Ervaringen met Giardia gezocht

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Simmick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 19:12

Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Simmick »

Hallo allemaal, ik heb sinds twee en een halve weken 2 kittens uit een opvang. Ze zijn ongeveer 14 à 15 weken oud. 1 heeft al twee weken diarree en uit een 3-dagen ontlasting onderzoek is gebleken dat ze Giardia hebben. Inmiddels hebben ze de eerst Panacur achter de rug, en heb ik het hele huis onder handen genomen, over twee weken de volgende kuur en dan na twee weken weer testen. Inmiddels heb ik veel informatie op internet gevonden, maar ik word daar nogal paranoia van. Vooral van de cysten en de kans op herbesmetting. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen met kittens/katten die ook Giardia hebben gehad.

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of bij jullie na de eerste behandeling de Giardia test negatief of heeft dit langer geduurd? Wat was jullie schoonmaak regime gedurende de eerste periode?
Tijdens de kuur heb ik bijvoorbeeld elke dag kattenbak met chloor schoongemaakt, maar hoe lang moet ik dit volhouden, dit kost veel kattengrit, kan daarna 1x per week met chloor ook volstaan? Maar ja, 1 kitten heeft nog steeds diarree. Verder zie ik in gedachten overal cystes en was de hele dag door mijn handen. Maar ook aan kleding of als ik de kittens aai. Kortom, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

O ja, met de kittens zelf gaat het trouwens best goed, ze zijn erg speels en eten goed.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en natuurlijk zou ik bijna zeggen.. met een probleem..

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ardia.html

in dit artikel veel info en ook behandelingsadvies bij herbesmetting etc. prima dierenartsen daar dus goeie info

en kijk op het forum zelf even bij giardia via de zoekfunctie rechtsboven, daar krijg je erg veel info en missch kun je pb'en naar iemand die het ook allemaal heeft meegemaakt en er vanaf is voor nadere info..

en houd de paranoia even in bedwang, wat valeriaanthee of druppels?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Simmick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 19:12

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Simmick »

Dank Adriana, voor het welkom en de link ;-)

Die site had ik ook al gezien en inderdaad over het hygienisch houden van de omgeving, maar ja, als je je hele huis onder handen hebt genomen, dit kun je toch niet dagelijks in zijn geheel blijven herhalen (heb ook een full-time baan), natuurlijk wel vaker dweilen en zo, maar de kittens zitten echt overal in en op. Normaal erg leuk, maar nu een beetje minder....

.....en de valeriaan is al in huis ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Adriana »

k zie dat één van je kittens nog steeds diarree heeft. wat hier erg goed heeft geholpen is sensible 33 van royal canin. sommige katten/kleuters kunnen niet zo goed tegen de relatief hoge eiwitgehaltes in kleutervoer en raken behoorlijk van slag.
dan hoeft het dus geen giardia meer te zijn maar is dan voedselallergie en je kunt altijd proberen om klein beetje sensible te voeren en te kijken of minder stank/minder dun.
hier was het met een etmaal over en vreemd, het betreffende kitten wil en/of jat geen ander voer meer, heeft kennelijk besef dat ie daar niet tegen kan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Simmick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 19:12

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Simmick »

Zou ik kunnen proberen, mijn dierenarts adviseerde gewoon de royal canin kitten 36 te blijven geven, maar ja, ze heeft nu al twee weken diarree. Ze begon ermee toen ik haar drie dagen had. Ik heb in de eerste week ook al een aantal dagen gekookte kipfilet/koolvis met rijst gegeven, maar dit hielp ook niet (maar toen wist ik nog niet van de Giardia). Overigens vind ik de diarree niet echt overdreven stinken (niet meer dan "normale diarree" stinkt). Naast Giardia is trouwens ook Toxocara gevonden.... Het andere kitten heeft twee dagen diaree gehad, maar heeft nu nergens last van. Maar als ik die andere brokken ga geven, dan krijgen ze die allebei.
Ik heb via de zoekfunctie ook jouw link naar de colostrum therapie gevonden en dat vind ik ook heel interessant. Ik heb hiervoor ook al een kat met chronische maag/darm problemen gehad en hoop niet dat dit voor het nieuwe kitten een blijvend probleem gaat worden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Adriana »

hier krijgen je ze alle bei voor een deel RC sensible, Maks alleen maar en Bolle krijgt daarna nog wat kitten en paar andere brokjes - ook tegen blaasgruis en nog wat kip/tonijn natvoer. daar eet Maks dus heel erg weinig van uit zichzelf en dat gaat goed. en wat rauw spul en wat tarwegras, wat ik zelf zaai: zitten erg goeie stofjes in: vits, mineralen en enzymen, goed middel voor bij al dat doodgekookte spul en ik verknip een stengel over het natvoer of plak het vast met wat easy pill.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door AnnekeB »

