewoon goed begint te gaan

allemaal heel erg bedankt
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9355
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kat blijkt monster!

Bericht door castratenkoor »

prima - ga zo door - voorlopig nog genoeg werk aan de winkel zo te horen.
Idee van Cari er tussen gaan staan vind ik ook erg goed!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie