Britse korthaar kitten is heel bang

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Axel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2010 12:52

Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Axel »

Hallo allemaal,

Ik ben altijd wel een grote dierenliefhebber geweest (heb 3 honden , 2 katten en 1 leguaan ;)) en heb 2 dagen geleden een britse korthaar kitten bij de familie toegevoegd (Hij is nu 11 weken oud). Maar tot mijn grote verbazing is die héél , maar ook héél erg bang. De eerste dag dat ik hem had heeft hij zichzelf vastgelopen in de speelkamer van mijn kleine zus en ik vond hem voor een paar uur niet meer terug , dan uiteindelijk toch terug gevonden maar telkens dat hij mij ziet of hoort kruipt hij in het donkerste hoekje dat hij vinden kan , als ik met hem probeer te spelen of te aaien begint hij te blazen en terug weg te lopen. Eten en drinken doet hij helemaal niet en daar maak ik mij het meeste zorgen over. Mijn andere katten hadden ook schrik in het begin maar niet zo extreem als deze , dus ik zou jullie hulp zeker en vast kunnen gebruiken.

Dank bij voorbaat ,
Axel
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Lovecat »

Hoi Axel,
Een britse korthaar van 11 weken? De meeste fokkers laten ze pas na 13 weken gaan geloof ik.
Maar goed, hij is wel bij z'n moeder opgegroeid? Het lijkt me niet raar dat een kitten 2 dagen bang is nadat hij van z'n moeder gescheiden is en net in een nieuw huis komt, het niet eten en drinken is inderdaad zorgelijk. Kun je niet wat dwangvoeding toedienen, als in een spuitje met water en vloeibaar voer?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je hem dan beter een kamer apart kan geven, daar verschillende soorten eten en wat kattenmelk neerzetten zodat het hem aantrekt en er zeker iets tussen zit dat hij lust. En hem gerust laten... Ga een paar uur (echt niet om het uur he!) later eens kijken of hij al gegeten heeft. Maar laat hem zelf bekomen. Pas daarna kan je in de deuropening gaan zitten en stil wachten tot hij zelf afkomt.
Er is een topic hier over bange katten, zo een met heel veel berichten in. Lees dat eens door, daar staan veel tips en uitgelegd hoe je een kat over haar angst heen helpt.
Maar nu die kleine mummel gaan pakken en dwangvoederen, dat lukt je volgens mij nooit en daar ga je hem zo wantrouwig mee krijgen dat het heeel erg moeilijk wordt om dat terug goed te trekken....
Een beetje blazen doen ze wss allemaal wel, maar als ze weg proberen komen als je ze vasthebt en aait, dan moet je het toch voorzichtiger aanpakken hoor!
Een kitten van 11 weken is niet meer hetzelfde als eentje van 8. Als ze zo jong zijn kan je ze gewoon vastnemen en ze wennen wel aan je handen. Op 11 weken zijn ze al veel meer ingeprent en niet meer zo gemakkelijk te beïnvloeden. Dan mag je niets proberen forceren want dan krijg je omgekeerd effect.
Zo denk ik er toch over...


Lees het topic eens door!!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Axel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2010 12:52

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Axel »

Eerst en vooral bedankt voor de snelle reacties.

Er is al vooruitgang geboekt :) ik mag hem al aaien en hij komt al stukken dichterbij. hij zit nu alleen in zijn kamertje met eten en drinken , ik ga na een paar uur eens zien of dat heeft geholpen ... Maar natuurlijk hij is hier nog niet lang dus ik denk na verloop van tijd dat het wel zal goed komen.

mvg,
Axel
Gebruikersavatar
Aukje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2010 10:08
Locatie: Valkenswaard

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Aukje »

Ik heb een klein beetje het zelfde gehad met mijn eerste ragdoll....
Na de eerst nacht kon ik hem nergens meer vinden, achteraf zat ie bibberend en als heel klein propje onder de bank tegen de muur gedrukt.

Daarbij moet ik wel zeggen dat hij bij een fokker vandaan komt waar maar 2 personen rond liepen en wel 26 andere katten, tja dan vind ik t ook niet gek dat
Liefs Aukje, Billy en Vriendje :eangel:
Gebruikersavatar
Aukje
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2010 10:08
Locatie: Valkenswaard

Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Aukje »

Ik heb een klein beetje het zelfde gehad met mijn eerste ragdoll....
Na de eerst nacht kon ik hem nergens meer vinden, achteraf zat ie bibberend en als heel klein propje onder de bank tegen de muur gedrukt. Eten en drinken deed hij ook niet .
Daarbij moet ik wel zeggen dat hij bij een fokker vandaan komt waar maar 2 personen rond liepen en wel 26 andere katten, tja dan vind ik t ook niet gek dat je een beetje mensenschuw bent.

Gelukkig werdt het de 2de dag een stuk beter.....en nu, nu slaapt ie langs mijn hoofd en als ik thuis ben wijkt ie niet van me zijde.

In ieder geval veel succes met je kleine! :cathappy:
Liefs Aukje, Billy en Vriendje :eangel:
Axel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2010 12:52

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Axel »

Hallo iedereen,

hij is nu ondertussen al 2-3 dagen bij ons en hij heeft het echt naar zijn zin ^^ komt zelfs om de minuut om geaaid te worden, dus alles gaat zeker goed. bedankt voor jullie tips :)

Axel
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Anne »

dat is goed nieuws! :-P Wat fijn zeg!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Roos en Minousch »

maar het blijft een feit dat hij met 11 weken is weggegaan, en bij een vereniging mag dat dus niet.
Heeft hij alle inentingen al gehad?
ben wel blij dat het goed gaat inmiddels.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Axel
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2010 12:52

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Axel »

Ja hij heeft er al gehad , op het eind van deze maand nog 1tje :) maar alles gaat perfect , hij voelt zich zeker al thuis hier ;D
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door jennli »

Fijn dat het nu goed gaat. Ben wel benieuwd wat nu geholpen heeft.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
awylock
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2010 13:49

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door awylock »

hallo

ik heb sinds twee weken twee schatten van poesjes, Fé en Bo. ik had gehoopt om samen 's avonds gezellig id zetel te zitten, maar zij zijn nog steeds bang van mij. ze beginnen wel al te spinnen als ze al ergens liggen en ik hen dan aai, maar ze gaan niet spontaan tot bij mij komen. verwacht ik te veel en te snel? hoe lang duurt het voordat ze geen schrik meer hebben? ook waren ze de eerste twee dagen zindelijk en nu niet meer :( ik maak de bak nochtans elke dag leeg, kan iemand mij aub advies geven? groetjes, ook van Fé en Bo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou een paar bakken zetten, op verschillende plaatsen, veel kans dat het probleem dan opgelost is. Als ze er dan vlak naast toch nog zouden gaan moet je twee bakken naast elkaar zetten.
Sommige katten willen niet poepen en plassen op dezelfde bak en soms willen ze niet op elkaars bak...

Sommige katten zijn schootkatten, andere niet... Daar kan je weinig aan veranderen.
Als je ze kan aaien, zijn ze niet meer bang hoor! Kan je ze goed opnemen? Als dat niet zo is, heel zachtjes opbouwen zowel in tijd als in hoogte, steeds terug neerzetten als ze weg willen. Zeker niet vasthouden want dan leren ze dat ze gevangen worden. Ze moeten het zelf willen, anders lukt het toch niet.
Als je ze eenmaal kan opnemen en ze genieten van je aaitjes dan, kan je ermee op de bank gaan zitten. Zo zullen ze na een tijdje dan wel zelf afkomen. Maar zeker niets overhaasten of proberen dwingen. Dat werkt niet...
Zoals gezegd hangt het af van de kat in kwestie. Als het een knuffelkat is zal ze na een tijd zelf wel afkomen, als ze het niet is zal je het haar nooit kunnen leren. Sommige katten zijn ook enkel met momenten knuffelachtig en op andere niet. Bij hen moet je dus afwachten tot ze zelf afkomen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
awylock
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2010 13:49

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door awylock »

hallo,bedankt voor advies! helaas is mijn appartementje niet groot genoeg om twee bakken te zetten.. :( één van de twee poesjes laat zich eigenlijk al heel wat gemakkelijker aaien, de ander totaal niet, heb gisteren nog een pijnlijke krab gehad! zal er mij bij neerleggen dat de één een 'aaipoes' is en de andere niet :)
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Britse korthaar kitten is heel bang

Bericht door Lidaju »

Je kan ook een klein afwasteiltje met kattengrit neerzetten, dat past toch wel ergens? Meestal is dan dat probleem wel opgelost.
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Plaats reactie