Hallo,

Ik heb onlangs ook een poesje gehad met dit probleem. Ze kwam uit het asiel en had vanaf het begin dat ze bij ons was diarree. Eerst dacht ik dat het door de verandering van omgeving en voedsel kwam, maar na een week heb ik toch maar een staal van de ontlasting bij de DA binnengebracht. Diagnose: Giardia. Wij hebben thuis 5 katten, 3 grote en 2 kleintjes. De groten hebben 5 dagen lang elke dag een pilletje moeten nemen en voor de kleintjes heeft de dierenarts me een vloeibaar medicijn meegegeven dat ik hen ook 5 dagen lang in hun mondje moest spuiten. Ik weet niet hoe de pillen voor de grote katten heten want de DA heeft ze me gewoon zo zonder doosje meegegeven en het drankje voor de kittens had hij zelf gemaakt, dat zat gewoon in een doorschijnend potje. Maar het heeft wel geholpen. Een week na de kuur hebben we opnieuw ontlasting moeten binnenbrengen en het poesje was geheel vrij van de parasiet. Wij hebben een hele goede DA en hij heeft tegen mij niets gezegd over de kattenbakken uitwassen met chloor. Ik moest gewoon de kattenbakken elke dag zuiver maken, meer niet, maar dat doe ik toch sowieso al elke dag.

Groetjes,
Anneke
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en fijn dat je giardia-probleem zo snel en overzichtelijk is opgelost!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Cari »

Anneke, waarschijnlijk heb jij metrazol gehad. De ene da geeft panacur (ontworming) en de ander metrazol (antibioticum).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Simmick
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2010 19:12

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door Simmick »

Anneke, fijn dat het bij jou zo snel weg was, ik heb iets minder geluk. Na twee kuren Panacur opnieuw de ontlasting getest en de Giardia was nog steeds aanwezig. Daarop 10 dagen Metrazol gegeven, in pilvorm, wat nogal een klus was, maar met behulp van een pillenschieter toch gelukt. Daarna een weer de ontlasting laten testen, en deze keer geen Giardia gevonden. Helaas is dat geen garantie, omdat de Giardia erg hardnekkig is (mijn dierenarts zei dat hertesten nodig is om vast te stellen of het echt weg is). Daarna probioticum gegeven, om de darmflora weer op te bouwen. Op dit moment heeft het poesje dat diarree had en waarschijnlijk ook de Giardia (ze hebben van de ontlasting van beide poesjes 1 monster gemaakt waarmee werd getest) weer (erge) diarree, de andere maakt gelukkig mooie drollen ;-). Dus, morgen ga ik naar de dierenarts en overleggen wat te doen, waarschijnlijk weer testen op Giardia, hoewel ze natuurlijk ook diarree kan hebben zonder dat het Giardia is. Ik laat nu wel van beide poesjes apart de test doen, dan weet ik tenminste wie wat heeft, maar mijn portemonnee is er minder blij mee. Al met al heb ik ze nu twee maanden en veel zorgen en kosten gehad. Gelukkig lijken de poesjes zelf er niet zoveel last van te hebben, die eten, drinken en spelen goed, hoewel de diarree-klant de laatste dagen wat rustiger is. Ze zijn ook allebei goed in gewicht aangekomen.
Gebruikersavatar
AnnekeB
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2010 15:31

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door AnnekeB »

Hallo Simmick. Ik begrijp wat je bedoelt hoor, het gaat al snel wat geld kosten als je constant terug moet naar de DA. Ik moet binnen een maandje of zo ook nog eens terug om weer drolletjes te laten testen.
Laten we hopen dat het niet al te ernstig is met jouw diarree-klantje. Bij mij hadden de katten ook totaal geen last van de giardia, ze aten goed en speelden tot ze erbij neervielen. De enige die last had van die giardia was ik want ik mocht overal de poepafprintjes van de pootjes gaan schoonmaken :-). Het feit dat het katje nu dus wat rustiger is wijst er misschien op dat het toch om iets anders gaat. Veel geluk ermee in elk geval, ik hoop dat het katje ook heel snel mooie drolletjes gaat produceren :-).
"Beware of people who dislike cats"" (Old Irish Saying)
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Ervaringen met Giardia gezocht

Bericht door swiffer »

ervaring met giardia heb ik niet. Ik weet wel een supermiddel voor de diarree. Kouzou, dit is een japans bindmiddel dat te koop is in de dieetwinkel. Je doet enkele stukjes in kokend water en laten afkoelen. Een paar keer per dag met een spuitje zonder naald in het mondje spuiten. Geloof het of niet, het is een wondermiddel. Heb het leren kennen via onze dierenarts. Dit bouwt de darmflora en de electrolieten terug op. Na een dagje heb je al resultaat. Wij hebben onze zieke poes zo erbovenop gekregen. Helpt ook bij mensen. Hopelijk kan je iets doen met deze tip. Het is niet duur en zeker het proberen waard.
Groetjes swiffer en de 11 poezewoefjes
Plaats reactie