Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door pearlsofpassion »

Met erbovenop trekken bedoel ik dat ze zich goed gaat voelen en een aangenaam leven leidt en daar nog even mee door kan.
Ik begrijp best dat je haar geen pijn wil laten lijden, maar er zijn toch nog andere pijnstillers dan Metacam? Want hiermee zorg je ervoor dat ze het niet zo lang meer kan volhouden (als de nieren helemaal om zeep zijn).

En ik zou een rondkijken in de andere topics. Overlaatst nog een geval gehad waar dwangvoederen ervoor heeft gezorgd dat de poes er weer helemaal bovenop komt en zelf aan het eten gaat. Dan is het dat toch waard? Ook iemand die 's morgens dwangvoerde met medicatie die eetlust opwekte en daardoor ging de kat ook zelf wat eten.
En voor sommige katten is dwangvoeren helemaal niet zo heel stressvol (likken ze het zelf zowat op), soms zelfs aangenaam. Wat is dan het argument om het niet te doen? Het maakt haar leven toch niet minder waard? Zelfs al moet je het jaren zo volhouden, het is toch niet onhoudbaar? Als ze zo kan leven...
Dat is mijn mening, je moet het natuurlijk zelf uitmaken voor je eigen kat. Maar ik zou niet stoppen bij dwangvoeren. Nierpatienten hebben dat nu eenmaal vaak nodig, maar dat wil niet zeggen dat ze al opgegeven moeten worden!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Als er inderdaad een ander middel is wat minder belastend is dan metacam, maar bij je kat wel goed aanslaat, dan zou ik dat inderdaad ook geven
Voor dwangvoer moet je wel de juiste kat hebben zeg maar, een kat die dat niet zo erg vindt
Maar tot hoe ver moet je gaan, vraag ik mij wel eens af
Kijk als het dwangvoer tijdelijk is zou ik het doen, ondanks dat mijn kat daar vreselijk tegen stribbelt.
Als het is om een kat ergens bovenop te helpen, ja doen!
Maar wat als er geen toekomst is behalve dwangvoer en steeds zieker worden?
Vindt dat wel een lastig onderwerp.Denk dat je daarin naar je kat moet kijken, wil je kat dit allemaal nog of vindt de kat het allemaal wel mooi geweest?

Ik weet bijvoorbeeld van truusje dat ik haar geen plezier ga doen met infuus behandelingen. Ze is vaak genoeg opgenomen geweest om dit al te kunnen weten. Tot hoe ver moet je dan gaan als er geen uitzicht meer is op beter?
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door maij »

@pearlsofpassion
Dank voor je uitleg. Aan de andere kant als het niet lukt zich er bovenop te trekken dan voelt ze zich dus waarschijnlijk behoorlijk belabberd zonder pijnstilling.

Ik kende geen andere pijnstilling dan metacam dus als de da dan metacam voorschrijft dan neem je dat mee. Gezien de verhalen over metacam hebben we erg getwijfeld of we het al dan niet moesten geven. Maar ze heeft er profijt van ze lijkt zich beter te voelen met de metacam dan zonder dus het heeft effect en doet zijn werk op gebied van pijnstilling (waar de pijn dan ook vandaan mag komen). Ik heb via een ander forum de namen gekregen van andere pijnstilling waarover ik met de DA gaat praten aangezien die minder belastend zou zijn.

Als ze het met "dwangvoeren" bijna zelf opeten is het niet zo'n probleem dan geeft het ook geen stress neem ik aan. Als het wel stressvol is dan is het een afweging die ieder voor zichzelf maakt denk ik.
Cerna

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Cerna »

Hoi Maij
Jij zit in hetzelfde schuitje als ik, alleen heb ik weer hoop dat het allemaal nog lang niet afgelopen is en heb jij het zwaard van Damocles boven je hoofd hangen en dat hoeft toch niet. Natuurlijk is geen kat te vergelijken maar ik denk dat er toch nog wel wat mogelijk is.

Toen onze Noa ophield met eten (en toen wist ik nog niet dat ze nierfalen had) ben ik na een aantal dagen gaan dwangvoeren. Ik zag hier vreselijk tegenop maar had geen keus. Noa is een stresskat, pillen en Noa is een slechte combinatie, Noa houdt niet van op- of vastpakken. Hoe moest ik dit in vredesnaam voor elkaar krijgen?

Ik had wat ervaring met het dwangvoeren van één van onze konijnen die een vreselijk slecht gebit had en besloot het op dezelfde manier te doen. Puntjes van de spuitjes afsnijden en het eten mengen met wat heet water (later met Reactiv tonicum en heet water). Handdoek op het aanrecht, kat op de handdoek en mijn man die Noa vasthield. Eerst een beetje aaien en toen heel rustig, 1 ml. per keer, vanaf de zijkant achter op de tong spuiten (drukken). Eerst 1 spuitje van 5 ml. en toen dat goed ging, twee uur later 2 spuitjes.
Noa schrok eerst, wilde niet maar toen ze het eten proefde, begonnen haar smaakpapillen te werken en ging de rest vanzelf.

Nu krijgt ze 5 à 6 spuitjes per keer (4 keer per dag) en sinds vanmorgen krijgt ze een halve tablet Periactin. Ook de Fortekor en lactulose meng ik door het eten. Bij Fortekor gebruik ik een heel klein beetje eten (2 ml) zodat ik zeker weet dat ze het binnenkrijgt. De Periactin gaat zo naar binnen want gecombineerd met eten gaat ze schuimbekken en dus panieken. Een half uur later begon ze te eten en werd heel ontspannen (ook nogal slaperig maar dat schijnt over te gaan).

We zijn er nog lang niet maar haar ureum is op een bijna acceptabel niveau (14.2) en de andere waardes zijn ook weer goed. Alleen crea is nog verschrikkelijk hoog (395), maar ze heeft er geen last van.
Noa is door het dwangvoeren weer de kat geworden die ze was terwijl ze door dr. Mandigers opgegeven was. Deze was dan ook erg verbaasd dat ze zo opgeknapt was en verwacht geen belangrijke complicaties. En daar doe je het voor! En als het moet ga ik jaren zo door. Noa is er inmiddels aan gewend. Het oppakken blijft een probleem en daarom ben ik blij dat ik dankzij de Periactin kan gaan afbouwen naar twee keer per dag dwangvoeren.

Ik zou het proberen. Geef je kat die kans!

Veel succes,
Annet en Noa
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

maij schreef:(waar de pijn dan ook vandaan mag komen). Ik heb via een ander forum de namen gekregen van andere pijnstilling waarover ik met de DA gaat praten aangezien die minder belastend zou zijn.

Als ze het met "dwangvoeren" bijna zelf opeten is het niet zo'n probleem dan geeft het ook geen stress neem ik aan. Als het wel stressvol is dan is het een afweging die ieder voor zichzelf maakt denk ik.
het laatste stadium van nierfalen is uitdrogen en dat is pijnlijk en onmiddellijke reden om in te laten slapen. en als dat misschien niet aan de orde is, dan slaat het geven van metacam denk ik nergens op en is alleen maar grote belasting en gevaarlijk, maar iedereen moet zijn eigen afweging daarin maar maken.
in het Metacam topic staat een heel rijtje pijnstillers genoemd met links naar de bijsluiters.

en waarom zo bang voor stress of zit dat tussen de oren van het baasje? iemands eigen houding is heel vaak bepalend hoe katzel zich gedraagt en als je met een spuitje voert en dat ervaart als de gewoonste zaak van de wereld en een moment om heel even heel intens met je zieke katzel bezig te zijn, dan scheelt dat heel veel stress, denk ik. en vaak went het heel erg snel, zeker ook bij de kat.
ik ken het probleem bij baasjes van diabeteskatten, die moeten bloedsuikermeten en insuline spuiten en graag met een positieve houding, anders wordt het niks. en pillen ingeven blijft bij sommige katten altijd een probleem, maar het is maar even en niet handig om daar een drama van te maken.
maar ook hierin moet iedereen zijn eigen afweging maar maken.

k hoop dat je moed put uit bovenstaande verhalen van bijvoorbeeld annet en noa en het baasje van patiaan. en er zijn er nog veel meer..
nee, chronisch nierfalen is niet te genezen en jammer als je er pas in een heel erg laat stadium achter komt, maar er zijn zeker manieren/middelen om te behandelen en de situatie te verlichten, zolang de kwaliteit van leven er niet onder lijdt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Ik denk dat het stress verhaal bij iedere kat anders is
De ene kat is sneller gestrest dan de ander, en de ene kat gaat daar dan ook beter mee om
Ik weet van Truusje (uit ervaring) dat er een grote kans is dat zij bang van me gaat worden als ik haar 4x daags dwing te eten
Toen ze 2 maal daags een pil moest (gedwongen) kroop ze al voor me weg met de oren plat op de kop
Plus dat stress bij haar heel snel op de blaas slaat

Heb haar wel eens gedwongen te eten, toen ging het redelijk
Maar als het voor een hele lange tijd of voor altijd zou moeten....nou dan weet ik niet hoe ze gaat reageren
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door maij »

Hoi allemaal,

Ik hoef Kaya momenteel gelukkig nog niet te dwangvoeren. Hoop ook dat het niet zover gaat komen maar gezien jullie verhalen zal ik dan kijken hoe of wat en het zeker eerst proberen.

Metacam hebben we gisteren niet gegeven. We gaan kijken of ze zonder de metacam minder alert/actief wordt.

Groetjes
Sandra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Adriana »

ruchama schreef:Heb haar wel eens gedwongen te eten, toen ging het redelijk
Maar als het voor een hele lange tijd of voor altijd zou moeten....nou dan weet ik niet hoe ze gaat reageren
mijn ervaring is dat katten oorzaak en gevolg kunnen combineren, maw als ze zich beter voelt met dwangvoeren dan zal de weerzin en weerstand tegen dwangvoeren snel minderen.
dat is zeker weten bij diabeteskatten zo, die weten al heel snel dat ze van een insuline-injectie opknappen en dan gaat spuiten een stuk makkelijker.

ingeven van pillen gaat hier in een capsule met een klodder spuug of in een stukje easypill of vitakraft en van hap-slik-weg!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Nou ik heb weer een ervaring met truusje en dwangvoeren hoor
Ze had al sinds gisternacht niks gegeten, en dus vanmorgen maar proberen er wat in te krijgen
Het is zo'n gestress voor haar :???:
Vanmiddag maar naar de supermarkt gegaan en op de verleidingstour
Dan maar junkfood, als ze nu maar eet
En dat is gelukt, ze heeft ca. 20 gram whiskas nu gehad, dus in ieder geval iets!
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

Nou pas sinds zaterdag avond dat truusje redelijk eet
Maar nierdieet boycot ze nu volledig. Al is haar maag nog zo leeg, ze eet er niet van
Whiskas eet ze wel, eigen merk super de boer ook, maar nog wel met mate. Zo lang het maar erg ongezond is lijkt ze het te willen eten :roll:
Ze zat wederom verstopt maar dat is er ondertussen wel uitgekomen.
Alleen het eten van nierdieet komt nog steeds niet op gang
Wat nu?
Cerna

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Cerna »

Misschien je er bij neerleggen wanneer dwangvoeren ècht niet lukt en dan in ieder geval Ipakitine over de Whiskas (senior?).

Of toch aan de DA een anti-stresspilletje vragen (of via de Huisdierendokter) zodat ze wat relaxter is en je haar wel kunt dwangvoeren en dan kan het volgende pilletje gewoon door het voer.
Wanneer je in de buurt van Doetinchem woont, wil ik je wel helpen. Ben inmiddels zééér ervaren.

Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

helaas, ik woon niet bij Doetinchem in de buurt
Maar Truusje moet ook niks van vreemden hebben hoor! Ze heeft ooit inbreker(s) betrapt, en die hebben haar te gazen genomen met een gebroken borstbeen tot gevolg, dus ze heeft het niet meer zo op vreemden

En ze heeft het nierdieet altijd zo goed en met veel smaak gegeten
Echt zo apart dat het in eens over is
Nu zijn haar waarden natuurlijk op het moment goed, maar dan nog...
Heb vanmiddag Alexis blikjes meegenomen, kijken of ze dat ook wil eten
Want daar zit maar 9% eiwit in, dat is maar 1% meer dan in nierdieet
En donderdag neem ik weer RC tonijn mee, kijken of dat haar nu weer kan overhalen

Ipaktine, mag je dat zomaar gebruiken? Heb wel eens gehoord dat het negatief kan werken op andere bloedwaarden?
Cerna

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door Cerna »

Heb even teruggelezen en zag dat Truusjes nierwaardes weer prima zijn en ook dat je de kwaliteit van leven belangrijker vindt dan de kwantiteit. Dan is het toch allemaal niet zo moeilijk, dan zou ik haar dat geven wat ze lekker vindt omdat dat wat ze nu eet wel erg weinig is. Die 20 gram is toch hoop ik niet wat ze op een dag eet hè?

Wat Ipakitine precies doet, weet ik ook niet (Adriana help!!) maar ik had ooit een kat met nierfalen die absoluut geen nierdieet wilde en toen werd me dit geadviseerd door de da en toen Cochi's waardes vorig jaar boven de bovenwaarde kwamen en hij aan de Fortekor moest, ben ik het weer gaan gebruiken. Ik doe het ook over Gourmet heen. Hij vindt dit lekker en hij is bijna 16 en ook bij hem geldt: kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Truusje is zo'n oudje nog niet en ik kan me voorstellen dat je dan toch nog wat voorzichtiger bent maar niet eten is slechter dan lekker maar verkeerd eten.

Enne....ik ben geen enge vreemde hoor. Alle poezen vinden mij reuze aardig (ahum!)
Gebruikersavatar
ruchama
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 09 jul 2010 16:42

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door ruchama »

haha ja vertel Truusje dat je geen enge vreemde bent...haha
Afgelopen zomer is ze 3 weken lang bang voor de oppassers geweest :S
En dat waren wel hele lieve dames

Later op de dag heeft ze nog wel een beetje van de whiskas gegeten hoor...is denk het 30 gram op de hele dag geweest. Ja ik weet het, niet veel,maar ze eet sowieso al nooit veel (gemiddeld 100 gram op een dag)
Een dag later wilde ze weer niet eten, stond al met de telefoon in de hand om met kerst de DA te bellen toen ik me bedacht dat ze nog 1 smaakje niet had gehad (sheba zalm) nou dat vond ze wel lekker!
Zondag was het eten weer wat matiger

Heel apart want ze heeft bijna 3/4de jaar het nierdieet van kattovit en RC tonijn zonder problemen goed gegeten. De rest van het nierdieet assortiment lust ze niet, behalve 1 smaakje nog van beaphar
Gisteravond heeft ze wel weer een beetje van het nierdieet gegeten, gelukkig
En vanmorgen weer een klein beetje
Hopelijk gaat ze nu weer overstag
En anders moet ze inderdaad maar (voorlopig) op senior voeding
Maar dan wel beter voer dan whiskas
Als het binnen nu en een week niet beter wordt met nierdieet dan bestel ik voor haar wel weer de animonda carny senior

Want ze begon deze week ook alweer opnieuw met niezen
Dus misschien dat het normale eten op dit moment gewoon even niet lekker ruikt?

Ik zal de DA vragen of Ipaktine voor Truusje noodzakelijk is over de voeding, of dat ze prima een maandje senior kan eten om vervolgens weer nierdieet te proberen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welk stadium en wat zijn de prognoses?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat als je iets anders geeft dan nierdieet het zowiezo best senior is. Gewoon omdat dit nog iets minder erg is dan adult voer...

Het is natuurlijk belangrijk dat ze iets eet, maar hoe meer eiwitten ze binnen krijgt, hoe slechter ze zich gaat voelen en daar gaat ze dan weer minder van eten. Dus volgens mijn ligt de oplossing toch echt wel in het haar nierdieetvoer laten eten... Ik weet dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan, maar dat is toch het enige waar ze zich weer beter op kan gaan voelen... Desnoods maar dwangvoeren dan...

En wat doet ze als je wat niervoer onder een klein beetje ander (senior!) voer doet? Kan je haar op die manier niet beetnemen? Of een beetje kookvocht van wat kip over haar brokken (in de veronderstelling dat de eiwitten niet in het kookvocht komen, dat moet je even natrekken dan)? Zodat ze geur binnen krijgt maar geen verkeerde stofjes?
Een klein beetje verleidingstrucs zoeken om haar aan het eten te krijgen, van het goede voer wel te verstaan!
Pas als ze nierdieet eet, zal ze niet meer (of minder) misselijk worden en kan ze goed blijven...

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie